Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skogstokig, ja det är bara förnamnet. I dag har jag nästan skjutit ett hästskrälle. Men bäst att ta det från början.
Men först vill jag gärna påpeka att jag gärna vill ha era tankar och åsikter hur ni skulle gå till väga i följande situation.
Jag har idag alla våra hästar på bete. Runt stallet går i en hage fyra ston med föl. I en annan går 4 åringar. I nästa hage har jag 1 dräktig, en tvååring samt en 16årig märr. Kommer till stallet vid lunchtid för att kolla av alla, de kollades senast 22.00 i går kväll. Vi har folk som bor på gården och ser unghästhage + märr/föl hage från huset.
Nåväl, vad ser jag om inte fyra hästar i den hage där det ska gå tre!!!!! Funderar på om det är en av åringarna, men nej redan på 300 meters håll ser jag att den är för stor för det. På väg från bilen ser jag hur detta jäkelskap till fanstyg kastar sig över ett av stona!!! Visar sig vara grannens hingst! -ja eller en av dem. Han har 3 oreg. travhingstar samt en högdräktig märr.
Detta har hänt: han har betäckt alla 3!!! Den dräktiga visar svag brunst, men slog så sent som igår ifrån mot vår egen hingst. Valde att prova henne mot honom istället för att åka och ula ytterliggare en gång. Hon har spark resp bitskador samt ödem i v. öga. Hon har även ytliga sår på vulva. Caslicken höll.
Nästa sto har han definitivt betäckt grundligt ett flertal gånger. Caslicken har spruckit upp och slemhinnor/vävnad i vagina har bristningar och hon är kraftigt röd. Såg även med egna ögon då han betäckte under tiden jag tog ut tvååringen.
Ja tvååringen i sin tur brunstar också. Hon har blivit betäckt, har ytlig bristning i vagina och uppskuren vid vulva. Har blivit sydd och står nu på penovet.
Hingstägaren vet att hästen varit borta sedan i morse och har inte letat efter honom. Skrället var inte hanterbar. Ahhh, lustigt då. Ett helt smörgåsbord med damer..... Han tyckte att jamen han är ju fin så det blir ju bra föl....
De som bor på gården har hört lite bråk men trodde det var märrarna som rykt ihop eftersom de fördes samman för två dagar sedan.
Nog om detta. Har idag haft ut vet. som har noterat skador och behandlat såren. Men spruta dem kan vi inte göra ännu. Dessutom så sabbas avelsäsongen för mig på två av stona. Jag är ytterst tacksam över att han inte verkar ha haft sönder tvååringen invändigt.
Karlf-n inser inte vad som hänt. Han tillhör också en skara av sveriges mer tvivelaktiga medborgare....
Jag kräver givetvis att han betalar alla mina vet.kostnader. Men sen då?
Hur hade ni gjort? Bara spruta och hoppas på att de kommer om? Antagligen har vi tappat en dräktighet....
Att slå på stora trumman hjälper mig inte, för det är tveksamt om jag kommer få betalt. Distriktsvet. kan absolut inte skicka fakturan till honom för jag har ju beställt åtgärden.
Gira tvärföbannad, upprörd, ledsen, galen... u name it!
Eftersom hingst ägaren uppenbarligen inte har varken staket för att hålla hingste eller ansvar för det hade jag reagerat annorlunda.
De ston han har betäckt och tillfört skador på, hade jag;
¤ Fotograferat skadorna.
¤ Begärt skriftligt intyg ifrån veterinären över skadorna samt behandlingsplan.
¤ Fotograferat dina staket i den hagen som stona går i.
Du skall ha ersättning för veterinärvård samt för utebliven dräktighet i år, och gör du det så skall du se att han tänker mer än en gång innan han släpper ut sina hingstar. För det kommer att stå honom dyrt.
Så ring du och prata med en advokat, är inte hundra % säker men jag tror att det kan löpa över din hemförsäkring.
Hade det varit hos mig, hade jag blivit vansinnig, ledsen och kännt mig väldigt utlämnad.
Du får skriva en rad sen och berätta hur det har gått med alla dina ston..
Lycka till så länge