Påstridiga intressenter som vill ta med hästen samma dag!

I min ras hade det inte varit konstigt alls att jag hade varit intresserad av en häst, tagit med transporten för säkerhets skull och om tycke uppstår, köpa hästen och ta hem den. Besikta på plats då eller sedan, hemma.

Jag hade gjort samma om någon jag vet hur den har häst, ville köpa min utan att ha sett den först.

Det kan hända att jag skulle göra det med okända också beroende på hur det kändes just då. Det är många som säljer utomlands utan att veta hur de rider eller vilka de är.
 
Är det någon man känner så kan ja vara trygg med att hästen hämtas samma dag. Men en främmande person vill jag alltid granska och kolla upp väldigt noggrant innan jag släpper iväg en levande varelse.

Dom hästar vi sålt har varit smidiga affärer men också väldigt välgenomtänkta.

Att avgöra i den aktuella stunden huruvida personen kan vara lämplig att köpa är som ja redan nämnt helt otänkbart för mig. Det kan va saker man missar eller som ja inte tänker på just då som kan komma efter att spekulanten har åkt och då tycker jag det känns tryggt att i lugn och ro gå igenom det🙂
 
Är det någon man känner så kan ja vara trygg med att hästen hämtas samma dag. Men en främmande person vill jag alltid granska och kolla upp väldigt noggrant innan jag släpper iväg en levande varelse.

Dom hästar vi sålt har varit smidiga affärer men också väldigt välgenomtänkta.

Att avgöra i den aktuella stunden huruvida personen kan vara lämplig att köpa är som ja redan nämnt helt otänkbart för mig. Det kan va saker man missar eller som ja inte tänker på just då som kan komma efter att spekulanten har åkt och då tycker jag det känns tryggt att i lugn och ro gå igenom det🙂
Granska och kolla upp vad? Nå fy vad obehagligt med någon som ska snoka i mer än möjligen om jag har djurförbud. För mig personligen hade det inte blivit affär för rädsla att få säljaren med på halsen som inte kan släppa taget men alla är vi olika och finns säkert köpare som känner trygghet i att bli uppkollade.
 
Jag får ibland frågan från intressenter som vill köpa häst om dom kan ta med sig transport och ta med sig hästen samma dag. Dessa intressenter går helt bort eftersom jag vill att köp av en häst inte ska ske på impuls. Jag föredrar att man kommer och tittar och sen funderar åtminstone över något dygn som minst innan man gör affär. Jag som säljare vill ju verkligen låta intrycken från spekulanten sjunka in och jag tänker att det vill man absolut som köpare också. Jag tycker att snabb affär inte hör hemma i djurvärlden. Jag vill sälja häst med omsorg.

Hur resonerar ni?

Köper man häst av mig är det ett krav att hästen besiktigas. Sen får köparn själv välja om de vill röntga eller ej men oftast är mina hästar röntgade av mig. Väljer de att ta med hästen hem efter besiktningen är det fine men jag säljer ingen häst efter provridning som de kan ta med sig hem direkt.
 
Ni som kan tänka er att sälja direkt och har sagt det till spekulanter innan denne kommer, hur resonerar ni då om ni inte tycker att häst och ryttare passar för varann?
 
Ni som kan tänka er att sälja direkt och har sagt det till spekulanter innan denne kommer, hur resonerar ni då om ni inte tycker att häst och ryttare passar för varann?
Kan bara svara som köpare. När jag köpte min senaste så var säljaren tveksam till att sälja den jag var intresserad av till mig och säljare tyckte jag skulle titta på närmaste på någon av dom andra som också var till salu. Nu blev det den jag fastnade för efter lite prat om hästar jag haft innan men om inte så hade jag åkt hem med tom transport utan några sura miner.
 
Vid köpet av min första häst krävde säljaren att få leverera hästen. Jag städade stallet som en tok innan. Borstade det stampade jordgolvet, borstade och borstade åter. Jag var så rädd att hon skulle vända hem med ponnyn. Hon tyckte däremot att det var festligt och pittoreskt med vårt gamla stall från 1700-talet. En kvinna jag aldrig kommer att glömma💕
Jag har bara genomfört två hästköp. De har båda varit en liten längre process. Jag kan inte säga att det blivit perfekta hästköp, med facit i hand, men jag har ändå min häst kvar, för jag älskar henne och jag tror att hennes divalater är kopplade till min amatörnivå, även om jag har ägt häst i nästan 20 år.

Jag behöver tid för reflektion, så ts typ av hästförsäljning hade troligen passat mig.
 
Ni som sålt samma dag som köparen provrider första gången, hur gör ni med besiktning?
Köper jag häst på det viset besiktar jag inte, men då är det oftast inga jättedyra presterande hästar utan föl/unghästar, avelsston eller skogsmullar.

När jag säljer spelar det ju ingen roll om köparen inte vill ha en besiktning. Det är helt upp till köparen. Jag tvingar ingen att veterinärbesikta hästen innan köp.
 
Jag sålde en häst förra året - hade haft honom i 18 år och var extremt noga med var han hamnade. Det var ju en äldre häst, av typ läromästare, så flera av de som provade var mamma/barn-konstellationer, så inga supervana ryttare, i alla fall inte barnen. Det var många intresserade, så jag valde ut tre som fick komma och provrida, och eftersom alla var intresserade av att köpa efter provridning var det jag som valde vilka som fick honom.

Här var det ju alltså inte bara köparens beslut att köpa eller inte, utan mitt beslut som säljare, om jag ville sälja eller inte. Jag sade därför nej till alla som ville ta med transport för att kunna ta med hästen med en gång (det var flera som ville det, även ett par som ville köpa honom helt osedd, de fick också nej).

Jag hade heller aldrig sålt utan besiktning, jag hade även som krav att köparen skulle ta över hästens försäkring.
 
Ni som sålt samma dag som köparen provrider första gången, hur gör ni med besiktning?
Min som jag köpte så var besiktad ett par dagar innan av en vet jag godkände och jag tog risken helt enkelt.

Jag har alltså inte sålt så men köpt.

Jag visste redan på film och stam att jag ville ha den och klickade bra med säljaren på telefon (som var nerringd) så vi var helt överens om att om jag inte blev avskickad med huvudet före så skulle jag bara ha den.

Ska tilläggas att jag haft och arbetat med hästar i 35 år och vet efter en provridning om jag vill ha eller ej.
Oftast redan efter att ha sett en bra film + kännedom om härstamning. 🙂
 
Precis som Roheryn skriver sätter fingret på hur jag säljer mina hästar. Det är jag som säljare som bestämmer vem som köper. Det räcker inte att köparen vet vad den vill sålänge inte jag som säljare bedömer denna vettig. Jag har ofta haft fler än en intressent och sedan handplockat den som jag tycker verkar bäst. Först till kvarn osv går även det helt bort. Man får aldrig bli så desperat att man säljer till första bästa bara för att den verkar "ok".
 
Min nuvarande häst köpte jag samma dag som jag provred henne; hon kändes så rätt direkt när jag satte mig i sadeln, hon följer med mig hem ❤ (vi hade ju långt att köra) och besiktades hemma och hon gick igenom; både säljaren och jag som köpare är mycket nöjda 😊.
 
Jag hade heller aldrig sålt utan besiktning, jag hade även som krav att köparen skulle ta över hästens försäkring.
Men vad får du som säljare ut av en besiktning?

Och att ha som krav att någon tar över försäkringen är väl helt okej, men det finns ju inga garantier för att de inte säger upp den direkt när de kommer hem.

Det är väldigt lite man kan påverka när hästen väl är såld, så det spelar liksom ingen roll vilka krav man har, de behöver ändå inte förhålla sig till det.
 
Man får aldrig bli så desperat att man säljer till första bästa bara för att den verkar "ok".
Men snälla hoppa av dina höga hästar och ha lite mer verklighetsförankring, tack! Vad som helst kan hända i någons liv för att de tvingas sälja hästarna de äger, och ibland behöver det gå fortare än annars. Vissa hästar är dessutom inte så himla attraktiva på marknaden, så får man en vettig köpare får man nog vara rätt så nöjd över det också.

Jag köpte två riktigt fina hästar billigt en gång i tiden av en tjej som hade blivit utkastad av sin man då han träffat någon ny. Där stod hon och hästarna på bar backe och hon hade hittat en hage hon fick låna tillfälligt. Hon var desperat och hade fullständig panik över både sig själv och sina hästar.

Jag köpte ett jättefint dräktigt avelssto av en kvinna vars bror hade dött knall fall i en hjärtinfarkt. Han ägde ett flertal hästar och kvinnan som ärvt allting kunde ingenting om vare sig hästar eller vad som var vad i hagen. Tack vare en bekant till mig fick de ut veterinär som kunde kolla chippen och kunde identifiera hästarna och tack och lov hade mannen rätt så bra ordning på sina papper.

Så jo, det finns absolut tillfällen i livet man får lov att vara desperat. Och man får lov att sälja till första bästa för att det är det enda alternativet man har just då. Det innebär inte att första bästa är dålig, utan snarare tvärtom kan bli hur bra som helst.
 
Har både köpt och sålt så. Fungerat lika bra som de lite mer noggranna affärerna.

Fast jag ser inte alls att det har med noggrannhet att göra.

Man får aldrig bli så desperat att man säljer till första bästa bara för att den verkar "ok".

Vilket oerhört underligt resonemang. Varför skull en snabb affär innebära att en säljer till första bästa?
 
Jag har sålt flera hästar på de sättet. Har även lämnat ut ett par foderhästar på samma sätt. Ser inget problem i det om ffa köparen har långt att åka. Ingen besiktning har då skett alt vi har redan bokat besiktning till den dagen (och köparen har stått för det).
 
Fast jag ser inte alls att det har med noggrannhet att göra.



Vilket oerhört underligt resonemang. Varför skull en snabb affär innebära att en säljer till första bästa?

Därför att det är precis så jag tolkar det. Jag kan inte förstå varför så många är fixerade vid att få en snabb affär överhuvudtaget? Smidig, absolut. Men att ta med sig transport samma dag är för mig underligt och går av den anledningen helt bort.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 968
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 157
Senast: Tirnanoogh
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 218
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp