Påstridiga intressenter som vill ta med hästen samma dag!

Därför att det är precis så jag tolkar det. Jag kan inte förstå varför så många är fixerade vid att få en snabb affär överhuvudtaget? Smidig, absolut. Men att ta med sig transport samma dag är för mig underligt och går av den anledningen helt bort.
Klickar personen och hästen och köparen vill köpa och säljaren vill sälja varför ska dom då åka flera gånger bara för att?
 
Därför att det är precis så jag tolkar det. Jag kan inte förstå varför så många är fixerade vid att få en snabb affär överhuvudtaget? Smidig, absolut. Men att ta med sig transport samma dag är för mig underligt och går av den anledningen helt bort.
Varför är det underligt? I det fallet jag tog med hästen hem genast hade jag tvingats ta bort en häst. Sällskapet jag hade ordnat visade sig avsky min häst och att ha en häst ensam är såklart inget alternativ. Jag ringde på en annons, sa som det var och säljaren var helt okej med upplägget och vi åkte dit, provred och hämtade hästen. Hästen bodde sedan här resten av sitt liv.
 
Men snälla hoppa av dina höga hästar och ha lite mer verklighetsförankring, tack! Vad som helst kan hända i någons liv för att de tvingas sälja hästarna de äger, och ibland behöver det gå fortare än annars. Vissa hästar är dessutom inte så himla attraktiva på marknaden, så får man en vettig köpare får man nog vara rätt så nöjd över det också.

Jag köpte två riktigt fina hästar billigt en gång i tiden av en tjej som hade blivit utkastad av sin man då han träffat någon ny. Där stod hon och hästarna på bar backe och hon hade hittat en hage hon fick låna tillfälligt. Hon var desperat och hade fullständig panik över både sig själv och sina hästar.

Jag köpte ett jättefint dräktigt avelssto av en kvinna vars bror hade dött knall fall i en hjärtinfarkt. Han ägde ett flertal hästar och kvinnan som ärvt allting kunde ingenting om vare sig hästar eller vad som var vad i hagen. Tack vare en bekant till mig fick de ut veterinär som kunde kolla chippen och kunde identifiera hästarna och tack och lov hade mannen rätt så bra ordning på sina papper.

Så jo, det finns absolut tillfällen i livet man får lov att vara desperat. Och man får lov att sälja till första bästa för att det är det enda alternativet man har just då. Det innebär inte att första bästa är dålig, utan snarare tvärtom kan bli hur bra som helst.
Men snälla hoppa av dina höga hästar och ha lite mer verklighetsförankring, tack! Vad som helst kan hända i någons liv för att de tvingas sälja hästarna de äger, och ibland behöver det gå fortare än annars. Vissa hästar är dessutom inte så himla attraktiva på marknaden, så får man en vettig köpare får man nog vara rätt så nöjd över det också.

Jag köpte två riktigt fina hästar billigt en gång i tiden av en tjej som hade blivit utkastad av sin man då han träffat någon ny. Där stod hon och hästarna på bar backe och hon hade hittat en hage hon fick låna tillfälligt. Hon var desperat och hade fullständig panik över både sig själv och sina hästar.

Jag köpte ett jättefint dräktigt avelssto av en kvinna vars bror hade dött knall fall i en hjärtinfarkt. Han ägde ett flertal hästar och kvinnan som ärvt allting kunde ingenting om vare sig hästar eller vad som var vad i hagen. Tack vare en bekant till mig fick de ut veterinär som kunde kolla chippen och kunde identifiera hästarna och tack och lov hade mannen rätt så bra ordning på sina papper.

Så jo, det finns absolut tillfällen i livet man får lov att vara desperat. Och man får lov att sälja till första bästa för att det är det enda alternativet man har just då. Det innebär inte att första bästa är dålig, utan snarare tvärtom kan bli hur bra som helst.

Vad tråkigt att du upplever att jag sitter på höga hästar. Det är i detta fall ett grovt missförstånd. Jag är inte för komplicerade affärer på något vis. Dom försäljningar jag gjort har dom alla gått smidigt. Ibland har ja bedömt någon så bra så att jag kännt att någon bättre hittar jag inte och då har jag inte tagit hem fler intressenter. Naturligtvis finns det särskilda fall där en affär av tråkiga omständigheter behöver gå snabbare än andra. Men det är inte dom jag förundras över. Jag förundras över dom som kanske har en 2 timmars resa och vill ta med transport samma dag för att det är smidigt enligt dom. För mig som säljare är det viktigt att få åtminstone ett dygn för eftertänksamhet och jag tror inte att de skadar köparen heller. Det har som sagt inget med höga hästar att göra 🙂
 
Klickar personen och hästen och köparen vill köpa och säljaren vill sälja varför ska dom då åka flera gånger bara för att?

Det handlar inte om att jag vill vara krånglig. Det är viktigt för mig att få fundera och de kan omöjligt skada köparen heller. I vissa fall har jag även levererat hästen efter ett första besök.
 
Varför är det underligt? I det fallet jag tog med hästen hem genast hade jag tvingats ta bort en häst. Sällskapet jag hade ordnat visade sig avsky min häst och att ha en häst ensam är såklart inget alternativ. Jag ringde på en annons, sa som det var och säljaren var helt okej med upplägget och vi åkte dit, provred och hämtade hästen. Hästen bodde sedan här resten av sitt liv.

Fast det där är ju en särskild situation som kräver den typ av omedelbar affär.
 
Det handlar inte om att jag vill vara krånglig. Det är viktigt för mig att få fundera och de kan omöjligt skada köparen heller. I vissa fall har jag även levererat hästen efter ett första besök.
Jag förstår dig och hur du tänker jag tänker bara annorlunda och är inte särskilt socialt lagd så funkar dom med hästen och vill ha den direkt så gärna för mig så behöver jag inte lägga upp fler dagar på att passa på när dom ska komma :) nu var det länge sen jag sålde häst dock men den sista kollade köparna på sen körde jag dit honom någon dag senare. Jag åker hellre till folk än tar hem folk överlag, gillar när man kan gå när man själv vill, vissa människor blir man ju aldrig av med 🤣
 
Jag förstår dig och hur du tänker jag tänker bara annorlunda och är inte särskilt socialt lagd så funkar dom med hästen och vill ha den direkt så gärna för mig så behöver jag inte lägga upp fler dagar på att passa på när dom ska komma :) nu var det länge sen jag sålde häst dock men den sista kollade köparna på sen körde jag dit honom någon dag senare. Jag åker hellre till folk än tar hem folk överlag, gillar när man kan gå när man själv vill, vissa människor blir man ju aldrig av med 🤣

Jo ja förstår 🙂 Man måste få göra olika. Men det är väl kanon att även leverera hästen sen för då får man ju även se hur den ska bo. Haha ja en del kan bli segdragna så ja förstår vilka fördelar du ser med att åka dit 😅
 
Det handlar inte om att jag vill vara krånglig. Det är viktigt för mig att få fundera och de kan omöjligt skada köparen heller. I vissa fall har jag även levererat hästen efter ett första besök.

Du har väl egentligen tagit det du tänker och vill göra och tyckt att tvärtom är något du inte kan förstå. Dessutom skriver du det som att andra som tänker annorlunda än du tänker fel.

Jag förstår att man reagerar på det. Hade du istället skrivit som du gör i detta inlägg hade det nog tagits emot annorlunda.
 
Jag föredrar att köpa hästar på en gång om de bara passar mej. Och kan sälja oridet med.

Har köpt 4 hästar på enbart stam och bilder/film från Holländska uppfödare...
En gick bruksprovet som 4åring, alla utom den syrran köpte som bara är 2 i år har tävlats med placeringar i 130 och i ett fall 140 så inga konstigheter där.

Har sålt på samma premisser som ovan med. Egen uppfödning riden 4 åring som vi levererade till ägaren i Kungsbacka och de tävlade upp till 130 de med, hästen var kvar tills hög ålder då hon sen avlivades pga skada. Även den som gick bruksprovet såldes som äldre som läromästare utan provridning utan enbart filmer/meriter, levererades av oss till nya köparen.

Sen går man på "känsla".. TROR jag verkligen hästen kommer komma hem till mej åker jag med transport direkt om det är långt bort, men inom Sverige kan jag åka 2 ggr om det ska va så med.
Foderhästar så ser jag inget problem alls med att komma med transport, funkar det inte får den komma tillbaka/åka hem igen … Samma med sälja, TROR jag verkligen på köparen så ser jag som sagt inga problem med att sälja om de kommer med transport vid provridning.

Besiktning är upp till köparen, och i mitt fall är jag kanske inte alltid intresserad av att göra en besiktning. Och i de fall vi sålt och levererat har vi fixat med besiktning på valfri klinik som köparen tagit del av innan man åker ner. Köparen betalar besiktning och får då välja vart hästen ska besiktas. Valfri klinik i Sthlm brukar gå hem. Tar den som har tidigast tid.
 
Du har väl egentligen tagit det du tänker och vill göra och tyckt att tvärtom är något du inte kan förstå. Dessutom skriver du det som att andra som tänker annorlunda än du tänker fel.

Jag förstår att man reagerar på det. Hade du istället skrivit som du gör i detta inlägg hade det nog tagits emot annorlunda.

Det är väl just det som är baksidan med att uttrycka sig bakom en skärm. Det ger lätt missförstånd om man inte formulerat sig tillräckligt bra. Fel och fel, jag tror inte att det finns något fel så länge köpare,säljare är nöjda och att hästen blir väl förvaltad. Men jag förundras över hur många de är som föredrar att man tar med sig transporten samma dag. I mitt fall så är den typ av intressent inte aktuell. Jag tror att man gör en bättre bedömning av att inte göra affär samma dag.
 
Det är väl just det som är baksidan med att uttrycka sig bakom en skärm. Det ger lätt missförstånd om man inte formulerat sig tillräckligt bra. Fel och fel, jag tror inte att det finns något fel så länge köpare,säljare är nöjda och att hästen blir väl förvaltad. Men jag förundras över hur många de är som föredrar att man tar med sig transporten samma dag. I mitt fall så är den typ av intressent inte aktuell. Jag tror att man gör en bättre bedömning av att inte göra affär samma dag.
Vad är de du är rädd för? Om personen känns bra både i kontakten ni har innan och även klickar med hästen på plats vad är det som skulle avgöras någon eller några dagar senare istället för där och då?
 
Jag tror att man gör en bättre bedömning av att inte göra affär samma dag.

Fast då har du ju än en gång sagt att MAN (dvs inte du, utan i allmänhet) inte gör bättre affärer samma dag.

Jag har gjort de senaste köpen helt utan att ha sett hästarna en enda gång före köp. Jag hade garanterat inte åkt till Norge utan släp med den första och det var också garanterat den bästa häst jag haft genom åren. Jag köpte honom osedd, som även nästa häst. Den senaste hästen hade jag sett när han var tre och köpte honom över telefon och hämtade när jag betalade, utan att ha testat honom.

Givetvis är detta MYCKET seriösa köp för min del och för dem var det också mycket seriöst sålt.
 
Därför att det är precis så jag tolkar det. Jag kan inte förstå varför så många är fixerade vid att få en snabb affär överhuvudtaget? Smidig, absolut. Men att ta med sig transport samma dag är för mig underligt och går av den anledningen helt bort.

Kör jag 60 mil för att titta på en häst gör jag inte gärna det flera gånger om jag har nog med beslutsunderlag första vändan
 
Fast det där är ju en särskild situation som kräver den typ av omedelbar affär.
Nja, hästen här hemma hade ju kunnat vara ensam ett dygn eller två om det vore så men hade säljaren resonerat som du, att vi ska tänka efter på var sitt håll efter provridningen och då sagt det redan i telefon så hade det ju inte blivit någon affär.
Det här är faktiskt hur illa det än låter en orsak till att jag helst köper häst av hästhandlare. Jag blir så känslomässigt involverad annars, känner mig hemsk som köper någons häst och gör dem ledsna och eftersom enda gången jag köper häst numera är när jag har fått avliva en älskad vän så orkar jag inte det just då.
För, oavsett om jag har tagit med hästen hem samma dag eller inte så har jag alltid bestämt mig direkt och vill därför göra upp affären direkt också och en säljare som då behöver betänketid, nja... Då hade jag än mer känt mig hemsk som tar deras häst ifrån dem och så vill jag inte känna. Jag vet att jag inte är någon dålig köpare på något sätt så en säljare som hade sagt att hen ville ha betänketid hade känts enormt krånglig för mig.
Jag vet när jag ser hästens ögon om det är min häst eller inte. För mig har provridningen därför bara varit en bekräftelse på det jag redan har sett på fotot.

Men vi är alla olika och huvudsaken är att både köpare och säljare är nöjda.
 
En säljare kan ju sätta upp vilka regler den vill för vem den ska sälja till och hur. Men ju fler och mer detaljerade regler desto färre blir köparna. Är det något lättsålt där det är gott om bra köpare så är ju det inget problem. Men risken finns ju alltid att man sorterar bort någon som hade blivit jättebra för hästen bara för att man själv tycker att andra ska tänka och fungera lika som man själv.
Själv har jag råkat ut för att jag bett om betänketid till nästa dag och då har någon annan hunnit köpa. Så det är ju även en risk för köparen att inte slå till snabbt.
 
Vad skönt att du kan göra en bedömning såpass omedelbart. Det kan inte jag. Jag kan få en bra magkänsla relativt snabbt men ser gärna att både jag och köpare sover på saken och återkopplar efter någon dag. Då har även eventuella fler frågor haft tid att dyka upp hos mig och även hos köparen.
Jag känner mina hästar och ser rätt fort om ryttaren passar ihop med hästen eller ej. Jag har jobbat professionellt med hästar och ryttare i flera år och har lärt mig att se direkt hur pass bra folk rider och vad dom klarar av.

För mycket prat gör ingen nytta, allt väsentligt skriver jag i annons, dvs stam, höjd, utbildningsnivå, ridbarhet osv. Sedan får man ställa frågor på plats.
Folk som velat låna hästen osv går bort direkt. Jag gillar varken krångliga köpare eller säljare.

När jag väl bestämt mig för att sälja en häst så vill jag bli av med den. Finns inget värre än säljare som håller på och velar.
 
Precis som Roheryn skriver sätter fingret på hur jag säljer mina hästar. Det är jag som säljare som bestämmer vem som köper. Det räcker inte att köparen vet vad den vill sålänge inte jag som säljare bedömer denna vettig. Jag har ofta haft fler än en intressent och sedan handplockat den som jag tycker verkar bäst. Först till kvarn osv går även det helt bort. Man får aldrig bli så desperat att man säljer till första bästa bara för att den verkar "ok".
Hoppas du verkligen talar om det från början. Jag skulle blivit klart irriterad om jag först när jag fått träffa hästen fått reda på att du leker med min tid, mina känslor och mina pengar för att kunna välja och vraka vem som blir nästa ägare. Och hade du talat om det i förväg då hade du fått leta efter en annan köpare om inte det varit något speciellt. Säljer man hästen billigt med de här förutsättningarna så skulle jag kunna chansa eller om det var en häst på miljonen jag redan var kär i men annars så hade det varit nej tack.

Jag menar inte att jag förväntar mig att säljaren ska acceptera vem som helst, men att denne träffar köparna och avgör om det är okej eller inte.
 
När jag köper häst så har jag tänkt igenom det innan jag tar kontakt med säljaren. Många gånger har det efter kontakt med säljaren känts så rätt att jag om hästen är långt bort köpt den osedd.

Tror faktiskt inte att jag någon gång varit och tittat på en häst och inte lämnat besked direkt om jag vill köpa eller inte.
När jag ska sälja hästar tycker jag det är rätt jobbigt med alla som ska fundera. I de allra flesta fallen betyder det att dom inte kommer att köpa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 946
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 157
Senast: Tirnanoogh
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 218
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp