Bukefalos 28 år!

Påstridiga intressenter som vill ta med hästen samma dag!

Men vad får du som säljare ut av en besiktning?

Och att ha som krav att någon tar över försäkringen är väl helt okej, men det finns ju inga garantier för att de inte säger upp den direkt när de kommer hem.

Det är väldigt lite man kan påverka när hästen väl är såld, så det spelar liksom ingen roll vilka krav man har, de behöver ändå inte förhålla sig till det.

Det jag får ut av en besiktning är att jag vet att hästen är okej, att jag lämnar ifrån mig en frisk häst. I fallet med hästen som jag sålde för drygt ett år sedan så hade jag dragit mig ur affären om något varit fel med hästen - då hade han fått vara kvar hos mig för behandling och rehab, alternativt fått sluta sina dagar, hellre än att åka till nytt hem med nya människor och samtidigt inte må bra eller ha ont. Så det var för hästens skull, inte min eller köparens.

Samma med försäkringen. Nya ägarna kan ju givetvis säga upp försäkringen så fort de tagit över den, men det var en markering från min sida att jag ser det som viktigt att hästen har möjlighet till veterinärvård till exempel. Dessutom var detta en äldre häst, hade de inte tagit över min försäkring så hade de inte kunnat teckna en ny. Det var alltså min enda chans att i någon mån påverka om hästen skulle ha försäkringsskydd framöver. Inte på långa vägar vattentätt eller juridiskt bindande, men en markering från min sida och det lilla jag trots allt kan göra.
 
Hoppas du verkligen talar om det från början. Jag skulle blivit klart irriterad om jag först när jag fått träffa hästen fått reda på att du leker med min tid, mina känslor och mina pengar för att kunna välja och vraka vem som blir nästa ägare. Och hade du talat om det i förväg då hade du fått leta efter en annan köpare om inte det varit något speciellt. Säljer man hästen billigt med de här förutsättningarna så skulle jag kunna chansa eller om det var en häst på miljonen jag redan var kär i men annars så hade det varit nej tack.

Jag menar inte att jag förväntar mig att säljaren ska acceptera vem som helst, men att denne träffar köparna och avgör om det är okej eller inte.

När jag sålde min häst förra året så hade jag kanske 25 seriösa svar på min annons. Då sorterade jag bort alla som ville köpa osett och alla som ville ta med sig transport vid provridningen för att eventuellt ta med hem med en gång. Så då var det väl ett 15-tal kvar. De jag bedömde som "bäst" av dem fick frågan om de ville komma och provrida (kanske 5-6 stycken), och jag var MYCKET tydlig med att detta var en urvalsprocess där jag skulle välja min hästs sista hem i livet (han var 22, jag hade haft honom i 18 år). Lyckades boka in 3 stycken för provridning inom rimlig tid, och valde ut en mamma-/dotterkonstellation som med en gång fick riktig kemi med hästen. De var de sista som provred, och jag hade ju missat dem om jag sålt till de första. De som inte fick köpa blev ledsna, men jag hade som sagt varit supertydlig från början med hur jag ville göra.

Jag tycker det är oförskämt av dig att säga att de som gör som jag leker med köparnas tid, känslor och pengar. Det är väl lika mycket tid, känslor och pengar inblandat från säljarens sida?
 
Det jag får ut av en besiktning är att jag vet att hästen är okej, att jag lämnar ifrån mig en frisk häst. I fallet med hästen som jag sålde för drygt ett år sedan så hade jag dragit mig ur affären om något varit fel med hästen - då hade han fått vara kvar hos mig för behandling och rehab, alternativt fått sluta sina dagar, hellre än att åka till nytt hem med nya människor och samtidigt inte må bra eller ha ont. Så det var för hästens skull, inte min eller köparens.
Men det där är liksom moment 22. För hade du inte sålt hästen hade du ju inte gjort en besiktning och då inte vetat att någonting var fel. Då hade ju hästen gått hos dig och haft ont istället. Vad är skillnaden på att den gick hos dig och hade ont eller hos köparen?
 
Jag tror att man gör en bättre bedömning av att inte göra affär samma dag.
Det kan absolut vara så att vissa behöver sova på saken för att kunna ta ett vettigt beslut. Men så funkar inte alla. Jag funkar inte så tex. Jag får en känsla på en gång ifall jag tycker om en häst eller inte, jag behöver inte ens rida hästen för att veta. Och jag tror att många av oss som har haft många hästar under vårt liv fungerar så. Med vår erfarenhet kommer också en känsla och en kunskap om vad vi vill ha och vi läser också av hästarna både snabbt och rätt så träffsäkert.

Sen beror det ju på vad för typ av hem man vill ha. Vi är alla olika och fungerar och tänker på olika sätt. Ingenting är fel, bara annorlunda. Ibland händer saker i livet där man behöver stanna upp och tänka till vad man egentligen vill ha, men jag hoppas att de flesta som letar häst ändå har rätt så bra koll på vad de vill ha och inte tittar på andra hästar som de inte ska ha. Då behöver man ju heller inte sova på saken.
 
Men det där är liksom moment 22. För hade du inte sålt hästen hade du ju inte gjort en besiktning och då inte vetat att någonting var fel. Då hade ju hästen gått hos dig och haft ont istället. Vad är skillnaden på att den gick hos dig och hade ont eller hos köparen?

Jag kände hästen väldigt väl. Hade han gått hos mig och haft ont hade jag antagligen upptäckt det, om än inte lika snabbt som vid en besiktning. Det här var min once-in-a-lifetime-häst, en gammal kär vän som jag hängt ihop med i 18 år. Är det så himla märkligt, tycker du, att jag gjorde allt i min makt och lite till för att han skulle få bästa möjliga hem och dessutom komma dit mig veterligen fullt frisk och fullt försäkrad?
 
Jag kände hästen väldigt väl. Hade han gått hos mig och haft ont hade jag antagligen upptäckt det, om än inte lika snabbt som vid en besiktning. Det här var min once-in-a-lifetime-häst, en gammal kär vän som jag hängt ihop med i 18 år. Är det så himla märkligt, tycker du, att jag gjorde allt i min makt och lite till för att han skulle få bästa möjliga hem och dessutom komma dit mig veterligen fullt frisk och fullt försäkrad?
Med detta resonemang har du både hängslen och livrem och det är det jag tycker är onödigt. För
du minimerar ju din egen kunskap och känsla när du behöver en veterinärbesiktning för att veta att hästen är okej, när du faktiskt redan vet det. Sånt märks ju speciellt när man känner hästen så väl som du gjorde!
Om du hade upptäckt att hästen hade ont hade du ju ändå inte sålt honom. Då hade du ju ändå koll på att hästen var smärtfri eller hur? Såklart att det känns viktigt att hästen ska få komma till ett bra hem, det är ju självklart. Och såklart säljer man inte en häst man tror mår dåligt eller har ont, det är ju också självklart, men jag reserverar mig för att du tyckte att det var viktigt med en veterinärbesiktning.

En veterinärbesiktning för mig är till för köparen, inte för säljaren. Som säljare vet man oftast ifall någonting inte stämmer....det märks ju. Sen kan de ju alltid ha någon lös benbit eller något annat man aldrig märkt av hemma, men som märks av på böjprov eller syns på röntgen, men det lider hästen oftast inte av för då, som sagt, hade man redan märkt det.
 
Det beror helt på avstånd. Är det många mil så känns det smidigt att kunna ta med sig transport på en gång. Man känner ju direkt om det är något eller inte. Behöver jag fundera så är det inte rätt.

Sen förstår jag om säljaren kanske vill att flera ska provrida innan ägaren bestämmer sig, men för mig egna del så har jag inget problem att ta med mig transport direkt. Skulle det inte kännas rätt från något håll så är det ju bara att åka hem med tomt släp igen.

Har även sålt häst och hade i det läget bara tyckt det vore skönt om affären gick snabbt och smidigt. Men då hade jag valt bort många intressenter innan vid mejl/telefonkontakt, så jag var nästan 100 säker på att dom som kom och provred skulle erbjuda det som jag önskade, och hade dom haft med transporten direkt så hade jag bara blivit glad över att ”plåstret rycktes snabbt”.

Nuvarande häst stod någon km bort, så dit åkte jag utan släp. Hade en utlandsresa planerad veckan efter så ville inte ta hem hästen innan dess oavsett, men hade det inte varit för den så hade jag kunnat hämtat hem honom samma dag. Var noll tveksamheter från min sida.
 
Jag kommer troligtvis köpa en häst och hämta samma dag snart. Det främst för att det är en oinriden och ganska ohanterad unghäst som står relativt långt bort. Det blir nog mest klappa lite och se att allt stämmer, sedan skriva papper och lasta. Känns ganska onödigt att åka så långt bort för att klappa på en häst. Och känns det inte bra, då åker vi med tom transport. Jag hade inte vart intresserad av hästen om man behövde komma och klappa lite innan man hämtade en annan dag, det är för långt bort :)
 
Jag kände hästen väldigt väl. Hade han gått hos mig och haft ont hade jag antagligen upptäckt det, om än inte lika snabbt som vid en besiktning. Det här var min once-in-a-lifetime-häst, en gammal kär vän som jag hängt ihop med i 18 år. Är det så himla märkligt, tycker du, att jag gjorde allt i min makt och lite till för att han skulle få bästa möjliga hem och dessutom komma dit mig veterligen fullt frisk och fullt försäkrad?

OK, du baserar ditt allmängiltiga påstående på EN specifik hästförsäljning?
 
När jag sålde min häst förra året så hade jag kanske 25 seriösa svar på min annons. Då sorterade jag bort alla som ville köpa osett och alla som ville ta med sig transport vid provridningen för att eventuellt ta med hem med en gång. Så då var det väl ett 15-tal kvar. De jag bedömde som "bäst" av dem fick frågan om de ville komma och provrida (kanske 5-6 stycken), och jag var MYCKET tydlig med att detta var en urvalsprocess där jag skulle välja min hästs sista hem i livet (han var 22, jag hade haft honom i 18 år). Lyckades boka in 3 stycken för provridning inom rimlig tid, och valde ut en mamma-/dotterkonstellation som med en gång fick riktig kemi med hästen. De var de sista som provred, och jag hade ju missat dem om jag sålt till de första. De som inte fick köpa blev ledsna, men jag hade som sagt varit supertydlig från början med hur jag ville göra.

Jag tycker det är oförskämt av dig att säga att de som gör som jag leker med köparnas tid, känslor och pengar. Det är väl lika mycket tid, känslor och pengar inblandat från säljarens sida?
Jag tror du får läsa mtt inlägg en gång till så tror jag att du förstår vad jag menar då du ger ett skolboksexempel på när det är okej att välja sin köpare. Det är när/om man som tillskilnad från dig inte är tydlig med sina avsikter som man leker med andras känslor, tid och pengar. Vet jag att du tänker låta flera provrida innan du väljer är det okej, då hade jag i och för sig troligen tackat nej och letat vidare.

Jag vill kunna köpa hästen jag ser på om det klaffar och inte vara beroende av annan bedömning än att ägaren tycker jag är en okej köpare till hästen.
 
OK, du baserar ditt allmängiltiga påstående på EN specifik hästförsäljning?
Jag har pratat om EN hästförsäljning hela tiden, i samtliga mina inlägg, ja. Det trodde jag framgick, om inte så får jag be om ursäkt för att jag varit otydlig!

Jag jobbar inte med hästförsäljning, utan har hästarna som min hobby och mina vänner. Det gör att jag agerar på ett annat sätt än en professionell hästhandlare när det kommer till att ex-vis välja vem som får köpa en häst av mig. Jag kanske inte generellt skulle vara lika petig med urvalsprocessen, dock, om det gällde en annan häst än den äldre häst jag sålde förra året. Då var jag extremt petig med att han skulle komma till ett bra "sista hem" i livet.

På det generella planet vill jag besikta en häst jag säljer, för att veta vad jag säljer och för att kunna "göra rätt mot hästen" (dvs ombesörja behandling, vila, rehab osv) innan jag skickar iväg den till ett nytt hem. Tror dock inte att jag generellt skulle kräva att köparen tar över försäkringen som jag gjorde när jag sålde min "gamling".
 
Tycker det är sunt förnuft som säljare att hitta en köpare där hästen kommer trivas, där man kan se att de funkar ihop, det är ens ansvar som säljare och det innebär att det är säljaren som bestämmer vem denne säljer till. Det är ju dennes häst. Jag har sålt lite hästar och jag har märkt att man måste stå på sig lite mot en del ev köpare som inte förstår vad som är en bra häst för dem. Man måste våga säga nej som säljare men vara tydlig att flera kommer att provrida hästen. ex. 5st kommer o provrider. Skulle första kunden vara den bästa för hästen säljs den dit men om inte får det bli någon annan. Jag tror att hade fler sett till hästens och den nya köparens bästa hade mindre tvister uppstått och mindre antal hästar hade kommit i kläm
 
Jag har pratat om EN hästförsäljning hela tiden, i samtliga mina inlägg, ja. Det trodde jag framgick, om inte så får jag be om ursäkt för att jag varit otydlig!

Jag jobbar inte med hästförsäljning, utan har hästarna som min hobby och mina vänner. Det gör att jag agerar på ett annat sätt än en professionell hästhandlare när det kommer till att ex-vis välja vem som får köpa en häst av mig. Jag kanske inte generellt skulle vara lika petig med urvalsprocessen, dock, om det gällde en annan häst än den äldre häst jag sålde förra året. Då var jag extremt petig med att han skulle komma till ett bra "sista hem" i livet.

På det generella planet vill jag besikta en häst jag säljer, för att veta vad jag säljer och för att kunna "göra rätt mot hästen" (dvs ombesörja behandling, vila, rehab osv) innan jag skickar iväg den till ett nytt hem. Tror dock inte att jag generellt skulle kräva att köparen tar över försäkringen som jag gjorde när jag sålde min "gamling".
Fast nu tycker jag du dömmer lite, jag är också en privat säljare som bryr mig mycket om vart hästen hamnar men jag ser inga som helst problem med att köparen tar hem hästen direkt om det känns bra. Likaså när jag sålt hund, förstår inte varför man ska dra ut på det ofta reser människor långa sträckor och man vet redan allt man behöver veta om dom genom kontakten man haft innan.
 
Tycker det är sunt förnuft som säljare att hitta en köpare där hästen kommer trivas, där man kan se att de funkar ihop, det är ens ansvar som säljare och det innebär att det är säljaren som bestämmer vem denne säljer till. Det är ju dennes häst. Jag har sålt lite hästar och jag har märkt att man måste stå på sig lite mot en del ev köpare som inte förstår vad som är en bra häst för dem. Man måste våga säga nej som säljare men vara tydlig att flera kommer att provrida hästen. ex. 5st kommer o provrider. Skulle första kunden vara den bästa för hästen säljs den dit men om inte får det bli någon annan. Jag tror att hade fler sett till hästens och den nya köparens bästa hade mindre tvister uppstått och mindre antal hästar hade kommit i kläm
Skulle aldrig åka och provrida en häst om jag visste att ägaren skulle prova fem till och sedan välja mellan oss. Aldrig.
 
Skulle aldrig åka och provrida en häst om jag visste att ägaren skulle prova fem till och sedan välja mellan oss. Aldrig.
Då tycker jag inte man tänker på hästens bästa. Äg känner hästen bäst och bör bestämma vem som ska köpa hästen, det är knappast köparen som tar det beslutet. Men man ska vara tydlig som säljare. Jag har gjort detta flera gånger och ingen har tyckt det varit konstigt
 
Då tycker jag inte man tänker på hästens bästa. Äg känner hästen bäst och bör bestämma vem som ska köpa hästen, det är knappast köparen som tar det beslutet. Men man ska vara tydlig som säljare. Jag har gjort detta flera gånger och ingen har tyckt det varit konstigt
Trams
 
???? Ja ev köpare med den inställningen går ju bort direkt. Sen finns det en aspekt till. Jag vill ju inte att sedan köparen hör av sig ett halvår senare när det inte funkar, för att köparen inte förstått att det inte är hästen inte passar just hen. Alla ska ju i den mån det går vara nöjda, jag som säljare, hästen och köparen
Återigen vilket trams och dömmande.
 
Återigen vilket trams. Är betydligt mer risk att folk som ska tänka och vrida och vända på allt hör av sig med klagomål. Om dom ens köper hästen vilket sällan sker.
Jag har aldrig sagt att de ska vrida o vända på allt. Fem provar de som vill köpa säger det, de som velar väntar man inte på utan den köparen som vill köpa och är bra för hästen säljer man till, aldrig varit ett problem här
 
Jag har aldrig sagt att de ska vrida o vända på allt. Fem provar de som vill köpa säger det, de som velar väntar man inte på utan den köparen som vill köpa och är bra för hästen säljer man till, aldrig varit ett problem här
Du gör ju det, du måste prova fem stycken trots att alla är intressanta och låter bra, förstår inte varför.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 066
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 272
Senast: Tirnanoogh
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 574
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp