Bukefalos 28 år!

Påstridiga intressenter som vill ta med hästen samma dag!

Granska och kolla upp vad? Nå fy vad obehagligt med någon som ska snoka i mer än möjligen om jag har djurförbud. För mig personligen hade det inte blivit affär för rädsla att få säljaren med på halsen som inte kan släppa taget men alla är vi olika och finns säkert köpare som känner trygghet i att bli uppkollade.

Lexbase och kronofogden är bra källor till potentiellt olämpliga köpare. Om man känner att man hittat en bra köpare så kan ju köparen slippa all kontakt om det är så dom vill ha det. Men de är såklart trevligt att hålla kontakten och det upplever jag att mina köpare vill fortsätta att ha. Men jag skulle personligen ha svårt att sälja en häst till någon som har höga skulder eller domar på sig. Men de är ju jag det.
 
Lexbase och kronofogden är bra källor till potentiellt olämpliga köpare. Om man känner att man hittat en bra köpare så kan ju köparen slippa all kontakt om det är så dom vill ha det. Men de är såklart trevligt att hålla kontakten och det upplever jag att mina köpare vill fortsätta att ha. Men jag skulle personligen ha svårt att sälja en häst till någon som har höga skulder eller domar på sig. Men de är ju jag det.
Men det kollar man väl innan en ev träff isåfall?!
 
Då tycker jag inte man tänker på hästens bästa. Äg känner hästen bäst och bör bestämma vem som ska köpa hästen, det är knappast köparen som tar det beslutet. Men man ska vara tydlig som säljare. Jag har gjort detta flera gånger och ingen har tyckt det varit konstigt

Eller så gör du hästen en otjänst genom att den bästa köparen inte ens kommer och kollar på den.

Klart om du anpassar priset så det är värt att chansa så finna möjligheten. Jag har åkt upp till 60 mil för att kolla på häst och det gör då inte jag om jag inte vet att jag får köpa hästen även om allt stämmer. Fast betalar du 2 dagars semester, uppehälle en natt och respengar så :) .
 
Lexbase och kronofogden är bra källor till potentiellt olämpliga köpare. Om man känner att man hittat en bra köpare så kan ju köparen slippa all kontakt om det är så dom vill ha det. Men de är såklart trevligt att hålla kontakten och det upplever jag att mina köpare vill fortsätta att ha. Men jag skulle personligen ha svårt att sälja en häst till någon som har höga skulder eller domar på sig. Men de är ju jag det.
Inget som hindrar att kolla upp det innan en eventuell köpare sätter sig i bilen, spar både tid och miljö.
 
Jag har pratat om EN hästförsäljning hela tiden, i samtliga mina inlägg, ja. Det trodde jag framgick, om inte så får jag be om ursäkt för att jag varit otydlig!

Jag jobbar inte med hästförsäljning, utan har hästarna som min hobby och mina vänner. Det gör att jag agerar på ett annat sätt än en professionell hästhandlare när det kommer till att ex-vis välja vem som får köpa en häst av mig. Jag kanske inte generellt skulle vara lika petig med urvalsprocessen, dock, om det gällde en annan häst än den äldre häst jag sålde förra året. Då var jag extremt petig med att han skulle komma till ett bra "sista hem" i livet.

På det generella planet vill jag besikta en häst jag säljer, för att veta vad jag säljer och för att kunna "göra rätt mot hästen" (dvs ombesörja behandling, vila, rehab osv) innan jag skickar iväg den till ett nytt hem. Tror dock inte att jag generellt skulle kräva att köparen tar över försäkringen som jag gjorde när jag sålde min "gamling".

Fast det är ju inte vad tråden handlar om - ETT hästköp. Det handlar om att TS tycker det är helt orimligt att folk (generellt) åker med transport och vill ha med hästen direkt. Du talar om ETT tillfälle.
 
Givetvis inte, men det är inte det det handlar om, jag vill ha ett ja eller nej inte att du kanske duger om jag inte hittar någon bättre.
Om det är uppenbart att köparen inte duger o inte skälv inser det säger jag ju d direkt. Men om det fungerar helt ok meddelar jag hur jag beslutat efter de andra provridet. Det tar ju högst en vecka.
 
Eller så gör du hästen en otjänst genom att den bästa köparen inte ens kommer och kollar på den.

Klart om du anpassar priset så det är värt att chansa så finna möjligheten. Jag har åkt upp till 60 mil för att kolla på häst och det gör då inte jag om jag inte vet att jag får köpa hästen även om allt stämmer. Fast betalar du 2 dagars semester, uppehälle en natt och respengar så :) .
Du menar att du vet bättre vad som passar hästen än säljaren. Att säljaren ska sälja till dig för att det känns bra för dig men för säljaren känns det inte bra och sälja till dig?
 
Om inte en annan hann före mig på den hästen så hade jag köpt ett russ från lojstahed i år. Första gången jag skulle ha träffat hästen skulle vara i höst när den anlänt till fastlandet.

Antar och både jag och säljare inte är seriösa enligt vissa här :nailbiting:
 
Ni som tycker att man inte får ha flera intressanta provridningar, åker ni inte och provar flera hästar? Jag har hittils inte gjort det, men som ovan köpare tror jag att det kan vara bra :)
 
Jodå, men efter provridning meddelar jag direkt om jag är intresserad eller inte. Jag åker inte runt och provrider flera som jag sedan bara samlar på hög.
Du menar du kan vara intresserad men fortfarande provar fler hästar? Eller du tar första bästa trots det kan finnas nån som på pappret kan passa dig bättre? Ex så har du 3 hästar du vill provrida. Den du är mest intresserad av kan inte ge provridning innan den näst mest intressanta så du provar den näst mest intressanta först. Köper du då den du provat först för den känns bra även om du tror den andre är bättre för dig?
 
Du menar att du vet bättre vad som passar hästen än säljaren. Att säljaren ska sälja till dig för att det känns bra för dig men för säljaren känns det inte bra och sälja till dig?
Hur lyckas du med den tolkningen?
Nej, jag menar att många vettiga köpare inte ens tittar år hästar där ägaren vill välja och vraka. Ska jag köpa en häst vill jag ha ja eller nej utifrån hur provridningen går, får jag ett kanske om jag inte hittar någon bättre så får du behålla hästen och helst hade jag inte ens kommit.

Men som direkt svar på din fråga. Om jag som köpare vet bäst vad som passar din häst? Ja jag känner ju inte dig så där vet jag inte men generellt så varierar det. Ibland vet köparen betydligt bättre och är kunnigare, ibland inte.
 
Du menar du kan vara intresserad men fortfarande provar fler hästar? Eller du tar första bästa trots det kan finnas nån som på pappret kan passa dig bättre? Ex så har du 3 hästar du vill provrida. Den du är mest intresserad av kan inte ge provridning innan den näst mest intressanta så du provar den näst mest intressanta först. Köper du då den du provat först för den känns bra även om du tror den andre är bättre för dig?

Jag förstår inte heller hur du kan tolka det så. Det står ju precis tvärtom? Om jag skulle provrida en häst och det känns bra, så säger jag det. Ska säljaren då fundera och tänka och ta in någa fler som provrider ifall det skulle kunna dyka upp nån bättre köpare, så är det klart jag inte tar en paus i letandet. Då anser jag att säljaren inte anser att jag är rätt köpare och då är det ju lika bra att leta vidare.
 
Hur lyckas du med den tolkningen?
Nej, jag menar att många vettiga köpare inte ens tittar år hästar där ägaren vill välja och vraka. Ska jag köpa en häst vill jag ha ja eller nej utifrån hur provridningen går, får jag ett kanske om jag inte hittar någon bättre så får du behålla hästen och helst hade jag inte ens kommit.

Men som direkt svar på din fråga. Om jag som köpare vet bäst vad som passar din häst? Ja jag känner ju inte dig så där vet jag inte men generellt så varierar det. Ibland vet köparen betydligt bättre och är kunnigare, ibland inte.
Du skriver att om du inte får köpa hästen om det stämmer för dig antar jag du menar ( för det kanske inte stämmer för säljaren) så åker du inte och tittar. För mig låter det som att du tycker dig veta vad som är bra för hästen i te säljaren? Eller hur menar du?
 
Du menar du kan vara intresserad men fortfarande provar fler hästar? Eller du tar första bästa trots det kan finnas nån som på pappret kan passa dig bättre? Ex så har du 3 hästar du vill provrida. Den du är mest intresserad av kan inte ge provridning innan den näst mest intressanta så du provar den näst mest intressanta först. Köper du då den du provat först för den känns bra även om du tror den andre är bättre för dig?

Är jag intresserad av hästen köper jag den. Jag säger inte "bästa hittills, men jag ska åka runt och prova 34 hästar till så jag återkommer".

Jag har inte varit med om att jag "lite" intresserad av en häst. Antingen vill jag köpa den och då gör jag det, eller så avstår jag för den inte passar mig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 069
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 272
Senast: Tirnanoogh
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 577
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp