Petit brabancon? Någon som har?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 367
  • Visningar Visningar 22 406

Bukefalos 30 år!

Ha din åsikt men jag håller inte med dig när det gäller brakycefala hundar. Jag anser att man ser det man vill se. Men jag kan ju noll har du redan ansett.

Nej, jag sa att du har noll koll på hur Boxerklubben arbetar med frågan just nu. RAS är inaktuell.

Nej, jag sa att du har noll koll på hur Boxerklubben arbetar med frågan just nu. RAS är inaktuell.
Då kan jag förtydliga att jag har varit inne och läst på rasklubben en del för ca 2 år sen. Och jag håller inte med att det man vill se där är vad som premieras på utställning.
Men i min värld är rasklubbars skrifter och verklighen ofta två vitt skilda saker.

Jag är själv anti plattnosar men visste inte bättre när jag köpte min mops för 12 år sedan. Köpte endå henne i Tyskland där de var krav på boas tester. Dock lät hon konstant även när hon sov. Hade knipta näsborrar och satt sig på promenaden och vägrade gå. Vid 5 års ålder opererade jag henne långmjuk gom, öppnade upp näsborrarna. Hon blev en helt ny hund. Andades tyst, slutade snarka och kunde hänga med på promenader. Hon går lös i sin takt. Men värme klarar hon inte vi undviker gå mitt på dagen utan rastar morgon kväll å en snabb sväng mitt på dagen. Hon är otroligt pigg för att vara 12 år. Men med vetskapen i hand så kommer jag Aldrig köpa en mops igen. Anledningen till att jag snappade upp på petit brabacon var att jag såg ett gäng på utställning och jag gillade deras utseende. Började läsa på om rasen och pratade med uppfödare. Jag gillar raser som är familjekära och vill vara uppe i en. Jag antog de var sundare än ex mopsar och frallor då de inte har några ras begränsningar i försäkringar. De görs inte alls mycket operationer på denna ras som ex mops och frallor. Så i mina tankar är då att de har mindre problem. Sen kan man inte jämföra de med en jack russel. Men sen finns de många raser som har sina sjukdomar som inte är trubbnosar.
Man kan väl inte vara en hemskt djurägare om man vill köpa en trubbnos om man kollar upp föräldrarna noga och köper av någon som inte avlar på djur med hälsoproblem?
Fast att de är brakycefala innebär ju i sig att de har hälsoproblem, de korta nosarna ÄR ett hälsoproblem. Är det inte bättre att välja en ras utan sådana problem?

Då kan jag förtydliga att jag har varit inne och läst på rasklubben en del för ca 2 år sen. Och jag håller inte med att det man vill se där är vad som premieras på utställning.
Men i min värld är rasklubbars skrifter och verklighen ofta två vitt skilda saker.

Fast hur ska rasklubben påverka hur domarna dömer tänker du?

Jag är själv anti plattnosar men visste inte bättre när jag köpte min mops för 12 år sedan. Köpte endå henne i Tyskland där de var krav på boas tester. Dock lät hon konstant även när hon sov. Hade knipta näsborrar och satt sig på promenaden och vägrade gå. Vid 5 års ålder opererade jag henne långmjuk gom, öppnade upp näsborrarna. Hon blev en helt ny hund. Andades tyst, slutade snarka och kunde hänga med på promenader. Hon går lös i sin takt. Men värme klarar hon inte vi undviker gå mitt på dagen utan rastar morgon kväll å en snabb sväng mitt på dagen. Hon är otroligt pigg för att vara 12 år. Men med vetskapen i hand så kommer jag Aldrig köpa en mops igen. Anledningen till att jag snappade upp på petit brabacon var att jag såg ett gäng på utställning och jag gillade deras utseende. Började läsa på om rasen och pratade med uppfödare. Jag gillar raser som är familjekära och vill vara uppe i en. Jag antog de var sundare än ex mopsar och frallor då de inte har några ras begränsningar i försäkringar. De görs inte alls mycket operationer på denna ras som ex mops och frallor. Så i mina tankar är då att de har mindre problem. Sen kan man inte jämföra de med en jack russel. Men sen finns de många raser som har sina sjukdomar som inte är trubbnosar.
Man kan väl inte vara en hemskt djurägare om man vill köpa en trubbnos om man kollar upp föräldrarna noga och köper av någon som inte avlar på djur med hälsoproblem?
Jo, det tycker jag. Det finns inte "sunda trubbnosar". Att sätta sin preferens för utseende före hundens förmåga att utöva basala behov är hemskt. Det finns -massor- av studier på brakycefali och dess konsekvenser för individen. Det är bara hemmablinda rasvurmare som säger nått annat.

Men VARFÖR? För mig är det hur märkligt som helst att välja hundras på utseende. Särskilt som det utseendet innebär hälsoproblem och leder till ett inte normalt hundliv.
Att hunden orkar gå en promenad i sitt eget tempo är ju något som inte ska ses som tillräckligt/bra. Det för mig är en hund som är nedsatt, om det är vad den klarar. Min 18-åring hade liksom noll problem med mer än så.
Det finns ju massor med sunda raser att välja mellan. Raser som kan leva liv som tillfredställer deras behov etc och där risken att det föds hundar med plågsamma besvär är oerhört mkt lägre.
Jag skulle aldrig kunna gynna sån avel genom att köpa ens de mindre nedsatta ur de raserna. Aldrig! När man kan få friska hundar som mår bra.

Drar man hästjömförelsen så hade väl ingen köpt en ras som var snygg men inte kunde gå i hagen om det är 23 grader ute utan att må dåligt, som inte orkade leka/röra sig med övriga i hagen etc..

Exakt. Joggning är dessutom extremt långsamt för en hund så det säger ingenting verkligen. Mina hundar à 6 kilo är inte andfådda alls om jag joggar.
Precis en hund orkar ju utan problem springa med sin människa det är knappast ansträngande för hunden om vi inte börjar snacka maratonlöpning :)
Jag ser ingen som vill utrota raserna, däremot många som vill att aveln ska förändras så att hundarna kan få ett drägligt liv.
jag är helt för att utrota avel på trubbnosar rakt av bara sluta avla och låta rasen dö ut här och nu.

Jag är ganska chockad över den här tråden faktiskt. Men har också gett mig en hel del svar på frågan hur det kommer sig att folk medvetet skaffar hundar med hälsoproblem, för det har jag verkligen inte förstått innan.

Det är djupt oetiskt att avla/hålla/köpa hund baserat på utseende som leder till hälsonackdelar. Att ens försvara att avla på brakycefala hundar, eller andra raser med medfödda anatomiska defekter är horribelt. Även om man har goda intentioner och försöker avla "friskare exemplar", så kvarstår faktum: det föds fortfarande valpar som kommer få leva hela sina liv med svårigheter de aldrig bett om. Borde faktiskt vara olagligt nu när jag tänker efter, vi får inte utsätta djur för onödigt lidande.

Jag var också en sådan som tyckte brakycefala hundar var urgulliga och absolut den "typ" av hund som tilltalade mig. Men när jag väl skulle köpa hund och började läsa på, så föll de ju bort en efter en i rask takt. Det blev väldigt snabbt väldigt otänkbart. Nu sitter jag här med en hund som jag vid första anblicken tyckte såg förfärlig ut (som i löjlig), men som jag idag tycker är den finaste i världen.

Chockad var ordet.

Problemet är ju att hela trubbnos-aveln BYGGER PÅ att avla på djur med hälsoproblem - trubbnosutseendet i sig ÄR ett hälsoproblem. Och tittar man på hur trubbnosrasernas utseende utvecklats de senare 20-30-40 åren så är det i allmänhet inte en utveckling i rätt riktning. Jag tycker inte man kan bortse ifrån det när man väljer hundras. Även om man själv skulle lyckas välja en relativt sund och kanske helt problemfri individ så finns BOAS inom alla trubbnosraser (fast i olika utsträckning där jag har för mig att fralla är värst, tätt följd av mops). Det betyder inte att alla individer drabbas, men det finns risk att drabbas för alla kombinationer av föräldradjur inom brakycefala raser och risk för varje individ som föds. Är det verkligen något man vill bidra till? Att det föds en enda valp med BOAS som ger andningsbesvär?

Det är djupt oetiskt att avla/hålla/köpa hund baserat på utseende som leder till hälsonackdelar. Att ens försvara att avla på brakycefala hundar, eller andra raser med medfödda anatomiska defekter är horribelt. Även om man har goda intentioner och försöker avla "friskare exemplar", så kvarstår faktum: det föds fortfarande valpar som kommer få leva hela sina liv med svårigheter de aldrig bett om. Borde faktiskt vara olagligt nu när jag tänker efter, vi får inte utsätta djur för onödigt lidande.

Det ÄR olagligt att avla på djur med genetiska defekter.

Rasklubben borde påverka aveln. Men de hundar som är i och runt boxerringarna går verkligen inte mot något sundare.
Fast de som avlar mot något sundare kanske inte ställer ut?

Rasklubben arbetar för att påverka aveln. Vi har inga möjligheter, som du säkert vet, att kräva något. Eller att påverka vad domarna plockar fram. Det enda vi kan påverka utställningsmässigt är vilka domare vi plockar in samt att informera dem om BSI. Vi har även i år börjat med ett projekt där vi ber domarna på rasspecialer att BSI-gradera alla hundar i fråga om näsborrar, nosparti, hud och hals.

Och om du menar att hundarna du ser i boxerringarna går mot något osundare, så håller jag absolut inte med. Man ser inte de värsta överdrifterna längre, så utvecklingen har börjat vända.

Sant. Problemet är väl då att trubbnos inte anses vara en defekt? Och även om alla exemplar inte får problem (hypotetiskt, som hävdas i tråden), så borde det vara olagligt att avla på djur som sannolikt nedärver BOAS. Vilket det ju helt uppenbarligen inte är. Men av etiska skäl, borde vara.
Jag tror inte det är rättsligt prövat i just trubbnosfallet, men de trånga luftvägar som är en direkt följd av avel med brakycefala raser är definitivt en defekt. Så jo, tolkar man lagen bokstavligen så kan det absolut ses som olagligt att avla med brakycefala raser - eller åtminstone på brakycefala individer som har BOAS i någon utsträckning. Tror dock inte att anmälningsbenägenheten är så stor.

Sant. Problemet är väl då att trubbnos inte anses vara en defekt? Och även om alla exemplar inte får problem (hypotetiskt, som hävdas i tråden), så borde det vara olagligt att avla på djur som sannolikt nedärver BOAS. Vilket det ju helt uppenbarligen inte är. Men av etiska skäl, borde vara.

Det är inte hypotetiskt för det är verkligen inte så att alla brakycefala hundar har BOAS. Det finns det studier på.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Cocker Pälsvård
  • En gång *din ras*, alltid...
  • R
    prazsky krysarik och landsheer heeler

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur