Bukefalos 28 år!

Ponnyakuten (Ulvspel)

Kära Ponnyakuten!

Jag har en serie problem med min ponny. Det största och ursprungligaste problemet är att han är född i fel kropp. Han är ett russ med alla dess påhitt och idéer instoppad i ett halvblods kropp (dessutom 17 år i år så man tycker han borde hunnit bli vuxen, men ack...). Detta leder till att man har orimliga förväntningar på hur han ska uppföra och bete sig. Han finner det fullt naturligt att bocka i galoppen, se osynliga monster och lejon som han måste skygga för (eller kasta sig runt och springa så fort han kan åt andra hållet) och trippa på tå vid inbillade ljud. I brist på andra faror kan den egna skuggan absolut fungera som substitut.

Andra konsekvenser som identitetsförvirringen leder till är att han emellanåt (minst en gång per dag) inbillar sig att det är flodhäst han är. Detta ger en matte som svär över att han har lera överallt, framförallt i öronen. Att han inte tillåter nämnda matte att borsta öronen gör inte matte gladare. Matten är känd för att stå och muttra saker i stil med "Om du inte tycker om att få öronen borstade ska du ta mig fan inte envisas att gnugga dom i leran".

Han har också ett svårt morotsmissbruk vilket bland annat visar sig genom att han vägrar ta bettet om inte matten har en morotsbit i handen.

För att göra matten glad brukar han emellanåt gnägga åt henne när hon kommer eller går samt slicka henne i hela ansiktet när han är på riktigt kärvänligt humör. Han tycker heller inte om att hoppa med ryttare på ryggen, en egenskap som matten uppskattar till fullo.

Hoppas på god hjälp.

//Flodhästmatten
 
Kära ponnyakuten,
Jag vet inte riktigt var jag ska börja för att beskriva mitt problem, eller min häst. Men det säger väl en del om hästen att hennes lillasyster beskrivits med orden "Hon är som sin storasyster - fast utan Damp". Man skulle också kunna sammanfatta hästen som intensiv i allt hon gör: När hon äter är det bäst att inte komma mellan henne och maten, när hon ligger i boxen och sover kan du ta ut övriga hästar ur stallet och sedan sätta dig och hoppa på henne medans hon snarkar vidare, när hon vill gosa har du famnen full av häst, och när hon får ett utbrott är det definitivt ingen risk att du missar det, om vi säger så.
Ett problem är att när hon är sur på mig, t.ex. om hon tycker att jag kommer för sent till stallet en dag, så gör hon alla förbjudna saker hon kommer på för att demonstrera sitt missnöje. Hon plockar ut borstar ur ryktväskan, tuggar på hovkratsen och slänger runt täcket.
Överlag har vi lite problem med kommunikationen. Visserligen förstår jag att hon egentligen menar "Jag vill inte bli lämnad ensam här" trots att hon uttrycker det "Jag biter dig om du går ut ur boxen", men jag tycker det borde finnas trevligare sätt att uttrycka det på. Samma sak när hon tiggt om att bli kliad, det vore skönt om hon kunde säga "Fast inte just där, där är jag kittlig idag" på ett sätt som inte involverar sparkar.
Jag hoppas ponnyakuten kan hjälpa oss utarbeta ett gemensamt språk som låter oss kommunicera utan så stora gester (eller blåmärken).
/Matte till häst med särskilda behov
 
Tjuven använder sitt gods under natten. Jag har nog uttryckt det lite felaktigt. Men såhär ska det vara:

Tjuven stjäl vid dag-DL och får veta vad hen stulit direkt. Sedan har hen på sig till natt-DL att välja hur det ska användas och efter natt-DL får hen resultatet.

Ex: Tjuven stjäl från mig. Jag är siare. Tjuven får veta att den stulit en sia. Under natten bestämmer hen vem som ska sias och efter natt-DL får tjuven veta den siades roll.
Och när får den tjuvade reda på att den blivit tjuvad? Direkt efter DagDL? Eller efter NattDL?
 
Hej ponnyakuten!
Jag har väldigt stora problem med min ponny.
Hur ska jag kunna sitta kvar när han för det mesta ser ut såhär? :angel:
Sen tror jag också att han har krympt i torktumlaren eller något, är det mening att mina fötter ska ta i marken och ändå trillar jag av? :o
Dessutom så förökar han sig tydligen. Imorgon kommer en till! Återkommer med eventuella problem imorgon. :angel:

841087_770086126385915_4768930429087963730_o.jpg
 
INFORMATION FRÅN LLs!

(Som virrpannan Myrten glömt!:angel:)

Vi vill redan nu avisera att DL4, d v s söndag kväll, kommer att bli en dubbel-lynch!

En dubbellynch fungerar som vanligt (om det finns dolda röster, paket mm), men både den spelare med flest och näst flest röster åker ut.:devil:

Om @Snurrfian eller @LenaH finns här kan ni kanske peta in detta i första inlägget där det skulle ha varit!:rage:
Dubbellynch?? O_o
Och bara sådär glömma att skriva det :rage::confused::down:
helt klart ondsinta LLs!!!
:p
 
Kära ponnyakuten!
Blev så glad när jag såg ert erbjudande !:bump:
Jag har ett stort problem med min 3-åring, eller ja det finns nog flera :crazy:
Men det största är att hon är mörkrädd stackarn :heartnailbiting:
Hon är övertygad om att det finns både vargar och björnar precis varsomhelst när det blir mörkt
Annars är hon jättesnäll egentligen, men nu när börjar jag se tendenser till att hon kryper under halmen när kvällen kommer så tycker jag väldigt synd om henne :(
( själv hoppade jag upp i sängen iaf tills jag var sexton för det vet man ju att något läskigt kan dölja sig där- sedan blev jag vuxen och insåg att det läskiga var dammråttor ...:p )

Och hon hoppar hellre än går/springer när det blir mörkt:(, och det ger vissa katapulteffekter för ryttaren, visserligen finns det ett horn att hålla i på min sadel, men ibland hinner man inte med att ta tag i det - eller ännu värre så - eh- landar man på det- det är INTE skönt - vad än vissa stövelpellar kan tro om det :meh:


Hur ska jag göra för att få henne att lita på att det inte är farligt med mörkret?
Jag har redan försökt med nattlampa och att ligga hos henne tills hon somnar- det verkar dock bara vara positivt för hennes nattsömn, sedan när det kommer till mörkerridning så är hon utvilad medans jag är utmattad.....
Och jag har dessutom sjungit på repeat : Du kära lilla ponny allt för att hon ska känna sig trygg...

Kan vi ha ett genusproblem? Är hon förbannad över att bli kallad han? :idea: ( i sångtexten)
Eller är det för att sången tycker att hon skulle vara svart? Så det handlar om etnicitet?
Men för min del så har en bra häst ingen färg sas ( i den betydelsen att ALLA färger är lika bra !) Och det tror jag även hon fattat för hennes bästa kompisar är både röda,svarta, bruna och vita och tom fläckiga i alla möjliga nyanser - och hon själv är gul...:heart

Sedan har hon egenhet till som hon börjat med nu när det faktiskt inte är så mörkt på dagarna längre.O_o
Hon försöker stå på händer ! Och jag är orolig att hon ska börja med kullerbyttor också, hon kanske skulle vilja börja med gymnastik? Och det är det hon försöker säga till mig ?:confused:
saffran%20bakut.jpg


Hästen heter Fellas Golden Saffron och är en American Quarter, kan det vara så att vi har språkförbistringar:idea:
Hon har visserligen bott i Sverige hela sitt liv, men kanske har hennes mamma bara lärt henne amerikanska?
Ser fram emot att få hjälp så jag och min ponny kan vara samspelta:)

till sist så fattar jag heller inte varför just ljusa hästar har en förkärlek till att hitta lerigaste möjliga pöl i hagen :confused::confused::confused:
- Iofs gillar jag vardagsgymnastik- min devis är ju - Vem behöver Gym när man har hästar och stall. Men jag tycker liksom att "wax on - wax off" stuket hör mer till Karate kid - genren än Sundance Kid- genren sas...;)
smutsig%20hast.jpg%20.jpg

Med stora förhoppningar om att få hjälp- för här är den verkligen behövlig /
med vänlig hälsning
utmattad matte som älskar sin snutteplutteponny:love:
 
Kära ponnyakuten!
Blev så glad när jag såg ert erbjudande !:bump:
Jag har ett stort problem med min 3-åring, eller ja det finns nog flera :crazy:
Men det största är att hon är mörkrädd stackarn :heartnailbiting:
Hon är övertygad om att det finns både vargar och björnar precis varsomhelst när det blir mörkt
Annars är hon jättesnäll egentligen, men nu när börjar jag se tendenser till att hon kryper under halmen när kvällen kommer så tycker jag väldigt synd om henne :(
( själv hoppade jag upp i sängen iaf tills jag var sexton för det vet man ju att något läskigt kan dölja sig där- sedan blev jag vuxen och insåg att det läskiga var dammråttor ...:p )

Och hon hoppar hellre än går/springer när det blir mörkt:(, och det ger vissa katapulteffekter för ryttaren, visserligen finns det ett horn att hålla i på min sadel, men ibland hinner man inte med att ta tag i det - eller ännu värre så - eh- landar man på det- det är INTE skönt - vad än vissa stövelpellar kan tro om det :meh:


Hur ska jag göra för att få henne att lita på att det inte är farligt med mörkret?
Jag har redan försökt med nattlampa och att ligga hos henne tills hon somnar- det verkar dock bara vara positivt för hennes nattsömn, sedan när det kommer till mörkerridning så är hon utvilad medans jag är utmattad.....
Och jag har dessutom sjungit på repeat : Du kära lilla ponny allt för att hon ska känna sig trygg...

Kan vi ha ett genusproblem? Är hon förbannad över att bli kallad han? :idea: ( i sångtexten)
Eller är det för att sången tycker att hon skulle vara svart? Så det handlar om etnicitet?
Men för min del så har en bra häst ingen färg sas ( i den betydelsen att ALLA färger är lika bra !) Och det tror jag även hon fattat för hennes bästa kompisar är både röda,svarta, bruna och vita och tom fläckiga i alla möjliga nyanser - och hon själv är gul...:heart

Sedan har hon egenhet till som hon börjat med nu när det faktiskt inte är så mörkt på dagarna längre.O_o
Hon försöker stå på händer ! Och jag är orolig att hon ska börja med kullerbyttor också, hon kanske skulle vilja börja med gymnastik? Och det är det hon försöker säga till mig ?:confused:
saffran%20bakut.jpg


Hästen heter Fellas Golden Saffron och är en American Quarter, kan det vara så att vi har språkförbistringar:idea:
Hon har visserligen bott i Sverige hela sitt liv, men kanske har hennes mamma bara lärt henne amerikanska?
Ser fram emot att få hjälp så jag och min ponny kan vara samspelta:)

till sist så fattar jag heller inte varför just ljusa hästar har en förkärlek till att hitta lerigaste möjliga pöl i hagen :confused::confused::confused:
- Iofs gillar jag vardagsgymnastik- min devis är ju - Vem behöver Gym när man har hästar och stall. Men jag tycker liksom att "wax on - wax off" stuket hör mer till Karate kid - genren än Sundance Kid- genren sas...;)
smutsig%20hast.jpg%20.jpg

Med stora förhoppningar om att få hjälp- för här är den verkligen behövlig /
med vänlig hälsning
utmattad matte som älskar sin snutteplutteponny:love:
Typiskt dig att skicka in den längsta ansökan! Försöker du få oss andra utmattade? :cautious::D
 
Typiskt dig att skicka in den längsta ansökan! Försöker du få oss andra utmattade? :cautious::D
:o
Mer att jag försökte få in allt som jag verkligen tyckte var viktigt att belysa i ansökan
Jag ser så många svåra hinder ( :angel:) som man inte ska väja för och vill verkligen ta strid för att min ponny ska fatta vad det är jag vill säga. Visserligen har vi en massa blingbling inom westernvärlden men jag vill ju inte att hon ska ha en sk foliehatt på sig :crazy:
 
Kära ponnyakuten!
Min ponny behöver lära sig att slappna av och leva livet!
Han är (var:(:heart) en suverän läromästare som gått svår klass utomlands innan han hamnade hos mig. Men han verkar inte veta vad roligt betyder...
1260637501_resized.jpg

Han är snll och go och skulle säkert kunna hanteras av en treåring, samtidigt som han inte går med på vad som helst.
En gång kom det t.ex. en liten unghund lös som började jaga honom runt i hagen. När min ponny fick nog vände han helt sonika och började jaga hunden istället! :D

Såhär såg han ut när vi skulle ordna med julkort
145877586281453200_resized.jpg

"Se söt ut... Jag är väl jättegullig:grin:"

Inte går han att muta till något heller. Visst, mat gillar han, men att göra något för det? Nja, då kan det vara. Jag försökte skämma bort honom lite får att få honom lite godisglad så det skulle kunna gå att muta honom men se det gick inget vidare...
145877587231478400_resized.jpg


Han är en underbar körponny! Det enda är väl att han är lite hetsig och stressig - speciellt om jag är stressad eller nervös. Därför går tävlandet inte så bra. Men sakta sakta blir det bättre. Och det finns ju inget mysigare än en lugn kravlös tur med ponnyn :D Det tror jag faktiskt att vi är överrens om!
145877585872825400_resized.jpg


Sedan har han ett till problem. Han är valack - fast han verkar liksom inte veta om det själv. Det gick bra i början, han kom till oss en sommar och det gick fint. Han blev kompis med mammas halvblodsston och allt var frid och fröjd.
... tills våren efter...
Tyvärr blev vi tvugna att separera dem då.
Kan man lära honom att sluta med sånt? Jag menar, det måste ju vara roligare för honom att kunna gå i hagen med de andra hästarna? Om han bara lär sig vett och etikett.

Så. Kan ni hjälpa oss?
 
ROLLER
Goda
Ficktjuv
- kan stjäla varje natt. Käket kan bara stjälas en gång. Om det sker få tjuven välja att käka den bestulna, men då dör tjuven själv. Om tjuven försöker stjäla från ännu en ulv får tjuven veta att det inte finns något att stjäla (samma gäller stöld från bybor). Dag-DL för valet och får sedan veta vad hen stulit vid natt-DL. Den bestulna får veta att hen inte har någon förmåga den natten. Om tjuven stjäl från copycaten framgår det vad som stulits, inte om den bestulna är copycat eller den roll som kopierats.

Ängel – kan varje natt skydda en deltagare från att ätas av ulvarna. Natt-DL.

Den blinda - kan inte se men har utvecklat hörseln desto bättre, och får 2 gånger under spelet höra när ulvarna pratar och på så sätt komma på vilka det kan vara. Meddelar LLs före dag-DL när hen vill lyssna. Alla ulvar skriver en mening och lottar om vilken mening som den blinda ska få höra under sin nattliga promenad. Exempel på en sådan mening kan vara "jag misstänker x" eller "x misstänker ju mig". Meningen måste ha med spelet att göra. De nätter den blinda lyssnar på ulvarna kan ulvarna lyssna på meddelanden sända till goda lyan på samma sätt (se vidare under Goda lyan). Meningen från lyan når den blinda efter natt-DL.

Den deltidsarbetande spionen – jobbar man deltid får man lön på deltid. Spionen får bara två spionrader varje natt. Dessa lottas. Om antalet spionrader totalt underskrider tre får spionen bara en. Med spionrader avses här sådant som inte var känt av spionen tidigare. Informationen når spionen efter natt-DL.
Bybor – goda spelare utan specialkrafter.

Goda lyan – fungerar som brevbärare i denna lek. De kan välja på att använda paketen själv eller dela ut dem till valfri deltagare. Följande paket finns: en sia, ett beskydd, en förhäxning, en förtrollning och ett tjuveri. Paketen delas ut vid dag-DL och kan användas i valfri ordning. Om de tar slut förnyas de.

Den som mottar paketen skickar ett meddelande till goda lyan vid natt-DL. Det får vara max tre ord långt och kan vara såväl sanning som lögn, men avsändaren får inte avslöja sin egen roll direkt av (t ex skriva ”Jag är siare”). De nätter den blinda lyssnar kommer ett av dessa meddelanden snappas upp av ulvarna. LL lottar. När meddelandet varit med i lotteriet en gång är det skyddat från ulv-radarn.

Exempel: den blinda lyssnar natt 3 och LL lottar mellan meddelanden som skickats till goda lyan natt 1-3. Ett hamnar hos ulvarna, de andra stryks från lotteriet. Nästa gång lyssnar den blinda natt 5. Med i lotteriet finns då meddelanden från natt 4 och 5.

Onda
Ulvar
– äter om nätterna och kan tala utanför leken. Får en lottad spionrad udda nätter, d v s första raden natt 1. Raden lottas enskilt i förhållande till spionen. Om antalet rader totalt underskrider tre förlorar ulvarna sin rad.

Copycaten (ny roll) - väljer en av de goda specialrollerna och kopierar dess förmåga. Goda lyan ingår inte. Om copycaten blir en ond ängel kan den ta bort ängelns skydd genom att göra samma nattval som ängeln. Copycatens är listig, så i spioninfon ser valet likadant ut som originalrollens. Ex: om copycaten valt att vara ängel och både copycatens och den riktiga ängelns rad lottas som spioninfo kommer det att stå:

Ängeln skyddar Artline
Ängeln skyddar Myrten


Copycaten väljer sin roll före natt-DL1. Denna info kommer med i spioninfon och kan alltså lottas fram. För övrigt följer copycatens DLs den kopierade rollens. Om tjuven stjäl från copycaten framgår det inte om det är copycaten eller originalrollen som bestulits. Copycaten får reda på identiteten på en lottad ulv.
Nu får ni skriva i leken!!!:banana:
Oj vad krångliga roller..
 
Nu är det dags för mig att sova! Rollerna får jag fundera kring imorgon.

Kan förvarna redan nu att jag (som vanligt :angel:) kommer att behöva lägga en ganska tidig röst då jag jobbar kväll...
 
OMG fyra sidor att hinna ikapp på? :cautious: Jag ska skriva ner mina problem under dagen, jag vill bara mest visa att jag har hittat hit åtminstone och ingen tror att jag har kört vilse... ;)
 
Brevet som inte kom med...

Jag vill börja med att säga att det inte är personen på bilden som har skrivit brevet

Hej Ponnyakuten, jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag är inte så olik alla andra tycker jag, men jag har ett stort problem. Jag är ett riktigt fullblodsexemplar, kanske lite undernärd (om jag får säga det själva), men skinnet blänker och matte håller mig alltid välpolerad och jag har fortfarande en väldigt fin och yvig svans.

MEN varje vår är det samma visa; jag ska plockas fram från vintervilan (som matte tycker gjort mig gott), det ska putsas och fejas för nu är det ju dags att visas upp igen! Utrustningen ska passas in (hur många ggr kan man egentligen kontrollera att den där konstiga sittanordningen sitter ordentligt??

Matte pratar i flera veckor om samlingar, samåkning och vilka uppstallningsmöjligheter (uppställningsmöjligheter?). Hon pratar med sina vänner och de planerar och diskuterar, främst kläder tror jag - men det slutar med att det är samma kläder år från år ändå. jag har inga problem med det, men ibland borde man väl tycka att hon kan klä upp sig lite för min skull :meh:

Jag går vart än min matte vill och jag tycker jag är både lydig och följsam oavsett vilka dumheter hon än hittar på och det är det som är mitt stora problem. Hur ska jag få matte att inte festa loss innan hemresan VARJE år!!!

dont-drink-and-fly-37c83e67-1a5e-40b2-b7bd-367535a3ed55.jpg


Glad Påsk till er!!
 
Alla har hittat leken iaf. Har en timme att slå ihjäl på Arlanda, men det enda jag kan konstatera är att @Paddington är ond, för hon kommer med en motivering utan att ens VARA MED i leken. :arghh: Är inte det elakt så säg? Jag blev jätteförvirrad först... :meh:

I övrigt verkar det vara lite rollfunderingar (kloka sådana) och motiveringar. Jag har nästan bestämt mig för vem som ska få min röst, men avvaktar de sista motiveringarna.

Räknemässigt verkar vi iaf vara överens om femton deltagare. :angel: Jag kör på det vinnande konceptet en ond i taget, även om fem onda (fyra ulvar) spontant känns rimligt. Sedan är det svårt att vara säker pga alla specialroller, copycaten kan ju ställa till det, så kanske är det tre ulvar. Nåja, en i taget... :up:
 
Innan Q ballar ur fullständigt, så är det min röst till pristävlingen jag syftade på. :p På ulvometern ligger just nu Paddington bäst till... :rofl:
 
Brevet som inte kom med...

Jag vill börja med att säga att det inte är personen på bilden som har skrivit brevet

Hej Ponnyakuten, jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag är inte så olik alla andra tycker jag, men jag har ett stort problem. Jag är ett riktigt fullblodsexemplar, kanske lite undernärd (om jag får säga det själva), men skinnet blänker och matte håller mig alltid välpolerad och jag har fortfarande en väldigt fin och yvig svans.

MEN varje vår är det samma visa; jag ska plockas fram från vintervilan (som matte tycker gjort mig gott), det ska putsas och fejas för nu är det ju dags att visas upp igen! Utrustningen ska passas in (hur många ggr kan man egentligen kontrollera att den där konstiga sittanordningen sitter ordentligt??

Matte pratar i flera veckor om samlingar, samåkning och vilka uppstallningsmöjligheter (uppställningsmöjligheter?). Hon pratar med sina vänner och de planerar och diskuterar, främst kläder tror jag - men det slutar med att det är samma kläder år från år ändå. jag har inga problem med det, men ibland borde man väl tycka att hon kan klä upp sig lite för min skull :meh:

Jag går vart än min matte vill och jag tycker jag är både lydig och följsam oavsett vilka dumheter hon än hittar på och det är det som är mitt stora problem. Hur ska jag få matte att inte festa loss innan hemresan VARJE år!!!

dont-drink-and-fly-37c83e67-1a5e-40b2-b7bd-367535a3ed55.jpg


Glad Påsk till er!!
skumt! skulle skriva att bilden inte syns och när jag svarar så syns bilden i citatet:idea:
Det verkar vara något skumt :cautious::p
Men hursom så himla snällt att visa på konsekvensen av att inte hålla kvasten ovanför trädtopparna:D
 
Alla har hittat leken iaf. Har en timme att slå ihjäl på Arlanda, men det enda jag kan konstatera är att @Paddington är ond, för hon kommer med en motivering utan att ens VARA MED i leken. :arghh: Är inte det elakt så säg? Jag blev jätteförvirrad först... :meh:

I övrigt verkar det vara lite rollfunderingar (kloka sådana) och motiveringar. Jag har nästan bestämt mig för vem som ska få min röst, men avvaktar de sista motiveringarna.

Räknemässigt verkar vi iaf vara överens om femton deltagare. :angel: Jag kör på det vinnande konceptet en ond i taget, även om fem onda (fyra ulvar) spontant känns rimligt. Sedan är det svårt att vara säker pga alla specialroller, copycaten kan ju ställa till det, så kanske är det tre ulvar. Nåja, en i taget... :up:
Du menar att paow kommer lägga sin röst på din motivering va? :cautious:

Förresten tror jag också att Paddi är ond. Jag kan inte se bilden i hennes inlägg. :cautious:
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 502
Senast: Habina
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 394
Tjatter Innan vi smälter bort så är det dags för årets stora glasstest. Vilken av GB glassarna är egentligen godast? Vi har samlat de tolv...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
20 646
Senast: Niyama
·
Tjatter Best in show Det är dagen då årets sista hundutställning ska avgöras. Den som vinner BIS får den åtråvärda titeln ”Årets hund”, något...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
28 081
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp