Ponnyakuten (Ulvspel)

Om man inte är inne i leken mellan dag DL oc natt DL?
Då får man vänta med att använda paketet.

Skillnaden mellan brevbärare i den här leken och hur brevbäraren brukar funka (även om variationer säkert förekommer) är bara att det är goda lyan som har brevbärarrollen. Annars delas paketen ut vid dag-DL och används under natten. Då det är så långt mellan DL och natt-DL (12,5 timmar) brukar det sällan behövas att paketet flyttas fram till nästa natt.

KL

Fråga om färg: vill ni att LLs ska använda avvikande färg och ska vi i så fall bestämma en så att det blir tydligt? Egentligen är det lite udda att LL skriver information om leken med OT-färg slår det mig. OT-färg ska ju vara för det som är OT. Vi skulle kanske synka det lite och ha en OT-färg och en LL-färg?
 
Du menar att paow kommer lägga sin röst på din motivering va? :cautious:

Förresten tror jag också att Paddi är ond. Jag kan inte se bilden i hennes inlägg. :cautious:
den syns om man tänker svara på det inlägget- defintivt onda krafter i luften här :cautious:
( om du kollar på pilen i mitt svar till hennes citat så ser du bilden )
 
Då får man vänta med att använda paketet.

Skillnaden mellan brevbärare i den här leken och hur brevbäraren brukar funka (även om variationer säkert förekommer) är bara att det är goda lyan som har brevbärarrollen. Annars delas paketen ut vid dag-DL och används under natten. Då det är så långt mellan DL och natt-DL (12,5 timmar) brukar det sällan behövas att paketet flyttas fram till nästa natt.

KL

Fråga om färg: vill ni att LLs ska använda avvikande färg och ska vi i så fall bestämma en så att det blir tydligt? Egentligen är det lite udda att LL skriver information om leken med OT-färg slår det mig. OT-färg ska ju vara för det som är OT. Vi skulle kanske synka det lite och ha en OT-färg och en LL-färg?
Jag tycker att det är bra när LL har en annan färg och tjock text. Då blir det tydligt! :)
 
Då får man vänta med att använda paketet.

Skillnaden mellan brevbärare i den här leken och hur brevbäraren brukar funka (även om variationer säkert förekommer) är bara att det är goda lyan som har brevbärarrollen. Annars delas paketen ut vid dag-DL och används under natten. Då det är så långt mellan DL och natt-DL (12,5 timmar) brukar det sällan behövas att paketet flyttas fram till nästa natt.

KL

Fråga om färg: vill ni att LLs ska använda avvikande färg och ska vi i så fall bestämma en så att det blir tydligt? Egentligen är det lite udda att LL skriver information om leken med OT-färg slår det mig. OT-färg ska ju vara för det som är OT. Vi skulle kanske synka det lite och ha en OT-färg och en LL-färg?
enkelt- LLs är ju onda så skriv i rödaste rött så borde ingen missa att det är från er
:angel:
 
Alla är här för att de har problem med sina ponnyer. Leken inleds med att deltagarna kort förklarar vilka problem det är. Övriga deltagare ska sedan före DL1 rösta fram vilken motivering som är den bästa. Ett pris delas ut till vinnaren. Priset består av förmågan att vinnaren en gång under leken kan förhäxa en röst. Förhäxningen kan delas ut när som helst och är alltså inte knuten till DL. Förhäxningen skickas i PM till LLs.
Ägnar detta en tanke också.
Alltså blir det en god som vinner förhäxningen, så kan det kanske innebära en ökad risk för att den blir käkval för ulvarna? Men de kan ju å andra sidan inte vara säkra på att det inte är copycaten som vunnit iofs :idea:
Om en ulv vinner förhäxningen så ger det ju lyan en stor fördel om den som vinner är kvar länge i tävlingen och har kvar den möjligheten?
Jämför lite med hur det brukar vara om man ska välja BM och ingen vet om den som väljs är god eller ond?
Frågan är om onda försöker sig på att "göra en @fio " för att ro hem den där förhäxningen :laugh:
Eller så bryr de sig inte om att göra så utan hoppas att en ond ändå får tillräckligt många nomineringar utan deras inblandning
Alltså den som vinner förhäxningen kanske inte ska bli alltför glad egentligen iom hur det brukar vara med BMvalen.... eller hur @Paddington ;)
 
Ägnar detta en tanke också.
Alltså blir det en god som vinner förhäxningen, så kan det kanske innebära en ökad risk för att den blir käkval för ulvarna? Men de kan ju å andra sidan inte vara säkra på att det inte är copycaten som vunnit iofs :idea:
Om en ulv vinner förhäxningen så ger det ju lyan en stor fördel om den som vinner är kvar länge i tävlingen och har kvar den möjligheten?
Jämför lite med hur det brukar vara om man ska välja BM och ingen vet om den som väljs är god eller ond?
Frågan är om onda försöker sig på att "göra en @fio " för att ro hem den där förhäxningen :laugh:
Eller så bryr de sig inte om att göra så utan hoppas att en ond ändå får tillräckligt många nomineringar utan deras inblandning
Alltså den som vinner förhäxningen kanske inte ska bli alltför glad egentligen iom hur det brukar vara med BMvalen.... eller hur @Paddington ;)
Tja. Sedan är ju frågan om de vågar käka vinnaren iom att alla vet vem det är så kanske de är rädda att den är skyddad? Eller så vill de få oss att tro att den kanske är ond för att istället kunna rösta ut den med sådan stor majoritet att förhäxningen blir oanvändbar?

Det finns många varianter... :p
 
Tja. Sedan är ju frågan om de vågar käka vinnaren iom att alla vet vem det är så kanske de är rädda att den är skyddad? Eller så vill de få oss att tro att den kanske är ond för att istället kunna rösta ut den med sådan stor majoritet att förhäxningen blir oanvändbar?

Det finns många varianter... :p
ja lite så jag menar - för det är ju precis så där det brukar bli när det ska väljas BM...
Att man kanske inte ska bli glad över att bli vinnare av en förmåga, som alla vet att just du har sedan....
 
Delat inlägg...
Här kommer också mitt brev till Ponnyakuten:

Hej Ponnyakuten!
Jag har problem med min ponny Namme. Problemen började för några månader sedan när Namme fick diagnosen ”Höallergi”. Vi har självklart fått sluta ge honom hö. Enligt veterinären ska Namme inte äta något annat än morötter. Nu till problemet: Namme tror numera att han är en kanin och kan varken skritta, trava eller galoppera längre. Han bara skuttar fram och vill sitta i mitt knä så jag har fått väldigt ont i mina lår, man säger ju inte nej till en kanin! Hoppa gör han gärna men jag vill ju rida dressyr!


Snälla Ponnyakuten, hjälp mig!
Ps. Jag tror till och med att hans framtänder har vuxit lite. Ds.

Kära Ponnyakuten,
Jag har alltid önskat mig en enhörning. Jag trodde att det var en sån jag köpte när jag köpte Enok, men efter två veckor ramlade hornet av. Efter det blev ponnyn hemsk. Han visste mycket väl om hur gärna jag ville ha en enhörning, men har blandat ihop enhörning och pegasus. Samt vem det är som ska flyga...

Resultatet är att Enok kastar av mig konstant. Högre och längre för varje gång, och så svär han över att jag aldrig lär mig flyga... Kan ni hjälpa mig med att få honom att sluta ge mig flygturer och ge honom ett nytt horn istället?

Mvh
Hedinn och Enok

PS. Han var glänsande, vit och ren när jag köpte honom också. Det är han inte längre. :mad: DS.

Hej ponnyakuten!

Det är såhär, jag gjorde ett fruktansvärt misstag när jag födde upp min påni. Jag döpte henne till Iskierka. Hon döptes alltså efter en eldsprutande drake i en bokserie (som handlar om hur Napoleonkrigen hade sett ut om krigen bekämpats med hjälp av drakar), draken i fråga är snäll egentligen men svårhanterad med ett hett temperament (no pun intended). Och det verkar som att pånin tar efter sin namne på det mest oroväckande sett! :eek: :eek:
Jag har bildbevis på hennes temperament, här som föl:
c93bfa34-7b1d-43ad-bb55-af0a63bc1c90_zpsczxsx9x3.jpg

(fast det var mitt ex hon försökte bita, såhär i efterhand förstår jag ju att hon såg nåt jag missat. Det påminner mig om att ge henne en extra morot nästa gång jag är i stallet! :love: )

Hon verkar dessutom vääääldigt intresserad av det där med att flyga! Så pass att hon hoppar över så många galoppsprång det bara går och försöker köra studs mellan hindren där inga studs ska vara:
eller så tar hon sats och försöker flyga i hagen:
8_zpsf4276476.jpg


"Iskierka" betyder även "gnistra" på polska... jag är rädd att hon snart kommer börja spruta eld! :arghh: :nailbiting:
Jag älskar henne såklart ändå, men jag tänker mig att det blir väldigt svårt med det där med stallplats om hon sprutar eld och har sig... :crazy: Jag har försökt att bara kalla henne "Iska" istället efter min hund, som var den snällaste, vackraste och finaste vovve som fanns. Men hon verkar inte alls ta efter min hund istället! Har jag förstört allt? Tror ni det kan hjälpa om jag byter namn på henne "officiellt" också? Vilket namn är då bäst, som säger "lugn, snäll, icks-eldsprutande, välhoppande häst som aldrig blir skadad" mest? Jag vet inte vad jag ska ta mig till!

Snälla ponnykuten, hjälp mig!!

Kära Ponnyakuten
Jag behöver hjälp med min ponny. Han är valack sen ca ett år tillbaka, fyller nu fyra år och jag håller på att köra in honom. Det största problemet är att så fort tömmarna spänns så slutar han dra och vill gärna komma in vid min sida istället. Har försökt hålla en morot framför honom, men då blir det bara massa tokrus och hopp o skutt, så det fungerar inget vidare.
Han verkar inte rädd, utan det är mer en ovilja med själva dragandet, som att han är rädd att göra fel.
Om någon går bredvid och leder honom går det lite bättre, men inte bra.
Har kört honom i par med min lilla....shettis säger vi...eller blandning av baskjir och shettis...och då går det bättre.
WP_20160311_11_39_27_Pro_zps1ov3jclj.jpg

Han är egentligen en snäll och go och glad kille, han uppför sig oftast okej, lyfter hovar utan problem vid kratsning och står stilla i spolspiltan, lättlärd, matglad och lättfödd. Äpplen är en favorit, men även morötter går ner dagligen (brukar få det som kvällssnacks).
Bifogar ytterligare en bild på min lilla älskling.
2dba64d1-c2a1-471b-97e1-38c549b6cd30_zpsyu16twud.jpg

Hoppas ni kan hjälpa oss så vi kommer igång med körandet ordentligt.
Mvh Sulkydrottningen
 
resten:

Kära Ponnyakuten!

Jag har en serie problem med min ponny. Det största och ursprungligaste problemet är att han är född i fel kropp. Han är ett russ med alla dess påhitt och idéer instoppad i ett halvblods kropp (dessutom 17 år i år så man tycker han borde hunnit bli vuxen, men ack...). Detta leder till att man har orimliga förväntningar på hur han ska uppföra och bete sig. Han finner det fullt naturligt att bocka i galoppen, se osynliga monster och lejon som han måste skygga för (eller kasta sig runt och springa så fort han kan åt andra hållet) och trippa på tå vid inbillade ljud. I brist på andra faror kan den egna skuggan absolut fungera som substitut.

Andra konsekvenser som identitetsförvirringen leder till är att han emellanåt (minst en gång per dag) inbillar sig att det är flodhäst han är. Detta ger en matte som svär över att han har lera överallt, framförallt i öronen. Att han inte tillåter nämnda matte att borsta öronen gör inte matte gladare. Matten är känd för att stå och muttra saker i stil med "Om du inte tycker om att få öronen borstade ska du ta mig fan inte envisas att gnugga dom i leran".

Han har också ett svårt morotsmissbruk vilket bland annat visar sig genom att han vägrar ta bettet om inte matten har en morotsbit i handen.

För att göra matten glad brukar han emellanåt gnägga åt henne när hon kommer eller går samt slicka henne i hela ansiktet när han är på riktigt kärvänligt humör. Han tycker heller inte om att hoppa med ryttare på ryggen, en egenskap som matten uppskattar till fullo.

Hoppas på god hjälp.

//Flodhästmatten

Kära ponnyakuten,
Jag vet inte riktigt var jag ska börja för att beskriva mitt problem, eller min häst. Men det säger väl en del om hästen att hennes lillasyster beskrivits med orden "Hon är som sin storasyster - fast utan Damp". Man skulle också kunna sammanfatta hästen som intensiv i allt hon gör: När hon äter är det bäst att inte komma mellan henne och maten, när hon ligger i boxen och sover kan du ta ut övriga hästar ur stallet och sedan sätta dig och hoppa på henne medans hon snarkar vidare, när hon vill gosa har du famnen full av häst, och när hon får ett utbrott är det definitivt ingen risk att du missar det, om vi säger så.
Ett problem är att när hon är sur på mig, t.ex. om hon tycker att jag kommer för sent till stallet en dag, så gör hon alla förbjudna saker hon kommer på för att demonstrera sitt missnöje. Hon plockar ut borstar ur ryktväskan, tuggar på hovkratsen och slänger runt täcket.
Överlag har vi lite problem med kommunikationen. Visserligen förstår jag att hon egentligen menar "Jag vill inte bli lämnad ensam här" trots att hon uttrycker det "Jag biter dig om du går ut ur boxen", men jag tycker det borde finnas trevligare sätt att uttrycka det på. Samma sak när hon tiggt om att bli kliad, det vore skönt om hon kunde säga "Fast inte just där, där är jag kittlig idag" på ett sätt som inte involverar sparkar.
Jag hoppas ponnyakuten kan hjälpa oss utarbeta ett gemensamt språk som låter oss kommunicera utan så stora gester (eller blåmärken).
/Matte till häst med särskilda behov

Hej ponnyakuten!
Jag har väldigt stora problem med min ponny.
Hur ska jag kunna sitta kvar när han för det mesta ser ut såhär? :angel:
Sen tror jag också att han har krympt i torktumlaren eller något, är det mening att mina fötter ska ta i marken och ändå trillar jag av? :o
Dessutom så förökar han sig tydligen. Imorgon kommer en till! Återkommer med eventuella problem imorgon. :angel:

841087_770086126385915_4768930429087963730_o.jpg

Kära ponnyakuten!
Blev så glad när jag såg ert erbjudande !:bump:
Jag har ett stort problem med min 3-åring, eller ja det finns nog flera :crazy:
Men det största är att hon är mörkrädd stackarn :heartnailbiting:
Hon är övertygad om att det finns både vargar och björnar precis varsomhelst när det blir mörkt
Annars är hon jättesnäll egentligen, men nu när börjar jag se tendenser till att hon kryper under halmen när kvällen kommer så tycker jag väldigt synd om henne :(
( själv hoppade jag upp i sängen iaf tills jag var sexton för det vet man ju att något läskigt kan dölja sig där- sedan blev jag vuxen och insåg att det läskiga var dammråttor ...:p )

Och hon hoppar hellre än går/springer när det blir mörkt:(, och det ger vissa katapulteffekter för ryttaren, visserligen finns det ett horn att hålla i på min sadel, men ibland hinner man inte med att ta tag i det - eller ännu värre så - eh- landar man på det- det är INTE skönt - vad än vissa stövelpellar kan tro om det :meh:


Hur ska jag göra för att få henne att lita på att det inte är farligt med mörkret?
Jag har redan försökt med nattlampa och att ligga hos henne tills hon somnar- det verkar dock bara vara positivt för hennes nattsömn, sedan när det kommer till mörkerridning så är hon utvilad medans jag är utmattad.....
Och jag har dessutom sjungit på repeat : Du kära lilla ponny allt för att hon ska känna sig trygg...

Kan vi ha ett genusproblem? Är hon förbannad över att bli kallad han? :idea: ( i sångtexten)
Eller är det för att sången tycker att hon skulle vara svart? Så det handlar om etnicitet?
Men för min del så har en bra häst ingen färg sas ( i den betydelsen att ALLA färger är lika bra !) Och det tror jag även hon fattat för hennes bästa kompisar är både röda,svarta, bruna och vita och tom fläckiga i alla möjliga nyanser - och hon själv är gul...:heart

Sedan har hon egenhet till som hon börjat med nu när det faktiskt inte är så mörkt på dagarna längre.O_o
Hon försöker stå på händer ! Och jag är orolig att hon ska börja med kullerbyttor också, hon kanske skulle vilja börja med gymnastik? Och det är det hon försöker säga till mig ?:confused:
saffran%20bakut.jpg


Hästen heter Fellas Golden Saffron och är en American Quarter, kan det vara så att vi har språkförbistringar:idea:
Hon har visserligen bott i Sverige hela sitt liv, men kanske har hennes mamma bara lärt henne amerikanska?
Ser fram emot att få hjälp så jag och min ponny kan vara samspelta:)

till sist så fattar jag heller inte varför just ljusa hästar har en förkärlek till att hitta lerigaste möjliga pöl i hagen :confused::confused::confused:
- Iofs gillar jag vardagsgymnastik- min devis är ju - Vem behöver Gym när man har hästar och stall. Men jag tycker liksom att "wax on - wax off" stuket hör mer till Karate kid - genren än Sundance Kid- genren sas...;)
smutsig%20hast.jpg%20.jpg

Med stora förhoppningar om att få hjälp- för här är den verkligen behövlig /
med vänlig hälsning
utmattad matte som älskar sin snutteplutteponny:love:

Tror detta är alla brev (utom mitt eget) som har kommit in hittills???

Både bollen__, hemlig,Caisa och till viss del Q verkar ha stridstränade ponnyer. Och jag ställer mig frågan - varför? Vill de kanske nästla sig in och ställa till med oreda i programmet?

Hedinn, EmmaN, Klara och Derring-Do är de som för mig ligger närmast en nominering. Där har vi hästar med problem, men de verkar inte - vad jag kan läsa mig till - vara stridstränade eller inställda på att sabotera programet så som gruppen ovan. Kanske med undantag av DDs ponny...
 
Inser att Habinas brev inte kom med. Hon hamnar i nomineringskategorin - jag tror inte att kasta pallar kommer ha särskilt förödande effekt för programmet...
Tobbe får väl helt enkelt lära sig att duka*! :D



(edit *ducka ska det vara. Dukning hjälper väl inte mot ponnier som kastar pallar eller?:confused:
Det skulle vara om man skruvade fast tallrikarna så de inte åker av bordet ifall pallen landar där...:idea:)
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 603
Senast: Habina
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 316
Tjatter Innan vi smälter bort så är det dags för årets stora glasstest. Vilken av GB glassarna är egentligen godast? Vi har samlat de tolv...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
21 603
Senast: Niyama
·
Tjatter Best in show Det är dagen då årets sista hundutställning ska avgöras. Den som vinner BIS får den åtråvärda titeln ”Årets hund”, något...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
29 497
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp