Ränteeländet

Sirap

Trådstartare
Måste binda om del av bolånet per den 1 december. Hur fasen ska man tänka?? Rörlig eller binda på ett år..?
 
Rörlig så länge du inte har väldigt knaper ekonomi och absolut måste veta i förväg vad det kommer kosta varje månad.
Vårat går ut i januari och vi kommer inte binda. Binda på ett år kommer vara jättedyrt!
Ja, det är det jag lutar åt. Rörlig alltså. De pratas dock om räntor runt 5% nästa år och mitt erbjudande ligger någonstans runt 4 just nu, så helt självklart har det inte känts.
 
Beror väl på hur bra koll du vill ha på hur mycket pengar som ska ut nästa månad också. Så funkar i alla fall jag. Jag binder alltid av den anledningen. Ett år om det är lite högre ränta och mer om det är låg ränta. Om den hamnar på 9% och så hade jag förstås inte bundit dock.
 
Xet band senaste med lite olika år.
Vi har ju suttit i sitsen med en rörlig ränta på 21% (fasta räntan låg då på 14%) så är väl lite brända på det här med rörligt
 
Kan du dela upp det lite? Ta rörligt på en del och binda en del. Det kan vara skönt att veta vilka utgifterna blir. Speciellt i dessa tider när många andra faktorer är osäkra. 4 % är ändå ganska låg ränta om man jämför över en längre period.
 
Xet band senaste med lite olika år.
Vi har ju suttit i sitsen med en rörlig ränta på 21% (fasta räntan låg då på 14%) så är väl lite brända på det här med rörligt

Oj, shit 21%...! Jag fick titta i en persons lite äldre huspärmar nu i helgen och då var räntorna höga, men inte riktigt så höga. Fast då amorterade hen inte i allafall...

Har halva lånet bundet på 1,44% till mars 2024 och resten obundet. Väljer att inte binda nu.

Det låter ju jättebra! Grattis eller vad man ska säga :P Hur får man så låg ränta?
Jag smyger runt lite i hustråden nu och de räntor jag sett nu när jag/vi börjat kolla ligger strax under 5%...
 
Jo, samtidigt var troligen den rörliga ännu lägre varav många valt att inte binda i tron/hopp om att räntan skulle vara fortsatt låg. Det är ju lite gambling det där och räntan är olika på olika långa bindningstider och som någon sa (här eller i annan tråd) så har ju bankerna försökt styra till kortare bindning genom att lägga högre ränta på långa tider och "förr" dvs för längre än sex mån sen var ju tex 2.5-3% skyhögt och få valde ju det om de kunde binda kortare/ha rörligt på hälften.
 
Jo, samtidigt var troligen den rörliga ännu lägre varav många valt att inte binda i tron/hopp om att räntan skulle vara fortsatt låg. Det är ju lite gambling det där och räntan är olika på olika långa bindningstider och som någon sa (här eller i annan tråd) så har ju bankerna försökt styra till kortare bindning genom att lägga högre ränta på långa tider och "förr" dvs för längre än sex mån sen var ju tex 2.5-3% skyhögt och få valde ju det om de kunde binda kortare/ha rörligt på hälften.

Jo, absolut att det verkar vara lite gambling. Jo, det har jag sett, att det är olika räntor för olika bindningstider.
Sedan måste man ju tänka på att listräntan är mycket högre än den ränta man får om man snackar med banken.

Ja, ränteförhandla ska vi (försöka) göra. Men på Länsförsäkringar stod någonting om att de inte hade "individuella räntor" eller vad det stod. Betyder de att de inte är öppna för förhandlingar?
 
Jo, absolut att det verkar vara lite gambling. Jo, det har jag sett, att det är olika räntor för olika bindningstider.


Ja, ränteförhandla ska vi (försöka) göra. Men på Länsförsäkringar stod någonting om att de inte hade "individuella räntor" eller vad det stod. Betyder de att de inte är öppna för förhandlingar?
Osäker på hur ditt lokala Länsförsäkringar agerar, men jag har ränterabatt hos mitt.
 
Man band räntan när den var låg dvs någon gång före senvår/sommar 2022.
Jaa, räntorna har ju ökat drastiskt under året. Är väldigt tacksam att jag band hela mitt lån i januari när jag tillträde min nya lgh. Band på 1,16% på 3 år. Hade inte fått det idag kan jag ju säga, samtidigt hade jag fått ännu bättre om jag hade fått tillträde i dec förra året.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Förr vintern så var det inte mycket jag fundera på då vi hade bundet avtal. Fast det avtalet har gått ut nu och jag vet inte hur man ska...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 297
Senast: Magnum
·
Samhälle En generell tråd om svensk skog och skogsbruk. Det går förstås diskutera allt möjligt men vi har en pågående biodiversitetskris i...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 333
Senast: Mkb
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 588
Senast: startpompe
·
Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 202
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp