Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

Jag kan inte låta bli att fundera på, hur fördomsfullt det än må vara, om hon hade fått samma uppmärksamhet om hon inte hade haft en så känd mamma? Jag tror absolut att hennes intresse för miljön är äkta, men tror ju absolut att det har underlättat uppmärksamheten i media att mamman är känd och själv engagerad i miljöfrågor.
 
Och hon får föreläsa även för vuxna, som nu på världsekonomiskt forum i Davos. @Mirre @sthu vill ni förstå vad hon gör kan ni välja om ni vill läsa om henne på svenska, engelska eller tyska, tidningar i många länder har skrivit om henne. Eller titta på intervjun i Skavlan, där hon berättar om sitt miljöengagemang och sin Asperger. Om man VILL veta i stället för att raljera om en engagerad 16-åring så finns hur mycket som helst att ta del av.
:bow:
 
Jag kan inte låta bli att fundera på, hur fördomsfullt det än må vara, om hon hade fått samma uppmärksamhet om hon inte hade haft en så känd mamma? Jag tror absolut att hennes intresse för miljön är äkta, men tror ju absolut att det har underlättat uppmärksamheten i media att mamman är känd och själv engagerad i miljöfrågor.
Vilken roll spelar det?

Jag är rätt säker på att vilken 15-åring som helst som suttit med en likadan skylt utanför riksdagen fått stor medial uppmärksamhet. Klimatfrågan är het.
 
Jag har aldrig hävdat att en plojtråd hjälper klimatet ;)
Och det var därför jag skrev ”eller något som helst annat”. ;)

Opinionsbildning, hört talas om det? Det är det Greta Thunberg sysslar med. Hon skolstrejkade inte för att att t ex minska sitt eget klimatavtryck. (Däremot minskade hon det genom att inte flyga till Davos, som många av mötesdeltagarna gjorde, hon åkte tåg)
 
Vilken roll spelar det?

Jag är rätt säker på att vilken 15-åring som helst som suttit med en likadan skylt utanför riksdagen fått stor medial uppmärksamhet. Klimatfrågan är het.
Kanske ingen, kan mycket väl vara jag som är fördomsfull också vilket jag i så fall gärna står för.
 
Lite så tänker jag också @Mirre
Vi kan kalla det skolk som vuxna lämnar sina jobb på liknande sätt. Jag hade förmodligen blivit av med jobbet om jag gjort det..
Hon har gått ut grundskolan och hon har ingen skolplikt, så jag ser inte problemet.
Csn kan dra in studiehjälpen, men det lär inte vara något större problem för familjen.

Så länge hon klarar sina kurser så tror jag nog att skolan ser det som utökat lärande.

När jag hoppade av gymnasiet och det var 7 månader till nästa intag tvingade min mamma mig att praktisera, jag fick plantera lök i trädgårdsföreningen.
Men rent lagligt kunde jag ha legat på röven.
Då utnyttjar Greta sin tid betydligt bättre
 
Hon har gått ut grundskolan och hon har ingen skolplikt, så jag ser inte problemet.
Csn kan dra in studiehjälpen, men det lär inte vara något större problem för familjen.

Så länge hon klarar sina kurser så tror jag nog att skolan ser det som utökat lärande.

När jag hoppade av gymnasiet och det var 7 månader till nästa intag tvingade min mamma mig att praktisera, jag fick plantera lök i trädgårdsföreningen.
Men rent lagligt kunde jag ha legat på röven.
Då utnyttjar Greta sin tid betydligt bättre
My bad, hon går visst i nionde klass och omfattas av skolplikt.
Men samma grund gäller i mitt tycke, klarar hon sina studier så är det inte underligare än de som praktisera,elitträna eller studera när de är utomlands.
 
Jag stör mig på att det tycks vara mer upprörande med en skolstrejkande tjej än att vi håller på att förinta planeten. Vilken planet ska framtida generationer bo på?

Att vi förstör den enda planet mänskligheten kan bo på är ju liksom mer upprörande än något annat.
 
Varje fredag har jag läst. Ser fortfarande inte hur det hjälper klimatet.
Skolstrejeken är inte grejen. Grejen är att hon vill väcka uppmärksamhet för miljön. I hennes fall genom att demonstrera framför riksdagen.
Dessutom läser hon ikapp allt som hennes klasskamrater läser - med hjälp från sina lärare. Hon missar med andra ord ingenting.

Kan du släppa hennes metod att väcka uppmärksamhet och istället försöka förstå varför hon gör det hon gör?

Jag kan inte låta bli att fundera på, hur fördomsfullt det än må vara, om hon hade fått samma uppmärksamhet om hon inte hade haft en så känd mamma? Jag tror absolut att hennes intresse för miljön är äkta, men tror ju absolut att det har underlättat uppmärksamheten i media att mamman är känd och själv engagerad i miljöfrågor.

Hennes föräldrar har inte alls framträtt mer än absolut minsta möjliga. Det tog ganska länge innan media ens nämnde det faktumet. Plus att de aldrig ses tillsammans. Hon finns inte i blickfånget när Greta framträder.

Jag tycker dina argument är ett aldeles vidrigt sätt att förringa en ung kvinna med ett brinnande engagemang!

Som f.d. ung och brinnande för mijöfrågorna, känner jag starkt för det Greta gör. Jag hade gjort likadant om jag varit ung nu.
 
Jag strör mig på de som stör sig på Greta som person och inte anledningen till att hon demonstrerar. :banghead: :meh:
Exakt. Hon har fått ta emot så mycket nätmobbing och falska påståenden att hennes mamma fick skriva ett långt och förklarande inlägg på fb för att försvara sitt barn.

En gästkrönikör i GP skrev, inte i GP men på sin offentliga fb, om ”en autistisk glasögonorm”. Den nivån - mot ett barn.
 
Senast ändrad:
Hennes föräldrar har inte alls framträtt mer än absolut minsta möjliga. Det tog ganska länge innan media ens nämnde det faktumet. Plus att de aldrig ses tillsammans. Hon finns inte i blickfånget när Greta framträder.
Håller med dig om alltihop!

Och det där med hennes kända föräldrar - jag känner mig mycket tryggare med en unge i rampljuset om föräldrarna är kända, medievana och kan förstå exponeringens möjliga risker.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 023
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 015
Senast: Hedinn
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 936
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp