Bukefalos 28 år!

Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

Om jag inte helt missminner mig så skulle A Schwarzenegger betala resan för till skillnad mot många här som fokuserar på det negativa och Greta så var han väldigt imponerad över hennes engagemang. :grin:

Ja men de pengarna han tjänat kommer ju från det Greta är emot. Men jag är också imponerad över Greta.
 
Det är säkert bra, precis som en fd granne till mig som dragit in så mkt pengar genom otrolig mkt flygning eftersom han följde värdsband( inte i samma plan och olika band) så han är ekonomiskt oberoende pga det, jobbar inte längre och tycker alla som flyger är knas. Ja det går bra att flyga när man tjänar på det och bygger upp sin egen ekonomi.Typ. Även för starkt miljömedvetna.
Fattar du hur bitter du låter nu?
Om man gjort något mindre bra så ska man inte få göra något bättre utan att man själv och ens avkomma ska få äta upp det mindre bra i generationer, eller?
 
Hon gör något istället för att bara sitta och gnälla och förvänta sig att andra ska göra något som "Svensson" gör. Om det hon gör är det bästa vet jag inte men hon gör något

Jag uppfattar faktiskt många Svensson som icke gnälliga utan mer "stoppa huvudet i sanden o låtsas som inget". Det ska flygas och shoppas när ingen tänker på att både flyg o all shopping är belastande för miljön.
 
Men det förklarade jag ju i inlägg #3. Vad var oklart?

Jag menar, vad är det hon gör som är så fantastiskt för klimatet? Debatt och opinion har funnits länge och diskuterats flitigt åtminstone i alla kretsar jag rör mig i. Är det för att hon är ung? Det finns många unga som är engagerade.
Jag säger inte att det är dåligt att hon engagerar sig, jag sett bara inte poängen med "strejken".
 
Ja men de pengarna han tjänat kommer ju från det Greta är emot. Men jag är också imponerad över Greta.
Så det är helt kört för oss alla nu då? Jag har flugit i tjänsten, jag kan lika gärna slänga sopor efter vägen istället för sopsortera för jag har flugit i tjänsten? Jippi, hugg ner regnskogarna, skjut alla djur, bort med alla filter för alla har någon gång gjort något som visat sig vara miljövidrigt, vem bryr sig? Bränn Greta på bål, hennes mamma har turnerat! :nailbiting:
 
Det är din egen tolkning, jag bara menar att det är självklart så att en stark ekonomi gör att man kan skippa skolan och ha råd att åka ut i värden.

Jag kan istället göra jämförelsen med "värdskändisar" som tjänar multum som visst slänger en slant till miljön emellanåt men samtidigt belastar miljön, både genom resor och onödig för miljön kostsam konsumtion.
Jag förstår inte?

Är det fult att ha ekonomi att resa till platser där man kan verka för att förändra världen? När man gör det på ett miljövänligt sätt dessutom?

Plus att det vanliga är att om man får en inbjudan får man dessutom resa och uppehälle betalt

Nej jag förstår verkligen inte. Du får förklara mer
 
Jag menar, vad är det hon gör som är så fantastiskt för klimatet? Debatt och opinion har funnits länge och diskuterats flitigt åtminstone i alla kretsar jag rör mig i. Är det för att hon är ung? Det finns många unga som är engagerade.
Jag säger inte att det är dåligt att hon engagerar sig, jag sett bara inte poängen med "strejken".
Det finns olika nivåer av engagemang och synlighet i debatten. Hennes engagemang är särskilt starkt och gör frågan särskilt synlig, i och med att hon lyckats inspirera så många andra. Hon uttrycker sig på ett rakare och hårdare sätt än vad de flesta andra debattörer gjort tidigare och når fram på ett helt annat sätt.
 
Jag tror hon har blivit en symbol för vad vi lämnar efter oss till kommande generationer. Det handlar väl inte så mycket om skolstrejk eller vad hon säger egentligen.
Men blev lite chockad när vänner i Nederländerna hyllade henne på Facebook. Tror hon har fått mer uppmärksamhet utomlands än här hemma faktiskt.
 
Jag tror hon har blivit en symbol för vad vi lämnar efter oss till kommande generationer. Det handlar väl inte så mycket om skolstrejk eller vad hon säger egentligen.
Men blev lite chockad när vänner i Nederländerna hyllade henne på Facebook. Tror hon har fått mer uppmärksamhet utomlands än här hemma faktiskt.
Här hemma ska det tydligen gnällas istället för att se det hon försöker göra. :cautious:
 
Jag har helt missat att hon når fram. Allt jag läst (jag har inte aktivt letat info eller nyheter) handlar om strejken. Då tycker jag budskapet har hamnat i skymundan.
Men jag kan förstå att det blivit en symbolik i hela grejen som @Lindsen skrev.
 
Jag menar, vad är det hon gör som är så fantastiskt för klimatet? Debatt och opinion har funnits länge och diskuterats flitigt åtminstone i alla kretsar jag rör mig i. Är det för att hon är ung? Det finns många unga som är engagerade.
Jag säger inte att det är dåligt att hon engagerar sig, jag sett bara inte poängen med "strejken".
Men? Om någon lyckas väcka världsvid (!) opinion så är det fel, för att det funnit andra som kämpat för samma sak? Den kopplingen fattar jag inte alls. Hur tänker du?

Det är väl alldeles fantastiskt att det kommer fram någon som folk lyssnar på? Dessutom någon som är så påläst som Greta är.

Människor lyssnar på henne. Det enda tråkiga är väl att det inte finns fler som blir lyssnade på?

Du verkar hänga upp dig på att hon sitter utanför riksdagen några timmar varje vecka. Hon gör det med skolans goda minne och support och hon har full koll på sina studier.

Vad är problemet? Det har jag misslyckats begripa hittills.
 
Det är säkert bra, precis som en fd granne till mig som dragit in så mkt pengar genom otrolig mkt flygning eftersom han följde värdsband( inte i samma plan och olika band) så han är ekonomiskt oberoende pga det, jobbar inte längre och tycker alla som flyger är knas. Ja det går bra att flyga när man tjänar på det och bygger upp sin egen ekonomi.Typ. Även för starkt miljömedvetna.
Din granne har jag självklart inget att säga om. Men vad gäller Malena Ernman så vaknade ju hennes klimatengagemang sent. Innan det var hon väldigt engagerad i flyktingfrågor. Överhuvudtaget har klimatmedvetenheten ökat enormt bara senaste cirka två åren. Så det finns väl ingen större anledning att insinuera att hon flög på pin kiv för att bli rik när hon turnerade.
 
Ok, jag försöker igen. Jag har ingenting emot henne. Det är jättebra att hon skapar debatt.
Men jag ser inte poängen med att strejka.
 
Ok, jag försöker igen. Jag har ingenting emot henne. Det är jättebra att hon skapar debatt.
Men jag ser inte poängen med att strejka.
Utveckla det gärna.
Vad är fel med det hon gör?

Hon sköter sitt skolarbete. Hon har lärarnas support. Dessutom är det hon gör nog att betrakta som en alldeles utmärkt lektion i samhällskunskap. Hon lägger några få timmar, en dag i veckan, på att framföra sitt budskap uitanför riksdagen.

Vad är problemet? Jag är uppriktigt nyfiken.
 
Ok, jag försöker igen. Jag har ingenting emot henne. Det är jättebra att hon skapar debatt.
Men jag ser inte poängen med att strejka.

Jag vet inte hur många gånger det ska förklaras i tråden innan du förstår?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8waWdr/greta-thunberg-inspirerar-belgisk-skolprotest

https://www.dn.se/nyheter/sverige/greta-thunberg-fortsatter-inspirera-svenska-elever/

https://www.expressen.se/nyheter/sa-blev-greta-15-flickan-som-hela-varlden-pratar-om-/

Time Magazine har dessutom utsett henne till en av världens 25 mest inflytelserika tonåringar.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 306
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 272
Senast: Hedinn
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 066
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp