Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

Jag kan inte låta bli att fundera på, hur fördomsfullt det än må vara, om hon hade fått samma uppmärksamhet om hon inte hade haft en så känd mamma?

Jag tycker hon gör ett bra jobb och att det är jättebra att unga reagerar och engagerar sig :bow:, men med lite anknytning till ovan , jag funderar lite på hur mycket hennes mamma hur flugit genom åren för att jobba med en ur enbart sett miljösynpunkt onödigt jobb på platser onödigt långt bort från Sverige.
 
Och nu stör det mig att det visst var känsligt att inte hylla henne.
En behöver inte hylla någon, men att sitta och gnälla på någon och störa sig på en person som faktiskt försöker göra skillnad är rätt onödigt. Framförallt om personen i fråga är ett barn. Tycker en att det är fel kan en ju hålla det för sig själv och inte sitta på nätet och spä på allt otrevligt som redan skrivs om ett engagerat barn.
 
Jag tycker hon gör ett bra jobb och att det är jättebra att unga reagerar och engagerar sig :bow:, men med lite anknytning till ovan , jag funderar lite på hur mycket hennes mamma hur flugit genom åren för att jobba med en ur enbart sett miljösynpunkt onödigt jobb på platser onödigt långt bort från Sverige.
Men vad har hennes mamma med saken att göra? Varför ska någon stå till svars för vad föräldrarna gjort/gör och vad dom valt? Varför måste ett barns aktioner och åsikter ställas mot föräldrarnas liv?
 
Jag tycker hon gör ett bra jobb och att det är jättebra att unga reagerar och engagerar sig :bow:, men med lite anknytning till ovan , jag funderar lite på hur mycket hennes mamma hur flugit genom åren för att jobba med en ur enbart sett miljösynpunkt onödigt jobb på platser onödigt långt bort från Sverige.
Det är väl alldeles utmärkt att hon fått sin mor att byta karriär och helt sluta flyga??
 
Jag tycker hon gör ett bra jobb och att det är jättebra att unga reagerar och engagerar sig :bow:, men med lite anknytning till ovan , jag funderar lite på hur mycket hennes mamma hur flugit genom åren för att jobba med en ur enbart sett miljösynpunkt onödigt jobb på platser onödigt långt bort från Sverige.
Hon har sagt att hon slutat turnera nu, just för att hon inte vill flyga mer.
 
Det har med allmanna protester har ju som syfte att bygga opposition, vilket i sin tur paverkar beslutsfattarna. Det ar ju svart att som vanlig civilare forflytta sig till en position dar man sjalv far ta/vara med o ta de stora besluten, ofta maste man hange sig till politiken ganska lange, alternativt typ plugga juridik etc - bara ar ju sabra jattebra grejer att gora, men kanske inte for alla.

Sa, en av de tydligaste grejerna man kan gora ar ju en fysisk manifestation "Det har tycker jag ar superviktigt. Snalla lyssna pa mina argument". Sen ar det ju ocksa en kansla av gemenskap vilken saker hjalper aktivister att fortsatta sitt arbete.

T.ex. det faktum att miljoner demonstrerade i Washington och over hela USA dagen efter Trump svors in ("The womens' march" - mannen blev ju fortfarande president, sa var det en meningslos grej? Eller var det kanske en jatteviktig katalysator som bidrog till det faktum att fler kvinnor ar nagonsin gick in i politiken for 2018's val?
 
Ja. Det var en del som gjorde det. Och då tog han bort ”glasögonorm” och förklarade att han kommit på att hon inte hade glasögon.

Men "autistisk" som någon slags tillmäle får alltså stå kvar? Fräscht värre, att sånt fortfarande pågår år 2019...
Det är så förbannat tröttsamt att som autistisk vuxen snubbla över den typen av skrivelser nästan oavsett var man läser på internet. Att vissa är så ingrottade i sina fördomar att de tror att ingen av oss på spektrumet faktiskt kan råka se och förstå det där... nej visst ja, vi är ju tydligen så omänskliga och känslokalla att vi inte tar åt oss, antar jag? :crazy:
 
Men får hon då uppmärksamheten för sitt arbete eller för att mamman är känd? Mer så jag tänker
Men varför tänker du så? Har du funderat över det? Det förefaller ju vara enormt småsint verkligen tycker jag. Du är alltså en vuxen människa som sitter och undrar om ett barn, som gör mer än de allra flesta vuxna för vår planet, hade fått uppmärksamhet om hon inte haft en känd mamma? Hur går ens resonemanget hos dig för att det ska vara ditt fokus när du hör om en sån otrolig tjej som gör så otroligt mycket gott?
 
Men "autistisk" som någon slags tillmäle får alltså stå kvar? Fräscht värre, att sånt fortfarande pågår år 2019...
Det är så förbannat tröttsamt att som autistisk vuxen snubbla över den typen av skrivelser nästan oavsett var man läser på internet. Att vissa är så ingrottade i sina fördomar att de tror att ingen av oss på spektrumet faktiskt kan råka se och förstå det där... nej visst ja, vi är ju tydligen så omänskliga och känslokalla att vi inte tar åt oss, antar jag? :crazy:
Ja det är helt rubbat. Som om hennes diagnos skulle göra henne sämre.
 
Och nu stör det mig att det visst var känsligt att inte hylla henne.
Nej, det är inte känsligt. Jag har aldrig hyllat henne - har aldrig fått kritik för det. Men jag har heller inte suttit på nätet och småsint dissat det hon gör.

För mig är det obegripligt att man väljer att kritisera någon som faktiskt GÖR något och som gör det bra. Hon är precis vad som behövs, vi behöver ALLA bli mer som hon i miljöfrågan. Så det är ju sorgligt att det finns vuxna människor som inte begriper det, tycker jag.
 
Men vad har hennes mamma med saken att göra? Varför ska någon stå till svars för vad föräldrarna gjort/gör och vad dom valt? Varför måste ett barns aktioner och åsikter ställas mot föräldrarnas liv?

Det är din egen tolkning, jag bara menar att det är självklart så att en stark ekonomi gör att man kan skippa skolan och ha råd att åka ut i värden.

Jag kan istället göra jämförelsen med "värdskändisar" som tjänar multum som visst slänger en slant till miljön emellanåt men samtidigt belastar miljön, både genom resor och onödig för miljön kostsam konsumtion.
 
Det är din egen tolkning, jag bara menar att det är självklart så att en stark ekonomi gör att man kan skippa skolan och ha råd att åka ut i värden.

Jag kan istället göra jämförelsen med "värdskändisar" som tjänar multum som visst slänger en slant till miljön emellanåt men samtidigt belastar miljön, både genom resor och onödig för miljön kostsam konsumtion.
Om jag inte helt missminner mig så skulle A Schwarzenegger betala resan för till skillnad mot många här som fokuserar på det negativa och Greta så var han väldigt imponerad över hennes engagemang. :grin:
 
Hon har sagt att hon slutat turnera nu, just för att hon inte vill flyga mer.

Det är säkert bra, precis som en fd granne till mig som dragit in så mkt pengar genom otrolig mkt flygning eftersom han följde värdsband( inte i samma plan och olika band) så han är ekonomiskt oberoende pga det, jobbar inte längre och tycker alla som flyger är knas. Ja det går bra att flyga när man tjänar på det och bygger upp sin egen ekonomi.Typ. Även för starkt miljömedvetna.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 023
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 015
Senast: Hedinn
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 936
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp