Bukefalos 28 år!

Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

Jag vill än en gång understryka att jag i tre tycker att det är dåligt med miljödebatten som får ny uppmärksamhet.

Och jag skyller ingenting på ett barn. Jag har ingenting emot henne. Jag tycker bara att hela grejen är lite överdriven.

Jag lämnar diskussionen nu. Vi tycker olika och kommer inte komma längre.

Igen, jag har INGENTING emot henne.
 
Jag vill än en gång understryka att jag i tre tycker att det är dåligt med miljödebatten som får ny uppmärksamhet.

Och jag skyller ingenting på ett barn. Jag har ingenting emot henne. Jag tycker bara att hela grejen är lite överdriven.

Jag lämnar diskussionen nu. Vi tycker olika och kommer inte komma längre.

Igen, jag har INGENTING emot henne.
Typ samma argument som "inte alla män" o det har gått för långt med jämställdhet o miljömedvetenhet?
 
Även om jag är imponerad av Greta och att hon engagerar sig i en så viktig fråga så förstår jag inte hur hennes skolstrejk gör någon nytta för miljön. Och jag är faktiskt ganska förvånad över att hon fått så mycket uppmärksamhet. Jag har lyssnat på några av hennes tal och tycker inte riktigt dom är något speciellt. Dessutom tror jag att ny teknik som ju kräver utbildning är det som krävs för att rädda miljön och då är ju skolstrejk ganska kontraproduktivt.
 
Även om jag är imponerad av Greta och att hon engagerar sig i en så viktig fråga så förstår jag inte hur hennes skolstrejk gör någon nytta för miljön. Och jag är faktiskt ganska förvånad över att hon fått så mycket uppmärksamhet. Jag har lyssnat på några av hennes tal och tycker inte riktigt dom är något speciellt. Dessutom tror jag att ny teknik som ju kräver utbildning är det som krävs för att rädda miljön och då är ju skolstrejk ganska kontraproduktivt.
I väntan på ny teknik som låter oss producera och konsumera vad vi vill så är det beteendeförändringar hos privatpersoner och effektiva policybeslut från makthavare som krävs för att begränsa skadan som blir av att göra som vi har gjort hittills. Då är det väldigt effektivt med opinionsbildning.
 
Även om jag är imponerad av Greta och att hon engagerar sig i en så viktig fråga så förstår jag inte hur hennes skolstrejk gör någon nytta för miljön. Och jag är faktiskt ganska förvånad över att hon fått så mycket uppmärksamhet. Jag har lyssnat på några av hennes tal och tycker inte riktigt dom är något speciellt. Dessutom tror jag att ny teknik som ju kräver utbildning är det som krävs för att rädda miljön och då är ju skolstrejk ganska kontraproduktivt.
Ny teknik i all ära men om vi inte ändrar på hur vi beter oss så kommer det inte att gå. Menar vi något med att rädda miljön så måste vi jobba på flera plan.
 
Visst är beteendeförändringar viktigt för att få ett hållbart samhälle och det är superbra om folk kan få upp ögonen för deras miljöpåverkan. Men jag ser fortfarande inte hur Gretas klimatstrejk gör det, hon pratar ju mest om att politiker måste ta ansvar. Vilket såklart är sant, men jag är tveksam om hennes tal eller skolstrejk har så stor påverkan. Även om det är imponerande av henne att faktiskt försöka göra något!

Ny teknik är fortfarande den viktigaste delen, vi kommer alltid vilja ha mat, el och värme och dom kräver ny teknik för att kunna produceras på ett hållbart sätt.
 
Visst är beteendeförändringar viktigt för att få ett hållbart samhälle och det är superbra om folk kan få upp ögonen för deras miljöpåverkan. Men jag ser fortfarande inte hur Gretas klimatstrejk gör det, hon pratar ju mest om att politiker måste ta ansvar. Vilket såklart är sant, men jag är tveksam om hennes tal eller skolstrejk har så stor påverkan. Även om det är imponerande av henne att faktiskt försöka göra något!

Ny teknik är fortfarande den viktigaste delen, vi kommer alltid vilja ha mat, el och värme och dom kräver ny teknik för att kunna produceras på ett hållbart sätt.
Ett fett problem är den överkonsumtion vi i den rika delen av världen ägnar oss åt. Vi köper grejer och flyger kors och tvärs, bara för att vi vill det, inte för att vi behöver. Och jo, Greta har påverkat människor att tänka efter om de verkligen ska fortsätta som förr eller om det finns bättre alternativ.
 
Nej jag tror inte att skolk förbättrar miljön. Jag har sagt motsatsen. Jag tror det är dåligt för miljön att ungdomar inte utbildas.
Och jag hör ungdomar tycka att de borde slippa skolan "i miljöns namn". Är det bra?
Hjälp!

INGEN har sagt att utbildning inte är viktigt. Det är ju pga att Greta läst på som hon engagerat sig!! För att hon skaffat sig kunskap. Hon berättade ju i Skavlan hur en lärare först visat en gripande film om klimathotet och sedan berättat att hon skulle resa till New York. Det var för Greta helt obegripligt - att en lärare inte begrep.

Att ungdomar har velat slippa skolan har det tjatas om i tusentals år. Det är inget nytt.
Min fråga är vad i hela friden har det med Gretas klimatarbete att göra?? :confused:
 
Ett fett problem är den överkonsumtion vi i den rika delen av världen ägnar oss åt. Vi köper grejer och flyger kors och tvärs, bara för att vi vill det, inte för att vi behöver. Och jo, Greta har påverkat människor att tänka efter om de verkligen ska fortsätta som förr eller om det finns bättre alternativ.

Om hon har påverkar människor att förändra sitt beteende så är väl det jättebra men att uppmuntra unga människor att skolka från skolan(vilket hon faktiskt gör om man kollar hennes twitter) är inte rätt väg att gå. För att rädda världen behöver vi mer utbildning.
 
Om hon har påverkar människor att förändra sitt beteende så är väl det jättebra men att uppmuntra unga människor att skolka från skolan(vilket hon faktiskt gör om man kollar hennes twitter) är inte rätt väg att gå. För att rädda världen behöver vi mer utbildning.
Alltså på sådana här inlägg låter det som om Greta aldrig ens satt sin fot i skolan och att hon uppmuntrar alla att aldrig någonsin gå dit. Så är ju inte riktigt fallet och det är skrämmande att hon, trots att hon läser ikapp det hon missat och har stöd av sina lärare, kritiseras så mycket för att hon missar några timmar i skolan och att folk väljer att fokusera på detta istället för vad budskapet är.
 
Om hon har påverkar människor att förändra sitt beteende så är väl det jättebra men att uppmuntra unga människor att skolka från skolan(vilket hon faktiskt gör om man kollar hennes twitter) är inte rätt väg att gå. För att rädda världen behöver vi mer utbildning.
Och hur mycket har utbildning hjälpt förr menar du?

Hittills har det varit långt ifrån tillräckligt.
 
Greta har skolstrejkat för klimatet varje fredag sen i augusti/ september. Hon gör det för hon tycker att politikerna inte tar frågan på tillräckligt stort allvar. Hon är på Mynttorget vid riksdagshuset för att uppmärksamma alla förbipasserande på klimatfrågan där passerar ju även riksdagsledamöterna. Hon är ingen forskare men jag tycker att hon verkar mycket mer påläst än de flesta och hon gör det här för att göra NÅGOT åt klimatfrågan då politiker och etablissemang i mycket kör enligt ” business as usual” metoden samtidigt som havsisarna i Arktis smälter mycket snabbare än vad vi kunnat förutse.
Greta är en fantastisk tonåring som står upp för det hon tror på det tänker jag fast jag själv är lärare ser jag det inte som skolk.
 
@Magiana Givetvis är utbildning jätteviktigt! Det är nyckeln till förändring och förbättring och utveckling. Det är dock ett sidospår - Greta argumenterar ju inte för mindre utbildning på något vis.
 
Alltså på sådana här inlägg låter det som om Greta aldrig ens satt sin fot i skolan och att hon uppmuntrar alla att aldrig någonsin gå dit. Så är ju inte riktigt fallet och det är skrämmande att hon, trots att hon läser ikapp det hon missat och har stöd av sina lärare, kritiseras så mycket för att hon missar några timmar i skolan och att folk väljer att fokusera på detta istället för vad budskapet är.
Hon ger ju dessutom andra lärare en jättebra ingång till att jobba kring klimatfrågan med sina elever.
 
Alltså på sådana här inlägg låter det som om Greta aldrig ens satt sin fot i skolan och att hon uppmuntrar alla att aldrig någonsin gå dit. Så är ju inte riktigt fallet och det är skrämmande att hon, trots att hon läser ikapp det hon missat och har stöd av sina lärare, kritiseras så mycket för att hon missar några timmar i skolan och att folk väljer att fokusera på detta istället för vad budskapet är.

Såna här inlägg får mig att tro att folk inte tycker skolan är viktigt längre. Eftersom Greta som uppmuntrat folk att skolka varje fredag tydligen ska hyllas. Jag är imponerad av att Greta engagerar sig men tycker hon gör det på helt fel sätt. Budskapet skulle kunna framföras på något sätt som inte inkluderar att uppmuntra unga människor till att skolka.
 
Jag tror att för oss svenskar så är det Greta pratar om och strejkar för något alla vet, därför undrar många över hela grejen. Det är något vi alla här i Sverige vet och är medvetna om.
Det är inte så i alla länder. I många länder inser inte gemene man sin egen klimatpåverkan. Det pratas inte om det på samma sätt som här. Jag tror det är det som har gjort att hon har fått så stor uppmärksamhet utomlands och därför även här. Hon har påverkat många barn runt om i Europa och det är ju jättebra!
 
Suck. Igen, jag tycker att debatten är jättebra och har inget emot den. Jag tycker bara inte att skolk är rätt väg att gå. Jag jobbar på en skola och hör hur ungarna resonerar. De tänker inte på miljön kan jag ju säga.
Hur kan du jobba i skola och inte förstå efter att ha läst länkarna med mera?

Att barnen inte förstår kan jag förstå, och då krävs det att personalen är kompetent nog att kunna berätta varför med mera och att hon faktiskt under tiden hon är ute och reser så pluggar hon, nog mer än de allra flesta!
 
@Magiana Givetvis är utbildning jätteviktigt! Det är nyckeln till förändring och förbättring och utveckling. Det är dock ett sidospår - Greta argumenterar ju inte för mindre utbildning på något vis.
Jag har inte argumenterat mot utbildning, men utbildning endast ger inte mycket. Det behövs otroligt mycket mer. Jag gick en kretsloppsutbildning för sisådär 25 år sedan och sedan dess har medvetenheten i samhället om miljön växt, men utvecklingen de senaste 25 åren är ändå ganska deprimerande.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 434
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 467
Senast: Hedinn
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 125
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Ni som kan Kroatien?
  • Växtnäring

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp