Bukefalos 28 år!

Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

Såna här inlägg får mig att tro att folk inte tycker skolan är viktigt längre. Eftersom Greta som uppmuntrat folk att skolka varje fredag tydligen ska hyllas. Jag är imponerad av att Greta engagerar sig men tycker hon gör det på helt fel sätt. Budskapet skulle kunna framföras på något sätt som inte inkluderar att uppmuntra unga människor till att skolka.

Alltså det är inte skolk när det är planerat och godkänt från skolan och lärare.
 
Såna här inlägg får mig att tro att folk inte tycker skolan är viktigt längre. Eftersom Greta som uppmuntrat folk att skolka varje fredag tydligen ska hyllas. Jag är imponerad av att Greta engagerar sig men tycker hon gör det på helt fel sätt. Budskapet skulle kunna framföras på något sätt som inte inkluderar att uppmuntra unga människor till att skolka.

Ska det tolkas som att du anser att vistelse i skobyggnaden är förutsättning för lärande?
 
Visst är beteendeförändringar viktigt för att få ett hållbart samhälle och det är superbra om folk kan få upp ögonen för deras miljöpåverkan. Men jag ser fortfarande inte hur Gretas klimatstrejk gör det, hon pratar ju mest om att politiker måste ta ansvar. Vilket såklart är sant, men jag är tveksam om hennes tal eller skolstrejk har så stor påverkan. Även om det är imponerande av henne att faktiskt försöka göra något!

Ny teknik är fortfarande den viktigaste delen, vi kommer alltid vilja ha mat, el och värme och dom kräver ny teknik för att kunna produceras på ett hållbart sätt.
Hon var rätt tuff i Davos och påpekade att inte ens de frälsta blir trovärdiga om de åker privatplan för att prata miljö :bow: Att ALLA måste GÖRA något! Att snacka inte räcker. Även om hon inte gör ett skapandes grand hädanefter så är jag :love: och tacksam!
 
Jag tror att för oss svenskar så är det Greta pratar om och strejkar för något alla vet, därför undrar många över hela grejen. Det är något vi alla här i Sverige vet och är medvetna om.
Det är inte så i alla länder. I många länder inser inte gemene man sin egen klimatpåverkan. Det pratas inte om det på samma sätt som här. Jag tror det är det som har gjort att hon har fått så stor uppmärksamhet utomlands och därför även här. Hon har påverkat många barn runt om i Europa och det är ju jättebra!
Alla vet inte här. Många har noll koll på sin egen klimatpåverkan. Och många bryr sig inte.
 
Hur kan man bry sig om att hon skolkar och helt bortse från anledningen till varför hon gör det? Det är dem som inte tänker på vad de kan göra bättre för miljön och klimatet som borde tänka efter vad de sysslar med - inte hon. Hon har en klar, tydlig och ärlig agenda och står upp för oss alla som bor på denna planet.
 
Så Greta och alla andra som hon uppmuntrat skolstrejks har fått godkänt från skolan?
Jag tycker att det är så himla sorgligt att se hur vissa vuxna är så snabba att sitta och leta fel, jaga rätt på saker de kan hacka på, att tänka smått och litet och vara oförmögna att sätta saker i perspektiv.

Det är som att du anstränger dig för att inte förstå.
 
Jag tycker att det är så himla sorgligt att se hur vissa vuxna är så snabba att sitta och leta fel, jaga rätt på saker de kan hacka på, att tänka smått och litet och vara oförmögna att sätta saker i perspektiv.

Det är som att du anstränger dig för att inte förstå.

Så bara för att jag inte tycker hennes sätt att få uppmärksamhet är bra så är det där jag?
Jag förstår varför hon skolstrejkar och vad hon vill uppnå men tycker hon gör det fel. Men det får jag alltså inte tycka eftersom jag är vuxen och hon är 16.
 
Det är inte skolan de strejkar mot, de strejkar mot de som förstör klimatet. Finns väl ingenstans att hon uppmuntrat att inte studera, isåfall vill jag se den källan!

Hon uppmuntrar till att skolka på twitter. Där säger hon även "varför ska vi vara i skolan och plugga när vår framtid förstörs" fast på engelska da.
 
@carrro_lina
Så hon ska ta ansvar för att andra eventuellt skippar skolan? Kanske för kriget i Kongo-Kinshasa också? Eller att folk skaffar sommarkatter? Det är ju ingen rimlighet i detta.

Om du hade läst vad jag skrev så uppmuntrar hon andra till att också skolka från skolan. Så ja då tycker jag hon har ett ansvar för att andra följer hennes exempel.

Tror inte hon uppmuntrat folk att skaffa sommarkatter eller att kriga så det behöver hon ju inte ta ansvar för..
 
I de flesta fall ja, klart lärande kan ske även utanför skolbyggnaden men oftast är vistelse i skolbyggnaden en förutsättning för lärande.

Jag ser det inte alls på det sättet, utan tänker att man kan skaffa sig motsvarande kunskaper på annat sätt. Därför har jag svårt att förstå upprördheten över att hon inte befinner sig i skolbyggnaden en dag i veckan.
 
Jag förstår varför hon skolstrejkar och vad hon vill uppnå men tycker hon gör det fel. Men det får jag alltså inte tycka eftersom jag är vuxen och hon är 16.
Eftersom du är en vuxen människa borde du se det positiva i att en 16-åring är så engagerad. Istället för att hacka på det borde du störa dig mer på dem som inte gör nåt alls!

Det är alltid jäkla lätt att sitta hemma och leta fel i det andra gör.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 434
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 467
Senast: Hedinn
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 125
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp