Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

sthu

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Detta evinnerliga tjat om Greta som skolkar för miljön. Det skrivs om det precis överallt, facebook svämmar över av artiklar om det. Börjar bli lite väl tjatigt

Jag fattar ärligt talat inte grejen :o Hur hjälper det klimatet att hon inte går i skolan?
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag fattar ärligt talat inte grejen :o Hur hjälper det klimatet att hon inte går i skolan?
Att en person skolkar hjälper i sig inte klimatet. Att hon inspirerar andra så att tiotusentals barn i många olika länder också gör det visar att det finns en stark opinion bland unga för klimatfrågan. Det gör i sin tur att politiker får allt svårare att ignorera den med hänvisning till t ex arbetstillfällen och tillväxt.
 
Att en person skolkar hjälper i sig inte klimatet. Att hon inspirerar andra så att tiotusentals barn i många olika länder gör det visar att det finns en stark opinion bland unga för klimatfrågan. Det gör i sin tur att politiker får allt svårare att ignorera den med hänvisning till t ex arbetstillfällen och tillväxt.

Fast jag fattar ändå inte grejen. Alltså, jag fattar att det väcker nytt liv i debatten, men jag ser inte poängen med att uppmuntra till att skolka från skolan. Det måste finnas bättre sätt att få igång en redan levande klimatdebatt.
 
Att en person skolkar hjälper i sig inte klimatet. Att hon inspirerar andra så att tiotusentals barn i många olika länder också gör det visar att det finns en stark opinion bland unga för klimatfrågan. Det gör i sin tur att politiker får allt svårare att ignorera den med hänvisning till t ex arbetstillfällen och tillväxt.
Och hon får föreläsa även för vuxna, som nu på världsekonomiskt forum i Davos. @Mirre @sthu vill ni förstå vad hon gör kan ni välja om ni vill läsa om henne på svenska, engelska eller tyska, tidningar i många länder har skrivit om henne. Eller titta på intervjun i Skavlan, där hon berättar om sitt miljöengagemang och sin Asperger. Om man VILL veta i stället för att raljera om en engagerad 16-åring så finns hur mycket som helst att ta del av.
 
Det är säkert jättebra det Greta gör, men jag tycker ändå inte det är något jag står bakom. Skolstrejk eller skolk, jag ser inte grejen mer än att ett barn får uppmärksamhet i media och är en snackis. Jag tycker inte det är miljöengagemang att inte gå i skolan.
 
Jag känner ju lite att tanken att påverka andra att intressera sig för miljön är toppen, men det känns mest som att det uppmuntrar till skolk mer än aktivt arbete för miljön.
 
Lite så tänker jag också @Mirre
Vi kan kalla det skolk som vuxna lämnar sina jobb på liknande sätt. Jag hade förmodligen blivit av med jobbet om jag gjort det..
 
Jag känner ju lite att tanken att påverka andra att intressera sig för miljön är toppen, men det känns mest som att det uppmuntrar till skolk mer än aktivt arbete för miljön.
Lite så tänker jag också @Mirre
Vi kan kalla det skolk som vuxna lämnar sina jobb på liknande sätt. Jag hade förmodligen blivit av med jobbet om jag gjort det..

Så vitt jag kan se skolstrejkade hon i två veckor. Utanför riksdagen där hon fick träffa politiker. Och sedan dess har hon alltså fått föreläsa för internationella ledare på toppmöten.
 
Alltså ursäkta, men vad fasen är det med allt detta fnysande om skolk? Det känns som att ni silar mygg och sväljer kameler när ni fokuserar så hårt på det istället för att försöka greppa att en ung och engagerad individ tar till de medel som finns till hands för att få andra att stanna upp och reagera. Och uppenbarligen har hon lyckats, eftersom det raljeras friskt om henne. (Fint det, att vuxna sitter och spyr galla över ett barn...)

Men visst, jag skolkade stor del av skoltiden (svårt mobbat NPF-barn så skolan var ett helvete anyway) och lärde mig cirka noll av de lektioner jag ändå gick på så jag har alltid tyckt att det är lite bajsnödigt när andra blir förskräckta över skolk, som att det är något man sysslar med på pin kiv, och inte en reaktion på en ohållbar situation...
 
Så vitt jag kan se skolstrejkade hon i två veckor. Utanför riksdagen där hon fick träffa politiker. Och sedan dess har hon alltså fått föreläsa för internationella ledare på toppmöten.
Jag läste något om att hon strejkar varje fredag? Har kanske inbillat mig? :cautious:
 
Så vitt jag kan se skolstrejkade hon i två veckor. Utanför riksdagen där hon fick träffa politiker. Och sedan dess har hon alltså fått föreläsa för internationella ledare på toppmöten.

Varje fredag har jag läst. Ser fortfarande inte hur det hjälper klimatet.
 
Jag raljerar inte över henne, hon är säkert jätteduktig och engagerad. Jag stör mig bara på all mediarapportering om ett barn som inte går i skolan och säger att det är för miljön. Jag ser inte hur det för varken till eller från för miljön.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 023
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 015
Senast: Hedinn
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 936
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp