Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 32.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Parkeringsbolaget som har garaget där jag på arbetsdagar parkerar min bil :banghead:
- Det finns ett trapphus som jag har blipp till. När jag börjar tidigt är det inte alltid det funkar.
- I februari 2023 felanmälde jag att det på ytterdörren saknades dörrhandtag på utsidan. Man kunde alltså gå ut men inte in. Det fixades för någon vecka sedan.
- I samband med att det fixades dörrhandtag så slutade yttergrinden funka. Åt båda håll. Således kan man aldrig använda trapphuset.
- Jag har felanmält saker flera gånger. Får exakt aldrig svar.
 
Kollade på Trädgårdsdrömmar och såg ett avsnitt om växthusbygge. Ganska simpelt växthus vad jag förstod det som, om än på gjuten vägg.
Så kom prislappen - 130.000 kr med bedömningen "helt okej". Typ 30-40.000 av det var extra för att göra en trappa. Så 90.000 kr för växthuset.
Och det känns så genomgående i odlingsprogram att det är konstant riktat till rikemansfolk som kan plöja ner 130.000 kr på ett växthus i sin fina villaträdgård och det suger rätt hårt som fattiglapp att det aldrig dyker upp nånting mer ekonomiskt (nåja, förutom att odla i mjölkkartonger som alltid är the go to när något ska vara ekonomiskt) som passar vanligt folk. Det ska vara stylat och perfekt och skitdyrt och det suger.
 
Kollade på Trädgårdsdrömmar och såg ett avsnitt om växthusbygge. Ganska simpelt växthus vad jag förstod det som, om än på gjuten vägg.
Så kom prislappen - 130.000 kr med bedömningen "helt okej". Typ 30-40.000 av det var extra för att göra en trappa. Så 90.000 kr för växthuset.
Och det känns så genomgående i odlingsprogram att det är konstant riktat till rikemansfolk som kan plöja ner 130.000 kr på ett växthus i sin fina villaträdgård och det suger rätt hårt som fattiglapp att det aldrig dyker upp nånting mer ekonomiskt (nåja, förutom att odla i mjölkkartonger som alltid är the go to när något ska vara ekonomiskt) som passar vanligt folk. Det ska vara stylat och perfekt och skitdyrt och det suger.
Håller helt med! Det verkar finnas oändliga resurser att plöja ner i trädgård och hus, några budgetlösningar existerar inte.
 
Håller helt med! Det verkar finnas oändliga resurser att plöja ner i trädgård och hus, några budgetlösningar existerar inte.
Precis. Jag har kikat lite på växthus själv och sambon vill köpa ett åt mig men alltså, några 90.000 kr är liksom inte ens rimligt. Samtidigt tar de ju i stort sett aldrig upp de mer praktiska aspekterna - placering, olika underlag, material, underhåll... Utan man plöjer ner en förmögenhet och ser glad ut bara.

Och då är det ju ändå ett av de liiiite mer praktiska programmen. Annars är det ju sjuttioelva olika tv-personligheter med varsin svindyr trädgård i Skåne som ska ha varsitt tv-program som ska vara så mysigt och inspirerande men mest bara blir orelaterbart. Och sen när de väl ska göra nåt för att blidka en bredare publik tar de fram de där jävla mjölkpaketen :arghh:
 
Precis. Jag har kikat lite på växthus själv och sambon vill köpa ett åt mig men alltså, några 90.000 kr är liksom inte ens rimligt. Samtidigt tar de ju i stort sett aldrig upp de mer praktiska aspekterna - placering, olika underlag, material, underhåll... Utan man plöjer ner en förmögenhet och ser glad ut bara.

Och då är det ju ändå ett av de liiiite mer praktiska programmen. Annars är det ju sjuttioelva olika tv-personligheter med varsin svindyr trädgård i Skåne som ska ha varsitt tv-program som ska vara så mysigt och inspirerande men mest bara blir orelaterbart. Och sen när de väl ska göra nåt för att blidka en bredare publik tar de fram de där jävla mjölkpaketen :arghh:
Jag har ibland stört mig på att trädgårdsprogrammen görs just vid ideala förhållanden i Skåne eller liknande. Kan vi få ett program om "hur odlar du trädgård på kalfjället". Eller liknande mindre idealiska förhållanden. Vilka lösningar kan man ta till för att förhindra att allt fryser, blåser bort, blir uppätet av älg, eller vad folk nu kan ha problem med.
 
Var hemma från jobbet i dag också, mådde verkligen skit när jag vaknade, hjärnan orkade inte riktigt med livet kändes det som. Jag stör mig som tusan på att jag inte orkar jobba som normalt folk! jag VILL jobba!

Tog mig till mitt läkarbesök och önskade delsjukskrivning och fick det utan problem, det stör mig att det ens ska behövas en sjukskrivning på 50% för att jag ska orka med, när jag ju redan jobbar bara 50%!

Jag stör mig på MIG!

Jag stör mig på att jag fortfarande inte har handlat pommes och beasås ännu...

Jag stör mig på att jag slitit ut ett par skor redan, samt flera par strumpor, så nu måstej ag köpa strumpor...
 
Jag har ibland stört mig på att trädgårdsprogrammen görs just vid ideala förhållanden i Skåne eller liknande. Kan vi få ett program om "hur odlar du trädgård på kalfjället". Eller liknande mindre idealiska förhållanden. Vilka lösningar kan man ta till för att förhindra att allt fryser, blåser bort, blir uppätet av älg, eller vad folk nu kan ha problem med.
Men eller hur! Hur bekämpar man mördarsniglar och tvestjärtar, hur odlar man pollinatörsvänligt, hur gräver man bort ett gammalt potatisland smockat med lupin, vilka växter är bra att samodla för att locka insekter som i sig bekämpar skadedjur, hur gör man i ordning en pallkrage, hur odlar man platseffektivt på balkongen? Det finns ju MASSOR att visa på sidan av alla perfekta vyer från Österlen.

(Nästa avsnitt av drömträdgården verkar dock vara från ett snöigt Norrland)
 
Men eller hur! Hur bekämpar man mördarsniglar och tvestjärtar, hur odlar man pollinatörsvänligt, hur gräver man bort ett gammalt potatisland smockat med lupin, vilka växter är bra att samodla för att locka insekter som i sig bekämpar skadedjur, hur gör man i ordning en pallkrage, hur odlar man platseffektivt på balkongen? Det finns ju MASSOR att visa på sidan av alla perfekta vyer från Österlen.

(Nästa avsnitt av drömträdgården verkar dock vara från ett snöigt Norrland)
svaret på dom flesta av dom frågorna kan du få svar på i tex hemmets veckotidning eller i trädgårdstråden här på Buke
 
Jag och dottern vill imorgon gå på bio. Tittade vilka filmer som gick och bestämde oss för Wonka. Sen såg vi att lördagens visning i Lund var dubbad :yuck: (Något som verkligen borde vara förbjudet på annat än filmer riktade enbart till småbarn.)
Då tänkte vi att vi kollar vilka filmer som i övrigt visas imorgon. Men nej, någon sådan funktion tycks inte finnas utan då måste man först klicka in på varje enskild film :banghead:
För att komplettera denna treenighet av störningar så tycks det ju i princip inte visas en enda film imorgon och definitivt ingen som vi vill se. Buuuuu!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 678
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
105 476
Senast: pepp
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
7 238
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 265
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp