Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sist jag markade(sumo) fick jag rätt ont i ländryggen, trodde det var ovana i kombination med dålig stol på jobbet men igår bytte jag sumo mot smala och fick en helt annan känsla både under och nu efter. Skönt! Har otroligt mysig träningsvärk idag :D
För en stund där trodde jag att du höll på med sumobrottning och tänkte "wow, finns verkligen alla slag här på buke!". Lite besviken:p
 
Vi har haft så himla fint underlag att springa på senaste tiden. Fruset men lite snö som dämpar. Pratade ju om Icebugs men har inte behövt. Igår regnade det så nu har vi skridskobana. 👎 Började springa i skogsspåret men det var inte roligt att tassa i det leriga diket så vände och sprang på asfalt istället (=inte lika mysigt).
 
Äntligen efter 3 veckor med hostattacker kan jag börja köra hårt igen. Blev frisk för två veckor sedan, men har haft någon korkad irriterande hosta som vägrat ge med sig.
Har ändå sprungit, lugna och inte så långa pass, som känts hur bra som helst. Men man vill ju inte gå till gymmet ifall att man får hostattacker i dessa tider.

I dag gick jag på bodypump igen, hur kul som helst! Tydligen kommer ett nytt pass nästa vecka. :up: Det blir spännande!
Dock blev jag så klart hur trött som helst främst i armarna. Phu! Men jag är så glad att vara igång igen!
 
Ett litet sketet löppass fick bli denna veckans träning pga den jäkla förkylningen, har i alla fall kommit upp i ca 10000steg/dag och det är ju alltid nåt. Har lite torrhosta kvar men ingen snuva så nästa vecka blir det träning som vanligt.
 
Nu känner jag jag mej äntligen helt frisk ifrån förkylningen! Dagens träning blev 7,5km löptur med hunden i halkan. Va lite Bambivarning på sina ställen för jag trodde i min enfald att det va halkfritt efter flera dagars plusgrader och all snö är borta så jag körde vanliga skor men shit det va korkat.
Men gött!👌🏼
 
Tre pass avklarade denna veckan såhär långt. 1löppass och 2gym. Söndag får det blir en löptur igen och skaka ner julbordet vi ska äta på lördag.
Så glad att förkylningen släppte (och framförallt att den kom innan jul så jag inte drar med mig nåt till mina gamla tanter i släkten)
 
Denna vecka har träningen fått sitta i baksätet. Har varit mardröm på jobbet, privat har jag mest velat ligga i sängen och ångestgråta och det känns som att jag ligger efter i livet i helhet.. Borde skriva en tenta också... I morgon kanske jag går till gymmet om jag orkar mentalt, annars får det helt enkelt vara så att ibland blir det noll träningar en vecka. Och det måste också få vara okej. Skillnad mot det och "bläh, jag pallar inte", typ, då får jag bara ta mig i kragen. Det är det dock inte frågan om nu.
 
Denna vecka har träningen fått sitta i baksätet. Har varit mardröm på jobbet, privat har jag mest velat ligga i sängen och ångestgråta och det känns som att jag ligger efter i livet i helhet.. Borde skriva en tenta också... I morgon kanske jag går till gymmet om jag orkar mentalt, annars får det helt enkelt vara så att ibland blir det noll träningar en vecka. Och det måste också få vara okej. Skillnad mot det och "bläh, jag pallar inte", typ, då får jag bara ta mig i kragen. Det är det dock inte frågan om nu.
Hoppas det ordnar upp sig för dig! Jag tycker du ska gå till gymmet om det känns bra, annars är det faktiskt inte hela världen om det inte blir något av det en period. Däremot kan jag själv känna ibland att det är en bra stress release att träna även om det inte känns så innan, men så är det inte alltid och det behöver absolut inte vara så för alla.
 
Hoppas det ordnar upp sig för dig! Jag tycker du ska gå till gymmet om det känns bra, annars är det faktiskt inte hela världen om det inte blir något av det en period. Däremot kan jag själv känna ibland att det är en bra stress release att träna även om det inte känns så innan, men så är det inte alltid och det behöver absolut inte vara så för alla.
Jo men verkligen! Men då kanske jag hellre går ned på stan, promenad på 40-45 min, istället för att ta bussen i morgon eller något sådant, kanske ta en lunchpromenad i skogen. :) Just nu är allt som inte är att gömma mig under täcket en bonus, haha!
 
Jo men verkligen! Men då kanske jag hellre går ned på stan, promenad på 40-45 min, istället för att ta bussen i morgon eller något sådant, kanske ta en lunchpromenad i skogen. :) Just nu är allt som inte är att gömma mig under täcket en bonus, haha!
Promenader kan också vara bra själavård! Känn in läget du, men gräm dig inte om det inte blir något heller. Man ska vara snäll mot sig själv :)
 
Äntligen igång ordentligt efter förkylningen för tre veckor sedan.
I måndags ridlektion. Onsdag "workout of the week" vilket var ett tabatha pass, tydligen, mest inriktad på styrka.
I går torsdag körde jag intervallcykling, var svinjobbigt, men var ändå halvkul. Hade problem med att få upp pulsen, benen dog innan pulsen hade jobbats upp till 90-100% :o. Men jag märkte det på onsdagen också, det var snack om att pulsen skulle upp till 90% men det gick fan inte oavsett hur mycket jag köttade på.

I dag tänkte jag "vila" lite med någon timmes promenad, och sen ska jag testa bodyflow som är någon form av yoga/tai chi/pilates.
Skulle vilja springa långpass i helgen, men har mens från helvetet så vi får se. Söndag blir väl bodypump i vanlig ordning :angel:

Vill ju testa så många olika gruppträningspass som jag kan nu när jag har medlemsskap. Har bara 8 kvar att testa nu på gymmet nära mig, en av dem är tyvärr bara på måndagar, och då har jag ju ridskola, men får försöka testa den någon gång när det är uppehåll på ridskolan. :)
 
Jag är lite sugen på att köpa en liten maskin att ha hemma att träna kondition på. Drömmen är ju löpband, men det går inte, varken kostnadsmässigt eller platsmässigt. Finns det något annat som är billigare och betydligt mindre att ha hemma framför teven, trampmaskin eller liknande? Jag har mina hantlar och kettlebells också. Jag funderar på gymkort men det är svårt att ta sig dit med en femåring hemma..
 
Jag är lite sugen på att köpa en liten maskin att ha hemma att träna kondition på. Drömmen är ju löpband, men det går inte, varken kostnadsmässigt eller platsmässigt. Finns det något annat som är billigare och betydligt mindre att ha hemma framför teven, trampmaskin eller liknande? Jag har mina hantlar och kettlebells också. Jag funderar på gymkort men det är svårt att ta sig dit med en femåring hemma..
Kanske en crosstrainer? De tar inte så mkt plats.
 
Nu har jag bokat tid hos sjukgymnast för fötterna, kommer fortsätta rida som vanligt men ta det piano med övrig träning. Vad gör väl en vecka hit eller dit när jag redan haft en månad med i princip ingen träning.
 
Jag är lite sugen på att köpa en liten maskin att ha hemma att träna kondition på. Drömmen är ju löpband, men det går inte, varken kostnadsmässigt eller platsmässigt. Finns det något annat som är billigare och betydligt mindre att ha hemma framför teven, trampmaskin eller liknande? Jag har mina hantlar och kettlebells också. Jag funderar på gymkort men det är svårt att ta sig dit med en femåring hemma..
Finns relativt billiga spinningcyklar, de är inte jätteskrymmande för det mesta :)
 
Jag har denna vecka kunnat återgå till någon slags aktiv vardag efter att ha varit mer eller mindre sängliggande i två veckor. Jag har fortfarande inte vågat träna eftersom att kroppen fortfarande svarar med halsont när jag gjort för mycket (onsdagens 4km promenad, 6km cykling och 45 minuters skridskoåkning är exempel på "för mycket" enligt min kropp), men idag var första dagen jag kunde ta en promenad i normalt tempo - vilket i mitt fall är ganska raskt - utan att må dåligt efteråt! :) Min genomsnittliga stegmängd de senaste 7 dagarna ligger på 10 562 vilket var mer än jag hade väntat mig faktiskt. Jag tror jag ska försöka mig på ett väldigt lugnt pass i hemmagymmet imorgon för att se hur kroppen svarar på det, och sedan kan jag förhoppningsvis träna ett pass eller två under nästa vecka.
 
Okej jag har hittat rätt! Tai Chi ska man ju göra, inte någon stressig yoga!
Tai Chi delen på dagens gruppass gjorde mig så hooked att jag skyndade mig hem och drog igång youtube. Har nu Tai Chi-at i 1,5 timme :o

Jag har äntligen hittat rätt avslappnings/balans/flexibilitets träning :love: Min hjärna är så lugn att jag inte vet var jag ska ta vägen! Måste köra lite till när jag vaknar i morgon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
96 97 98
Svar
1 953
· Visningar
62 298
Senast: Bexzor
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 130
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 248
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 860
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp