Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, den låter tuff. Jag tycker att hollow rock är tuff och då rör man ändå på kroppen vilket jag ofta tycker underlättar. Jag är ju dock inte där än i träningen efter mitt snitt, men jag hoppas kunna komma ihåg att testa hollow hold längre fram :o:D
Ja, statiska övningar är verkligen oväntat jobbiga på sitt eget lilla sätt!
Det blev ett pass ändå, blodblåsor i händerna efter kvällen. Men jag antar att i samma veva som jag fastnade i crossfit-sekten så accepterade jag att aldrig mer ha kvinnliga händer :meh:

Kvällens pass, tydligen är dom inne i en AB period. Men dagens coach känner mig för väl och jag fick inte byta till rodd, utan jag fick "glatt" cykla de där jäkla kalorierna. :banghead:
Trots det sitter jag och funderar på om jag pallar ett teampass i morgon vid 5:30

Uppvärming 4 varv

6 höftöppnare
4 Roll over (tänk er en gråsugga som är hopkrupen som en boll, du ska alltså ligga på rygg och rulla över med benen och nudda golvet över huvudet, typ)
5 Power position
5 Power Clean (P.C)
5 Thrusters

A-del
E30s x 10, öka vikt mellan varje
1 Power Clean

B-del
For time
On 00:00
21 Power Clean 43/29
30 cal AB
21 Power Clean

Vila

On 08:00
15 Power Clean 52/38
30 cal AB
15 Power Clean

Vila

On 16:00
9 Power Clean 61/43
30 cal AB
9 Power Clean
Det tog mig lång tid att inse att inte alla går runt med valkar och blåsor i händerna :angel:

Vad betyder "E30s" förresten?
 
Det blir triss i crossfit här i tråden, för även jag har kört ett pass idag! :D

Torsdagar betyder fokus på tunga lyft hos oss och idag stod maxning av knäböj samt marklyft på schemat. Jag hade inga stora förhoppningar eftersom jag inte varit igång så länge efter mitt uppehåll och eftersom benen kändes rätt trötta från igår, så jag blev positivt överraskad över att jag kunde ta 60 kg i knäböj och 80 kg i marklyft! Jag försökte mig på 62,5 resp 85 kg också, men i knäböjen tappade jag tekniken (gick inte ner tillräckligt långt) och i marklyften kunde jag inte ens rubba stången, så jag antar att jag kört slut på musklerna totalt vilket ju var målet också.

Känner mig nöjd och glad, men mina ben hälsar att de vill vila imorgon (vilket de ska få göra också)!
 
Ja, statiska övningar är verkligen oväntat jobbiga på sitt eget lilla sätt!

Det tog mig lång tid att inse att inte alla går runt med valkar och blåsor i händerna :angel:

Vad betyder "E30s" förresten?
En per 30 sek.
Alltså 1 PC varje 30 sek i 10 lyft alltså 5min.

På 1min har du alltså gjort 2 lyft 🙂
 
Usch, så hinla svag och vinglig i bänk just nu :eek:
Funderar på att dra ner vikten och köra fler reps ett tag, känns som att jag tappat tekniken heeelt.

Men idag är det dags för squats iallafall, sjukt taggad!
Ska se om jag kan nosa på 60kg x 5 eller så :D Ska försöka filma med, inga speglar i rummet.. Ska bli spännande att se hur djupt jag går heh.
 
Jag är en väldigt stel person, har alltid varit. Har lite problem att komma ner tillräckligt djupt vid till exempel marklyft. Finns det någon bra övning man kan lägga till på gymmet? Stretching är så jäkla tråkigt så jag kommer inte börja med det :angel: det måste alltså vara någon form av övning som både innebär styrka och rörlighet.
 
Jag är en väldigt stel person, har alltid varit. Har lite problem att komma ner tillräckligt djupt vid till exempel marklyft. Finns det någon bra övning man kan lägga till på gymmet? Stretching är så jäkla tråkigt så jag kommer inte börja med det :angel: det måste alltså vara någon form av övning som både innebär styrka och rörlighet.

Vi kör mycket rörlighet i uppvärmningen, det som fick mina höfter att mjukna var faktiskt höftöppnaren. Vet att du ville ha styrka i övningen, men denna är faktiskt bra och känns inte som "stå så här i 45sek" övningar.
Då jag inte är ett större fan av stretchövningar, men att lägga in denna i uppvärmningen inför passet har hjälpt mig mycket.
Ska försöka förklara hur jag är lärd och som vi gör i boxen, för att stå såhär och stretcha då hade jag gått hem för länge sedan.
Men står som på bilden, gunga 3 gånger för att sträcka ut, höger ben fram -> höger armbåge mot golvet för att sedan lyfta handen till taket. Sedan byta ben och köra samma.
Brukar köra mellan 3 och 4 gånger per ben under uppvärmningen, det mjukar upp höften otroligt och har hjälpt min kropp att gå från frysbox till ett mindre kylskåp :D

Detta var enda bilden jag hittade.
https://cdn3.cdnme.se/4663715/9-3/img_5152_561517392a6b22a8dd824fdd.jpg
 
Usch, så hinla svag och vinglig i bänk just nu :eek:
Funderar på att dra ner vikten och köra fler reps ett tag, känns som att jag tappat tekniken heeelt.

Men idag är det dags för squats iallafall, sjukt taggad!
Ska se om jag kan nosa på 60kg x 5 eller så :D Ska försöka filma med, inga speglar i rummet.. Ska bli spännande att se hur djupt jag går heh.

Jag har fått någon konstig teknik på sista och gör lixom en dipp med rumpan när jag ska upp igen :o
Back Squat är min favoritövning :D
 
Hade lite ont i halsen igår/konstigt trötthet i kroppen så vilade. Idag känner jag mig helt som vanligt men blir vilodag ändå, för säkerhetsskull. Blir träning i morgon om allt känns bra.
 
Vi kör mycket rörlighet i uppvärmningen, det som fick mina höfter att mjukna var faktiskt höftöppnaren. Vet att du ville ha styrka i övningen, men denna är faktiskt bra och känns inte som "stå så här i 45sek" övningar.
Då jag inte är ett större fan av stretchövningar, men att lägga in denna i uppvärmningen inför passet har hjälpt mig mycket.
Ska försöka förklara hur jag är lärd och som vi gör i boxen, för att stå såhär och stretcha då hade jag gått hem för länge sedan.
Men står som på bilden, gunga 3 gånger för att sträcka ut, höger ben fram -> höger armbåge mot golvet för att sedan lyfta handen till taket. Sedan byta ben och köra samma.
Brukar köra mellan 3 och 4 gånger per ben under uppvärmningen, det mjukar upp höften otroligt och har hjälpt min kropp att gå från frysbox till ett mindre kylskåp :D

Detta var enda bilden jag hittade.
https://cdn3.cdnme.se/4663715/9-3/img_5152_561517392a6b22a8dd824fdd.jpg
Tack för tipset, det känns som en övning som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att göra! Får testa själv imorgon, annars be min PT om hjälp på söndag!

Frysbox till kylskåp låter också som en rimlig ambitionsnivå:laugh:
 
Jag är en väldigt stel person, har alltid varit. Har lite problem att komma ner tillräckligt djupt vid till exempel marklyft. Finns det någon bra övning man kan lägga till på gymmet? Stretching är så jäkla tråkigt så jag kommer inte börja med det :angel: det måste alltså vara någon form av övning som både innebär styrka och rörlighet.
Jag tipsar om World's Greatest Stretch som vi kör ganska frekvent på mitt gym. Det är eventuellt samma som @YaHilweh försökte beskriva och den kommer verkligen åt hela kroppen:


Att inte kunna komma ner tillräckligt djupt i marklyft kan också bero på dålig rörlighet i baksidan av låren. För den är inchworms väldigt bra och återigen inget som känns som en stretchövning samtidigt som den mjukar upp både baksidan och bröstryggen bra:


Man kan helt klart skippa armhävningen dock, det brukar jag göra :angel:
 
Jag tipsar om World's Greatest Stretch som vi kör ganska frekvent på mitt gym. Det är eventuellt samma som @YaHilweh försökte beskriva och den kommer verkligen åt hela kroppen:


Att inte kunna komma ner tillräckligt djupt i marklyft kan också bero på dålig rörlighet i baksidan av låren. För den är inchworms väldigt bra och återigen inget som känns som en stretchövning samtidigt som den mjukar upp både baksidan och bröstryggen bra:


Man kan helt klart skippa armhävningen dock, det brukar jag göra :angel:
Tack för tipsen och filmerna! Får prova mig fram! :)
 
Jag tipsar om World's Greatest Stretch som vi kör ganska frekvent på mitt gym. Det är eventuellt samma som @YaHilweh försökte beskriva och den kommer verkligen åt hela kroppen:


Att inte kunna komma ner tillräckligt djupt i marklyft kan också bero på dålig rörlighet i baksidan av låren. För den är inchworms väldigt bra och återigen inget som känns som en stretchövning samtidigt som den mjukar upp både baksidan och bröstryggen bra:


Man kan helt klart skippa armhävningen dock, det brukar jag göra :angel:

Ooh ser ut som exakt vad jag behöver.
Brukar göra den översta, men statisk version. Detta ser ännu najsare ut!

Mina höfter är verkligen ett skämt 😭
 
Jag tipsar om World's Greatest Stretch som vi kör ganska frekvent på mitt gym. Det är eventuellt samma som @YaHilweh försökte beskriva och den kommer verkligen åt hela kroppen:


Att inte kunna komma ner tillräckligt djupt i marklyft kan också bero på dålig rörlighet i baksidan av låren. För den är inchworms väldigt bra och återigen inget som känns som en stretchövning samtidigt som den mjukar upp både baksidan och bröstryggen bra:


Man kan helt klart skippa armhävningen dock, det brukar jag göra :angel:
Jag brukar värma upp med den första videon. Eller alltså, jag står i ”plankan” klivet fram med ena foten, gör så med armarna som han visar, kliver bak med foten till plankan och sen växlar ben. Brukar göra typ 8 x 3 eller nåt sånt. Fick rekommenderad det av en PT om man vill ha någon ganska lätt typ av uppvärmning som mjukar upp hela kroppen.
 
Ooh ser ut som exakt vad jag behöver.
Brukar göra den översta, men statisk version. Detta ser ännu najsare ut!

Mina höfter är verkligen ett skämt 😭
Mina också... Och detsamma gäller för de allra flesta av oss skulle jag gissa - åtminstone de av oss som tillbringar större delen av dagarna sittandes på en stol. 🙄
Jag brukar värma upp med den första videon. Eller alltså, jag står i ”plankan” klivet fram med ena foten, gör så med armarna som han visar, kliver bak med foten till plankan och sen växlar ben. Brukar göra typ 8 x 3 eller nåt sånt. Fick rekommenderad det av en PT om man vill ha någon ganska lätt typ av uppvärmning som mjukar upp hela kroppen.
Ja, det finns lite olika variationer på den och de är verkligen toppen allihop! :)
 
Mina också... Och detsamma gäller för de allra flesta av oss skulle jag gissa - åtminstone de av oss som tillbringar större delen av dagarna sittandes på en stol. 🙄

Ja, det finns lite olika variationer på den och de är verkligen toppen allihop! :)
Den var verkligen heeelt underbar :love: är nu kär!
Perfekt både före och efter ju.

Gick från 50kg i squats till 55kg, 4x6.
Nöjd men.. tungt. Känns som att min rygg bara viks framåt. Och min ljumske sa ifrån, vafan.
Vet inte vad jag ska göra med squats-tekniken.. Okej, kanske verkligen tänka på bålen etc. Hmm. Work in progress.

La till leg press på det här passet, inte kört den förut. SÅ NAJS :D
Hur kan jag ha missat den?? Med den på squatsdagen och romanian deadlifts på markdagen blir det verkligen kötta av.

Happy days. Kan inte låta bli att göra några negativa chins och negativa pullups i slutet på varje pass heller, de är så roliga (ska egentligen vara efter vartannat, men jaja).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
62 924
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 351
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 439
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 212
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp