Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ledig dag idag, kommer bli lagomt dagvilsen eftersom det är två arbetsdagar kvar sen :p Vi ska greja lite med veden och så ska jag rida. Är väääldigt sugen på att ta en liten löprunda ikväll men är det dumt? Känner mig pigg efter gym och löpning söndag och måndag så det kanske inte är någon fara?
 
I går var hjärnan inte taggad på spinning. Kände mig allmänt låg. Men det var ett bra sammansatt pass och jag tog mig igenom på ett vettigt sätt. I dag var jag seg i kroppen men blev 4,2km jogg plus 400 m promenad.
 
Har lallat runt i gymmet senaste två månaderna, men idag har jag faktiskt satt igen med ett program med det fantastiska namnet "Bli hardcore". :D Det är både hela pass som man kan köra självständigt plus att det finns några korta pass som man kan använda för att komplettera annan träning. Vill köra basövningarna åtminstone en gång i veckan, men jag är inte alls på humör att köra ett helt program med basövningarna, så det här tror jag blir ett bra upplägg.
 
Det där är rena grekiskan för mig! Har du någon bra länk som förklarar för nybörjare?
Har tyvärr inte koll på om det finns något bra ställe på nätet som förklarar det. Statisk = stilla (vanlig planka) Dynamisk = rörlig (dvs du kanske tar upp ena armen på axeln och ner igen och sen andra armen, sträcker ut ena foten, växlar mellan stå på underarmarna och händerna, flyttar höften från sida till sida, variationerna är oändliga :) )
Oblikerna är de sneda bukmusklerna så för att komma åt dem måste du antingen göra en vridning eller en rörelse så du böjer sidan.
 
Hostar fortfarande men inte alls lika mycket. I söndags fick jag feeling och sprang till gymmet, körde goblet squats med 20 kg kettlebell (3 set x 12,10, 10, har bara testat 16kg innan) Och kombinerade med lite dynamiska rörlighetsövningar och lite hängövningar, sprang sen hem, passerade ett utegym på vägen där jag stannade och gjorde så många boxjumps jag orkade (ca 55cm) innan jag sprang de sista 100 meterna hem :D
I måndags var det ett gratis crossfit-inspirerat funktionellt Träna i Parken-pass i min park och det var fint väder så bara att gå ut och vara med :D Fick en bra känsla av hur min fokuserade styrketräning gett resultat i de funktionella övningarna. Sen ett PT-pass på tisdagen och så hundtävling idag :D
 
Utöver ridning och grejande både inne och ute så tog jag en liten lugn löptur igår kväll :) Lyckades pricka in våren första riktiga regn så jag blev rätt blöt :p
AA27245B-60FA-4DD0-9AC0-51E3115B835D.jpeg
 
Kollade Styrkelabbets app om hur många pass jag gjort per månad hittills (lägger in löpningen i appen också) och man ser verkligen att januari var skit pga ryggen som krånglade då och april som hägrades av först influensa och sen direkt en förkylning.
25830B62-57D4-48B1-B1EF-902C96264F7C.png
 
En löptur med bebis i vagnen, ca 7 km. Sen även hemmaträningspass för jag kände att det var ett tag sedan. Kändes kanonbra! :up:Kompenserade på ett föredömligt sätt motionen med att glufsa i mig en överbliven bit key lemon pie :up: man får ju inte låta god mat förfaras hur som helst! :up:
 
Då hoppar jag tillbaka in i tråden igen efter att ha följt den i tysthet de senaste veckorna (månaderna?) :) Som en del av er vet är jag gravid och den här gången verkar det gå bra :love::love::love: Mitten/slutet av vecka 14 i skrivande stund och jag har äntligen fått min energi tillbaka! De första 2-3 månaderna var jag TRÖTT och orkade knappt göra något mer än att klara mig igenom dagarna. Nu orkar jag typ tusen gånger mer och har kommit igång med motion och träning igen, så skönt! Försöker hålla igång med 30-60 minuters promenad per dag och styrketräning ca 2 gånger i veckan. Hoppas att jag får fortsätta må bra så att jag kan vara aktiv, på lagom nivå såklart :D Idag gick jag uppför tre trappor och var tvungen att stanna och ta igen mig för att pulsen var så hög, så kondisen är inte riktigt vad den brukade vara ;)
 
I morse vaknade jag och kände mig lite klen och snuvig. Tänkte avboka spinningen men tänkte att jag testar. Kroppen är en konstig apparat för kroppen kändes riktigt ok. 97% i maxpuls och 86% i medel.
 
Då hoppar jag tillbaka in i tråden igen efter att ha följt den i tysthet de senaste veckorna (månaderna?) :) Som en del av er vet är jag gravid och den här gången verkar det gå bra :love::love::love: Mitten/slutet av vecka 14 i skrivande stund och jag har äntligen fått min energi tillbaka! De första 2-3 månaderna var jag TRÖTT och orkade knappt göra något mer än att klara mig igenom dagarna. Nu orkar jag typ tusen gånger mer och har kommit igång med motion och träning igen, så skönt! Försöker hålla igång med 30-60 minuters promenad per dag och styrketräning ca 2 gånger i veckan. Hoppas att jag får fortsätta må bra så att jag kan vara aktiv, på lagom nivå såklart :D Idag gick jag uppför tre trappor och var tvungen att stanna och ta igen mig för att pulsen var så hög, så kondisen är inte riktigt vad den brukade vara ;)

GRATTIS!!! :heartheart:heart
 
Ridning igår efter middagen hos svärföräldrarna. Tog en halvtimmestur i skogen så inte så ansträngande för mig :p Promenerade till och från svärföräldrarna också.

Idag ska jag rida på lunchen och ikväll tänkte jag gymma.
 
Har varit tokmkt i veckan så jag har inte orkat ta mig ut och springa men har hållit stegen iaf! Det hade jag inte gjort förut så lite framsteg kan man säga!
Ska snart iväg och möta upp min far för lunch, sen måste jag få in uppsatsen innan 16, jag fick börja om igår så det känns lite panikartat. Sen tänkte jag att jag skulle lyckas ta mig ut och springa!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
62 941
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 376
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 277
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 448
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp