Kropp & själ Träning, hälsa och kost 5

Finns det någon här som har koll på dans?
Jag skulle vilja gå tex någon kurs i dans. Har gym på jobbet och simmar ibland men vill ha någon mer träningsform. Jag tycker det är astråkigt att simma/ gå etc så jag behöver lära mig något för att det ska vara kul. Så jag funderar på att gå någon kurs i dans. Jag har tidigare gått massa gruppträningspas på gymmet såsom zumba, aerobics, yoga och sånt.
Dansen jag vill gå på behöver vara något som funkar för 40+ med övervikt och jag klarar inte hopp då jag får ont i benhinnor och inte heller för mkt snurrar då jag blir yr.
Finns det någon dans som kan funka? Eller vad ska jag träna?
 
Finns det någon här som har koll på dans?
Jag skulle vilja gå tex någon kurs i dans. Har gym på jobbet och simmar ibland men vill ha någon mer träningsform. Jag tycker det är astråkigt att simma/ gå etc så jag behöver lära mig något för att det ska vara kul. Så jag funderar på att gå någon kurs i dans. Jag har tidigare gått massa gruppträningspas på gymmet såsom zumba, aerobics, yoga och sånt.
Dansen jag vill gå på behöver vara något som funkar för 40+ med övervikt och jag klarar inte hopp då jag får ont i benhinnor och inte heller för mkt snurrar då jag blir yr.
Finns det någon dans som kan funka? Eller vad ska jag träna?
Jag har gått några terminer orientalisk dans ("magdans"). Älskade det :love:. Den är ju ganska "lugn", snabba rörelser är små (typ shimmy). Mycket kroppskontroll, isolera delar osv.
 
Jag har gått några terminer orientalisk dans ("magdans"). Älskade det :love:. Den är ju ganska "lugn", snabba rörelser är små (typ shimmy). Mycket kroppskontroll, isolera delar osv.
Åh det var ett bra förslag... har kollat runt lite. Hittade ett ställe som har det samt att de har andra saker som bollywooddans samt någon dansant burlesque. Något sånt kanske jag skulle prova...
Jag kanske får starta en ny tråd och få fler såna roliga idéer.
:)
 
Åh det var ett bra förslag... har kollat runt lite. Hittade ett ställe som har det samt att de har andra saker som bollywooddans samt någon dansant burlesque. Något sånt kanske jag skulle prova...
Jag kanske får starta en ny tråd och få fler såna roliga idéer.
:)
Linedance, inga hopp och sånt. Jättekul, när jag gick på det var det väldigt blandat med folk också så det passar alla!
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Hej tråden!

Jag är tillbaka från semestern, som resulterade i totalt tre träningspass vilket jag är väldigt nöjd med. Fast allra nöjdast är jag ändå över att det ena passet ledde till PB i så väl pull ups som frivändningar! Där ser man vad lite extra vila och kolhydrater kan leda till :D Annars blev det mest "vardagsmotion" i form av dagliga havsbad, knäböj för att ta mig upp och ner från solstolen/hammocken, promenader till bageriet, strandtennis och kubbturneringar. ;)

Det var en underbar semester och jag skulle ljuga om jag sa att jag är glad att vara hemma igen, men lite skönt med mer rutiner och mindre onyttigheter ska det ändå bli. Jag har verkligen ätit exakt vad jag varit sugen på och njutit till 110% under de här veckorna, men nu ser jag fram emot att byta morgonmackorna och förmiddagsglassarna mot smoothie och nötter igen.

Tyvärr har jag känt mig lite krasslig sedan i förrgår med förkylningsblåsor och skrapig hals, så jag tror att jag väntar till måndag innan jag går tillbaka till crossfit. Ska bli så kul att vara tillbaka igen! :bump:
 
Ska som sagt på ridläger fre-sön så jag tänkte springa en sväng ikväll, vet inte hur långt, det märks. Annars blir det mest vardagsmotion idag :) Ska gå ut på min lunchrast nu och longera två av tre hästar. Den tredje ska gå två pass i morgon så han kan få en vilodag idag :)
 
Har inte skrivit så mycket under semestern men har tränat en hel del! Sprungit varierande på skogsstig över stock och sten och på asfalt/grus med löpvagnen, ungefär 3-4 pass i veckan plus något styrkepass. Dessutom har jag traskat en hel del både med och utan kiddot i bärselen :) kosten har däremot varit lite si och så, speciellt sista veckan av semestern spårade ut en aning med gotte typ varje dag:angel: men nu är det lite mer ordning igen!

Denna vecka har det än så länge blivit två styrkepass och ett kort löppass samt cykel till och från tåget fyra dagar :)
 
Jag körde ett intervallpass igår om tot 4 km. Men shit vad det är JOBBIGT att springa fort!! Jag är verkligen inte gjord för att göra det. Hjärnan skriker efter bara en kort stund -DET GÅR INTE MER!!! Men det märks tydligt att det bara är hjärnspöken för det går ju visst det. Men jag har mkt att jobba på när det gäller det mentala. Det får bli höstens utmaning!
 
Veckan har hittills innehållit två styrketräningspass och 9 000-12 000 steg per dag :up: Funderar på att köra lite backintervaller idag, i gångtempo naturligtvis men det blir jobbigt nog :D Det gäller att passa på medan möjligheten och energin finns! Är lite orolig för att komma tillbaka till jobbet efter semestern, jag inser ju att jag inte kommer orka hålla samma aktivitetsnivå men jag ska göra mitt bästa (kommer vara gravid i vecka 31 då). Mer än 2 veckor kvar dock så det är väl onödigt att gråta över mjölk som inte ens blivit spilld än :p
 
Ingår även yoga varje dag på ridlägret och det är nåt nytt för mig :D Dock nyttigt för jag har ont i höger axel/skuldra idag för det kändes som nåt släppte där när vi hade yoga igår. Ska snart lasta hästen och åka iväg igen och vi börjar dagen med yoga innan ridpassen drar igång:)

Yoga och två ridpass även idag alltså. I morgon yoga och ett ridpass innan lägret är slut.
 
Hoppar in här med en snabb fråga. Jag jobbar udda tider vilket innebär att jag kommer gymma drygt 1 på natten en eller två gånger i veckan.
Vad kan/ska man äta efter ett så sent pass? Jag kommer ju definitivt vara hungrig, men vill inte äta för stort eftersom jag kommer gå o lägga mig efter.
Säg att jag gymmar ett till två, då är jag hemma typ halv tre. Vill gå o lägga mig vid 3. Vad ska jag äta? Bara någon frukt?
 
Hoppar in här med en snabb fråga. Jag jobbar udda tider vilket innebär att jag kommer gymma drygt 1 på natten en eller två gånger i veckan.
Vad kan/ska man äta efter ett så sent pass? Jag kommer ju definitivt vara hungrig, men vill inte äta för stort eftersom jag kommer gå o lägga mig efter.
Säg att jag gymmar ett till två, då är jag hemma typ halv tre. Vill gå o lägga mig vid 3. Vad ska jag äta? Bara någon frukt?
Kokta ägg kanske? Då blir det lite protein och det är ju mättande! Lätt att förbereda och ta med sig. Faller inte alla i smaken dock :)
 
Det blev backintervaller igår! Fem gånger i rask gångtakt uppför, inte tvärbrant men det blev en bra pulshöjning :up: Själva promenaden blev riktigt lång, typ 100 minuter, vilket väl egentligen är lite att ta i för jag blev rätt trött men fick i alla fall inte direkt ont.

Idag överlag en lugnare dag men har styrketränat överkroppen (bl.a. liggande hantelpress, hantelrodd och sidolyft med hantlar/omvända flyes). Kändes riktigt bra! Efteråt kändes musklerna precis lagom trötta och genomarbetade. Njuter av att kunna känna mig lite stark, man vet inte hur länge det varar :D Går in i tredje trimestern imorgon.
 

Tassetass

Moderator
Det blev backintervaller igår! Fem gånger i rask gångtakt uppför, inte tvärbrant men det blev en bra pulshöjning :up: Själva promenaden blev riktigt lång, typ 100 minuter, vilket väl egentligen är lite att ta i för jag blev rätt trött men fick i alla fall inte direkt ont.

Idag överlag en lugnare dag men har styrketränat överkroppen (bl.a. liggande hantelpress, hantelrodd och sidolyft med hantlar/omvända flyes). Kändes riktigt bra! Efteråt kändes musklerna precis lagom trötta och genomarbetade. Njuter av att kunna känna mig lite stark, man vet inte hur länge det varar :D Går in i tredje trimestern imorgon.
Gud vad härligt att du kan hålla igång så bra! Jag tränade sista ordentliga passet i vecka 16, i vecka 22 kunde jag inte gå mer än två kilometer och från typ vecka 28 pallade jag inte ens 150 meter. Kunde inte träna överkroppen heller, förutom typ curls... (Ja, jag är fortfarande bitter. :p )
 
Gud vad härligt att du kan hålla igång så bra! Jag tränade sista ordentliga passet i vecka 16, i vecka 22 kunde jag inte gå mer än två kilometer och från typ vecka 28 pallade jag inte ens 150 meter. Kunde inte träna överkroppen heller, förutom typ curls... (Ja, jag är fortfarande bitter. :p )
Åh jag förstår det, det låter jättetufft :( Jag är så tacksam varje dag kroppen är med mig! Känner mig ändå rätt begränsad så jag kan bara föreställa mig att inte ens kunna gå promenader :/ Det kommer som sagt bli en annan femma när jag börjar jobba igen, och framför allt när jag blir ännu tyngre och otympligare, men den dagen den sorgen typ.
 
Jag har sprungit 14 km idag. Det längsta jag sprungit sedan jag startade om på nytt i maj. Var strålande sol, rejält varmt och även ganska blåsigt. Km 7och 8 gick i kraftig motvind vilket förtog nöjet en del. Men sammantaget en jättehärlig tur som gick i ganska ok tempo för att vara första gången på den sträckan.
 
I ett par veckor har jag unnat mig att skita i träningen. (Ätit onyttigt har jag också gjort)
I morgon ska alla rutiner in igen. Jobb, träning, bättre matvanor. Det känns som ett berg att bestiga. Flodhästen som ska börja motionera, typ.🙈
 

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

  • Välkommen in i juvelgrottan

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

Upp