Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad jag förstått verkar folk ha olika syfte men framför allt att få in vanan att komma ut oavsett då träning vissa dagar eller sen alltid kan skjutas upp. Sen verkar de som är ultralöpare bli bättre av detta på något sätt.

Vissa utövare menar att man måste vara en någorlunda van löpare för att fixa det, andra att det är perfekt för den som alltid skjuter upp träningsstarten och är otränad.
Jag tränar på bra i perioder, kroppen är väldigt träningsvillig men i perioder kommer livet mellan, jag känner efter för mycket av halsont eller något annat så har det gått flera veckor och jag måste börja om. Löpning i hur långsamt tempo som helst är bra för mig då jag också går ut för snabbt annars, tar slut och får ont. Detta ska man väl även klara vid lite snuva.

Jag funderar nu mest på om jag måste komma igång med träning först för att vara igång när jag börjar eller om det är lika bra att riva av plåstret och köra.
Jag är en sådan som planerar allt i en evighet och sällan kommer igång. 🙄
Jag förstår! Det brukar ju sägas att det tar tre veckor att befästa en vana, så känner du dig sugen kanske det kan vara värt att testa ett 21 dagars-streak och sedan ta det därifrån? :)
 
Var och tränade igår, upptäckte kettlebellsvingar :angel: Himla kul! Imorgon blir det träning igen, marklyft och press står på schemat då. Både imorgon och på söndag har jag dessutom tänkt spela golf, längtar :love:

Kul med golf! himla längesen jag spelade nu så jag är antagligen helt kass :p Spelade en hel del i tonåren men sen räckte inte tiden till både det, hästar, jobb och pojkvän. Sen kom barnen, då var det kört :rofl: Brukar säga att jag ska börja spela igen när jag är pensionär :D
 
Kul med golf! himla längesen jag spelade nu så jag är antagligen helt kass :p Spelade en hel del i tonåren men sen räckte inte tiden till både det, hästar, jobb och pojkvän. Sen kom barnen, då var det kört :rofl: Brukar säga att jag ska börja spela igen när jag är pensionär :D
Ja, så kul! Spelade också i tonåren och började nu igen i sommar, helt plötsligt tyckte jag att det var roligt igen. Så har köpt på mig ett helt nytt set och blivit medlem i en klubb nu och hela faderullan. Inte billigt :o Men det känns så kul! Håller tummarna för att du känner att du får tid för det igen också :D Det är ju självklart aldrig lätt, men det var ändå förvånansvärt lätt att komma in i det hela igen!
 
Ja, så kul! Spelade också i tonåren och började nu igen i sommar, helt plötsligt tyckte jag att det var roligt igen. Så har köpt på mig ett helt nytt set och blivit medlem i en klubb nu och hela faderullan. Inte billigt :o Men det känns så kul! Håller tummarna för att du känner att du får tid för det igen också :D Det är ju självklart aldrig lätt, men det var ändå förvånansvärt lätt att komma in i det hela igen!

Problemet med golf är ju att man måste spela regelbundet annars är det bara jobbigt, onödigt svårt och väldigt frustrerande :p Det tar en massa tid alltså haha. Men jag tyckte det var himla kul och jag var hyffsat bra på det i tonåren så hoppas på att nån gång få tid och lust igen. Just nu tar familj, hus, gård, heltidsjobb, två hästar i tävlingskondis (+en shettis som måste hållas i trim), hund och massa andra djur upp allt tid jag har. plus att jag tränar själv några dagar i veckan :D

Hoppas du får en trevlig runda! Kul med nytt set också, nystart på riktigt :love:
 
Så nu har jag sprungit en lugn kortis på 4 km som sista runda innan loppet. Gjorde ett par fartökningar mot slutet. Hade inte alls ngn särskilt bra känsla. Kände mig på gränsen till otränad. Men det tror jag mest beror på orimlig förväntan på hur det ska kännas pga lite nervositet. Hoppas få kul imorgon oavsett hur det går! :banana:
 
Problemet med golf är ju att man måste spela regelbundet annars är det bara jobbigt, onödigt svårt och väldigt frustrerande :p Det tar en massa tid alltså haha. Men jag tyckte det var himla kul och jag var hyffsat bra på det i tonåren så hoppas på att nån gång få tid och lust igen. Just nu tar familj, hus, gård, heltidsjobb, två hästar i tävlingskondis (+en shettis som måste hållas i trim), hund och massa andra djur upp allt tid jag har. plus att jag tränar själv några dagar i veckan :D

Hoppas du får en trevlig runda! Kul med nytt set också, nystart på riktigt :love:
Ja verkligen! Tack :love:
 
Jag tränade bröst och triceps imorse. Ville fan dö där en stund. :p Benpass är jobbiga för hela systemet men alla de där små musklerna i överkroppen kan göra så ooooooont.

Blev i alla fall stabila sexor på 47,5 kg i bänk, ett gäng bra militärpressar, uppåtlutande bröstpress, sidolyft, triceps push downs och kickbacks tillsammans med go' träningskompis/kollega. :up:
 
Hade tänkt mig en eller två korta promenader idag plus styrketräning. Istället blev det en 90 minuter lång promenad i värmen :idea: Så länge hade jag verkligen inte tänkt vara ute, men jag har tydligen svårt att fatta att jag går typ hälften så snabbt nu för tiden vilket gör att en runda som normalt sett är lagom lång kan bli alldeles för lång just nu...

Kom tillbaka helt överhettad och trött så jag tog en kall dusch och nu vilar jag. Styrketräningen får kanske bli imorgon istället :p
 
En vecka efter fjällmaran blev det dags för lopp igen, tjejmilen, idag! :bump:
Superkul och mäktig känsla med ett så stort evenemang för bara tjejer och kvinnor. Träningsvärken efter fjällmaran gav med sig i tisdags och har bara vilat hela veckan så jag var riktigt pigg i benen och gjorde personbästa på milen, 51 minuter och 20 sekunder! Trots värme och sol. Så jag är supernöjd och får starta i första startgruppen nästa år, så jag måste nog vara med då också:D
 
Jösses vilket roligt lopp jag har sprungit idag!! :love::love::love: Jag är fortfarande helt lyrisk! Det var en sådan folkfest! Folk hade gått man ur huse i det underbara vädret så hela sträckan var kantad av folk som hejade på! Mga hade tagit fikabord med och satt och fikade. Jättehärligt! Och målet var vid parken där det var marknad och karuseller och därav massor av folk. Så det blev ett otroligt roligt lopp!

Jag är också så himla nöjd med att jag lyckades hålla min tänkta strategi från början till slut. Tanken var att gå ut lugnt och inte låta mig dras med. Ville sen hålla ett jämnt tempo fram till mål med bara en lättare ökning andra halvan. Och det lyckades jag med trots att lockelsen var stor att springa på lite trots värmen. Ställde mig ganska långt bak i hopp om att hellre få springa förbi än att bli omsprungen. Det gav en väldig kick att sakta men säkert mata sig förbi en stor del som förmodligen hade gått ut för hårt i värmen. Det var dock tidvis ganska trångt och inte möjligt att ta sig förbi så ibland fick man nöja sig att springa i det tempo som massan rörde sig i för tillfället. Snitt-tempot blev ganska moderat pga den lugna inledningen. Tyckte också att det såg ut som att jag hade sjukt mkt folk framför mig ända fram till mål så jag tog för givet att jag kommit i bakre halvan i resultatlistan. Vilket kändes helt ok eftersom jag hade sprungit med en ganska god marginal till min kapacitet. Blev därför så enormt förvånad när jag sedan såg i resultatlistan att jag bara hade tjugotalet framför mig av över hundra + startanden! Blev så himla glad! :banana::bump: Så nu är jag så SJUKT taggad på att forts träna och få springa fler lopp!!
 
En vecka efter fjällmaran blev det dags för lopp igen, tjejmilen, idag! :bump:
Superkul och mäktig känsla med ett så stort evenemang för bara tjejer och kvinnor. Träningsvärken efter fjällmaran gav med sig i tisdags och har bara vilat hela veckan så jag var riktigt pigg i benen och gjorde personbästa på milen, 51 minuter och 20 sekunder! Trots värme och sol. Så jag är supernöjd och får starta i första startgruppen nästa år, så jag måste nog vara med då också:D
Jösses vad duktigt!! Grattis!!! :bow::banana:
 
Jag fick en liten hjärnskakning och sen dess ha det bara blivit promenader. Huvudet "tar slut" så fort och rör jag huvudet för fort känns det som jag är på en gungande båt. Vet ju att såna skador tar ett tag, men är less nu 😕.
 
Jag fick en liten hjärnskakning och sen dess ha det bara blivit promenader. Huvudet "tar slut" så fort och rör jag huvudet för fort känns det som jag är på en gungande båt. Vet ju att såna skador tar ett tag, men är less nu 😕.
Usch vad tråkigt. Krya på dig!
 
SNYGGT jobbat både @Saigon och @westernsuzie! Det låter ju helt underbart, borsett från själva löpningen då ;)

Jag fick en liten hjärnskakning och sen dess ha det bara blivit promenader. Huvudet "tar slut" så fort och rör jag huvudet för fort känns det som jag är på en gungande båt. Vet ju att såna skador tar ett tag, men är less nu 😕.
Nämen fy! Hur gick det till, och hur länge sedan var det? Hoppas att det inte blir något långdraget!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
64 848
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 991
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 622
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 131
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp