Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tredje passet för veckan med C25K-appen (en halvtimme med mix av jogg/promenad) i morse och två pass hemmastyrka med denna veckan så 5 pass tot och jag är nöjd 😊 Joggandet kändes riktigt bra idag och klarade mig utan regn även om det mullrade en hel del lite längre bort. Nu har temperaturen droppat rejält känns det som, nöjd att jag kom ut i morse! 👍👍
 
Två ridpass, ett yogapass och en löptur blev det igår :) Sprang milen runt sjön och det va en riktigt go tur! Stötte på den här skönheten efter vägen:)
F21BE92D-1FE9-4A95-BDF1-53724DA33AAD.jpeg
 
Jag är fortsatt på nivån att en rask promenad får det att svida i bröstet, men det känns som att min väldigt lugna helg har gjort susen och jag vågar i alla fall börja tänka på träning! :D

Planen är att rida ett lugnt pass med medryttarhästen på onsdag kväll, och känns allt bra efter det kör jag crossfit på torsdag. Sedan har jag en ridlektion bokad på lördag som jag ser väldigt mycket fram emot, så jag hoppas att kroppen samarbetar så att jag kan komma igång lite igen! Det har blivit lite rörelse och mycket comfort food på senaste vilket naturligtvis är helt okej när man är sjuk, men det börjar kännas rätt jobbigt mentalt…
 
Förra veckan fick jag ihop 7 ridpass och 2 löppass plus några promenader :)

Planen idag är liten promenad nu på lunchen med hundarna och yngsta dottern. Hon är hemma och är förkyld, men pigg, så hon får bestämma vad långt vi går. Sen kaaanske jag kan få till en egen promenad med hunden ikväll. Hästarna har vilodag.
 
Idag har jag sprungit ett långpass (15 km) i riktigt lugnt tempo. Var benhård med disciplinen att springa långsamt. Upptäckte att det lättaste sättet att hålla koll, var att gå efter puls och andning. Och för första gången någonsin förstod jag vad ”prat-tempo” innebär. Låg mellan 1-2 min/km över min ”normaltid”. Var häftigt att kunna springa och vara så oberörd. Jag är så van vid att flåsa, svettas och vara tokröd i ansiktet. Nu var jag knappt svettig. Kändes som att jag skulle kunna forts hur långt som helst. Men det lär inte hända för jag dör verkligen tråkdöden av att springa långt och långsamt. Det hjälper inte ens att ha bra musik i lurarna. Så det lär inte bli oftare än vad som är absolut nödvändigt. Ska bli spännande att se hur musklerna känns imorgon!
 
Nämen fy! Hur gick det till, och hur länge sedan var det? Hoppas att det inte blir något långdraget!
Lång historia, men drygt en vecka. Blir bättre och bättre men går så långsamt. Ska testa att promenera uppför slalombacken nu ikväll, det är ju lugnt men ändå pulshöjande.
 
Körde HIIT IT för min gamla PT igår. Fick både ris och ros; ris för benövningar och ros för överkroppsövningar :rofl:. Helt ärligt har jag knappt tränat ben sen innan sommaren då jag snittat 15 000 - 25 000 steg på jobbet i sommar. När jag tränat under sommaren så har det varit överkropp eller lättare helkropp då arbetet varit så fysiskt.

HIIT IT passet var otroligt roligt igår, som jag saknat det :love:
30 sekunder på varje station, 30 sekunder vila. 4 varv. Det ser lätt ut men det var tungt, och vi var som urvridna disktrasor efter :o
TRX-hopp
Sig saw press med hantel
Liknande enarms-rodd i maskin (Man står i ett utfallssteg, där ena armen kör rodd och den andra sträcks fram när skuldran spänns i bak. Fram och tillbaka i takt utan att vrida höften). Ingen aning om vad övningen heter men vet att den är en favorit hos min PT.
Airbike eller rodd (man fick välja så jag tog vartannat varv)
Armhävningar
Mountain climber
 
Fick inte till träningen som jag ville förra veckan, blev bara 2löppass och inget gym. Småbarn med tandsprickning och noll sömn i kombination med bortresta svärisar som skulle varit barnvakter gjorde att det blev mest vila. Skitsamma, veckan har börjat på topp med bra löppas igår och ett ännu bättre helkroppspass på gymmet idag. Nu börjar jag känna resultat av styrketräningen i löpningen, mkt bättre hållning och starkare ben.
Sånt blir jag glad av!
 
Alltså fy vad min kropp är dålig på att hantera det här med att inte kunna träna som vanligt! Jag har bara blivit mer och mer grinig, deppig, självkritisk och allmänt opepp på livet för varje dag som gått känns det som. Kände att jag kunde relatera lite för mycket till Lofsan när hon pratade om sin förkylning i de senaste två avsnitten av Träningspodden...:p Men det blev ju lite dumt i och med att jag först var bortrest och sedan blev sjuk dagen efter att vi kom hem, så det är faktiskt ännu längre än bara en vanlig förkylning sedan mitt förra träningspass.

Idag kunde jag inte lägga band på mig längre utan mjuktränade lite lite grann när jag kom hem från jobbet bara för att ta mig ur den värsta svackan. Lite knäböj, lite plankan, några benlyft, lite situps, några armhävningar och lite yogaövningar bara - inget hårt alls och hela grejen tog nog max 15 minuter. Men bara att få känna liite mjölksyra i en muskel eller två gjorde susen och jag är inte lika grinig längre :D
 
Blev en dryg halvmil sprungen ihop med hunden ikväll :) Kuperad grusväg men det va riktigt gött och kändes lätt! Men jag tror dottern smittat mig med förkylningen för jag börjar känna mig tjock i halsen:cautious:
 
Idag har jag för första gången på evigheter sprungit en tidig morgonrunda. Men det var enda chansen om jag skulle få till ngn löpning idag. På schemat stod intervaller efter 10 min uppvärmning. Det var brutalt för stackars sömndruckna kroppen! Som tur var var det dock intervaller innehållandes helvila mellan varven. Så det kändes lite bättre efter första pausen.

Svårast var att hålla det förutbestämda tempot. Det gick antingen lite för fort eller lite för långsamt. Det var ett väldans burrande på klockan som beklagade sig högljutt på min oförmåga. Men det blev iaf den träning som var tänkt även om kvalitén hade kunnat vara bättre.

Att krypa ner i sängen igen istället för att åka till jobbet känns väldigt lockande just nu. Synd att det inte är ett alternativ. Attans!
 
Idag har jag för första gången på evigheter sprungit en tidig morgonrunda. Men det var enda chansen om jag skulle få till ngn löpning idag. På schemat stod intervaller efter 10 min uppvärmning. Det var brutalt för stackars sömndruckna kroppen! Som tur var var det dock intervaller innehållandes helvila mellan varven. Så det kändes lite bättre efter första pausen.

Svårast var att hålla det förutbestämda tempot. Det gick antingen lite för fort eller lite för långsamt. Det var ett väldans burrande på klockan som beklagade sig högljutt på min oförmåga. Men det blev iaf den träning som var tänkt även om kvalitén hade kunnat vara bättre.

Att krypa ner i sängen igen istället för att åka till jobbet känns väldigt lockande just nu. Synd att det inte är ett alternativ. Attans!

Impad av alla som orkar träna så pass hårt på morgonen! Jag är fasen död och är glad att jag orkar fodra hästar innan jag fått mig kaffe, frukost och varit vaken en stund. Styrketräning funkar hyffsat på morgonen de få ggr jag får för mig att morgonträna. Men löpning, det går, men det är onödigt otrevligt :p
 
Impad av alla som orkar träna så pass hårt på morgonen! Jag är fasen död och är glad att jag orkar fodra hästar innan jag fått mig kaffe, frukost och varit vaken en stund. Styrketräning funkar hyffsat på morgonen de få ggr jag får för mig att morgonträna. Men löpning, det går, men det är onödigt otrevligt :p
Det är ju inte bästa tiden på dygnet, nej. Men jag vet att jag förra året, när jag i princip alltid sprang på morgonen innan jobbet, vande mig efter ett tag. Och då helt plötsligt så blev det tvärtom så att jag presterade som bäst på morgonen och på tom mage. Just nu känns det dock lite främmande att så skulle kunna ske igen. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 962
· Visningar
62 559
Senast: Rosett
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 202
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 141
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 319
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp