Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Impad av alla som orkar träna så pass hårt på morgonen! Jag är fasen död och är glad att jag orkar fodra hästar innan jag fått mig kaffe, frukost och varit vaken en stund. Styrketräning funkar hyffsat på morgonen de få ggr jag får för mig att morgonträna. Men löpning, det går, men det är onödigt otrevligt :p

Jag räknar alltid med att jag inte presterar lika bra på morgonen som jag hade gjort senare på dagen 😄 Kan vara helt ok med det dock och har alltid tyckt träning innan frukost är helt ok/trevligt men ja. Jag kan bara inte förvänta mig alltför stora prestationer 😁
 
Igår körde jag en femhundring igen! Fick köra medan bebis var vaken så tog några timmar utspritt under em 😄 Nothing fancy alltså denna gången utan bara 100 av varje, uppdelat i 20 reps x 5 av
KB-svingar med 16 kg
Enarmssvingsr med 16 kg (50/arm)
Marklyft med 16+10 kg kb.
Thrusters med 6 kg hantel
Utfall

Känns i rumpan idag 👍

Nu precis varit ute på min lilla halvtimmes jogg/pw-runda och nu ska vi laga paaaaastaaaa 😁😁😁👍👍👍
 
Jag räknar alltid med att jag inte presterar lika bra på morgonen som jag hade gjort senare på dagen 😄 Kan vara helt ok med det dock och har alltid tyckt träning innan frukost är helt ok/trevligt men ja. Jag kan bara inte förvänta mig alltför stora prestationer 😁

Ridning och promenad funkar fint men löpningen som är nog jobbigt som den är slipper jag helst på morgonen :p
 
Idag har jag sprungit ett långpass (15 km) i riktigt lugnt tempo. Var benhård med disciplinen att springa långsamt. Upptäckte att det lättaste sättet att hålla koll, var att gå efter puls och andning. Och för första gången någonsin förstod jag vad ”prat-tempo” innebär. Låg mellan 1-2 min/km över min ”normaltid”. Var häftigt att kunna springa och vara så oberörd. Jag är så van vid att flåsa, svettas och vara tokröd i ansiktet. Nu var jag knappt svettig. Kändes som att jag skulle kunna forts hur långt som helst. Men det lär inte hända för jag dör verkligen tråkdöden av att springa långt och långsamt. Det hjälper inte ens att ha bra musik i lurarna. Så det lär inte bli oftare än vad som är absolut nödvändigt. Ska bli spännande att se hur musklerna känns imorgon!
Så sakta kan jag inte springa. Springa är ALLTID jobbigt!
Men förstår att det var en härlig känsla!
 
Idag har jag sprungit ett långpass (15 km) i riktigt lugnt tempo. Var benhård med disciplinen att springa långsamt. Upptäckte att det lättaste sättet att hålla koll, var att gå efter puls och andning. Och för första gången någonsin förstod jag vad ”prat-tempo” innebär. Låg mellan 1-2 min/km över min ”normaltid”. Var häftigt att kunna springa och vara så oberörd. Jag är så van vid att flåsa, svettas och vara tokröd i ansiktet. Nu var jag knappt svettig. Kändes som att jag skulle kunna forts hur långt som helst. Men det lär inte hända för jag dör verkligen tråkdöden av att springa långt och långsamt. Det hjälper inte ens att ha bra musik i lurarna. Så det lär inte bli oftare än vad som är absolut nödvändigt. Ska bli spännande att se hur musklerna känns imorgon!

Ska jag springa lång och maken inte är med funkar det bättre med en bra ljudbok i lurarna än musik. Blir uttråkad annars :p
 
Ridning och promenad blev det igår. Idag samma :) Har börjat känna av båda knäna så jag kommer vila från löpningen tills nästa vecka någon gång. Tror nog jag fixar halvmaran ändå, fast kanske inte på tiden jag haft som mål, men det känns skit samma för jag är rädd om mina knän.
 
Ljudbok var ju en bra idé! :up: Det skulle jag kunna testa. Har ibland lyssnat på poddar men har tröttnat lite på det då jag tycker att de flesta blir lite upprepande efter ett par avsnitt. Men ljudbok hade jag faktiskt inte tänkt på.
 
Ridning och promenad blev det igår. Idag samma :) Har börjat känna av båda knäna så jag kommer vila från löpningen tills nästa vecka någon gång. Tror nog jag fixar halvmaran ändå, fast kanske inte på tiden jag haft som mål, men det känns skit samma för jag är rädd om mina knän.
Jag får också känningar i knäna ibland men tycker att det brukar gå över fort om man bara tar ngn extra vilodag.
 
Jag får också känningar i knäna ibland men tycker att det brukar gå över fort om man bara tar ngn extra vilodag.

Har känt av vänsterknät hela sommaren och nu börjar jag känna även i andra. Har aldrig haft problem med knäna innan så jag tar det försiktigt. Inte värt att få större problem bara för halvmarans skull. Nog tränad är jag redan och det är bara två veckor kvar till loppet :)
 
Ljudbok var ju en bra idé! :up: Det skulle jag kunna testa. Har ibland lyssnat på poddar men har tröttnat lite på det då jag tycker att de flesta blir lite upprepande efter ett par avsnitt. Men ljudbok hade jag faktiskt inte tänkt på.

Jag plöjer ljudböcker på Storytel och tycker det är toppen! Blir oftast 2-3 i veckan eftersom jag lyssnar när jag jobbar, städar, tränar, grejar ute (om jag är ensam då) osv :)
 
Jag har packat träningsväskan och planerar för crossfit ikväll :banana: Jag har fortfarande liiite lite känningar i halsen och bröstet (sådär så att det kittlar och bränner lite) men eftersom jag mår fint i övrigt och kunde hålla igång i stallet igår utan problem tänker jag att det inte borde vara några problem. Kvällens pass är dessutom helt individuellt, så jag kan ta det i min egen takt och verkligen lyssna på kroppen :up:
 
Har inte sprungit så mycket senaste tiden helt enkelt eftersom jag sprungit ett par lopp men nu är jag igång igen!
Igår en kort snabb runda på 5 km. Och idag ca 15 km i lugnt tempo med lillkiddot i löpvagnen. Det blev en paus efter 2 km för att kånka ca 200 liter vatten åt hästskrällena :)
 
Har verkligen en dipp just nu känner jag. Och inte blir det bättre heller av att jag bara skjuter upp träningspassen till en annan dag eller liknande. Känner mig så himla trött hela tiden dock, fastän jag sover rätt så bra. Hoppas det ska gå över! Och ska försöka schemalägga några träningspass så att det förhoppningsvis blir lättare att komma iväg :)
 
Mitt sår på knät gör så jäkla ont bara när jag går så det blir inget spring förrän det känns bättre. Bara onödigt att halta sig fram.. Tycker att det ska läka snart, så less..
 
Nu börjar det bli svårt med träningsmotivationen... :down: Det finns inte sådär jättemycket energi. Vecka 32 och har några veckor kvar att jobba, under tiden får jag försöka röra mig i den mån jag kan. Idag jobbar jag hemma och hade tänkt styrketräna men har ännu inte orkat få till det. Ska försöka mig på några varv av gummibandsträning åtminstone, skriver det här så kanske chansen ökar att det blir av :p
 
Nu börjar det bli svårt med träningsmotivationen... :down: Det finns inte sådär jättemycket energi. Vecka 32 och har några veckor kvar att jobba, under tiden får jag försöka röra mig i den mån jag kan. Idag jobbar jag hemma och hade tänkt styrketräna men har ännu inte orkat få till det. Ska försöka mig på några varv av gummibandsträning åtminstone, skriver det här så kanske chansen ökar att det blir av :p
Alltså att du ens tänker tanken att träna i v 32 är imponerande! Jag födde i samma vecka och vankade innan dess fram som en anka. Träning fanns inte i min värld kan jag säga. Så heja dig som har hållit igång så här länge! :banana::bow:
 
Idag har jag sprungit en form av intervaller där man skulle springa så långt man orkade i ett tempo ngt högre än ens måltempo/tävlingstempo. Sen vila och därefter nya försök åtföljt av vila. Sista sträckan skulle gå i måltempo. Och ja, det hade effekt. Måltempo kändes efter det riktigt bekvämt! Så det var effektivt.
 
Alltså att du ens tänker tanken att träna i v 32 är imponerande! Jag födde i samma vecka och vankade innan dess fram som en anka. Träning fanns inte i min värld kan jag säga. Så heja dig som har hållit igång så här länge! :banana::bow:

Åh tack snälla :love: Ditt inlägg fick mig mer peppad att genomföra passet! Jag är jätteglad och tacksam att jag är så pass rörlig fortfarande men det börjar banne mig kännas tungt nu. Fogarna börjar ge sig till känna mer men det är hanterbart och lite beroende på dagsform. Hoppas jag kommer kunna fortsätta promenera också, om än i snigeltempo :p

------

Det blev som sagt mest gummibandsträning, lugnt och fint med fokus på muskelkontakt. Kändes faktiskt riktigt bra och lagom! Körde tre varv, tio repetitioner vardera av:

Fyrstående diagonallyft
Isärdrag med gummiband
Spiderwalk
Sittande utåtrotationer med gummiband
Höftlyft med gummiband
Fyrstående armhävningar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 963
· Visningar
62 586
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 220
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 143
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 324
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp