Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle

Har aldrig testat det på skarpen men skulle gissa att den är kring 187 (ska man gå på den enkla formeln borde den vara 220-40)

Idag dag var jag uppe i 185 men då började det kännas otäckt, lite till och det hade börjat svartna för ögonen.

Det som är med skidåkning är att jag ligger så högt i puls utan att riktigt ta ut mig. Pulsen är högre än den känsla av ansträngning som jag kräver av kroppen. Visst jag blir trött, men jag känner mig mer sliten av ett spinningpass där jag legat mellan 160-170 i puls.
Formlerna tycker inte jag man kan lita på, det bästa är att göra ett test. Vad jag förstått är längdskidor den gren som man oftast kan komma upp i högst puls i om man jämför samma person som cyklar, springer och åker skidor. Maxpuls är det absoluta max ditt hjärta kan slå. Googla på pulszoner så kan du se hur ansträngningen beskrivs i de olika zonerna så kan du på så sätt bedöma rimligheten i var du ligger.
 
Hur vet man att man gör plankan på rätt sätt? Hade tänkt fråga någon av ledarna igår efter passet, men glömde det. Tänker på ryggen, att den ska vara rak...
 
Skulle

Har aldrig testat det på skarpen men skulle gissa att den är kring 187 (ska man gå på den enkla formeln borde den vara 220-40)

Idag dag var jag uppe i 185 men då började det kännas otäckt, lite till och det hade börjat svartna för ögonen.

Det som är med skidåkning är att jag ligger så högt i puls utan att riktigt ta ut mig. Pulsen är högre än den känsla av ansträngning som jag kräver av kroppen. Visst jag blir trött, men jag känner mig mer sliten av ett spinningpass där jag legat mellan 160-170 i puls.
Nu gissar jag lite, men det kan inte vara så att du använder hela kroppen på ett annat sätt när du åker skidor än om du cyklar tillexempel? Jag märker jättestor skillnad i att puls och flås är högre om jag springer/lufsar med stavar i en backe än om jag springer vanliga intervaller i samma backe. Ju fler muskler som är aktiverade och anstränger sig, ju mer syre behövs till dessa tänker jag?

Jag har följt er ett tag här och ni verkar ha en så härlig inställning till träning vilket är väldigt kul att läsa om. För min del har träningen dalat lite under hösten, motivationen finns där men jag har svårt att styra upp ett lagom träningsprogram. Nu har jag dock fått hjälp med det och är i full rulle igen. Det är ju bland det härligaste som finns att få träna - och så sover jag så gott om nätterna när kroppen är trött :D
 
Jag tänker inte ens erkänna hur mycket träningsvärk jag har efter gårdagens futtiga träningspass :o:D
Då berättar jag inte hur trött jag blev av 30 minuter spinning idag :D😂 Har nog en liten infektion som ligger och gottar sig i bakgrunden... Ska köra styrka imorgon och rörlighet på söndag sen blir det 5 dagars vila då jag ska iväg och fira jul. Hade eg planerat in träning, men gymmet i min kedja som skulle öppna nära där min pappa bor har skjutit fram öppningen en månad så det gör nog bara kroppen bra att få lite vila.
 
Idag har jag fått tillgång till hälso- och livstilsverktyget från Göteborgs Universitet, Lunds Universitet och Region Skåne :) Men har inte haft tid att läsa in mig på det ännu.
 
Okej, ska prova det, fast tror det blir svårt... är så länge sen jag tränade såna övningar så har glömt hur det ska kännas typ...
Tänk på att du ska spänna hela kroppen och liksom tänka att du ska föra hälarna bakåt, då brukar man få en bra längd på kroppen och sen att rumpan inte pekar uppåt, och armarna under axlarna så man inte har armarna framskjutna. Man lär sig så småningom att känna av hur det ska vara :)
 
Tänk på att du ska spänna hela kroppen och liksom tänka att du ska föra hälarna bakåt, då brukar man få en bra längd på kroppen och sen att rumpan inte pekar uppåt, och armarna under axlarna så man inte har armarna framskjutna. Man lär sig så småningom att känna av hur det ska vara :)

Tack för tipsen, ska prova!
 
Tjohoo, idag blev det äntligen skidpremiär! Gick jättefint! 12 km med lunchstopp halvvägs :).
 

Bifogade filer

  • 20191221_132653.jpg
    20191221_132653.jpg
    264,9 KB · Visningar: 25
Jag transportcyklade 14 km igår men roligare än så blir det inte. Vaknade med halsont igen i morse och vågar inte utmana kroppen alls de närmsta dagarna. Jag vägrar bli sjuk igen!
 
Jag transportcyklade 14 km igår men roligare än så blir det inte. Vaknade med halsont igen i morse och vågar inte utmana kroppen alls de närmsta dagarna. Jag vägrar bli sjuk igen!
Usch, krya på dig! Hoppas det inte blir något stort av det.

Jag har varit och simmat idag och det var för en gångs skull rätt kul. Egentligen hatar jag att simma men fick tips om lite intervaller så det var nog knepet för mig iallafall. Men så stor skillnad det är på de som kan crawla på riktigt och på mig som är självlärd och glatt kämpar på efter egen förmåga! De på banan brevid simmade i normal takt och jag körde på max, vi kom fram samtidigt och jag var helt andfådd :D
 
Jag bävar också för sjukdom. Precis ALLA runtomkring är ju sjuka. Känns som att det bara är en tidsfråga. Lagom till julafton kanske? 😂

Jag är iaf igång och springer även om jag har varit dålig på att uppdatera. Har fokuserat mkt på fart på sistone och tidsbrist har gjort att jag knappt har sprungit några långrundor. Nu sitter farten ganska bra men uthålligheten har flugit all sin väg. Hoppas dock få till mga långrundor nu under den efterlängtade julledigheten. 😍
 
Imorgon åker vi hem igen, det blir sammanlagt ca 18 timmars varav 12 timmar och 15 minuter på planet, ser inte fram emot själva resan och att ställa in kroppen i rätt tidsrytm. Har haft en underbar semester och två veckor har susat förbi och jag skulle kunnat tänka längre tid om det inte är för hundarna.

Har inte gjort riktig träning men en del promenader, ett par timmars snorkling, springsim i havet och jag är som en sån där så där har jag varit igång hela tiden för jag klarar inte att bara ligga på stranden trots att jag legat i skuggan, jag är för rastlös.

Lite orolig för hur mycket kondition och styrka jag tappat och ifall jag blivit för tjock för att träna.:crazy:
 
Jagat idag men hade inte så långt att gå till mina pass så inte så ansträngande. När jag kom hem gick jag ner till gymmet och körde ett benpass och direkt efter lite yoga. Nu blire snart god mat och en kall öl. Balans i livet mina vänner :D Ska ut och skotta skit, packa hö och pussa på mina blöta hästar senare ikväll också🥰
 
Lite orolig för hur mycket kondition och styrka jag tappat och ifall jag blivit för tjock för att träna.:crazy:

Nä hörrudu, skärpning på det där tänket ;)

1. Du har förmodligen tappat cirka ingenting, kanske känns det lite tungt första passet igen men det sitter förmodligen mest i huvudet.

2. Varför skulle man inte kunna träna om man är tjock? Det går kanon oavsett kroppsform :up:

Du verkar ha haft en härlig resa, njut av det istället och kör igång med rolig träning igen när du kommer hem! :)
 
Den här hösten har inte varit nådig, alltså... Fullt ös på jobbet med både många, långa och jobbiga förhandlingar och flera egna knepiga mål och ärenden, flera fina kollegor har slutat, vi har flyttat med allt vad det innebär, varsel på mannens jobb (han klarade sig), jag har periodvis mått enormt dåligt (vissa saker kommer man aldrig över) och det hela kröntes att en närstående fick ett cancerbesked förra veckan.

Jag har lyckats hålla i träningen hyggligt, kosten har varit total katastrof och jag ser så mycket fram emot... Ptja, typ varenda dag som kommer, för förhoppningsvis är den bättre än gårdagen. :p

Så... Slut på min glada rapport. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
61 806
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 047
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 999
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 096
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp