Träning och hälsa del 11

Sista dagen utförsåkning (för i år?).
Första timmen i ösregn, allt efter lunch i strålande sol ☀️

Backarna var som halvsmält glass, men mestadels härliga ändå. Långsam men skön åkning.

IMG_1861.jpeg
 
Det fick bli body pump 45 min. Lika tungt och stressigt som det alltid blir att försöka hänga me, och gissa sig till vad man ska ta för vikt, när man inte kan programmet. Tänker alltid att jag måste gå oftare så jag lär mig, men inser alltid varför jag inte gör det 🤷‍♀️
Nåväl, veckan helkroppsstyrkepass är gjort.
 
I fredags körde vi en black jack med armhävningar och situps, hade träningsvärk i 3 dagar i armarna, triceps och axlar främst. Och igår blev det lite cirkelträning med löpning, chins, liggande hantelpress plus lite mage och rygg. Mina armar har fortfarande inte återhämtat sig, och så tungt fysiskt arbete i två dagar nu. Jag är helt slut 😅
 
En mil i spåret. Längsta jag åkt innan är 7.5km 😅
Har nu blåsor UNDER fötterna, med mera (och på fingrarna från stavarna…) :rofl:
Nåja. Hade igång en workout på min fitbit under tiden. Sambon hade 158 som maxpuls tydligen, jag hade 152 som average. 187 som max 😂

IMG_1924.jpeg
 
Efter gårdagens hemmapass har jag bestämt mig för att kasta om lite i träningen jag hade tänkt framåt. Jag kan vara på gymet två dagar i veckan just nu + få till 1-2 hemmapass utöver det och jag kommer köra ben/rygg på gymet och mage/överkropp hemma. Tänkte tvärtom från början men känns som waste av värdefull gymtid att inte köra tunga mark och böj där ärligt talat. Jag är mycket svagare i överkroppen än underkroppen så mycket lättare att jobba med det jag har hemma när det kommer till bröst, triceps, biceps och axlar. Sen vill jag gärna få till lite magträning med. Men ja, mycket vilja men lite tid just nu!

Men iaf, jag körde lite hemma igår med mina kettlebells: goblet squat, frontböj med kettlebells och utfallsgång med kettlebell. Inget superpass men glad att det blev något. Imorgon ska jag till gymet!
 
Ännu ett monsterpass på nya gymmet (får nog hitta något annat namn för det snart, för det är inte så nytt längre 😁) och det var lite för likt lördagens pass för att jag skulle tycka det var roligt. Men men, kroppen fick sig en rejäl omgång och det var ju trots allt därför jag var där.

Uppvärmning: Löpning runt kvarteret, uppskattningsvis ca 600 meter, plus lite rörlighetsövningar.

Del 1: 3 varv med 30 sekunder vardera av pull ups, hand release push ups och valfri konditionsmaskin.

Del 2: 12 minuter AMRAP av single arm devil's press (typ en burpee som övergår i hantelryck) + 100m på valfri konditionsmaskin + fällkniven.

Del 3: I par skulle vi hjälpas åt att göra:
  • 100 wall balls
  • 5 synkroniserade burpees
  • 80 marklyft
  • 5 synkroniserade burpees
  • 60 frontböj
  • 5 synkroniserade burpees
  • 40 push press
  • 5 synkroniserade burpees
  • 20 thrusters
  • 5 synkroniserade burpees
Del 3 pågick i 20 minuter och var fjärde minut blåste coachen i pipan och då skulle vi hjälpas åt att göra 20-30 kcal på valfri konditionsmaskin. Min partner och jag hann inte igenom allt utan vi var ungefär 3/4 klara med push press när tiden tog slut. Jag kände mig långsam och fick/får kämpa med att inte slå ner på mig själv, men överlag var det inget vidare bra pass för mig tyvärr. Har känt mig svag och omotiverad i en vecka nu och kan inte riktigt komma fram till vad det beror på. Tror att det är bra att jag tvingas vila från den här sortens träning nästa vecka, då jag ska iväg till London på jobbevent följt av några dagar hemma hos en kompis. Det bör göra susen!
 
Plåstrade om och tejpade fötterna och gav mig ut i längdspåret med sambon igen. Även om vi åkte separat nu, han skulle ta milen på under en timme och jag köttade på så gott jag kunde efter :D

Kom hem med nya blåsor, blåsorna mina gamla blåsor och en högst orimlig maxpulsnotering på fitbiten :rofl::eek:🥵
(Men kul var det, ju!)

IMG_1941.jpeg
 
det är bannemig inte lätt när kroppen motarbetar sig själv... Efter en tids träning blir man ju starkare och då vill man ju gärna öka belastningen lite. Vi kan väl säga, med facit i hand, att jag nog ska låta bli det... 🙄 För plötsligt ffick jag mycket mer värk i hela kroppen!
Så nu har jag haft en kort paus. Och även fått hem min nya häst! 🐴:love: Så nu är planen att jag ska dra ner gymmandet från 2 till 1 gång i veckan och försöka rida 2-3 gånger i veckan utöver det. Så får vi se hur det blir!
 
Ännu ett monsterpass på nya gymmet (får nog hitta något annat namn för det snart, för det är inte så nytt längre 😁) och det var lite för likt lördagens pass för att jag skulle tycka det var roligt. Men men, kroppen fick sig en rejäl omgång och det var ju trots allt därför jag var där.

Uppvärmning: Löpning runt kvarteret, uppskattningsvis ca 600 meter, plus lite rörlighetsövningar.

Del 1: 3 varv med 30 sekunder vardera av pull ups, hand release push ups och valfri konditionsmaskin.

Del 2: 12 minuter AMRAP av single arm devil's press (typ en burpee som övergår i hantelryck) + 100m på valfri konditionsmaskin + fällkniven.

Del 3: I par skulle vi hjälpas åt att göra:
  • 100 wall balls
  • 5 synkroniserade burpees
  • 80 marklyft
  • 5 synkroniserade burpees
  • 60 frontböj
  • 5 synkroniserade burpees
  • 40 push press
  • 5 synkroniserade burpees
  • 20 thrusters
  • 5 synkroniserade burpees
Del 3 pågick i 20 minuter och var fjärde minut blåste coachen i pipan och då skulle vi hjälpas åt att göra 20-30 kcal på valfri konditionsmaskin. Min partner och jag hann inte igenom allt utan vi var ungefär 3/4 klara med push press när tiden tog slut. Jag kände mig långsam och fick/får kämpa med att inte slå ner på mig själv, men överlag var det inget vidare bra pass för mig tyvärr. Har känt mig svag och omotiverad i en vecka nu och kan inte riktigt komma fram till vad det beror på. Tror att det är bra att jag tvingas vila från den här sortens träning nästa vecka, då jag ska iväg till London på jobbevent följt av några dagar hemma hos en kompis. Det bör göra susen!
Det är ju extremt tuffa pass detta så inte konstigt alls om man behöver lite avbrott från det ibland tänker jag :heart
 
Jag har varit på gymet idag och det var SÅ kul :bump: Har nu två korta men ganska tunga helkroppspass som jag kommer köra de två gymtillfällena/vecka som jag har och har jag ok med tid kan jag tom lägga till någon extra övning som jag är sugen på. Sen däremellan tänker jag typ promenader/jogg och/eller styrketräning hemma. Mage skulle jag tycka var kul att träna någon gång i veckan för det var LÄNGESEN jag tränade mage ordentligt. Och lätt att göra hemma.

Dagens pass är 4 övningar, marklyft, stående press, frontböj och latsdrag. Hann också lägga till lite kickback i kabel på slutet. Kändes jättebra :)
 
Plåstrade om och tejpade fötterna och gav mig ut i längdspåret med sambon igen. Även om vi åkte separat nu, han skulle ta milen på under en timme och jag köttade på så gott jag kunde efter :D

Kom hem med nya blåsor, blåsorna mina gamla blåsor och en högst orimlig maxpulsnotering på fitbiten :rofl::eek:🥵
(Men kul var det, ju!)

Visa bifogad fil 143112
Är det SÅ orimligt med 200 i maxpuls? När jag körde spinning för ett antal år sen kunde jag absolut komma upp mot 200 i maxpuls 😅
Men du känner ju dig själv såklart, och 200 i maxpuls är ju absolut högt :D
 
Senast ändrad:
Kände mig mig yr och lite konstigt diffust illamående igår så det blev ingen träning. Kände mig bra imorse men till och från lite yr under dagen, men pigg igen på em. Skippade skidträningen med gruppen och tänkte istället göra ett eget lugnare pass och sedan lite core hemma + mina rehabövningar. Kanske dumt men jag kommer inte kunna träna så mkt i veckoslutet så vill inte missa en chans att åka skidor nu när säsongen närmar sig slutet, speciellt inte nu när jag sitter stilla på kurs hela dagarna och dessutom har stillasittande aktiviteter närmaste kvällarna...

Skidföret var kass, genomslag och dåligt stavfäste så blev ett småtungt pass ändå. Kom hem och åt middag och drack elektrolyter, kände mig illamående en stund igen. Suck. Gick över så jag gjorde mina rehabövningar men skippade coren. Få se nu om det blir nåt skit av detta, vore ju trist när jag ska resa bort i helgen 🫤
 
Är det SÅ orimligt med 200 i maxpuls? När jag körde spinning för ett antal år sen kunde jag absolut komma upp mot 200 i maxpuls 😅
Men du känner ju dig själv såklart, och 200 i maxpuls är ju absolut högt :D
Näee, det GÅR nog (eller, uppenbarligen :D ), men jag brukar annars mest ägna mig åt styrketräning eller inte så stenhård löpning 😅

Har iofs kommit upp i 197 då, så att just längdskidor skulle pressa ur mig ännu lite mer är inte helt otippat :angel:
 
Behövde vila armar och axlar men eftersom alla kollegor skulle till gymmet så hängde jag på och körde Strengthlogs bålpass. Avslutade med en kort och lugn joggingtur längs ett 2,5 km-spår vi passerat innan. Kan vara det mest kuperade spår jag någonsin stött på, så det var en himla tur att vi höll ett lugnt tempo. Avslutade med gemensam pizzakväll, det förtjänade vi allihopa. Igår och idag blir det vila, imorgon blir det något enkelt pass på jobbet tror jag.
 
Lugn dag på jobbet innebar att jag kunde ta en längre lunchrast och träna på lunchen :up: Jag har ont i princip överallt efter tisdagens pass och har dessutom dragit till något i baksida lår/rumpa, så det blev ett ganska lugnt och mjukt pass med fokus på låga vikter, muskelkontakt och rörlighet.

  • 10 min crosstrainer + 10 min rörlighet
  • Knäböjspyramid: 8 reps med 20-25-30-35-30-25-20 kg
  • Hip thrusts: 3x12x20 kg
  • Cossack squats
  • Teknikträning double unders (gick jättedåligt 🙄)
  • 3 varv: 75 hopprep + 16 step ups på låda + 12 v-ups
Inte mitt mest inspirerade pass någonsin, men jag blev svettig och musklerna känns mjukare och gladare så jag uppnådde ju målet i alla fall! :)

Imorgon ska jag testa yinyoga för första gången i mitt liv, det är en tjej på mitt nya gym som bjuder in till ett gratis prova på-pass för att se om det skulle kunna bli en del av deras schema permanent. Tror att min arma kropp kommer att uppskatta det väldigt mycket!
 
Nä precis, jag tror att det fallit sig så att det blivit lite för många av den sorten på senaste helt enkelt. Ser fram emot ett gammalt hederligt styrketräningspass imorgon, i lugn och ro! :D


om jag minns rätt var det gymmet du f
går på nu någon form av PT i grupp? Hjälper de er även med råd om att lägga upp träningen på ett vettigt sätt som att avråda från för många tunga pass i rad? Min pt har en långsiktig plan för vart jag ska vara om ett år eller hade innan skadan och hjälper mig att lägga upp planen efter hur som är vettigast att träna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 107
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 050
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 208
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 809
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp