Träning och hälsa del 11

Förra veckan blev det hela FYRA pass vilket är rekord på väldigt länge! Två lite kortare hemma-pass och två ordentliga pass på gymet. Mage och biceps igår för att runda av veckan vilket gav go träningsvärk i magmusklerna idag, det märks att det var ett tag sen jag tränade mage :angel: Blev väldigt sugen på att köpa ett sånt där maghjul, enligt information från internet ska det vara ungefär den bästa magövningen man kan göra.
Nästa pass blir... kanske något här hemma imorgon men iaf gymet igen på onsdag! Längtar.
 
Förra veckan blev det hela FYRA pass vilket är rekord på väldigt länge! Två lite kortare hemma-pass och två ordentliga pass på gymet. Mage och biceps igår för att runda av veckan vilket gav go träningsvärk i magmusklerna idag, det märks att det var ett tag sen jag tränade mage :angel: Blev väldigt sugen på att köpa ett sånt där maghjul, enligt information från internet ska det vara ungefär den bästa magövningen man kan göra.
Nästa pass blir... kanske något här hemma imorgon men iaf gymet igen på onsdag! Längtar.
Det är så härligt med din träningsglädje 😍
 
Jag tränade ett helkroppspass på gymmet idag eftersom jag ska iväg till på jobbresa imorgon och blir borta resten av veckan utan tillgång till gym. Har dock packat ner löparskor och en omgång träningskläder med planen att springa intervaller på torsdag morgon. Mitt hotell ligger precis vid Themsen och jag har en eventuellt helt orealistisk, naiv bild över hur skönt det kommer att vara att ge sig ut och springa en sväng längs floden före frukost. I verkligheten lär jag ifrågasätta alla mina livsval medan jag släpar mig upp ur sängen en timme tidigare än nödvändigt och knatar fram bland isvindarna samtidigt som det regnar småspik, men den tiden den sorgen :D

Dagens pass såg ut såhär:
  1. 5 min crosstrainer + rörlighet
  2. Tunga push press (3x5x37,5kg)
  3. Hantellyft åt sidan och framåt (3x8x4kg)
  4. Tunga frontböj (3x5x40kg)
  5. Enbenta marklyft
  6. Satte klockan på 3 minuter och gjorde 8 thrusters + 6 burpees + 8 utfall med hantlar + 6 burpees + max antal kalorier på roddmaskin under det som återstod av de 3 minuterna. Sedan vilade jag i en minut och gjorde om allt två gånger till.
Avslutningen var lite mer ben-intensiv än jag hade väntat mig, jag inser såhär i efterhand att jag borde ha bytt ut utfallen mot någon överkroppsövning istället för att komma åt armar/axlar lite mer. Men men, svettigt och flåsigt var det oavsett!
 
IMG_9887.jpeg


Vilat åtta dagar och det kändes! Bra tryck och känsla :) har lagt till ett set i bänken och dragit ner en rep, tänker att jag ska bygga upp till sex-åtta arbetsset och därefter fördela dom på två pass i stället, dvs två bänkdagar per vecka med 3-4 set vardera. Fortsätter med en markdag så länge det går framåt :)
 
Har haft en halvkass senaste vecka vad gäller träning. Jobb, kurs, resa och dåligt med tid. Tog med trailskorna då jag skulle resa till breddgrader där det är barmark,och lyckades åtminstone springa 9 km i blandad terräng lördag och samma måndag. Har inte sprungit vettigt på barmark sedan i somras, då den korta period under hösten som var farbart i skogen gick åt till korta rehabpass. Dessutom brukar jag behöva två vilodagar mellan löpning men nu blev det bra en. Gick ändå bra med tanke på det. Kände en kort stund av lite i ett knämen det var väldigt kort och jag fick bort det med fokus på tekniken. Har sedn inte känt nåt efteråt, inte ens i höften som är det jag rehabbar. Bra.
Lördagspasset var under fm innn jag hunnit äta efter fasta. Herregud så tungt det gick trots att det inte var speciellt kuperat. På måndag hade jag hunnit äta en banan och lite nötter och jävlar vilken skillnad det blev. Samma sträcka men mer kuperat, blev samma tid men en helt annan känsla. Så visst fan är konditinsträning på fasta lite sådär... styrketränng går mkt bättre.

Idag hade jag tänkt åka skidor men har lite begynnande ont i halsen och vågade inte chansa. Går sådär med träningsplaneringen som sagt...
 
Jag har tränat på gymet idag! "Helkroppspass B" vilket startar med marklyft sen axelpress, frontböj och latsdrag. Latsdragmaskinen var dock upptagen en stund så jag gjorde lite chins med gummiband, fick sen feeling och körde hela TVÅ chins utan någon extra hjälp :bump: Lite kickbacks med kabel körde jag med i mina försök att bygga lite röv men den är lite svår att få till perfekt känsla i tycker jag. Men jag kämpar på!

Så härligt som vanligt att vara på gymet :love: Nästa pass blir nog "Helkroppspass A" på gymet på lördag!
 
Har haft en halvkass senaste vecka vad gäller träning. Jobb, kurs, resa och dåligt med tid. Tog med trailskorna då jag skulle resa till breddgrader där det är barmark,och lyckades åtminstone springa 9 km i blandad terräng lördag och samma måndag. Har inte sprungit vettigt på barmark sedan i somras, då den korta period under hösten som var farbart i skogen gick åt till korta rehabpass. Dessutom brukar jag behöva två vilodagar mellan löpning men nu blev det bra en. Gick ändå bra med tanke på det. Kände en kort stund av lite i ett knämen det var väldigt kort och jag fick bort det med fokus på tekniken. Har sedn inte känt nåt efteråt, inte ens i höften som är det jag rehabbar. Bra.
Lördagspasset var under fm innn jag hunnit äta efter fasta. Herregud så tungt det gick trots att det inte var speciellt kuperat. På måndag hade jag hunnit äta en banan och lite nötter och jävlar vilken skillnad det blev. Samma sträcka men mer kuperat, blev samma tid men en helt annan känsla. Så visst fan är konditinsträning på fasta lite sådär... styrketränng går mkt bättre.

Idag hade jag tänkt åka skidor men har lite begynnande ont i halsen och vågade inte chansa. Går sådär med träningsplaneringen som sagt...
Tycker ändå det låter som du fått till en hel del 😊
 
Lugn vecka efter all skidåkning. Ville springa, men har inte orkat trotsa vädret.

Imorgon blir det iaf gym! 🥳
Och tre ridpass denna vecka.
 
Så himla svårt det är att få till träning på barnveckorna. Långa dagar på jobbet och aktiviteter på kvällarna gör att dygnet är för kort (och även om det vore längre hade jag inte haft energi över). Nåja, har fått röra mig lite på jobbet (bland annat knuffa en bil som kört fast i lera 😂) och hoppas kunna trycka in någon form av träning i helgen åtminstone.
 
Har dock packat ner löparskor och en omgång träningskläder med planen att springa intervaller på torsdag morgon. Mitt hotell ligger precis vid Themsen och jag har en eventuellt helt orealistisk, naiv bild över hur skönt det kommer att vara att ge sig ut och springa en sväng längs floden före frukost. I verkligheten lär jag ifrågasätta alla mina livsval medan jag släpar mig upp ur sängen en timme tidigare än nödvändigt och knatar fram bland isvindarna samtidigt som det regnar småspik, men den tiden den sorgen :D
Hehe, det är nästan lite gulligt hur ambitiös jag är ibland 🙃 Vi kan väl säga som så att efter att ha tillbringat 10,5 timmar på konferens med nästan oavbrutet snackande med en massa okända branschmänniskor, i skor som både klämde och gav skoskav, kände jag för allt annat än att stuva ner mina svullna fötter i ett par tight sittande löparskor när klockan ringde i morse. Jag struntade i det, helt enkelt.

Nu blev det hastigt och lustigt så att jag stannar ännu en natt på samma ställe (den ursprungliga planen var att jag idag skulle resa vidare hem till min kompis som bor utanför London), så jag försöker igen imorgon bitti! Hoppas att fötterna har hämtat sig något sånär tills dess - de har fått både fotbad, Compeed och massage idag (men även 12 000 steg, vilket eventuellt var mindre bra) så jag lever på hoppet!
 
Måste uppdatera om detta. Jag var på gymmet i grannbyn och där hade de andra maskiner. Max var 125 kg och det fixade jag både utåt och inåt. Alltså det kändes som kanske 60 kg på maskinen på mitt vanliga gym 😱. Vet ju att det ofta skiljer mellan olika maskiner men innan har jag upplevt att det handlar om 10-20 kg (beroende på övning).

Testade det gymmet för att se om de hade några grejer jag saknar på mitt, men det var bara nån enstaka och i övrigt gillade jag det inte alls. Alla maskiner kändes alldeles för stora för mig nästan oavsett inställning, vilket är märkligt eftersom jag behövde så hög vikt. Är de gjorda för stora och svaga män eller? Sen störde jag mig på placeringen av hantlar, bänkar, skivstänger, kabelmaskiner osv. Rörigt och slitet. Men var väl kanske bra att mitt gym är bättre eftersom jag har 500 m dit 😁
 
Måste uppdatera om detta. Jag var på gymmet i grannbyn och där hade de andra maskiner. Max var 125 kg och det fixade jag både utåt och inåt. Alltså det kändes som kanske 60 kg på maskinen på mitt vanliga gym 😱. Vet ju att det ofta skiljer mellan olika maskiner men innan har jag upplevt att det handlar om 10-20 kg (beroende på övning).

Testade det gymmet för att se om de hade några grejer jag saknar på mitt, men det var bara nån enstaka och i övrigt gillade jag det inte alls. Alla maskiner kändes alldeles för stora för mig nästan oavsett inställning, vilket är märkligt eftersom jag behövde så hög vikt. Är de gjorda för stora och svaga män eller? Sen störde jag mig på placeringen av hantlar, bänkar, skivstänger, kabelmaskiner osv. Rörigt och slitet. Men var väl kanske bra att mitt gym är bättre eftersom jag har 500 m dit 😁
Daaayum, stark 😁!

Det kanske gör jättestor skillnad på hur man liksom sitter på maskinen? Var det någon skillnad på liksom hållningen och så?

Och stora och svaga män hahahahhaha, garanterat 😂.
 
Daaayum, stark 😁!

Det kanske gör jättestor skillnad på hur man liksom sitter på maskinen? Var det någon skillnad på liksom hållningen och så?

Och stora och svaga män hahahahhaha, garanterat 😂.
Hehe ja och två dagar senare var jag svag igen på vanliga gymmet 😆

Nja alltså man satt ju likadant men att jag satt sämre i den där jag klarade 125 kg. På den i vanliga gymmet tror jag maxvikten är kanske 90-100 kg och jag skulle inte ens kunna rubba den oavsett hur jag satt, iaf inte utåt. Kände dessutom med händerna och det var uppenbart att det kändes jättelätt. Funderade på om ena maskinen uppger den totala vikten man flyttar och den andra uppger per sida? Men det är ju ändå orimligt att jag kan maxa ena maskinen men på andra klarar typ hälften av max.

Nu har jag massor av pb:n i appen som jag aldrig någonsin kommer kunna slå på mitt vanliga gym 😅
 
Hehe, det är nästan lite gulligt hur ambitiös jag är ibland 🙃 Vi kan väl säga som så att efter att ha tillbringat 10,5 timmar på konferens med nästan oavbrutet snackande med en massa okända branschmänniskor, i skor som både klämde och gav skoskav, kände jag för allt annat än att stuva ner mina svullna fötter i ett par tight sittande löparskor när klockan ringde i morse. Jag struntade i det, helt enkelt.

Nu blev det hastigt och lustigt så att jag stannar ännu en natt på samma ställe (den ursprungliga planen var att jag idag skulle resa vidare hem till min kompis som bor utanför London), så jag försöker igen imorgon bitti! Hoppas att fötterna har hämtat sig något sånär tills dess - de har fått både fotbad, Compeed och massage idag (men även 12 000 steg, vilket eventuellt var mindre bra) så jag lever på hoppet!
Andra gången gillt, eller nått! Det blev en riktigt skön tur där fokus bara var på att hitta en bra känsla. Jag har ju otroligt svårt för löpning på många sätt och gör det därför väldigt sällan, så för mig är det verkligen viktigt att det känns så bra som möjligt när det väl blir av. Gick ut med målet att springa så länge det kändes okej, det fick liksom vara jobbigt men inte på det där sättet att varje minut kändes jättelång, utan att då skulle jag tillåta mig att gå lite. Det initiala målet var att springa 5 minuter i sträck. Det gjorde mig inte ett dugg trött, så jag sprang i 5 minuter till. Och 5 till. Och 5 till. Kände absolut att jag hade kunnat fortsätta längre men började få lite ont om tid, så jag bestämde mig för att avsluta medan det fortfarande gick bra och promenerade tillbaka till hotellet via ett café där jag köpte kaffe. Väldigt härlig start på dagen och jag blir så löjligt glad när jag lyckas springa i mer än 5-10 minuter åt gången utan att känna att jag vill dö! Tar det som ett tecken på att jag börjat lära mig att hålla tempo och anding på en rimlig nivå :up:

Väldigt härligt att springa i bara t-shirt bland all grönska också:

20240418_113848.jpg
 
Mitt 75 minuters spinningpass i tisdags straffar sig rejält jag har haft vansinnigt ont i knät sen dess. Har antagligen tagit i för mycket och lagt på för mycket motstånd. Även om jag inte kan stå så mycket på cykeln just nu och försöker att inte lägga på för mycket motstånd så var det mer än jag fixade.

Är mest less på min kropp just nu.
 
Senast ändrad:
Lördag morgon = gymmet 🏋️‍♀️

Helkroppspass: Pass A.png


Blev glad idag för jag kom på att jag hade ett par gamla böjskor liggande hemma, känns bra för djupet att få lite höjd under hälen 👍 Mina vanliga gymskor är helt platta så blir lite skillnad med 0,5 cm klack.

Kändes bra idag! Och bara en annan person på gymet lördag klockan 8 😁
 
Förkylningen blev ett faktum här, så jag är nöjd att jag inte tränat sedan måndag. Räcker med att jobba och knaoot sova på nätterna. Känner mig inte jättesjuk, och hoppas att det inte blir värre heller, eftersom jag ska på skidresa i mitten på nästa vecka. Och det har jag inte varit på sedan typ... 1997... så det hade ju varit fint om jag kunde åka skidor :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 106
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 050
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 206
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 806
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp