Träning och hälsa del 11

om jag minns rätt var det gymmet du f
går på nu någon form av PT i grupp? Hjälper de er även med råd om att lägga upp träningen på ett vettigt sätt som att avråda från för många tunga pass i rad? Min pt har en långsiktig plan för vart jag ska vara om ett år eller hade innan skadan och hjälper mig att lägga upp planen efter hur som är vettigast att träna.
Nä, det får man nog ta ansvar för själv. Ber man om råd kan man såklart få det, och har man skador att ta hänsyn till är det ju såklart en helt annan grej, men överlag är det upp till var och en att bestämma vad som är rimligt att orka med.

Mitt misstag den senaste veckan var att boka in mig på deras tuffaste pass (helkroppspass med fokus på intensitet) tre gånger på 7 dagar vilket kanske var lite i överkant för en vanlig dödlig motionär som mig 😅 Det var de pass som funkade bäst med mitt övriga schema helt enkelt och jag tänkte inte längre än så, men framöver planerar jag att blanda upp det med med deras lite lugnare, mer styrke-fokuserade pass och köra max ett sådant där högintensivt pass per vecka.
 
Nä, det får man nog ta ansvar för själv. Ber man om råd kan man såklart få det, och har man skador att ta hänsyn till är det ju såklart en helt annan grej, men överlag är det upp till var och en att bestämma vad som är rimligt att orka med.

Mitt misstag den senaste veckan var att boka in mig på deras tuffaste pass (helkroppspass med fokus på intensitet) tre gånger på 7 dagar vilket kanske var lite i överkant för en vanlig dödlig motionär som mig 😅 Det var de pass som funkade bäst med mitt övriga schema helt enkelt och jag tänkte inte längre än så, men framöver planerar jag att blanda upp det med med deras lite lugnare, mer styrke-fokuserade pass och köra max ett sådant där högintensivt pass per vecka.


Låter som en klok framtida strategi :) Bra ändå att man kan få råd om man känner att man behöver. Själv tycker jag det är väldigt skönt att min PT har lite koll på den biten för själv har jag inte så mycket kunskap om det även om jag såklart har sunt förnuft och tänker mig för.
 
Tränade i går, ökade vikterna på alla maskiner utom en. Det kändes bra i benen, fick pausa lite. :D I stället för 14 kg x 20 ggr i bröstpressen blev det 18 kg x 10 ggr. Haft lite ont i musklerna efter det. Första gågnen trodde jag det var nån farlig bröstsmärta men så upptäckte jag att det var ju i muskeln det gjorde ont ...
Ska försöka ta mig dit på lördag också.
 
Tränade i går, ökade vikterna på alla maskiner utom en. Det kändes bra i benen, fick pausa lite. :D I stället för 14 kg x 20 ggr i bröstpressen blev det 18 kg x 10 ggr. Haft lite ont i musklerna efter det. Första gågnen trodde jag det var nån farlig bröstsmärta men så upptäckte jag att det var ju i muskeln det gjorde ont ...
Ska försöka ta mig dit på lördag också.
Snyggt jobbat! :banana:
 
Fick just ett infall och gick in och kollade om det fanns några lediga tider på stället jag brukar gå till för idrottsmassage. Det är vanligtvis fullbokat flera veckor i förväg, men nu hade de en avbokning för lördag eftermiddag så jag snappade raskt upp den tiden. Fick ett presentkort på idrottsmassage av maken i julklapp och har egentligen bara gått och väntat på rätt tillfälle att boka in mig... Så nu jäklar ska kroppen pysslas om, först yinyoga imorgon och sedan massage på lördag :love:

(är jag lite knäpp som hoppas på att fortfarande ha lite träningsvärk kvar tills dess, så att det blir ännu skönare med massage? :angel:)
 
Blev lite längdskidor idag med. Gick upp, swishade ner!
Väldigt roligt, och jag ramlade inte en enda gång! :rofl:
Sen är jag nog klar med träning för denna vecka. Ska sitta på altanen och äta kakor i solen!

IMG_1995.jpeg
 
Usch jag har kommit av mig med träningen. Det enda jag kör på med är löpningen nu och gymmet är sporadiskt, jag som körde 3 tuffa pass i veckan innan. I veckan har det blivit hederligt kroppsarbete, hade en björk som börjat ruttna inuti så hade firma som plockade ner den och sågade upp i 30cm bitar. Sen har jag jobbat med yxan :D Och det där gamla talesättet att veden värmer minst tre gånger stämmer. Har en hel del kvar så nästa besök i stugan blir även det med fokus klyva ved.
 
Igår hade vi invigning av vår fina rigg i barnens OCR-förening, och barnen fick visa riggen bland annat. Min äldsta flög fram i varenda hinder hon visade, monkey bar med både båge och vippbrädor och hela vägen upp i 4m-repet. Stolt mamma! Fick också göra barnen stolta i tävlingen om vem som tog flest pinnar i hamsterhjulet, där jag bara fick stryk av en som kvalar till EM nu i vår, min kille och en annan man :D
 
Ok. Jag har tydligen lyft tyngre än jag vetat om. Fick veta att den här runda grejen lägger på extra vikt på det man ställt in med viktblocken.
Så om personen innan haft den på t.ex. 5 kg så har jag alltså lyft 5 kg mer än jag ställt in. Eftersom jag inte vetat om den funktionen. O_o
Konstigt att jag inte fick den infon på introduktionen.

IMG_6964.jpeg
 
Kom iväg idag och blev rätt darrig av träningen. Tom lite yr på hemvägen. Lågt blodsocker? Ska kanske ta med nån frukt att äta direkt efteråt.
 
Vuxenträning på nya riggen. 10 hinder totalt, bland annat monkeybars, ringar, 3x30 kg atlassten, repklättring, rep- och ringtravers, plus 400 m löpning mellan varje hinder. Sen plockade vi bort 3 av hindren på nästa varv, och 3 till på sista varvet. Kul att kunna fokusera på att träna själv och inte bara lyfta barn 😅 blev ca 7 km löpning totalt, skönt trots stela ben efter fredagens pass på jobbet.
 
Luftade cykeln (och mig själv) för andra gången på en vecka igår. Det måste ändå räknas som lite av ett rekord. Kommer inte alls ut lika ofta nu även om det hade behövts. Känner mig nästan som nybörjare på nytt.
Screenshot_20240414_124722_Video Player.jpg
 
Nu har jag testat på lite olika vattengympa-pass fyra gånger under den senaste veckan. Insett att vattenzumba nog inte är min grej, men däremot vattenfys är både roligt och jobbigt.
Jag hade tänkt variera med att simma också, men insett att det är både roligare och bättre träning med vattengympa, så hoppar över simningen nu.

Känns bra att komma igång och träna, känner mig lagom trött efter ett pass. Om jag kände mig helt slut hade jag nog inte tyckt det varit lika roligt. Och det är vad jag behöver just nu, rolig och lagom hård träning.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 107
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 050
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 208
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 809
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp