Bukefalos 28 år!

Utmaning: Yoga varje dag i 30 dagar

Jag är nyfiken på yoga, men har hemskt känsliga knän :o Alltså, jag kan inte stå på knä utan att de börjar göra hemskt ont. Hjälper en yoga matta så mycket? De verkar så tunna :cautious:🤔
Yogamatta hjälper en del, men man kan också hjälpa till med en vikt filt, kudde eller ha mjuka knäskydd (jag kör mycket knäskydd när jag dansar och de är jättebra att ha vid stretch och yoga också om man har känsliga knän). Vet några som kör dubbla mattor också. Yogamattan finns i olika tjocklekar, jag har valt en tjockare variant.
 
Bara att inse att jag inte är en person som fixar att göra detta varje dag. Men det visste jag ju egentligen.
Så jag kommer köra 2-3 gånger i veckan, men med samma plan. Foundations två gånger och sedan gå över på någon av 30-dagarsvarianterna (som då kommer räcka ca 3 månader var).
Någon som har gjort både 30-dagar, home och dedication och kan säga om någon av dem är lättare för en nybörjare?
 
Dag 14 ✅ Kort mjukt pass. Jag hade lite svårt att vara närvarande, var väldigt mycket ”i huvudet” om ni förstår vad jag menar. Lite uppe i varv. Men passet var skönt med tanke på dagsformen. Lite stressad var jag för att hinna både yoga och duscha medan barnet sov (vilket visade sig vara ett icke-problem men det vet man ju aldrig i förväg 😬)
 
Jag är nyfiken på yoga, men har hemskt känsliga knän :o Alltså, jag kan inte stå på knä utan att de börjar göra hemskt ont. Hjälper en yoga matta så mycket? De verkar så tunna :cautious:🤔

Har du samma problem om du pressar ner ovansidan av fötterna i marken? Tanken slog mig när jag gjorde mitt pass idag att det för mig är en himla skillnad om jag kan har fötterna i (inte ont alls) jämfört med när jag har dem lyfta (aj!).
 
Dag 14. Skönt pass! Jag är fortfarande jättestel och känner absolut ingen förbättring på den fronten och det känns lite tröstlöst måste jag medge, men kommer ändå försöka ge det de 30 dagarna ihop om att det ska hända något. Mentalt är det bra för mig med yogan och även fysiskt är det bra nu när det bär emot att vara ute och röra sig och terminen är slut på mina aktiviteter.
 
Gud vad duktiga ni är som håller i! Jag har fortfarande inte kommit igång... men tänker att det inte är kört, kan köra från och med nu fram till trettondagen eller så istället :D
 
Drabbades av akut illamående igår pga. Min medicinering mot uvi som jag påbörjade i lördags, så yoga fanns inte på kartan. Idag körde jag gårdagens pass nu innan frukost (tabletterna ska tas i samband med måltid), sen ska jag försöka hitta en lucka mellan illamåendet när jag kan köra dagens pass. Som tur är så är kuren bara fem dagar lång 🙏

Vet inte om det var pga. Yoga på fastande mage eller allmänt dålig dagsform men var sååå stel idag. I forward fold med fötterna tätt ihop kom jag knappt ner halvvägs (typ tabletop) innan det tog emot rejält. Fick stå höftbrett med böjda ben och långt ifrån hela vägen ner med överkroppen idag. Sånt som händer! Jag hoppas att jag känner mig mjukare när jag kör Dag 15-passet.
 
Gud vad duktiga ni är som håller i! Jag har fortfarande inte kommit igång... men tänker att det inte är kört, kan köra från och med nu fram till trettondagen eller så istället :D
Självklart! Det är aldrig för sent att börja, som alla klämkäcka posters säger :D Jag är som sagt så himla glad att jag drog igång det här, även om det varit lite motigt emellanåt, så jag tror inte att du kommer att ångra dig! :)
Drabbades av akut illamående igår pga. Min medicinering mot uvi som jag påbörjade i lördags, så yoga fanns inte på kartan. Idag körde jag gårdagens pass nu innan frukost (tabletterna ska tas i samband med måltid), sen ska jag försöka hitta en lucka mellan illamåendet när jag kan köra dagens pass. Som tur är så är kuren bara fem dagar lång 🙏

Vet inte om det var pga. Yoga på fastande mage eller allmänt dålig dagsform men var sååå stel idag. I forward fold med fötterna tätt ihop kom jag knappt ner halvvägs (typ tabletop) innan det tog emot rejält. Fick stå höftbrett med böjda ben och långt ifrån hela vägen ner med överkroppen idag. Sånt som händer! Jag hoppas att jag känner mig mjukare när jag kör Dag 15-passet.
Åh fy, illamående är bland det värsta jag vet! Hoppas du känner dig bättre snart :)
 
Igår var det lite motigt igen. För mig är det som allra svårast att få till under helgerna då jag tenderar att släppa på de flesta krav och slappa till på ett annat sätt än jag gör under veckorna. I lördags funkade det bra att yoga medan saffransdegen jäste, men igår blev det inte av förrän precis innan läggdags. Men det blev av i alla fall! Pass 14 är alltså gjort och i eftermiddag är det dags för pass 15 vilket ju är halvvägs! Heja oss! :banana:
 
Självklart! Det är aldrig för sent att börja, som alla klämkäcka posters säger :D Jag är som sagt så himla glad att jag drog igång det här, även om det varit lite motigt emellanåt, så jag tror inte att du kommer att ångra dig! :)

Nej precis, så nu är pass ett gjort och jag har, precis som jag förväntat mig, fått några rejäla pekpinnar mot områden i kroppen som inte riktigt är som de ska. Har sådana sjuka låsningar mellan skulderbladen!

Det svåraste är ju att komma igång, så nu tror jag det kommer rulla på en del :)
 
Pass 15 avklarat med viss justering. Tog ut en visdomstand imorse så det var lite jobbigt att stå upp och ner för länge.
 
Även här pass 15 avklarat, intressant att mitt vänstra ben klara det bättre att stå half moon än mitt högra, eller kanske senare höften kändes på det högra benet.
 
Jag hoppade över yogan idag, prioriterade frisk luft och promenad på min egentid, sen var det middag och sen var jag trött. Nytt försök imorgon!
 
Jag tyckte att dagens pass (nr 15) var svårt! Eller rättare sagt - half moon var svårt! Men jag kämpade på rätt bra ändå tycker jag trots att det kändes lite för avancerat för min smak.

Sambon tog ju några bilder på mig efter pass 1, och idag bad jag honom att ta nya. Tyvärr glömde vi att titta på vilket håll jag stod och vilket ljus det var osv, men skit samma - man kan se skillnaden! Jag har nog skaffat mig en 7-8 centimeters mer rörlighet i mina annars så stela hamstrings under de här 14 dagarna. Jag som senast igår muttrade över att det inte känns som att det gjort någon skillnad :angel: Ska bli väldigt spännande att se hur det ser ut efter 30 dagar!

seated_forward_fold_23_nov_5fcea25fddf2b339153abe5d.jpg

seated_forward_fold_7_dec_5fcea25d2a6b2283f433660f.jpg


forward_fold_23_nov_5fcea25bddf2b34ef9fdc3a2.jpg

forward_fold_7_dec_5fcea258ddf2b30a4ac5902b.jpg
 

Liknande trådar

Hundträning Tjohooo! Nu börjar det dra ihop sig sig. Utan att skämmas så snor jag en fotutmaning (gå gärna in och tryck på gilla knappen på...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
8 768
Senast: Brie
·
Kropp & Själ Vi är ett gäng som yogade på riktigt bra med en 30-dagars-utmaning i november/december, och jag tänkte köra igång en ny med början 1...
15 16 17
Svar
336
· Visningar
9 116
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Dagbok Jag är helt novis i området och har testat yoga en gång tidigare i mitt liv, den gången med blandade känslor. Idag gjorde jag dock dag 4...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 293
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 007
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp