Utmaning: Yoga varje dag i 30 dagar

Jag är med. Mina barn är så stora att de inte stör, jag har matta, yogaerfarenhet och tid. Så inga ursäkter. Behöver verkligen få in yogan i vardagen.
 
På tal om - vad har ni för mattor? Funderar på att investera i en ny. Har en tunn, billig matta som helst av allt bara vill rulla ihop sig.
Rullar den ihop sig även om du lägger den på andra sidan? (Alltså "insidan ut")
Jag köpte min Manduka-matta på Black Friday, kan verkligen rekommendera dem!
(De finns i olika tjocklekar)
 
Jag hänger också på! Fast kommer göra program från min yogabok, youtube tar så mycket data och jag har bara 20gb/månad.
Gjorde yoga varje dag förut men kom av mig för något år sedan och har ännu inte lyckats få tillbaka rutinen, så super att ha något som motiverar att börja igen :up:
 
Tänk på att "koppla på" hela händerna så att det inte är handlederna som bär all vikt ensamma! :)
Alltså så att du känner att du pressar ned fingertopparna och alla knogar i mattan.
Hur menar du att jag ska ha händerna? Fingertopparna och knogarna är ju på olika sidor av händerna, så jag kan väl inte ha båda i mattan samtidigt?
 
Rullar den ihop sig även om du lägger den på andra sidan? (Alltså "insidan ut")
Jag köpte min Manduka-matta på Black Friday, kan verkligen rekommendera dem!
(De finns i olika tjocklekar)

Inte helt, men ändarna sticker uppåt då istället. Ska kika runt lite efter en ny, min är dessutom väldigt halkig märkte jag nu när jag tog fram den på målade trägolvet där jag kommer hålla till.
 
På måndag kommer jag att dra igång en utmaning som går ut på att jag ska yoga varje dag i 30 dagar. Jag kommer att köra enligt ett program på YouTube som heter 30 Days of Yoga och görs av Adriene. Passen är mellan 15-30 minuter långa och hittas här: https://www.youtube.com/playlist?list=PLui6Eyny-UzwxbWCWDbTzEwsZnnROBTIL

Jag kommer alltså att dra igång den 23 november och "gå i mål" den 22 december. Det känns som att det ligger helt rätt i tiden att investera lite extra mycket energi & tid i något som man kan göra hemma på egen hand och som dessutom är bra för både den fysiska och den mentala hälsan. Är det någon annan som vill haka på?

Min plan är att uppdatera här varje dag för att hålla mig själv "accountable" och för att det blir kul att kunna gå tillbaka och följa sina framsteg (som det förhoppningsvis blir en del av). Jag ska också be sambon att ta bild på mig när jag gör t.ex. brygga och downward dog för att jag sedan ska ha något att jämföra med på slutet. Jag är ungefär lika vig som en stelopererad säl för tillfället och har en hel del problem med ryggen och nacken, så jag hoppas att det här ska göra susen. Även min mentala hälsa kan behöva en liten boost.

Häng gärna på om ni vill och börja gärna redan nu såklart - den enda anledningen till att jag väntar är att jag är på resande fot och vill vänta tills jag kommer hem!
Men ja, jag har försökt ett antal gånger men kommer av mig efter ett par dagar, är vi fler borde det vara lättare! :)
 
Jag har försökt hålla i att göra några solhälsningar varje morgon det första jag gör. Tänder ett doftljus, en julstjärna i fönstret, och väcker kroppen försiktigt. Det är väldigt skönt, men jag tror bannemej jag ska haka på utmaningen jag med! Jag har inte fått yoga på flera år pga ryggproblem men fick klartecken från sjukgymnasten för ett tag sedan, så det borde jag ju utnyttja :D
 
Jag har försökt hålla i att göra några solhälsningar varje morgon det första jag gör. Tänder ett doftljus, en julstjärna i fönstret, och väcker kroppen försiktigt. Det är väldigt skönt, men jag tror bannemej jag ska haka på utmaningen jag med! Jag har inte fått yoga på flera år pga ryggproblem men fick klartecken från sjukgymnasten för ett tag sedan, så det borde jag ju utnyttja :D
Vad mysigt det låter! Jag ska också satsa på att yoga främst på morgonen, åtminstone under vardagarna. Känns som ett bra sätt att väcka kroppen. I vanliga fall brukar jag väcka kroppen genom att gå en promenad för att få lite ljus, men det kan man ju bara drömma om under morgnarna såhär års 🙄 Så det får bli morgonyoga och lunchpromenad hädanefter helt enkelt!
 
På tal om - vad har ni för mattor? Funderar på att investera i en ny. Har en tunn, billig matta som helst av allt bara vill rulla ihop sig.
Jag är supernöjd med min korkmatta. Har haft gummimattor tidigare men tycker att det blir hårt för knäna. Korkmattan är inte tjockare men mycket fastare och greppet är super.
 
Jag är supernöjd med min korkmatta. Har haft gummimattor tidigare men tycker att det blir hårt för knäna. Korkmattan är inte tjockare men mycket fastare och greppet är super.

Tittade faktiskt på en korkmatta sist jag besökte Stadium. :) Får nog åka och kika på den igen!
 
Pass 3 - check!

Är det någon som möjligen sitter på något bra knep på hur man får till korrekt fotposition i warrior-varianterna? Främre foten ska peka rakt fram, men hur vinklad ska de bakre vara?

Om jag bara låter min fot vara där den vill så hamnar den i stort sett parallellt med mattans bakre kant.
 
Pass 3 - check!

Är det någon som möjligen sitter på något bra knep på hur man får till korrekt fotposition i warrior-varianterna? Främre foten ska peka rakt fram, men hur vinklad ska de bakre vara?

Om jag bara låter min fot vara där den vill så hamnar den i stort sett parallellt med mattans bakre kant.
Utan att vara mer än en hemmayogare så har jag uppfattat det som att i warrior 1 ska bakre foten vara ca 45 graders vinkel mot mattans kortsida, i warrior 2 parallell. Och i warrior 3 i luften :laugh:
 
Åh jag har svårt att bestämma mig för vilken av Adrienes 30-dagars jag ska köra! Har tidigare kört originalet, Yoga Camp, halva Revolution och halva True :D Vill inte köra Yoga Camp igen, minns att många pass var längre än 30 min och med tanke på närvarande barn har jag inte riktigt möjlighet att dyka in i affirmationer och sånt.

Vilken skulle ni valt och varför?
 
Jag började på Adrienes "Home" idag, ska försöka hålla i och göra alla pass. Känner jag mig själv rätt kanske det inte blir exakt varje dag men jag kan ju ha som mål att genomföra alla pass i alla fall.

Dagens pass var ganska långt, 45 min. Det var lite väl långsamt för min smak men hon sa att tempot kommer öka framöver. De kommande passen är 25-30 minuter om jag kommer ihåg rätt.
 
På måndag kommer jag att dra igång en utmaning som går ut på att jag ska yoga varje dag i 30 dagar. Jag kommer att köra enligt ett program på YouTube som heter 30 Days of Yoga och görs av Adriene. Passen är mellan 15-30 minuter långa och hittas här: https://www.youtube.com/playlist?list=PLui6Eyny-UzwxbWCWDbTzEwsZnnROBTIL

Jag kommer alltså att dra igång den 23 november och "gå i mål" den 22 december. Det känns som att det ligger helt rätt i tiden att investera lite extra mycket energi & tid i något som man kan göra hemma på egen hand och som dessutom är bra för både den fysiska och den mentala hälsan. Är det någon annan som vill haka på?

Min plan är att uppdatera här varje dag för att hålla mig själv "accountable" och för att det blir kul att kunna gå tillbaka och följa sina framsteg (som det förhoppningsvis blir en del av). Jag ska också be sambon att ta bild på mig när jag gör t.ex. brygga och downward dog för att jag sedan ska ha något att jämföra med på slutet. Jag är ungefär lika vig som en stelopererad säl för tillfället och har en hel del problem med ryggen och nacken, så jag hoppas att det här ska göra susen. Även min mentala hälsa kan behöva en liten boost.

Häng gärna på om ni vill och börja gärna redan nu såklart - den enda anledningen till att jag väntar är att jag är på resande fot och vill vänta tills jag kommer hem!

Jag har börjat flera gånger, bara kommit till typ dag fyra. Gör ett nytt försök - roligare när vi är ett gäng 🥰
 
Körde första passet idag, den varianten som finns i trådstarten. Kändes bra men var lite långt så hänger på @zassoo s fråga om det finns nån med lite kortare pass. För min del gärna med mer fokus på avslappning och stretch än styrka.
 
Jag är på. Har ju tänkt på detta hela hösten, men inte fått tummen ur. Att göra det på morgonen är ju en bra idé.
Börjar imorgon 22/11 och avslutar den 23/12. Kommer bla köra flöden som min yogalärare har on-line. Hon flyttade till Sardinen i somras :(. Ja, kul för henne, men mindre bra för mina yogainsatser som varit ganska sporadiska de två senaste åren.
 

Liknande trådar

Hundträning Tjohooo! Nu börjar det dra ihop sig sig. Utan att skämmas så snor jag en fotutmaning (gå gärna in och tryck på gilla knappen på...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
8 649
Senast: Brie
·
Kropp & Själ Vi är ett gäng som yogade på riktigt bra med en 30-dagars-utmaning i november/december, och jag tänkte köra igång en ny med början 1...
15 16 17
Svar
336
· Visningar
8 869
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Dagbok Jag är helt novis i området och har testat yoga en gång tidigare i mitt liv, den gången med blandade känslor. Idag gjorde jag dock dag 4...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 226
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 908
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp