Bukefalos 28 år!

Utmaning: Yoga varje dag i 30 dagar

Pass 1 - check.

Jag började morgonen så som jag ofta börjar mina måndagsmornar - rosenrasande. :o Jag vet inte vad det är med måndagar, men just denna veckodag är tålamodet obefintligt och stubinen blott en stump. Stressad och arg satte jag ner arslet framför skärmen vid 7.30 imorse. Tog ett tag innan jag kom in i det och höfterna klagade verkligen massor, speciellt högra. Blev smärtsamt påmind om hur stel kroppen är mellan varven under programmets gång.

Det var en bra och lovande start iaf.

För övrigt - är det bara jag som tycker det känns så otroligt onaturligt att andas ut genom munnen? :D Jag slutade att ens försöka efter ett tag. Jag tycker inte att det verkar lugnande på mig, trots tidigare försök med diverse andningsövningar.
Jag har jättesvårt med andningen och det är en sådan sak jag hoppas på att bli bättre på under den här utmaningen. För mig känns det onaturligt att andas genom munnen överhuvudtaget, och jag har även otroligt svårt att "hänga med" och andas in/ut under rätt del av övningarna. Det är enda kritiken jag har vad gäller Adriene nu, att det liksom går lite för fort ibland.
 
Precis kört dag 1, välbehövligt efter en dag med andan i halsen! Lyckades göra i princip hela passet trots att ettåringen kretsade runt mig :p hon pysslade med sitt mestadels men satt i knät under sukasana och la sig på mitt huvud under child’s pose :rofl:
 
Jag har jättesvårt med andningen och det är en sådan sak jag hoppas på att bli bättre på under den här utmaningen. För mig känns det onaturligt att andas genom munnen överhuvudtaget, och jag har även otroligt svårt att "hänga med" och andas in/ut under rätt del av övningarna. Det är enda kritiken jag har vad gäller Adriene nu, att det liksom går lite för fort ibland.

+ @Fruentimber

Mitt tips gällande andningen är att nöta solhälsningar/vinyasa/kortare flow. Överinlär rörelsesekvensen först och lägg sedan på andningen. För har det hjälpt för att hitta andningstekniken (specifikt den förlängda inandningen i mitt fall) även i andra sekvenser. Det finns en logik i när in- och utandningar ska göras men man behöver hitta rytmen (vilket är svårt när man följer någon annans rytm och där denne dessutom behöver stoppa upp och förklara saker med jämna mellanrum).

/ingen yogaexpert whatsoever
 
Gjorde mitt första pass nu precis. Hur jävla skönt som hellst. 😍😍 Efter tre veckors sjukdom och 12 timmars dagar i en vecka för att komma ikapp så var detta precis vad jag behövde. Ska nog försöka lägga det när barnen är trötta: En st treåring som också ville vara med och en st hund som tyckte det var döfränt att matte åmade sig på golvet och passade på att tvångsgosa och pussa tog liksom bort lite av avslappningen i andningen 😂😂😂😂
Men gud så stel jag är. Allting klagade och knakade när jag rörde på mig. Och allvighet jag fick när jag yogade efter sista barnet har ju försvunnit totalt.
 
Jag har hunnit med 4 pass! Även jag har sällskap av en liten hund som ska vara exakt överallt på min matta när jag är där. Igår satt han längst fram på mattan så han fick en puss vid varje forward fold :p

Jag kör ju det programmet som heter Home och jag tycker fortfarande att det är lite långsamt. Lite för mycket andning för min smak. Får se hur det blir framöver.
 
Jag har hunnit med 4 pass! Även jag har sällskap av en liten hund som ska vara exakt överallt på min matta när jag är där. Igår satt han längst fram på mattan så han fick en puss vid varje forward fold :p

Jag kör ju det programmet som heter Home och jag tycker fortfarande att det är lite långsamt. Lite för mycket andning för min smak. Får se hur det blir framöver.
Min hund ska också vara med så fort jag är nere på golvet, och jag har svårt att säga till henne då hon är så uppenbart glad att jag börjar skratta. Men tror hon vänjer sig snart.

Home låter som något för mig. Jag har ju gjort lite yinyoga förut som är väldigt långsamt och andningsfokuserat.
 
Även jag har kört första passet. Det tog emot rejält innan då jag haft någon typ av magknip halva kvällen. Kändes som det var lagom nivå på kvällens pass, herre Gud va stel jag är. Jag hoppas jag kan bli lite rörligare under utmaningen och också stressa ner lite.

Angående det här med att andas. en av de bästa yogainstruktörerna jag haft sa att det inte spelar så stor roll i början om man andas in och ut vid ”fel” tillfälle, utan det allra viktigaste är att man andas. Efter det föll polletten ner när jag inte längre var så fokuserad på andningen. Rytmen kommer när man är mer van vid rörelserna och numera känns andningen rätt naturlig för mig och jag fattar oftast själv vilka rörelser man andas in i och vilka man andas ut i. Ibland behöver jag ta något extra andetag om jag hamnat fel, men bara man andas jämna lugna andetag tycker jag att man kommer långt med.
 
:banana: Äntligen har jag även jag gjort första passet, det blev 30 days of Yoga för mig och första passet var alldeles lagom lugn inledning för mig så här på kvällskvisten! :) I morgon blir det ett morgonpass för sen ska jag på massage! ;)
 
Även jag håller med @starcraft :) Och det är ingen fara om man hamnar lite före/efter instruktören heller om det passar bättre med ens andning, det är bara att vänta in hen vid tillfälle.

kl
Jag var sjukt ofokuserad idag och tyckte ärligt talat att det var lite tråkigt :o Men jag vet ju(eftersom att jag börjat ett -antal- gånger 🙃) att det bara är nu i början, och säkert till stor del pga att jag var ofokuserad. Tjuvstartade igår med Yoga for when you're dead inside och den var riktigt fin för mina stela ställen. :)
 
Dag 2 avklarad! Det som blir uppenbart är att jag inte riktigt orkar innan frukost, det tar liksom slut på musklerna lite tidigare än normalt. Men bra start på dagen!
 
Jag (och maken) körde första passet igår som planerat. Tyvärr märker jag att när jag ska sitta med benen i kors så gör det väldigt ont i min opererade fotled, iaf när jag har den foten innerst. Eller det är inte i fotleden det gör ont utan trycket på ärret och metallskroten som sitter där inne.

Men jag får försöka hitta nåt bra sätt att lösa det. I värsta fall får jag väl vira bubbelplast runt den :D
 
Jag (och maken) körde första passet igår som planerat. Tyvärr märker jag att när jag ska sitta med benen i kors så gör det väldigt ont i min opererade fotled, iaf när jag har den foten innerst. Eller det är inte i fotleden det gör ont utan trycket på ärret och metallskroten som sitter där inne.

Men jag får försöka hitta nåt bra sätt att lösa det. I värsta fall får jag väl vira bubbelplast runt den :D

Testa en filt under fötterna, eller under rumpan! Alla sätt är bra utom de dåliga ;)
 
Testa en filt under fötterna, eller under rumpan! Alla sätt är bra utom de dåliga ;)
Under rumpan hade jag en handduk för att jag är så stel i höfterna så det behövs för att få till den positionen överhuvudtaget.
Men jag får nog se om jag kan hitta nåt mjukt att lägga under foten också.
 
Jag blev inspirerad av den här tråden och kommer också köra! Började igår med Dedication-listan. Det är en 30 Days of Yoga-lista, och jag såg att den har crow pose dag 11, vilket är en position jag tränade på massor i somras, och det vill jag plocka upp igen! Jag gillar också att de två första passen är ganska långa, sen är det oftast 20-30min, vilket känns lagom.
 
Pass 2 avklarad.
Tyckte det gick väldigt fort, blev stressad där ett tag för att jag knappt hängde med? Och andningen, ja, jösses. :p Andas på helt fel ställen.
 
Har gjort pass 5 idag på lunchen. Kanske börjar det hända något, hälarna är något närmre mattan i hunden och allt känns något mer avslappnat och inte riktigt lika stelt. Pass 3-5 har känts betydligt bättre än 1-2 så det tyder ju också på att jag förbättras.

Tack @Mineur för tråden, hade aldrig kommit på tanken att yoga varje dag annars och nu redan gillar jag min nya ritual jättemycket! Det tog emot att göra den sent i går kväll men såå skönt under och efter.
 
Har gjort pass 5 idag på lunchen. Kanske börjar det hända något, hälarna är något närmre mattan i hunden och allt känns något mer avslappnat och inte riktigt lika stelt. Pass 3-5 har känts betydligt bättre än 1-2 så det tyder ju också på att jag förbättras.

Tack @Mineur för tråden, hade aldrig kommit på tanken att yoga varje dag annars och nu redan gillar jag min nya ritual jättemycket! Det tog emot att göra den sent i går kväll men såå skönt under och efter.
Vad roligt att höra!

Jag satsar på att göra pass 2 efter jobbet ikväll. Har dragits med en envis huvudvärk hela dagen som inga värktabletter tycks kunna bota och har dessutom supermycket på jobbet, så jag känner inte riktigt att jag är i rätt läge för yoga just nu. Tänker att det istället blir skönt att avsluta en jobbig dag med yoga och en varm dusch, oj vad jag ser fram emot det!
 
Precis klar med pass två. Det var rätt svårt idag?! Var inte beredd 😅 kände mig lite klen så är nöjd med att jag lyckades hoppa i stället för att kliva upp. Även små segrar är segrar osv :p
 

Liknande trådar

Hundträning Tjohooo! Nu börjar det dra ihop sig sig. Utan att skämmas så snor jag en fotutmaning (gå gärna in och tryck på gilla knappen på...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
8 831
Senast: Brie
·
Kropp & Själ Vi är ett gäng som yogade på riktigt bra med en 30-dagars-utmaning i november/december, och jag tänkte köra igång en ny med början 1...
15 16 17
Svar
336
· Visningar
9 203
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Dagbok Jag är helt novis i området och har testat yoga en gång tidigare i mitt liv, den gången med blandade känslor. Idag gjorde jag dock dag 4...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 299
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 036
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp