Utmaning: Yoga varje dag i 30 dagar

Kul utmaning! Jag hakade på Jessica Almenäs utmaning yogastreak100, yoga minst 20 minuter om dagen i 100 dagar. Vissa dagar har det blivit meditation istället, som enligt mig får gå under samma paraply. Det är kul! Och så tydligt att det är nåt man behöver.
 
Kul utmaning! Jag hakade på Jessica Almenäs utmaning yogastreak100, yoga minst 20 minuter om dagen i 100 dagar. Vissa dagar har det blivit meditation istället, som enligt mig får gå under samma paraply. Det är kul! Och så tydligt att det är nåt man behöver.
Det var precis det som inspirerade mig faktiskt, när jag hörde om det i Träningspodden! Hade egentligen tänkt köra en run streak hela december månad men kommer att sitta i karantän 10 av månadens 31 dagar så det kändes lite värdelöst :p
 
Det var precis det som inspirerade mig faktiskt, när jag hörde om det i Träningspodden! Hade egentligen tänkt köra en run streak hela december månad men kommer att sitta i karantän 10 av månadens 31 dagar så det kändes lite värdelöst :p
Funderade på runstreak, men tänkte att det får bli vårens projekt. Lite snäll får jag vara mot mig själv. 😊
 
Funderade på runstreak, men tänkte att det får bli vårens projekt. Lite snäll får jag vara mot mig själv. 😊
Jamen verkligen, det är viktigt! Och spontant känns ju yogastreak som en betydligt mer december-vänlig utmaning än runstreak, med tanke på vädret om inte annat. Synd att plåga sig själv onödigt mycket genom att testa runstreak när det är som allra kallast och mörkast och jäkligast ute!
 
Nu har jag börjat. Då jag är nästsn helt nybörjare har jag valt Foundations for yoga, också med Adriene. Det är en genomgång av olika positioner, totalt 45 filmer. Kommer försöka göra 2-4 (beroende på längd och vad jag hinner) varje dag och sedan börja om så jag gör det två gånger. Förväntar mig inte klara de svårare positionerna, men kommer testa de flesta.
Tänker sedan att jag tar 30-dagars i januari.
 
Jag har redan tappat "streaken", skolkade både fredag och lördag. Men gjorde dag fyra idag! Hade kanske önskat ett liiiite tyngre pass men är nöjd med den ångestdämpande effekten. Ska rulla på nu när det blir vardag igen imorgon.
 
En fråga. Jag har precis kommit igång med ett kondition/styrkepass och vill gärna fortsätta med det också 1-2 gånger i veckan. Ska man då göra det före eller efter yogapasset? Kanske inte spelar någon större roll just nu när jag mest lär mig positioner, men sedan.
 
En fråga. Jag har precis kommit igång med ett kondition/styrkepass och vill gärna fortsätta med det också 1-2 gånger i veckan. Ska man då göra det före eller efter yogapasset? Kanske inte spelar någon större roll just nu när jag mest lär mig positioner, men sedan.
Jag hade tagit yogan före OCH efter. Som uppvärmning av kroppen och musklerna. Gör du ett riktigt pass så kan du bara hoppa över avslappningen, göra styrkepasset, kanske göra 2 eller tre lättare ställningar efter styrkan och sen ta avslappningsandningen som avslutning.
 
En fråga. Jag har precis kommit igång med ett kondition/styrkepass och vill gärna fortsätta med det också 1-2 gånger i veckan. Ska man då göra det före eller efter yogapasset? Kanske inte spelar någon större roll just nu när jag mest lär mig positioner, men sedan.
Jag brukar köra yogan efter som nervarvning/stretch. Men det är nog en smaksak och om man har ork kvar efter första passet.
 
En fråga. Jag har precis kommit igång med ett kondition/styrkepass och vill gärna fortsätta med det också 1-2 gånger i veckan. Ska man då göra det före eller efter yogapasset? Kanske inte spelar någon större roll just nu när jag mest lär mig positioner, men sedan.
Jag hade gjort det före och använt det som uppvärmning, tänker att det kan vara bra att ha så mycket styrka, energi och fokus som möjligt till yogan eftersom du är nybörjare. Men som @BobberiBoo säger kan det vara bra att göra lite yogainspirerade övningar som nedvarvning också, jag brukar göra ett gäng sådana både före och efter annan träning.
 
Jag ska göra pass nr 1 på lunchen idag och känner verkligen hur kroppen skriker efter yoga. Jag är sååå stel och allmänt obekväm i hela nacken och bröstryggen och är väldigt peppad på att komma igång med det här nu! Ska bara bli klar med morgonens webinars först...
 
En fråga. Jag har precis kommit igång med ett kondition/styrkepass och vill gärna fortsätta med det också 1-2 gånger i veckan. Ska man då göra det före eller efter yogapasset? Kanske inte spelar någon större roll just nu när jag mest lär mig positioner, men sedan.

Jag tänker att det helt beror på hur tung yogan/styrketräningen är och vad du har för syfte med respektive. Yoga kan vara en bra uppvärmning/avslutning men det kan också vara ett helt träningspass i sig självt.
 
Har gjort de tre första passen, dags för nr 4 idag. Ingen direkt effekt ännu, är fortfarande lite stel och obekväm i de flesta rörelser.

I helgen har jag varit bortrest och ensam så då har det varit piece of cake att få till det men idag är jag tillbaka i verkligheten. Ska försöka klämma in det ikväll efter jobb, middag och simskola med sexåringen.

Bra dag på rörelsekontot idag isf, började dagen på gymmet, nu tillbaka efter lunchpromenad och yoga ikväll.
 
Pass 1 klart! Det var utmanande, men lagom utmanande. Det är ju trots allt bara första passet! 34 minuter kändes långt i början, men vips så var det slut!

Mina "sämsta" områden är höftböjarna (de börjar klaga bara jag sitter i skräddarställning eller på knä för länge), baksida lår, bröstryggen och nacken. Jag var redan var högst medveten om dessa problemområden men har fått dem bekräftade ännu en gång idag :p

Jag bad sambon att ta lite "före"-bilder och tänkte följa upp med nya bilder efter 14 resp 28 dagar. Hoppas på att se lite framsteg!
 
Jag hade tagit yogan före OCH efter. Som uppvärmning av kroppen och musklerna. Gör du ett riktigt pass så kan du bara hoppa över avslappningen, göra styrkepasset, kanske göra 2 eller tre lättare ställningar efter styrkan och sen ta avslappningsandningen som avslutning.
Jag brukar köra yogan efter som nervarvning/stretch. Men det är nog en smaksak och om man har ork kvar efter första passet.
Jag hade gjort det före och använt det som uppvärmning, tänker att det kan vara bra att ha så mycket styrka, energi och fokus som möjligt till yogan eftersom du är nybörjare. Men som @BobberiBoo säger kan det vara bra att göra lite yogainspirerade övningar som nedvarvning också, jag brukar göra ett gäng sådana både före och efter annan träning.
Jag tänker att det helt beror på hur tung yogan/styrketräningen är och vad du har för syfte med respektive. Yoga kan vara en bra uppvärmning/avslutning men det kan också vara ett helt träningspass i sig självt.
Tack för alla svar. Tror jag börjar med yoga och sedan gör lite kondition och anpassar/stryker styrkedelen beroende på hur yogapasset är. Det är mest lite mer pulshöjning än en promenad kan ge som jag är ute efter, speciellt nu när min linedance är inställd.
 
Jag blev inspirerad och har hoppat på utmaningen! Körde första passet idag.
Kändes som en lagom nivå på utmaning! Kul!
Det svåra är att få till det rent tidsmässigt men jag hoppas kunna lösa det. Kroppen behöver bli mer rörlig. Efter att ha suttit o ammat med dålig hållning i åtta månader så behöver jag hjälpa ryggen att återfå sin form och funktion 😝
 
Så himla kul att vi blev så många som kör, på olika sätt och vis! Jag tänkte när jag startade tråden att folk skulle himla med ögonen och tänka att det här låter som ännu en sådan där löjlig utmaning. Räknade med att jag på min höjd skulle få med mig 1-2 personer, men det verkar som att jag hade fel :D
 
Pass 1 - check.

Jag började morgonen så som jag ofta börjar mina måndagsmornar - rosenrasande. :o Jag vet inte vad det är med måndagar, men just denna veckodag är tålamodet obefintligt och stubinen blott en stump. Stressad och arg satte jag ner arslet framför skärmen vid 7.30 imorse. Tog ett tag innan jag kom in i det och höfterna klagade verkligen massor, speciellt högra. Blev smärtsamt påmind om hur stel kroppen är mellan varven under programmets gång.

Det var en bra och lovande start iaf.

För övrigt - är det bara jag som tycker det känns så otroligt onaturligt att andas ut genom munnen? :D Jag slutade att ens försöka efter ett tag. Jag tycker inte att det verkar lugnande på mig, trots tidigare försök med diverse andningsövningar.
 

Liknande trådar

Hundträning Tjohooo! Nu börjar det dra ihop sig sig. Utan att skämmas så snor jag en fotutmaning (gå gärna in och tryck på gilla knappen på...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
8 641
Senast: Brie
·
Kropp & Själ Vi är ett gäng som yogade på riktigt bra med en 30-dagars-utmaning i november/december, och jag tänkte köra igång en ny med början 1...
15 16 17
Svar
336
· Visningar
8 869
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Dagbok Jag är helt novis i området och har testat yoga en gång tidigare i mitt liv, den gången med blandade känslor. Idag gjorde jag dock dag 4...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 226
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 908
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp