Vårbokbingo 2020

Ceta

Trådstartare
På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen när semestrarna nalkas :D

Denna brickan gäller från 1/3 (så vi kan kryssa för sådant som lästes även i förra veckan :) ) till sista maj.

Ett kryss per bok, och kryssat kryss gäller :D Man får själv sätta sitt mål med tråden, bara strökryss, en bingo-rad, eller full bricka!

Fråga allt som känns oklart. Hoppas både nya och återvändande vill hänga på :)

1696458D-CA2F-4343-BC2B-98EE44B035B7.png
 
Jaa, så kul!

Men så typiskt att den gamla favoriten jag var sugen på är från mitt födelseår, som är en svår kategori. Flera svåra för mig denna gången måste jag säga! Men det är spännande.
 
Jag har fått Legimus-appen, dvs. ljudböcker utöver kommunens egna och speciellt bättre utbud av facklitteratur. Övervägde om jag skulle göra en utmaning av att fylla hela bingot med fackböcker, men jag ska istället använda det till att ge mig själv anledning att få in skönlitteratur också.

Börjar med förra veckans bok, en gammal favorit: Harald Gustafsson "Gamla riken, nya stater. Statsbildning, politisk kultur och identitet under Kalmarunionens upplösningsskede 1512-1541"

Handlar om förändringen från lösligt sammansatta valkungariken vars delar hade stor inbördes självständighet till de fastare kontrollerade tidigmoderna furstestaterna. Det fanns så många alternativ, olika kritiska episoder som kastade om maktbalanser och lojaliteter, så det kunde lika gärna ha slutat på helt andra sätt än med den uppdelning i Sverige och Danmark-Norge som vi känner.

Var det knektarna, menigheten eller adeln man behövde få på sin sida och hur lyckades man i såfall med det? På vilka villkor lydde rikena under sina härskare och hur förhandlades de? Var det den verkliga makten eller att få ha sitt namn överst som var det viktigaste? Som titeln säger statsbildning, politisk kultur och identitet (vad innebar det att någon var "svensk" innan nationalismen fanns som tanke?) Kan bara säga välskrivet och intressant, favorit med andra ord

Någon som har lärt sig i skolan att Gustav Vasa befriade (det entydigt definierade) Sverige från danskarna (och deras orättfärdiga maktanspråk)? Det är en sååå föråldrad, förenklad och felaktig bild...
 
Tusen tack, @Ceta !

Jag började månaden med en bok där någon dör och lyssnar nu på en med verklig person. Nästan perfekt start! Kryssar imorgon.
 
15839142245932455128741602116340.jpg


Första krysset blir "Dödssynden" av Harper Lee. Jag har haft en motvilja mot att läsa den, jag vet inte varför. 🤷🏼‍♀️ Men nu råkade jag ladda ner en lista med 300 böcker som alla bör ha läst. Först på listan var Dödssynden... Jag blev väldigt fångad av den, tyckte den var både välskriven rent konstnärligt och dels viktig i sitt innehåll.
 
Så roligt att börja på ny bricka @Ceta !!
just nu har jag lite läspaus - fick upp ögonen för ett helt nytt intresse som tar min fritid just nu. Men jag kommer tillbaka :)
 
Visa bifogad fil 46753

Första krysset blir "Dödssynden" av Harper Lee. Jag har haft en motvilja mot att läsa den, jag vet inte varför. 🤷🏼‍♀️ Men nu råkade jag ladda ner en lista med 300 böcker som alla bör ha läst. Först på listan var Dödssynden... Jag blev väldigt fångad av den, tyckte den var både välskriven rent konstnärligt och dels viktig i sitt innehåll.

Jaaa! Jag tycker jättemycket om den boken, en av mina topp tio när jag gjort sådana listor. Väldigt fina personbeskrivningar och som sagt viktig story utan att bli högtravande. Jag skulle ju kunna avnjuta den en gång till och få krysset "omläsning av en gammal favorit"! :idea:
 
Jag kryssar "där en viktig karaktär har något av dina namn" med Snödrift av Helene Tursten. Tredje boken om polisen Embla Nyström, som heter Åsa i andranamn och det är också mitt namn. En av personerna som tros vara ansvarig för försvinnandet av Emblas bästa vän för 15 år sedan hittas död, och kort därefter även hans bror. Embla har också fått ett telefonsamtal från någon som lät som den försvunna vännen. Lever hon?
En lättläst deckare, inget utöver det vanliga, men jag gillade den.

Kryssar också "där en verklig person figurerar på något sätt" med Bricken på Svartvik av Vibeke Olsson. Andra boken om Bricken som växer upp invid sågverket Svartvik i slutet av 1800-talet. Intressant och bra. Och i början kommer kung Oscar II på ett kort besök.
 
Eftersom reglerna sa från 1 mars och framåt, och jag är i full gång med att läsa, så kan jag kryssa en del rutor och direkt få ett bingo :cool: Ignorera svengelskan och de inte helt lyckade illustrationerna i bokbingorutorna :p

För rutan med en bok som är i en serie med minst 3 delar - "Skinwalker", av Faith Hunter. En urban fantasy bok fylld med vampyrer, skepnadsändrare och häxor, och med en, boktavligt talat, kick-ass heroine. Det vill säga liknande med t.ex. Ilona Andrews och Patricia Briggs, för de som gillar den typen av böcker (jag gör det i alla fall :D ). Det är första boken jag läser av Hunter, men det kommer troligtvis bli fler.

För rutan med en bok som utspelar sig före 1900 - "Bringing Down the Duke", av Evie Dunmore. En historical romance som utspelar sig i England på viktoriansk tid. Definitivt läsvärd om man gillar regency historical romance, t.ex. Julia Quinn eller Lisa Kleypas. Det var hennes första bok, så det blir intressant att se hur hennes framtida böcker blir.

För rutan med en bok som har minst 6 ord i titeln - "Cloudy with a Chance of Witchcraft", av Mandy M. Roth. En paranormal romance publicerad i år, även det en debutroman. Boken har ett liknande upplägg som Kristen Painter's böcker, med en värld där det finns övernaturliga väsen vilket vanliga människor inte vet om, och att det finns en stad där en hel del övernaturliga är bosatta och som använder det som tema för att gömma sig in plain sight. Trevlig, men inte något underverk precis och jag får se om jag kommer läsa mer av henne i framtiden.

För rutan med en bok där någon dör - "Lake Silence", av Anne Bishop. Det är del 6 i hennes serie "The Others", och den första boken med nya huvudkaraktärer där de tidigare huduvkaraktärerna bara är med som biroller. Det är en urban fantasy av ett lite mörkare slag, men väldigt bra böcker (även enligt mig som avskyr allt som har med skräck att göra :p). Dock inte riktigt i nivå med första och andra boken i serien, vilka jag tycker ha varit bäst hittills (kanske jag kan läsa om igen för krysset för omläsning av gammal favorit?)

Och sista rutan som ska kryssas nu, och då även första bingot, en bok där en verklig person figurerar på något sätt - "Red, White and Royal Blue", av Casey McQuiston. En mycket bra och trevlig romance-bok, där sonen till USA's president blir kär i en av Englands prinsar. Den hamnade på min att-läsa lista efter att jag scrollade igenom förra årets Goodreads Choice Awards på jakt efter bra böcker, och den här vann då romance-kategorin. Vilket jag förstår helt och hållet nu efter att ha läst den! Som sagt - mycket bra och trevlig bok, vilket passar mig perfekt ;)

IMG_20200311_200853476.jpg
 
Och sista rutan som ska kryssas nu, och då även första bingot, en bok där en verklig person figurerar på något sätt - "Red, White and Royal Blue", av Casey McQuiston. En mycket bra och trevlig romance-bok, där sonen till USA's president blir kär i en av Englands prinsar. Den hamnade på min att-läsa lista efter att jag scrollade igenom förra årets Goodreads Choice Awards på jakt efter bra böcker, och den här vann då romance-kategorin. Vilket jag förstår helt och hållet nu efter att ha läst den! Som sagt - mycket bra och trevlig bok, vilket passar mig perfekt ;)
Jag kan ju tillägga att Red, White & Royal Blue visserligen har fiktiva både presidentsfamiljer och brittiska kungafamiljer, men att det trots det är med en del verkliga personer - t.ex. Obama-familjen, Seth Meyers och Anderson Cooper nämns alla i olika sammanhang och David Beckham figurerade i boken som åskådare på Wimbledon.
 
15839585795935969077425031533559.jpg

Jag kryssar vidare med en bok där en verklig person förekommer. Har lyssnat på "Bränn alla min brev" av Alex Schulman.

Det är egentligen inte alls min typ av bok, men oj så fängslande den är! Dessutom visste jag typ inget om Sven och Karin Stolpe eller Olof Lagercrantz så det var ju lite bildande för mig. Jag tycker att det är faschinerande hur individer hänger samman och ibland funderar jag på hur det skulle bli om man kunde binda samman världen in ett gigantiskt organigram...
 
Senast ändrad:
Kul med nytt bingo! :bump:

Jag har läst en bok den här månaden än så länge, så jag kryssar Hunger av Knut Hamsun som "vidgar dina vyer". Den handlar om en svältande man och hur hans sinne och kropp påverkas av den ständiga hungern. Fascinerande tycker jag som aldrig har varit i närheten av att gå hungrig.

Vårbokbingo 2020.jpg
 
Förra veckan läste jag Monster i terapi av Mats Strandberg och Jenny Jägerfeld. En psykolog har försvunnit och för att få reda på vad som hänt läser man transkriptioner från hennes terapisessioner, utdrag ur hennes arbetsdagbok och lite andra dokument. Det visar sig att hon håller på med ett projekt där hon lyckats få diverse (litteratur)historiska karaktärer att gå i terapi. Det är rätt underhållande att läsa om Frankenstein, Carmilla, Dorian Gray och Dr Jekyll, men det blir också lite platt dramaturgiskt. Gillade ändå och kryssar som Overklig bok.

Den här veckan har jag läst Klubben av Matilda Gustavsson och egentligen skulle den kanske passa bättre på Overklig bok, men jag kryssar istället Bok där en verklig person figurerar. Den handlar om grävandet som avslöjade Jean-Claude Arnault som sexualbrottsling och också ledde till krisen inom Svenska Akademin. Den är otroligt bra och träffsäker, ibland känner jag att jag inte hänger med på alla trådar. Men samtidigt måste det nog ses som en styrka att hela historien tillåts vara komplex. Och så otroligt belysande för hur en tystnadskultur fungerar.

3E0B6D82-DBBB-4BE1-8266-CB9465DACDB4.jpeg
 
Kryssar "utspelar sig före 1900" med tredje boken om Bricken, Sågspån och eld av Vibeke Olsson.
Svårt att säga så mycket om den utan att spoila för de som vill läsa hela serien.
Bricken är nu 20, och hennes kärlek återkommer till sågverket efter några års frånvaro. Men han dricker och är inte troende, så är han verkligen någon att lita på? Brickens bästa vän bor på fattighuset då hon har lungsot och inte kan arbeta. Pappa börjar bli gammal, han är ju snart 50 och utsliten i kroppen.
Men trots att man förstår att mycket var tungt, så finns ändå sammanhållningen bland arbetarna och en hel del glädje.
 
Jag kryssar omläsning av en gammal favorit. Jag har läst om denna boken som är en skildring av konstnärsparet Sigrid Hjerten och Isaac Grunewalds liv. En skildring där både de antisemitiska hoten som Isaac utsätts för och även till viss del drabbar Sigrid för att hon är gift med honom (Isaac var ju jude) och samhällets diskriminering på grund av detta. Isaac får inte ställa ut på grund av att han är jude och Sigrid får inte ställa ut för att hon är kvinna. En otroligt intressant och läsvärd bok som verkligen skildrar deras äktenskap genom åren i Paris och också de hot och trakasserier som de utsattes för som är skakande läsning emellanåt. Deras livshistoria tillsammans slutar på ett väldigt tragiskt sätt för dem när Sigrid hamnar på Beckomberga sjukhus och dör i sviterna av en dåligt genomförd lobotomi 1948. Rekommenderar boken!
96194_13023946_o_1@2x.png
:
 

Liknande trådar

Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 588
Senast: startpompe
·
Kultur Då kör vi! :bump: Reglerna är mycket enkla: För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 054
Senast: Klara
·
Kultur Äntligen är det dags igen :bump: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
21 964
Senast: malumbub
·
Kultur Nu är det dags för höstens bokbingo :banana: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
8 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp