Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ååh vad jag känner mig kräsen. En bekant lämnade av två stora sopsäckar med bebis- och barnkläder och jag tackade såklart så mycket men efter att hon åkt hem gick jag igenom kläderna och plockade ut kanske en liten ICA-kasse med kläder som jag tyckte var vettiga. :o Vill inte ha kläder som måste krängas över huvudet på nyfödd, vill inte ha kläder med fläckar på, vill inte ha kläder som känns sträva och hårda i tyget, vill inte ha... fula(!) kläder. Herregud jag känner inte igen mig själv. :rofl: En kollega sa att hon hade en massa lakan att sälja, och jag kände bara... begagnade lakan, när det finns nya till en liten peng på IKEA? Och en begagnad bröstpump att sälja, vilket jag också kände direkt: nix. Ja jag VET mycket väl att det inte är något fel alls på dessa begagnade grejer, det är snarare fel på mig som vill lägga mer pengar än nödvändigt på saker här, men jag får väl skylla på att det är första barnet.

På tal om lakan, hur ska man tänka? Ett lakan i spjälsängen under babynestet i början - ska man ha lakan i babynestet också? :confused: Ska man ha lakan i barnvagnen? Jag vill nog ha en fårskinnsfäll i vagnen, läste att det är toppen även på sommaren. Men har man lakan under det då? Ska det vara några superlakan som är vattentäta eller behövs inte det med tanke på hur bra blöjorna är idag? Riktiga rookie-frågor här! :laugh:
Äsch, klart du får vara kräsen! Just lakan hade jag definitivt velat köpa nytt :p

Jag kan bara berätta hur vi gjorde förra gången, men vi hade ett vattentätt lakan underst i spjälsängen, vanligt ovanpå. I nestet hade vi inget lakan, det hade nog blivit väldigt knöligt. Däremot en halv filt, som jag drog ut vid fotändan och upp över bebis. Svårt som tusan att förklara :D vi hade fårskinn och inget lakan i vagnen.
 
Ååh vad jag känner mig kräsen. En bekant lämnade av två stora sopsäckar med bebis- och barnkläder och jag tackade såklart så mycket men efter att hon åkt hem gick jag igenom kläderna och plockade ut kanske en liten ICA-kasse med kläder som jag tyckte var vettiga. :o Vill inte ha kläder som måste krängas över huvudet på nyfödd, vill inte ha kläder med fläckar på, vill inte ha kläder som känns sträva och hårda i tyget, vill inte ha... fula(!) kläder. Herregud jag känner inte igen mig själv. :rofl: En kollega sa att hon hade en massa lakan att sälja, och jag kände bara... begagnade lakan, när det finns nya till en liten peng på IKEA? Och en begagnad bröstpump att sälja, vilket jag också kände direkt: nix. Ja jag VET mycket väl att det inte är något fel alls på dessa begagnade grejer, det är snarare fel på mig som vill lägga mer pengar än nödvändigt på saker här, men jag får väl skylla på att det är första barnet.

På tal om lakan, hur ska man tänka? Ett lakan i spjälsängen under babynestet i början - ska man ha lakan i babynestet också? :confused: Ska man ha lakan i barnvagnen? Jag vill nog ha en fårskinnsfäll i vagnen, läste att det är toppen även på sommaren. Men har man lakan under det då? Ska det vara några superlakan som är vattentäta eller behövs inte det med tanke på hur bra blöjorna är idag? Riktiga rookie-frågor här! :laugh:

Jag köpte nytt till vagnen/bedside crib:en men fick till spjälsängen av en kollega. Har inte haft några problem med begagnat men tar såklart hellre emot från folk man känner än totala främlingar och självklart ska det vara rena fina saker. Har tänkt att det är positivt att de gått några varv i tvättmaskin mtp kemikalier osv.

Vi tänkte inte köpa nest, för det var en sån sak flera sa att de aldrig använt. Sen hade dom det på BB och det var ganska praktiskt. Även att ha i vagnen första tiden när bebis var pytte och rullade omkring i liggdelen. På BB hade de örngott över nestet, så vi fortsatte med det. Sen blir det ju ändå sunkigt av kräks o annat härligt efter ett tag, men vi hade ett sånt enkelt vitt bomullsnest så det var bara att köra i maskin.

Jag hade vanliga lakan i liggdelen men en gång bjöd sonen på en härlig ryggbajs (och det händer då och då med småttingar) och då gick det igenom både kläder och lakan men madrassen gick fint att köra i maskin den med.

Madrasskydd är en bra grej. Kanske finns till spjälsäng också men tänker på till egna sängen. I början svettas man som en gris av alla hormoner, man läcker bröstmjölk överallt och bebis kräks och bajsar :D är man lite rädd om sin bäddmadrass kan jag varmt rekommendera om ni inte redan har ett sådant.
 
Madrasskydd är en bra grej. Kanske finns till spjälsäng också men tänker på till egna sängen. I början svettas man som en gris av alla hormoner, man läcker bröstmjölk överallt och bebis kräks och bajsar :D är man lite rädd om sin bäddmadrass kan jag varmt rekommendera om ni inte redan har ett sådant.
Så sant, förra gången sov jag på en handduk tills dottern slutade amma typ. Madrasskydd under lakanet är förmodligen mysigare :D
 
Här kommer en uppdatering från mig.
Gick in i v 22 igår.
Var på rul för ett par veckor sen och fick se att det är en lite pojke i magen😍 har inga krämpor direkt förutom att jag får väldigt ont i nedre delen av magen och i underlivet emellanåt. Känner inte av bebis mer än att det bubblar till då och då, men så har jag moderkakan i framvägg också.

Har tänkt att börja införskaffa de första sakerna snart så det inte blir allt på en gång sedan.

Vi har ingen bra lösning på att få ihop barnrum och vårat sovrum på samma våning som vi vill ha det. När tycker ni att bebis behöver eget rum? Annars är vår tanke just nu att ha spjälsäng inne i vårt sovrum tills vi kommer på något bättre. Vi hyr gård idag men letar efter eget ställe, därav att vi inte vill lägga för mycket pengar och tid här.
 
Vi har ingen bra lösning på att få ihop barnrum och vårat sovrum på samma våning som vi vill ha det. När tycker ni att bebis behöver eget rum? Annars är vår tanke just nu att ha spjälsäng inne i vårt sovrum tills vi kommer på något bättre. Vi hyr gård idag men letar efter eget ställe, därav att vi inte vill lägga för mycket pengar och tid här.

Yngsta barnet här fick eget rum i somras och fyllde 4 under hösten :angel: Det var kanske liite overdue mest pga att en väldig massa leksaker huserat inne i vårt sovrum ett tag :D Men första året minst finns det absolut inget behov tycker jag, och det går nog i de flesta fall alldeles utmärkt att dela rum med föräldrarna betydligt längre än så också. :)
 
Vi har ingen bra lösning på att få ihop barnrum och vårat sovrum på samma våning som vi vill ha det. När tycker ni att bebis behöver eget rum? Annars är vår tanke just nu att ha spjälsäng inne i vårt sovrum tills vi kommer på något bättre. Vi hyr gård idag men letar efter eget ställe, därav att vi inte vill lägga för mycket pengar och tid här.

Tycker inte heller att det är någon panik med eget rum, det ska vara för att ha ett ställe att samla leksaker på i så fall. Vi bor i en tvåa, letar hus lite sporadiskt men har absolut ingen panik utan bebben kommer få dela rum med oss :) Skönt att ha dom nära med, tänker jag mig i alla fall #noobförälder
 
Vi kommer inte heller ha ett barnrum till en början. Vi bor i en 3a men med familj en bit bort värderar vi ett gästrum högre till en början. Sedan blir det nog någon kombination av barnrum/gästrum. Tror det kommer funka ganska länge :)
 
Vi saknar också ett till barnrum. Barn 1 tror jag började sova i eget rum, mitt emot vårt sovrum när vi slutade amma vid 10 mån. Vi sov då bättre båda två.

Nu behöver vi bygga om, så blir minst 1 år i vårt rum.
 
Vi har massor med plats och kommer göra i ordning ett rum för barnsaker som blir barnrum men sen lär väl barnet sova i eget rum först efter 6 månader eller senare. Det beror väl på hur nätterna går främst, jag hoppas att barnet ärver mina sovvanor som barn. Jag sov hela nätterna från dag 1 :D Men det lär väl inte vara troligt :angel:
 
80% av lönen motsvarar 7 dagar FP per vecka. Första året spelar det ingen roll hur många/få du tar ut för att "skydda" din SGI, dvs du måste inte ta ut en enda dag men behåller din SGI ändå, men 7 uttagna dagar ger såklart mer pengar än 3 dagar. Efter att barnet fyllt ett år måste du ha sysselsättning minst 5 dagar/vecka för att fortsätta skydda SGI:n vilket kan vara jobb 2 dagar och föräldrapenning 3 dagar t ex.

Och ja du kan absolut ta ut FP de dagar du inte jobbar :) man kan även ta ut delar av dag om du jobbar halvdagar t ex. Det är ingen skillnad på helgdagar och vardagar men det finns ju lägstanivådagar vilket ger väldigt mycket mindre pengar. De kan dock bara tas ut efter att man tagit ut ett antal dagar med "normal" ersättning.

Ang. bärsjalar kan jag tipsa om att se efter om det finns sjalotek nära. De håller dels kurser i knyt och bärande och så brukar man få hyra sjalar för att testa fram vilken som passar. 1000 kronor låter väldigt dyrt. Jag köpte en ergobaby hybridsjal för typ 700 och det tyckte jag var dyrt. Den har för övrigt aldrig blivit använd....

Tack för hjälpen, det känns lite grann mer överkomligt att ta sig igenom den här planeringen nu. Ska sätta mig och försöka få fram en bra plan idag hade jag tänkt. Angående sjalar så såg jag en nopprig begagnad sjal som låg ute för 2500 kr. Svimmade lite. :D
 
Här levs det verkligen om i magen... mysigt ofta men har redan börjat ofrivilligt kvida/rycka till i kollektivtrafiken när jag får nån välplacerad spark eller bebis tar spjärn på tvären eller mot blåsan och pressar sig raklång. Tycker att en 28-veckors bör vara så liten och klen men denna motionerar sig sannerligen stark :wtf:

Kändes nyss som att min navel skulle brista :eek:
 
Ni skriver sa mkt att jag knappt hinner med att läsa, än mindre skriva :)

Tack för era tips om foglossningar, jag ska försöka tänka pa det även om det är svart. Vi har snökaos och det har inte direkt gjort det lindigare. Välja mellan att skotta snö för att fa ut bilen eller pulsa i snö/snömodd med barnvagn. Backar överallt dessutom. Men nu ska snöandet lugna ner sig.
Min kropp känns överlag ganska slut, kanske inte sa konstigt med 5 graviditeten pa 10 ar och dessutom övervikt att släpa pa.

Pa mandag är det dags för läkarbesök och ultraljud, hoppas pricken pa hjärtat är borta da.

Ang. rädsla inför förlossningen. Jag känner mig mer orolig nu, inte rädd men orolig för att ngt ska ga fel. Min förra förlossning (nr4) var den "värsta". Kände mig övergiven och inte trodd av barnmorkan, hon stirrade mer pa maskinerna än lyssnade pa mig. Jag kände mig ocksa stressad, "alla" hade sagt att med nr 4 kommer allt ga fort och hon skulle komma före bf. Gick 6 dagar över och det var en lang förlossning. Hoppas jag kan slappna av och hitta lugnet den här gangen. Hade en snabb och enkel förlossning med nr 3, en san vill jag ha igen. Lite nervös känner jag mig ocksa hur vi löser barnpassningen av syskonen.

ang. barnrum. Vi har möjlighet att dela av ett rum pa övervaningen sa vi har fyra barnrum pa övervaningen och ett pa nedervaningen (vi har ocksa sovrummet nere). Nu har 1aringen sovrummet nere och det kommer hon och bebisen fa dela till att börja med. Det är ett stort rum med nästan tva hela väggar är golv-tak fönster och det är alltsa svart att möblera och att fa in en säng till. När 1aringen är redo att sova i översängen i en vaningssäng kommer bebis flytta in där, innan dess far den sova hos oss men ha alla sina saker i det rummet.
 
Min plan med barnrum är bara att tapetsera när jag gått hem från jobbet om två månader, mest för att sysselsätta mig. Jag hittade en tapet jag blev kär i. Sedan får det nog fortsätta vara ett gym/förvaring av barnsaker ett tag till. Jag känner ingen brådska att få ordning på barnrummet, det känns inte som det kommer bli så mycket använt i början ändå. :)

Idag har jag faktiskt fått tummen ur och fixat gravidförsäkring. När jag upptäckte att jag fortfarande betalar en hemförsäking för en lägenhet jag flyttade från för 1,5 år sedan så kände jag att det faktiskt var dags att ta sig i kragen och ringa... Jag avskyr att prata i telefon, men skönt när det var klart!
 
Här levs det verkligen om i magen... mysigt ofta men har redan börjat ofrivilligt kvida/rycka till i kollektivtrafiken när jag får nån välplacerad spark eller bebis tar spjärn på tvären eller mot blåsan och pressar sig raklång. Tycker att en 28-veckors bör vara så liten och klen men denna motionerar sig sannerligen stark :wtf:

Kändes nyss som att min navel skulle brista :eek:
Men eller hur, det känns som att min överkropp är ungefär en decimeter för kort för hon tar typ spjärn mellan urinblåsan och mina revben :crazy: ofta känns det också som att hon nyper i urinblåsan, gör ont och känns extremt märkligt! Lustigt i alla fall att hon ligger exakt som storasyster i magen, hela tiden åt höger men med lite sparkar och viftande till vänster :D
 
Min bebis har börjat röra sig lite mer, tidigare kände jag bara langt ner till vänster. Nu högre upp och ibland pa höger sida och ibland pa vänster. Men det är fortfarande en lugn bebis, känner i princip bara pa kvällen när jag äntligen kan sätta mig i soffan och slappna av.
 
Idag har jag varit in och lämnat blodprov, gallsyreprov (det som påvisar ev hepatos), hoppas hoppas att det inte visar något. Just idag tycker jag klådan är lindrigare faktiskt (peppar peppar). BM-besök igår och allt såg bra ut. :)

Här är det också livligt i magen :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 163
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 602
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
398
· Visningar
42 529
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 001
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp