Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
En liten uppdatering från oss. Lillpojken som ännu inte fått ngt namn blir 3! veckor på lördag.

Det är tuffare än jag kunnat föreställa mig att vara förälder (och tror inte att jag hade några orimliga förväntningar innan). Ffa är det amningen som är bekymmersam för oss och att han har svårt att sova utan att ligga på bröstet.

Jag använder amningsnapp eftersom han har svårt att få grepp annars. Det är ett jävla meck rent ut sagt och ofta har han rivit ner den ett gäng gånger innan han börjar amma. Jag trodde inte ett barn kunde äta så mkt. Ofta sitter jag fast i amingstronen flera gånger timmar främst på kvällen.

På natten äter han varannan- var tredje timme. Det skulle vara helt okej om han kunde sova i nestet, som det är nu sover han på sambons bröst mestadels. Känner ändå att jag och sambon delar mkt på bördan och det känns fint. Är dock orolig hur det ska gå när sambon ska jobba 2 nätter om ett tag. Det känns jobbigt.

Jag försöker trösta mig med att många säger att allt blir lättare när de är lite större, för judt nu njuter jag inte alls av honom och av livet med en bebis. ❤
Första tiden är (ofta) jättetuff... Minns att jag tyckte det var ren överlevnad från dag till dag.

Amningsnapp kan vara ett jäkla meck och oftast har de lite svårare att få ut mjölken med den på så då ammar de mer av den anledningen. Har de misstänkt kort läpp-/tungband eller liknande eftersom han har svårt att få grepp? Det där är en evig diskussion i amningsgruppen på FB där folk börjat med amningsnapp pga dåligt tag/såriga bröstvårtor och sedan har svårt att göra sig av med den. Jag kan verkligen rekommendera amningshjälpen och att ringa en hjälpmamma (finns lista på deras hemsida) bara för att bolla lite. De är jätteduktiga på att komma med tips och råd för att göra första tiden liiite lättare.

Har du nån sjal eller liknande så att bebis kan hänga på dig och du kan få fria händer? Klyschan "9 månader i magen, 9 månader på magen" är ju tyvärr ganska sann för många bebisar :crazy:
 
Stort grattis till alla er andra som fött ❤
Hoppas du får en bra förlossning @Ja88 !
Det var lite jobbigare än vanligt att fodra och få ut hästarna, men med hjälp av 4 åriga dottern blev det också ordnat kvällsfoder. Under en sen frukost kändes lite sammandragningar. Började överväga om det var tid, men de få tillfällen med sammandragningar veckorna innan varade försvunna efter 1 timmes vila. Så vid 9.45 la jag mig 1 timme. Värkarna var regelbundna och kändes mest som kraftig mensvärk. Skickade iväg min man på de ärenden som var planerade för dagen. Vi hade ju god tid! Tog en dusch vid 11 och började fundera på om allt var packat. 11.45 ringde jag förlossningen och sa nu kommer jag. De tyckte att jag kunde ju komma på en kontroll...Men skulle det gå snabbt får jag ju ringa ambulans. Min man kommer nu hem och blir lite överraskad över att vi ska iväg NU. Vi har 45 min till förlossningen. 13.02 parkerar vi. När vi kommer in på sjukhuset tilltar värkarna och jag måste stanna för att andas igenom. Får gå direkt till förlossningsrum. 13.25 är vi inskrivna. Ber om all smärtlindring jag kan få, med anledning av tidigare förlossning. De hinner ta in instrument till spinalbedövning, men jag är 8 cm öppen och 13.47 föds lillasyster.

Krävdes lite extra oxytocin för att få ut hela placenta. Hoppas allt kom ut! :crazy:
Pga hastig andning och lite höga infektionstal efter mekonium i fostervattnet blev lillasyster inlagd och vi fick bli lite längre än planerat

Allt som allt en bra förlossning! :)
 
Stort grattis till alla er andra som fött ❤
Hoppas du får en bra förlossning @Ja88 !
Det var lite jobbigare än vanligt att fodra och få ut hästarna, men med hjälp av 4 åriga dottern blev det också ordnat kvällsfoder. Under en sen frukost kändes lite sammandragningar. Började överväga om det var tid, men de få tillfällen med sammandragningar veckorna innan varade försvunna efter 1 timmes vila. Så vid 9.45 la jag mig 1 timme. Värkarna var regelbundna och kändes mest som kraftig mensvärk. Skickade iväg min man på de ärenden som var planerade för dagen. Vi hade ju god tid! Tog en dusch vid 11 och började fundera på om allt var packat. 11.45 ringde jag förlossningen och sa nu kommer jag. De tyckte att jag kunde ju komma på en kontroll...Men skulle det gå snabbt får jag ju ringa ambulans. Min man kommer nu hem och blir lite överraskad över att vi ska iväg NU. Vi har 45 min till förlossningen. 13.02 parkerar vi. När vi kommer in på sjukhuset tilltar värkarna och jag måste stanna för att andas igenom. Får gå direkt till förlossningsrum. 13.25 är vi inskrivna. Ber om all smärtlindring jag kan få, med anledning av tidigare förlossning. De hinner ta in instrument till spinalbedövning, men jag är 8 cm öppen och 13.47 föds lillasyster.

Krävdes lite extra oxytocin för att få ut hela placenta. Hoppas allt kom ut! :crazy:
Pga hastig andning och lite höga infektionstal efter mekonium i fostervattnet blev lillasyster inlagd och vi fick bli lite längre än planerat

Allt som allt en bra förlossning! :)

Oj! Vilken fart hon hade, lillasyster!
 
Första tiden är (ofta) jättetuff... Minns att jag tyckte det var ren överlevnad från dag till dag.

Amningsnapp kan vara ett jäkla meck och oftast har de lite svårare att få ut mjölken med den på så då ammar de mer av den anledningen. Har de misstänkt kort läpp-/tungband eller liknande eftersom han har svårt att få grepp? Det där är en evig diskussion i amningsgruppen på FB där folk börjat med amningsnapp pga dåligt tag/såriga bröstvårtor och sedan har svårt att göra sig av med den. Jag kan verkligen rekommendera amningshjälpen och att ringa en hjälpmamma (finns lista på deras hemsida) bara för att bolla lite. De är jätteduktiga på att komma med tips och råd för att göra första tiden liiite lättare.

Har du nån sjal eller liknande så att bebis kan hänga på dig och du kan få fria händer? Klyschan "9 månader i magen, 9 månader på magen" är ju tyvärr ganska sann för många bebisar :crazy:

Jag har ganska små och inte så spetsiga bröstvårtor, så därför vi behöver amningsnapp. Har inte kikat på hans tungband, men tror inte det är för kort. Han har inte tydligt hjärtformad tunga iaf som många med kort tungband har. BVC tror att det kan bli bättre när han ätit upp sig lite. Han är fortfarande väldigt tunn, har precis passerat födelsevikt
 
En liten uppdatering från oss. Lillpojken som ännu inte fått ngt namn blir 3! veckor på lördag.

Det är tuffare än jag kunnat föreställa mig att vara förälder (och tror inte att jag hade några orimliga förväntningar innan). Ffa är det amningen som är bekymmersam för oss och att han har svårt att sova utan att ligga på bröstet.

Jag använder amningsnapp eftersom han har svårt att få grepp annars. Det är ett jävla meck rent ut sagt och ofta har han rivit ner den ett gäng gånger innan han börjar amma. Jag trodde inte ett barn kunde äta så mkt. Ofta sitter jag fast i amingstronen flera gånger timmar främst på kvällen.

På natten äter han varannan- var tredje timme. Det skulle vara helt okej om han kunde sova i nestet, som det är nu sover han på sambons bröst mestadels. Känner ändå att jag och sambon delar mkt på bördan och det känns fint. Är dock orolig hur det ska gå när sambon ska jobba 2 nätter om ett tag. Det känns jobbigt.

Jag försöker trösta mig med att många säger att allt blir lättare när de är lite större, för judt nu njuter jag inte alls av honom och av livet med en bebis. ❤
Ja det är jobbigt särskilt i början innan både bebis och resten av familjen hittat några slags rutiner. Jag tycker också det vore klokt att kontakta amningshjälpen. Vi var på utbildning där innan storasyster kom och även om jag inte riktigt gillade allt (hon som höll i just den utbildningen var väldigt kategorisk) så fick jag med mig många kloka saker som jag definitivt tror underlättade amningen. Men jag kan säga att jag hade förträngt hur jäkla ont det gör i början, mina bröstvårtor är inte glada! Nora har ett rejält starkt grepp dessutom så får hon lite dåligt tag är det hopplöst att lirka loss henne för att rätta till :crazy:
Hoppas det blir lättare för er snart!
 
... så väger nu 3125 gram och är 53 cm lång. Han är en liten fågelunge.

Har inte provat sjal, det kan ju lösa problemen på dagen till viss del, men inte på natten. Men, ska absolut testa det!

Just nu känns det helt omöjligt att jobba bort amningsnappen. Har testat ett par gånger men han får inte alls grepp...
 
Jag har ganska små och inte så spetsiga bröstvårtor, så därför vi behöver amningsnapp. Har inte kikat på hans tungband, men tror inte det är för kort. Han har inte tydligt hjärtformad tunga iaf som många med kort tungband har. BVC tror att det kan bli bättre när han ätit upp sig lite. Han är fortfarande väldigt tunn, har precis passerat födelsevikt
Har du provat "hamburgergreppet"? Det fick jag köra på i början för att Nora skulle få grepp ordentligt, för mina bröstvårtor växer liksom inte till sig förrän en bit in i amningen.
 
Jag har ganska små och inte så spetsiga bröstvårtor, så därför vi behöver amningsnapp. Har inte kikat på hans tungband, men tror inte det är för kort. Han har inte tydligt hjärtformad tunga iaf som många med kort tungband har. BVC tror att det kan bli bättre när han ätit upp sig lite. Han är fortfarande väldigt tunn, har precis passerat födelsevikt
Jag vet att det diskuterats att små bebisar egentligen kan suga sig fast på en vägg så att plana eller inåtvända bröstvårtor egentligen inte skulle utgöra ett hinder, men jag vågar inte göra några bestämda uttalanden om det. Men man ska veta att amningsnapp KAN göra att bebis har svårare att få i sig mjölk (=svag viktuppgång), stimulera bröstet sämre så att produktionen minskar och öka risken för mjölkstockning så det brukar rekommenderas att man försöker vänja bort den. Men går det inte är amningsnapp klart att föredra framför ingen amning.

Jag liggammade på natten och rullade försiktigt iväg från bebis när han somnat. Det var enda sättet för oss eftersom jag inte vågade samsova intill honom. Ofta vaknade han ändå... Sambo fick sova på soffan så att det fanns plats i sängen.

Hamburgergreppet som @Flixon nämnde var ett bra tips, ibland kan man också med en bröstpump pumpa upp vårtorna lite. Men har bebis vant sig vid nappen är det en tillvänjningsperiod vid bröstet såklart.
 
Ja det är jobbigt särskilt i början innan både bebis och resten av familjen hittat några slags rutiner. Jag tycker också det vore klokt att kontakta amningshjälpen. Vi var på utbildning där innan storasyster kom och även om jag inte riktigt gillade allt (hon som höll i just den utbildningen var väldigt kategorisk) så fick jag med mig många kloka saker som jag definitivt tror underlättade amningen. Men jag kan säga att jag hade förträngt hur jäkla ont det gör i början, mina bröstvårtor är inte glada! Nora har ett rejält starkt grepp dessutom så får hon lite dåligt tag är det hopplöst att lirka loss henne för att rätta till :crazy:
Hoppas det blir lättare för er snart!
Jag har ju krigat mig genom hela graviditeten med bibehållen amning av sonen. Trodde aldrig vi skulle amma såhär länge men han har velat fortsätta och jag har inte känt någon motivation att sluta även om det gjort så inåt helvete ont och mjölken sinade tidigt i graviditeten. Tänkte att bröstvårtorna kanske kommer vara härdade av den anledningen men jag vetesjutton... En liten spädis tenderar att ha en jävla sugförmåga :crazy: så räknar med storkonsumtion av purelan även denna gång!
 
Jag har ju krigat mig genom hela graviditeten med bibehållen amning av sonen. Trodde aldrig vi skulle amma såhär länge men han har velat fortsätta och jag har inte känt någon motivation att sluta även om det gjort så inåt helvete ont och mjölken sinade tidigt i graviditeten. Tänkte att bröstvårtorna kanske kommer vara härdade av den anledningen men jag vetesjutton... En liten spädis tenderar att ha en jävla sugförmåga :crazy: så räknar med storkonsumtion av purelan även denna gång!
Jag hoppas för din skull att den teorin håller! :D
 
Tycker det är svårt med färdigmat som kan vara rumstempererad... Funderade på såna wasa-knäcke med pålägg men glömde det. Får kanske komplettera. Köpte som sagt några proteinbars och såna "froosch"-smoothies.

De hade extrapris på druvsocker i en fyndlåda på mataffären men det var sånt man blandar i vatten så jag skippade det men det kanske hade varit något. Tog inget sånt förra gången och var nog egentligen rätt tom på energi eftersom jag inte åt något från värkstart vilket tog 22 timmar. Kanske svänger förbi ICA och ser om det är kvar i eftermiddag, haha!

Födde på BB Stockholm förra gången och där hade de skyltar över hela MVC, BB och förlossningen att pga allvarlig nötallergi var alla typer av nötter strikt förbjudna så jag vågade inte köpa med några nu även om vi föder på nytt ställe.

Dock ligger Akademiska relativt centralt i Uppsala så det finns ju alltid pressbyrån/7eleven och dylikt inom små avstånd så i värsta fall får sambo knata iväg och köpa något.

Kom just hem från barnmorskan. Blodtrycket bra, hjärtljuden bra och tillväxtkurvan bra. Dock helt rörlig bebis fortfarande :cautious: men huvudet åt rätt håll iallafall. Dock låg benen typ i spagat (?) så därför känns sparkarna lite överallt trodde BM.

Hon skyndade sig för att jag skulle hinna förbi labb och ta blodprover inför förlossningen men jag hade lämnat mitt leg hemma (vilket jag inte vågade säga :p:o, smet ut via VC men gick direkt till bilen) så får åka en vända imorn och ta dem.
Barnmorskan på profylaxkursen påstod att nötter är okej, så vi chansar. Och enligt uppgift finns det kyl/frys/micro även på förlossningen, men jag har inte sett det själv. Vi är inne på att ta med en kylväska:o:D
 
Packade müslibars, bananer, kex med torkad frukt i, juice och trocadero :)
Hann inte äta något, men var skönt att ha efteråt också.

Tycker det kändes bättre att ha för mycket med, än att vara hungriga och tomma på energi.
Jag håller med om att det är bättre att ha för mycket än för lite (och det är min allmänna hållning till matsäck oavsett vart man ska:p).
 
En liten uppdatering från oss. Lillpojken som ännu inte fått ngt namn blir 3! veckor på lördag.

Det är tuffare än jag kunnat föreställa mig att vara förälder (och tror inte att jag hade några orimliga förväntningar innan). Ffa är det amningen som är bekymmersam för oss och att han har svårt att sova utan att ligga på bröstet.

Jag använder amningsnapp eftersom han har svårt att få grepp annars. Det är ett jävla meck rent ut sagt och ofta har han rivit ner den ett gäng gånger innan han börjar amma. Jag trodde inte ett barn kunde äta så mkt. Ofta sitter jag fast i amingstronen flera gånger timmar främst på kvällen.

På natten äter han varannan- var tredje timme. Det skulle vara helt okej om han kunde sova i nestet, som det är nu sover han på sambons bröst mestadels. Känner ändå att jag och sambon delar mkt på bördan och det känns fint. Är dock orolig hur det ska gå när sambon ska jobba 2 nätter om ett tag. Det känns jobbigt.

Jag försöker trösta mig med att många säger att allt blir lättare när de är lite större, för judt nu njuter jag inte alls av honom och av livet med en bebis. ❤
Jag har verkligen inga råd att komma med, det är andra bättre lämpade till, men jag vill bara säga att jag hoppas det lättar för er och att jag hört mycket gott om Amningshjälpen. Om du får det alltför tungt kan en samtalskontakt via BVC kanske vara skönt att ha? Det ändrar såklart inte på grundförutsättningarna, men kan kanske vara avlastande? Oavsett - ❤️
 
Barnmorskan på profylaxkursen påstod att nötter är okej, så vi chansar. Och enligt uppgift finns det kyl/frys/micro även på förlossningen, men jag har inte sett det själv. Vi är inne på att ta med en kylväska:o:D
Jag som tillbringade drygt 4 h i dagrummet kan intyga att det fanns :D korridoren åt vänster, och så allra längst ner. Bredvid rummet med badkar ungefär! ;)
 
Kl 9.43 kom lilla (ok inte så lilla...) Ellen, 52 cm och 4325 gram. Allt har gått jättebra och vi mår bra :heart

26970
 
Svarar er alla på en gång. Vill tacka för alla goda råd, ska absolut se om vi kan testa bärsjal för att avlasta lite dagtid.

Just nu är jag rejält sliten pga nätterna och amningen som krånglar och det gör lite att orken att testa massa nya saker inte riktigt finns.

Jag tror absolut att bebis får i sig tillräckligt med mjölk, han kissar massor och följer sin längd och viktkurva. Just nu är problemet med att testa nya saker/strategier kring amningen att jag har ett ytterst kort spann av tid på mig från att han vaknar/ visar tecken på hunger till att han blir helt vansinnig och vrålskriker efter mat och det finns inte en chans att han tar bröstet. Som det är nu får vi ibland ge ersättning i en spruta i munnen för att lugna honom för att det ens ska gå att få honom att ta bröstet. BVC tror att han kommer att lugna sig bara han går upp lite mer i vikt. Hennes erfarenhet är att barn med lite lägre födelsevikt ibland är väldigt hungriga i början.

Sen är det svårt när vissa saker funkar ena gången och inte nästa. Exempelvis liggamma- funkade jättebra när jag testade första gången. Idag gick det inte alls. Barnet blev vansinnig, fick ge honom ersättning och sedan sittamma.

Tror inte samtalskontakt kommer hjälpa idagsläget. Tror dels att jag får acceptera att det är en stor omställning, testa sele/sjal och kontakta Amningshjälpen eller ta ställning till att övergå till flaskmatning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 337
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 621
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
399
· Visningar
42 731
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp