EUROVISION SONG CONTEST 2016 - FINAL!!!

Skärmen var en svart duk på ram typ, alla bilder/färger/effekter var projicerat och trappen var bakom duken så kan kunde gå som i en vanlig trappa :)
Satt precis vid sidan om så såg det tydligt, svårt att förklara hehe
AAah, jag tror faktiskt att jag förstod bättre nu :idea: Tack :D smart iallafall! för det lurade verkligen ögat!
 
Överlag tycker jag att de skötte sig bra. Måns var stadigast och hade ett betydligt bättre uttal än Petra.

Hon har samma intonation på engelskan som har i sin svenska, så den blev liksom "hård", tycker jag. Sedan missade jag det där med "room in your heart there's room in your butt". Maken gjorde det inte, och han undrade vad det var för pervo-uttryck! :confused::crazy:

Men, som flera andra nämner - vi är verkligen inte sämst i klassen när det gäller engelskan. Det finns länder som får kämpa mer och där det faktiskt inte går att förstå vad de säger.
Men engelskan ÄR ju inte deras modersmål. Och de stod i direktsändning inför 200 miljoner tittare. Då har man ju lite mer än perfekt intonation, rätt metaforer osv att hålla reda på. Jag kan inte föreställa mig någon icke engelsman/amerikan som skulle göra det bättre än så där.
 
Äh, de gjorde ett bra jobb tycker jag och förtjänar inte nån snark. Det måste inte vara perfekt.
Sant, det var rätt bra annars :) gudarna ska veta att jag inte är perfekt själv, och det där med stjärterum som blev översätt till room in the butt var rätt roligt :rofl::p
 
Överlag tycker jag att de skötte sig bra. Måns var stadigast och hade ett betydligt bättre uttal än Petra.

Hon har samma intonation på engelskan som har i sin svenska, så den blev liksom "hård", tycker jag. Sedan missade jag det där med "room in your heart there's room in your butt". Maken gjorde det inte, och han undrade vad det var för pervo-uttryck! :confused::crazy:

Men, som flera andra nämner - vi är verkligen inte sämst i klassen när det gäller engelskan. Det finns länder som får kämpa mer och där det faktiskt inte går att förstå vad de säger.
Det blev en lite konstig översättning av "finns det hjärterum så finns det stjärterum" ja, men det blev roligt också med tanke på att det blev lite fel i betydelsen där :angel: även om det lät lite väl PG-13 med "room IN the butt", men mellot är ju som mellot är så .. :angel::rofl::p

edit: fast jag undrar vad andra engelsktalande som inte känner till det svenska uttrycket tänker ... :o:angel:
 
Men engelskan ÄR ju inte deras modersmål. Och de stod i direktsändning inför 200 miljoner tittare. Då har man ju lite mer än perfekt intonation, rätt metaforer osv att hålla reda på. Jag kan inte föreställa mig någon icke engelsman/amerikan som skulle göra det bättre än så där.

Jag skrev ju att de skötte sig bra! :banghead:
 
Det blev en lite konstig översättning av "finns det hjärterum så finns det stjärterum" ja, men det blev roligt också med tanke på att det blev lite fel i betydelsen där :angel: även om det lät lite väl PG-13 med "room IN the butt", men mellot är ju som mellot är så .. :angel::rofl::p

edit: fast jag undrar vad andra engelsktalande som inte känner till det svenska uttrycket tänker ... :o:angel:
Jag är ganska säker på att det var menat att vara ett skämt :P
 
@prinsessfeminist Fast du verkar tycka att de gör bra ifrån sig jämfört med människors vara engelska inte går att förstå? Eller missförstår jag dig?
 
Jag har sett klart ESC och är inte alls nöjd. Tvärtom. Jag är ruskigt missnöjd. Jag anser att Ukrainas låt är bedrövligt dålig och jag lyssnade inte ens klart på den under finalen. Australien var inte heller min personliga favorit, även om jag topptippade den, men jag hade hellre sett den som segrare. Att Ryssland blev trea är tråkigt för jag tycker att det var den bästa showen/numret totalt sett.
Frans femteplats är mer än godkänt. Sverige fortsätter att hålla en hög och jämn nivå, roligt!
 
Attans åxo har glömt att lyssna på vinnande bidraget !Ser mycker på fb om det och folk verkar ordentligt upprörda !
 
Förra året så var det så otroligt hög klass på musiken, tycker jag. Jag minns att jag blev mycket förvånad, då det i mitt tycke bara brukar finnas en eller två för kvällen lyssningsbara låtar i ESC. :p Men när jag kollar recap av förra årets final så hittar jag minst 8 låtar som jag tycker är ruskigt bra och som går att lyssna på utan problem idag. (Bl.a. Australien, Norge, Belgien (:heart), Estland, Litauen, osv.) Och så kunde väldigt många ändå sjunga. Så det var HÖG kvalle på musiken, men programledarna var urusla. Har för mig att hela produktionen var rätt så tafatt, mycket strul med teknik och så.

I år var det precis tvärt om. Bortsett från Australien så hittade jag inte en enda låt som jag tyckte var bra. De allra flesta sjöng förjävla surt och dåliga låtar var det. Ukraina var ju katastrof! :nailbiting: Jag kom inte ens ihåg hennes nummer förrän hon hade vunnit och fick gå upp och sjunga igen. Stundtals obefintlig melodi och allmänt blaha. Men Måns och Petra tyckte jag skötte allting jättebra. Numret om den ultimata eurovisionlåten var ju bara :love:. Tycker Måns engelska var fantastiskt bra! Och så fick han visa att han faktiskt kan sjunga också. Kul att det gick så bra för Frans också. Att komma femma totalt är inte illa!

Tänk vilken fantastisk final det hade kunnat bli om man kombinerade förra årets startfält med årets programledare och produktion! :love:
 
Angående engelskan så tycker jag det vore jättetråkigt om alla i Europa pratade engelska som om det var deras modersmål. Samma sak med svenska - jag tycker det är lite fint med brytning eller dialekter
Så länge man förstår varandra tycker jag bara det är charmigt med ett personligt språk.
 
Vann Ryssland 2008? :confused: :eek:

Edit: Kollade på youtube. Den låten var ju inge bra, minns den inte ens. :angel:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kultur Jag är såååå taggad!!! :banana::banana::banana: På lördag är det äntligen dags, årets höjdpunkt då det inte är ngt fotbolls-vm på tv ;)...
28 29 30
Svar
584
· Visningar
28 241
Senast: Hedinn
·
Kultur Men självklart ska vi ha en tråd som ESC semifinal 2 också! Sändningen börjar kl 21:00 på torsdag! :banana::banana::banana: Ni kan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 994
Senast: Tassetass
·
Äldre I morgon torsdag kör vi vidare! Det är dags för semifinal 2 i Eurovision song contest!! :bump::bump::bump::bump: Jag ser fram emot att...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
5 596
Senast: voltis
·
Äldre På tisdag kl 21:00 i svt1 är det äntligen då dags! För bland det roligaste jag vet....Det slår både mellon och nästan fotbolls vm... Det...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
5 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Varför så många hundar på rymmen?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp