Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Hur skulle man lösa det då?
Hur ska man bevisa att man kan lasta, säkra och köra tungt släp om man inte gör som idag, med ett teoriprov och ett körprov? :)

Den tiden och kostnaden kommer man ju aldrig undan, även om man kanske väljer att skippa körskolans lektioner.

Eller menar du att man ska få köra alla typer av släp och last på B-kort?

Snarare tvärtom, eftersom det är mkt trixigare att köra med en svagare bil. Bilar med hög B-dragvikt behövs tydligen ingen extrautbildning, ta RAven el passaten som ex. De kan köra som de vill, men med en Defender som drar bäst i världen (enl. mig :D ) måste du ha BE, bara för att den VÄGER mer, vilket den i slutändan kanske inte gör:crazy:
Äh, luddigt..:rofl:
Jag har iaf BE och har inte lärt mig ett dugg mer, jo, spännremmar, som jag använder jämt när jag kör häst...
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Tyvärr vet jag flera som glatt kör BE-klassade ekipage på endast B-körkort. Och de vet om det men skiter i det! :confused:

Det är möjligt att jag kan köra några kg olagligt. Har inte exakta vikten på min häst, men det kan vara några kg för mycket för högsta tillåtna lastvikten på min kärra. Dock är kärran anpassad för mycket högre lastvikt, så det är ingen fara för hästens välmåga.
Jag har BE-körkort, men väger jag upp kärran är jag tvingad att alltid köra hästen själv, alltid hämta hö själv osv. Vilket är praktiskt dumt!
Men den dagen vi byter bil, då ska jag anpassa det hela till mer lastvikt i kärran.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag får ofta frågan om jag verkligen kör lagligt och då är det så roligt att säg att jag gör det :)

Jag har en mercedes clk som är ganska nätt i typen, den får dra 1500 på b kort och min transports totalvikt är just 1500. Lastvikten är 710
och jag kör såklart bara med en häst i den.

14306712.jpg
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag har varit på ett bröllop & sett hur hästägaren/uthyraren lastade in 2 st vuxna Shirehästar i en enaxlad trane släp :eek:

Bara en häst var för tungt, trodde dom skulle köra hem den först & hämta den andra sen, & kan säga att hakorna slog i golvet på många av oss när även den andra hästen knölade sig in.

Släpets väggar bågnade utåt....
Bruden hade erbjudit dom att låna deras 2 tons hästtransport.

Ser ofta dessa små enaxlade gamla tranesläparna med två halvblod i....
Finns även dom som kör med stora hästtransporter & stora Jeepar/suvar. Och dom har bara B kort.
Har hört via en trafikpolis som vi känner privat att 99% av dom har fått ställa hela ekipaget på plats vid kontrollen. Dom har resonerat, stor bil - stor släp = lagligt.

Själv har jag en Ifor williams boogie 1500 kg, väger knappt 900 kr tom dvs jag får lasta strax över 600 kr häst i den.
Kallblodet åker lagligt, men jag får lasta mestadels av utrustningen i bagaget på bilen istället för att inte få övervikt i släpet.
Vår kwpn:are som väger ca 750kg (vågvägd på klinik) får inte åka lagligt i släpet.
Tyvärr så kör vi henne ändå i det släpet, det är inte lagligt ur vikt synpunkt (hovslagaren ibland & till seminstationen)
Enstaka gång har jag haft båda i släpet samtidigt, om jag inte lyckats låna ett släp eller ingen har kunnat ställa upp & köra den ena hästen åt mig.

Vi en V70 T5 som får dra 1600 på B kort & 1800 på BE. Jag har BE, men inte sambon, så han får inte dra släpet.

Planen ligger på att om något år skall släpet bytas ut mot ett dels större, extra högt & brett, & med högre lastvikt. Kommer även införskaffa en större dragbil som Tahoe eller Surburban. Jag har både BECE så jag har inga hinder precis ;) Även sambon ska ta BE kort snart.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag tillhör de som inte fuskar och är säker på det. Däremot tycker jag personligen att jag är väl nära maxlast, jag vill ha lite mer marginal eg.

Bilen drar 1490 på B-kort (med res för vissa regler om max tågvikt men de är inte tillämpliga nånsin när jag kör så kan hoppas över). Släpet är en enkelaxlad VV, nedviktad (pga förra bilen) från 1250 till 1200 mha däcksbyte.

Maxlast på papper är 630 kg, det är ren bullshit dock. Så som jag kör släpet (utan mellanvägg, men med strö, hösegel fullt med hö osv) är äkta maxlast 590 kilo. Hästen väger 550 - 570 kg beroende på hull.

Så, jag gillar inte att jag i verkligheten har så snäv marginal (på papper är den ju större). Så när det är dags att byta däck är jag inne på att vikta upp det till 1250 igen, och får då en äkta maxlast på 640 kilo (mer på papper men det är papper det)

Men laglig är jag rakt igenom, och jag äventyrar varken släp, häst, bil eller körkortet.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag har av och till under åren funderat på att byta till ett nyare släp.
Men - förutom att jag trivs med mitt nuvarande - så har jag BE medan sambon inte har det. Vi har två bilar med olika viktklasser och dragvikter och den ena bilen är tjänstebil och vi vet inte hur länge vi har den och vad som ev kommer efteråt.

Det känns som ett helt projekt att lista ut vilken totalvikt vi ska ha på släpet för att få ut maximal nytta med de olika bilarna.
Att dessutom få ihop det med de krav jag har på ett släp kan bli knepigt....(kraven/"vill ha" på ett nyare släp har ju stigit sedan jag köpte mitt nuvarande).
Jag kör alltid bara en häst så det förenklar ju kanske.Tror inte att det någonsin har åkt två hästar i mitt släp samtidigt....
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

*kl*

Jag kör runt med det här ekipaget:

IMG_3015.jpg


Bilen får dra 1560 kg på B-kort (1600 på BE) och släpet är nedtypat från 1500 kg till 1450 kg av tidigare ägare. Lastar 660 kg. Även om det inte skulle stämma med vikten för nedtypningen så är det ju ändå marginal eftersom jag får dra mer än 1500 kg oavsett.

Min häst är vägd på våg och väger 580 kg i normalt hull. Jag kör endast en häst åt gången.

Skulle dock behöva skaffa nåt där man kan köra två stora i, dvs lastvikt ca 1300 kg. Frågan är bara om det kanske lönar sig att skaffa en buss då.
 
Senast ändrad:
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

*kl*

Jag kör lagligt.

Bil som drar 1450 med B (1800 med BE), har en boggie med totalvikt 1360, lastvikt 680, lastar häst som i sommarhull aldrig varit över 525kg (normalvikt 500 plusminus 10kg) så marginaler åt alla håll för min del vilket känns väldigt bra.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

B-kortslastbilarna lastar sällan mer än max ett ton då de är så tunga själva... Har du C däremot så är det ju en annan femma.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Orkar inte läsa alla svar. Först o främst får du inte transportera ett skadat djur. Behövs vet intyg på de eller så ringer man djurambulansen. Står i djurskydslagen. Sen så stämmer det att överstiger lasten 3500 kg måste du ha e kort. Behörighet för tungt släp. Men du måse kolla vad bilens kul vikgt får ta , får den bara ta 1000 kg. Så får du ej heller dra tyngra även om du har e kort. Många boggie släp har max last på 700 kg innebär att du aldrig kan dra 2 hästar .Polisen generalliserar de räknar konstan med att varje häst väger 450 kg. De har nämligen inget vigkt system med sig . Typ måttband eller dylikt. Många tar smällen o får betala böter för att de har över vikgt. Körkortet ryker dock om du hänger på ett 1300 släp på en bil som bara får dra 1100 kg. Men har du en bil som får dra 1400 kg o ett släp för 1400 då kan du lasta 700 kg, men har du två hästar o de bli 800 kg då får du betala böter för över vikgt. Glöm inte kroken hur mycket du får hänga på den. Dagens monterbara krokar tar inte hur mycket vigkt som hälst . Har hört om krokar som lossnat.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Gäller att du inte har en rooping sadel med . den väger 15 kg. haha
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

B-kortslastbilarna lastar sällan mer än max ett ton då de är så tunga själva... Har du C däremot så är det ju en annan femma.

Har insett det med. Det får kanske bli ett C-kort så är problemet löst :D
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Du får nog börja med att läsa inlägget du svarar på för TS KOM FRÅN veterinär och jag betvivlar att de skickar hem en häst som inte kan transporteras.

Sen blandar du ihop vikter och körkortsklasser.
3500 har inget med lasten att göra utan det är den totalvikt som bil och släp kommer upp i och är den högre så krävs C eller CE kort. Den vikten kommer dock att höjas om något år.:grin:

Sen undrar jag om du bara tar 700 kg lastvikt helt från luften för lastvikten är olika beroende på släptyp.:confused:
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Det är nog rekord för antal sakfel i ett inlägg. Du behöver nog läsa på för det var verkligen det mesta om bakfoten.

Farligt att sprida så mycket felaktigheter.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jasså säger du de. Hon skulle ha ett intyg från vetten att hästen fick transporteras. Kan väl nämna då att jag är gift med ett sakfel , som har präntat i mig allt detta vad jag får o inte får gällande släp o drag bil o b kort resp e. Men visst, jag kan ha fel. Min man tillhör kategorin som fick på hopp i inlägget att de utgår ifrån att vi alla kör olagligt. Alla är skurkar till motsatsen bevisats:crazy:
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

det heter dragbil och påhopp :mad:

Hatar särskrivningar något så fruktansvärt
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Glöm inte kroken hur mycket du får hänga på den. Dagens monterbara krokar tar inte hur mycket vigkt som hälst . Har hört om krokar som lossnat.

(Jag väljer att bara saxa den här delen ut ett totalt förvirrat inlägg)

Är du full eller gör du dig till?

Alla dragkrokar som har 50-kula har 1500 kg som lägsta MAXVIKT. Att sedan bilen inte får dra så mycket beror inte på dragkroken utan på biltillverkaren eller den generella dispensen. ALLA släp över 750 kg är tunga.

Om löstagbara dragkrokar lossnar beror det på misskötsel eller felhantering inte på att draget inte klarar den tillåtna maxvikten.

Paxinarion skrev:
Kan väl nämna då att jag är gift med ett sakfel , som har präntat i mig allt detta vad jag får o inte får gällande släp o drag bil o b kort resp e.

Skulle ditt "sakfel" vara polis så råder jag dig att be honom läsa på igen och läsa ordentligt. Hade jag blivit stoppad av en polis (eller annan tjänsteman) som haft så dåligt för sig hade jag anmält denne för tjänstfel.

Är man det minsta osäker om vad som gäller vänder man sig lämpligen till Transportstyrelsen, inte till Polisen.

/Tjôta som har BECEDE + ADR
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Släpet:
Tjänstevikt = Släpets vikt utan last.
Totalvikt = Släpets sammanlagda vikt vid maximal tillåten last.
Lastvikt = Maximal tillåten last, dvs totalvikt minus tjänstevikt.

Bilen:
Tjänstevikt = Bilens vikt utan last.
Totalvikt = Bilens sammanlagda vikt vi maximal tillåten last.
Lastvikt = Maximal tillåten last, dvs totalvikt minus tjänstevikt.

För B-kort gäller:
Totalvikten på släpet + totalvikten för bilen får inte överstiga 3500kg.
Totalvikten på släpet får inte överstiga tjänstevikten på bilen.

Har man BE-körkort får bilen dra en tyngre transport men tjänstevikten + aktuell lastvikt får inte överstiga den maxvikt som bilen får dra.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu behöver jag råd för jag reder inte ut detta själv :crazy: Velar fram och tillbaks och verkar aldrig kunna bestämma mig. Såhär är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 766
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Någon som har mer koll än jag? (som inte har någon koll öht:D) Vi ska åka o hämta en häst i helgen och vi har ingen aning om det är...
2
Svar
30
· Visningar
3 523
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad. Jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 489
Senast: Fredag
·
Hästmänniskan Jag ska hämta två hästar (halvblodsston, 162 resp 163 cm, den ena lätt o den andra "normal") under veckan. Har bara en Volvo att dra...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 700
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp