Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Behöver inte alls vara fullblod för att få två stora hästar på runt 1 ton!

Min häst vägde för något år sedan bara 560 kg. Jag blev förvånad, hon är inte jättegrov i typen men långt ifrån någon fullblodstyp! Dessutom är hon 170cm hög. Kanske väger hon i dag några kg mer då hon musklat sig lite mer.
Kamratens ca 160 cm höga halvblodskorsning (ganska grov dansk import) vägde bara 540 kg.

Och en rejäl kuse som förut stod i samma stall vägde smällfet efter konvalescens 590 och i tävlingskondition i gott hull runt 550!
Och den kusen var 175 cm hög, hade stort huvud, dasslock till fötter och var grovt benad. Jag hade gissat på runt 700 kg.

Så man lurar sig ibland på vikten på hästar!
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

*kl*

Hur många VET vad Era hästar väger?

Jag vet vad fullblodet väger, både i full träning och i 'sommarhull'. Nämligen 540 kg i full träning, och 575 kg när han är ur träning och har lite kalaskula.
Samma har gällt för alla tidigare hästar, jag har vetat både 'slimmad vikt' och 'betesvikt'.

Tjockponnyn vet jag på ett ungefär vad han väger, men faktiskt inte exakt, är ju växande ungponny så har säkert ändrats lite sen han stod på vågen. Dock är han långt under vad jag får lasta oavsett.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Delvis KL, angående om jag vet vad min häst väger:

Nej, det gör jag inte exakt.

Men ett lite grövre, överviktigt halvblod på ca 160 cm ligger i mitt huvud på runt 550-600 kg, därför vill jag alltid ha marginal när jag lastar.

Mackens släp med lastvikt 650 kg känns som sagt på näppen, med packning definitivt på näppen...
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag vet exakt vad den hästen vägde som var i släpet när jag körde o blev stoppad....kom ju från klinik..o där vägde de henne... Checkade in på 590 o ut fyra veckor senare på 550. Skall på återbesök om en vecka o det är nästan som man drar sig för det. *suck* Fast pållan är bättre!:)
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Delvis KL, angående om jag vet vad min häst väger:

Nej, det gör jag inte exakt.

Men ett lite grövre, överviktigt halvblod på ca 160 cm ligger i mitt huvud på runt 550-600 kg, därför vill jag alltid ha marginal när jag lastar.

Mackens släp med lastvikt 650 kg känns som sagt på näppen, med packning definitivt på näppen...

Tror du bör räkna upp den siffran. Iofs kan man ibland bli lurad, men jag skulle inte våga räkna på den vikten på ett grovt halvblod som är överviktigt.

Den här herrn väger 540 kg(fbl, 162 cm i mkh)
Thumbnail.aspx


Och lite rund (för att vara han), 570 kg:
Thumbnail.aspx
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Det är ju just för att jag inte vet som jag tycker att 650 kg lastvikt är lite i minsta laget. :D

Just min häst kan ju lika gärna väga 675 kg, eftersom hon är lite för fet, men en häst i hennes storlek borde väl väga 550-600kg, beroende på typ och konditionsstatus?

Lånar jag någon av stallkompisarnas släp kan jag lasta 823 eller 1230kg, så där känner jag mig säker åtminstone... ;)

Edit: Och nu ser jag att jag i det förra inlägget fick med ordet "överviktig" i den meningen. Skrev om många gånger innan jag postade, kontrollläste slarvigt... :o
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jo, det var inte menat som kritik så, mer att jag inte skulle (oavsett om det väger medicinering eller åka släp) skulle våga räkna på den vikten. Å andra sidan är det verkligen JÄTTESVÅRT. Min fbldam, hon var 157 cm i mkh, hon vägde 450 kg hon, 470 när hon var tjock.

Och min arabvalack (151 cm), han vet jag vägde 405 kg i normalhull. När han såg ut som en jättefet SÄL på betet, då vägde han 425 kg.. Jag hade kunnat ta gift på att fläsket vägde mer än 20 kg, men vågen var bestämd.

Så din häst kan mycket väl väga 550 kg, eller så väger den 675, ögat kan luras rejält. Men om den är grov, hbl och lite trind så skulle jag nog snarare räkna på 650 kg tills jag visste annat (dvs precis som du gör med släpet)
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

*kl*

Det är olika från olika hästar.
Vår Kwpn sto, när hon kom så vägde vi henne på en våg på Bollerup. Hon vägde 740kg, det trodde jag inte, omusklad, ganska smal iofs.
(Bild när hon var nyköpt hemma, står i nedförsbacke)


Här räknar vi ca 800 kg på henne. Har gått upp en par sadelgjords storlekar & fått muskler.


Ska väga kallblodet så fort jag får chansen, uppskattar honom till ca 600kg, men man behöver vara 2 st för att göra det. En som håller hästen & en som tittar på vågdisplayen på.

Inspirerad av denna tråden så passade jag på att väga min ifor william classic släp på bollerupsvågen idag när vi ändå lämnade in nämnda sto till semin.
Har läst för något år sedan att det finns skillnader på den faktiska vikten på släpet & viktuppgiften i registreringsbeviset. Och det är den faktiska dvs verkliga vikten som polisen går efter. Det är släp ägarens skyldighet att veta vad vad släpet väger vad jag förstod på artiklen i hästmagbazinet tror jag det var.

Vågen visade 840kg tom med bara långbommar fram & bak dvs ingen mellanväggs inredning.
I registreringsbeviset står det:
Tjänstevikt: 860 kg
Maxlast: 640 kg
Totalvikt: 1500 Kg

Så vikten i beviset i förhållande till verkligheten stämmer, det är bara mellanväggarna som skall hängas in.

Stoet kör jag inte lagligt alls hur jag än vrider & vänder på mig :crazy:

*skäms* (visserligen hade jag redan haft släpet i 2 år innan vi köpte henne)
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Min kbltravare, 28 år:love:, 158 hög, grov modell, väger 630 kg nu, i normalhull.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

KL

Jag kör lagligt. Men alla jag känner kör glatt och medvetet olagligt. En köpte nytt släp häromdagen, för tungt för b-kort till hennes bil men hon sa att hon sket i det. En annan kör sina 2 600-kiloshästar i litet enaxlat till träning regelbundet. Osv osv..

Spännande med alla som kör medvetet olagligt :crazy: Vad jag har förstått så väljer dom flesta som kör med olagliga fordonskombinationer att ta risken för att det inte är så troligt att de blir stoppade. Vad de då inte tänker på är att försäkringsbolagen inte är så sugna på att betala ut ersättning vid en olycka/skada när man pysslat med olovlig körning. Gissar att många av de som kör med "fel" kombinationer är omedvetna om detta.

Det är ju inte heller särskilt kul om man väl blir stoppad med fel fordonskombination i förhållande till körkortet, även om körkortet kanske inte ryker vid första tillfället (ofta varning + böter) så får man ju heller inte köra vidare. Lagom kul med häst i släpet!

Det är med andra ord alleles för mycket som talar emot att ta risken att köra olagligt enligt mig, har mycket svårt att förstå de som väljer att göra det. :confused: Tyvär känner jag också några...
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Delvis KL, angående om jag vet vad min häst väger:

Nej, det gör jag inte exakt.

Men ett lite grövre, överviktigt halvblod på ca 160 cm ligger i mitt huvud på runt 550-600 kg, därför vill jag alltid ha marginal när jag lastar.

Mackens släp med lastvikt 650 kg känns som sagt på näppen, med packning definitivt på näppen...

Min gamla häst var 158 cm och hon vägde 670 kg när hon gick bort. Hon var ett halvblod av den äldre modellen. Hon hade då gått på bete och var rund om magen men inte egentligen fet.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Ang vikter

Vi har bra koll. Väger med jämna mellanrum. (Stallet vid ridhuset har våg).

En del som har beskrivit sina hästar här, har mkt svårt att tro på vad de säger vad de väger. :angel:
Veterinären sa senast att vi svenskar (han är dansk) tycks tro att det är en tävling om vems häst som väger mest. :p
Han påstod att 90% säger mkthögre vikt än den verkliga. Undrar om de säger det i en poliskontroll också. :angel:
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Funderar vidare:

Hur många av er har blivit stoppade OCH vägda?

Jag har haft körkort i sådär 29 år. Kört med släp från och till hela tiden, sista 8 åren mkt med släp och mkt med tung lastbil. Handlar om lastbil 1-2 ggr/vecka och många turer i Tyskland/Danmark/Polen. Transport sådär 3-4 ggr/vecka. Bor i Skåne. Kör mkt på E22:an.
En handfull gånger har jag blivit stoppad under alla dessa år och kollad att ekipaget är ok. De har dock inte brytt sej om vad vi hade i släpet dvs de vägde inte.

En gång har vi stoppats och medan vi väntade på vågen så blev den unga nordsvensken orolig och började stampa så de vinkade iväg oss. Jag körde helt lagligt..
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Stoppad i en rutinkontroll en gång, fått visa körkortet bara. Hade en Volvo 245 och en gammal Trane enkelaxlad. De brydde sig inte om vikten. De facto hade nämnda Volvo då ett vansinnigt skrivfel i regbeviset/registret som sa att max släpvagnsvikt var typ 450 kg (lastvikten i bilen hade hamnat i den rutan), men de upptäckte inte ens det. (Jag visste inte om det då, märkte det nåt år senare och fick det fixat)

Aldrig någonsin blivit vägd eller specifikt kontrollerad just pga släpet. Kör dock alldtid lagligt så jag nästan ÖNSKAR de kunde ta in och väga mig ;)

Kör nu en Xantia kombi och en enkelaxlad VV, så det är rätt lätt att 'se direkt' att behörighetsmässigt är det ett lagligt ekipage, men det säger ju inget om vad jag stoppat i så att säga..

Jag kör rätt många mil släp/år, så statistiskt borde jag blivit stoppad tycker jag? Iofs, jag kör över 4000 mil bil/år och får sällan ens visa körkort och blåsa i en rutinkontroll ens en gång/år.. knepigt..
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Ang vikter

Vi har bra koll. Väger med jämna mellanrum. (Stallet vid ridhuset har våg).

En del som har beskrivit sina hästar här, har mkt svårt att tro på vad de säger vad de väger. :angel:
Veterinären sa senast att vi svenskar (han är dansk) tycks tro att det är en tävling om vems häst som väger mest. :p
Han påstod att 90% säger mkthögre vikt än den verkliga. Undrar om de säger det i en poliskontroll också. :angel:

Fascinerande, annars så det jag hör från veterinärhåll är att folk ofta underskattar vikten på sina hästar, ffa de som är lite 'runda om magen'.

Jag gissade nuv fblherre vägde strax under 500 kg, med ledning av vad fblstoet vägde på våg, och blev ganska förvånad när han vägde såpass 'mycket' som 540 - 570 kg, han ser inte ut att göra det.

Vilket btw får mig att tänka på kvinnan som fick sladd och gick av vägen med släp. En Henra boogie, med en totalvikt på 1400 kg som minst råkar jag veta. Bilen var någon form av Jeep. Jag var först på plats, och medan jag gick med hästen och hon ringde bärgare etc, så pratade vi lite. Hon visade sig vara polis(!), och hursom så frågade jag lite om släpet då jag var itankarna på att köpa ett Henra då. Kom fram att släpet var nedvägt kraftigt för att få dras med Jeepen på B-behörighet. Jag tyckte att 'med vad får man lasta då, kan inte vara mkt?' och hon tyckte att '400 kg, dvs en sån här på sin höjd' och pekade på hästen.

Hästen var nånstans mellan 165 - 170 cm i mankhöjd, ett fullblod i full löpkondition förvisso (dvs den mer slimmade varianten), men den vägde då INTE några 400 kg bara inte..
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Ooooops! Ber om ursäkt! Dock deltar jag inte någon tävling om tyngsta hästen. Det var bara en reflektion att mankhöjden inte säger så himla mycket om hur stor hästen är. När det gäller min gamla häst har jag faktiskt ingen anledning att tvivla på vägningen. Hon var STOR trots höjden, en riktigt rejäl dam modell Brandklipparen.
Själv har jag BECDE och kör helt lagligt, har en tillåten lastvikt i släpet på 1000 kg....
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Stoppad två gånger på ganska kort tid med en 245 med påkopplad (tom) XR3000trailer. Som var så grymt nedtypad att det var ett B-ekipage iaf (hade vid båda tillfällena BE).

Jag frågade just för att folk TROR så mycket om vad hästarna väger.

Jag visste iaf vad jag hade i släpet (alltid alltid marginal, god sådan).

Blåsa har jag fått göra många gånger men aldrig med släpet, då har de vinkat förbi :confused:

Sen blåser jag typ en gång i månaden på jobbet också :D
 
Senast ändrad:
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

. Kom fram att släpet var nedvägt kraftigt för att få dras med Jeepen på B-behörighet. Jag tyckte att 'med vad får man lasta då, kan inte vara mkt?' och hon tyckte att '400 kg, dvs en sån här på sin höjd' och pekade på hästen.

Hästen var nånstans mellan 165 - 170 cm i mankhöjd, ett fullblod i full löpkondition förvisso (dvs den mer slimmade varianten), men den vägde då INTE några 400 kg bara inte..


Min travare i tävlingskonditon vägde 375 kg. Vägdes på djursjukhuset och hon är ca 160 cm hög. Lite åt fullblodhållet i kroppstyp. Så inte omöjligt att den vägde runt 400 kg.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Det är ju just för att jag inte vet som jag tycker att 650 kg lastvikt är lite i minsta laget. :D

Just min häst kan ju lika gärna väga 675 kg, eftersom hon är lite för fet, men en häst i hennes storlek borde väl väga 550-600kg, beroende på typ och konditionsstatus?

Lånar jag någon av stallkompisarnas släp kan jag lasta 823 eller 1230kg, så där känner jag mig säker åtminstone... ;)

Edit: Och nu ser jag att jag i det förra inlägget fick med ordet "överviktig" i den meningen. Skrev om många gånger innan jag postade, kontrollläste slarvigt... :o

Drar upp tråden igen bara för att avlägga rapport:

Min häst väger -med lera på benen och i svansen samt ett bandage på- på Ultunas våg 601 kg! :D

Så det var inte så tokigt gissat ändå, även om det var på absolut övre delen av skalan... :angel:

Känns bra att veta, så att man vet vad man kör omkring med.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag kör lagligt, och min far med BE för rycka in när det krisar.

Att vissa hästmänniskor kör olagligt är det konstigt, hur många bilister kör inte olagligt, för fort/kör mot rött osv.(Alla kan ju inte vara hästmänniskor).

Sen om jag får gissa så skulle jag tippa att gode många av de släpvangsekipage som går upp mot fjällen på vårkanten inte heller alltid är lagliga. Mycket skotrar, de mest konstiga sätt att lasta skotrar osv.

Dum polis iaf!
 

Liknande trådar

Utrustning Nu behöver jag råd för jag reder inte ut detta själv :crazy: Velar fram och tillbaks och verkar aldrig kunna bestämma mig. Såhär är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 755
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Någon som har mer koll än jag? (som inte har någon koll öht:D) Vi ska åka o hämta en häst i helgen och vi har ingen aning om det är...
2
Svar
30
· Visningar
3 517
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad. Jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 485
Senast: Fredag
·
Hästmänniskan Jag ska hämta två hästar (halvblodsston, 162 resp 163 cm, den ena lätt o den andra "normal") under veckan. Har bara en Volvo att dra...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 692
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp