Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Håller med, farligt många sakfel i det inlägget!

Just lastvikten är ju det man "laborerar" med för att få köra ett ekipage (släp och bil) lagligt.
Sänk lastvikten på släpet och man kan dra släp och häst på B-kort.

Men angående det sistnämnda så kan jag inte låta bli att reta mig på hur lagen om hur mycket man får lasta i släpet är utformad!
Ett hästsläp kan vara dimensionerad för att lasta två hästar i. Men för att få köra lagligt på B-kort sänker ägaren lastvikten till låt oss säga 700 kg. Vilket gör det omöjligt att köra två stora hästar samtidigt i det. Vilket är ok om man bara har B-kort, för med två hästar i så överstiger totalvikten ändå 3500 kg.
Men det jag då tycker är löjligt är att om man då har BE-behörighet, då får man ändå inte lasta två stora hästar i kärran, trots att kärran lätt klarar det och bilen får dra det!
Känns som typiskt svenskt att ha en sådan sak tycker jag! :grin:
Varför inte ha en lastvikt för B-behörighet och en för BE-behörighet på samma kärra? Det kan väl ändå inte vara så herrans svårt att formulera i ett registreringsbevis?
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Men nej...

Totalvikten på ett B-kortsekipage får aldrig bli mer än 3500kg men har du BE så ser det annorlunda ut. Där kan du ha en 2000kgs bil med ett 3000kgs släp t ex.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Det är för att man försvagar konstruktionen när man väger ner ett släp (i normalfallet). Andra däck, annan kulhandske.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag tror att Tjôta har koll på det där...

Tror jag oxå, Tjôta råkade bara ligga sist i raden och efter vad jag sett i tråden finns det många andra som inte har koll och som blandar ihop begreppen trots att det står vad som gäller på flera ställen i tråden. Radade därför bara upp fakta utan en massa åsikter eller annan text som gör att det blir svårt att tyda. ;)
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jasså säger du de. Hon skulle ha ett intyg från vetten att hästen fick transporteras.

Det tycker jag är en helt felaktig tolkning av skrivelsen i djurskyddslagen som faktiskt säger så här:
"...Andra stycket gäller dock inte de djur som har en lindrig skada eller sjukdom och då transporten inte kan anses medföra lidande. Detsamma gäller vid transport av djur till veterinär."

Du skriver
först o främst får du inte transportera ett skadat djur...Står i djurskydslagen


Kan väl nämna då att jag är gift med ett sakfel

Det är tråkigt om du inte trivs i ditt äktenskap, men knappast något att debattera i den här tråden.


Sen så stämmer det att överstiger lasten 3500 kg måste du ha e kort.

LASTEN har ingenting med detta att göra. TÅGVIKTEN får inte överstiga 3500 kg med b-kort, men det kan finnas begränsningar som gör att detta inte kan gälla som regel.


Men du måse kolla vad bilens kul vikgt får ta , får den bara ta 1000 kg. Så får du ej heller dra tyngra även om du har e kort.

Kulans godkända vikt är helt oväsentlig för föraren att hålla reda på, det står - svart på vitt - i bilens registreringsbevis vad den får dra, och vad föraren med b-körkort får dra. Dessa två är vad man behöver hålla reda på vad gäller bilfakta vid släpkörning, ingenting annat.


Polisen generalliserar de räknar konstan med att varje häst väger 450 kg. De har nämligen inget vigkt system med sig .

Vet inte vilken avkrok du bor i, men runt om i landet finns dels vågplatser dit kontroller av ekipage ofta förläggs. De som stoppar släpekipage har oftast med sig protabla vågar och det är därför helt ovidkommande vad hästarna väger var för sig, det är totalvikten på släpet som kommer att räknas. Har hittills aldrig träffat en polis (i tjänst eller privat, vi känner en hel del poliser) som uppskattar vikten på en kuse, de hänvisar till närmaste vågplats eller plockar fram portabla vågen.


Men har du en bil som får dra 1400 kg o ett släp för 1400 då kan du lasta 700 kg,

DET beror väl helt på vad släpet har för tjänstevikt?!


Dagens monterbara krokar tar inte hur mycket vigkt som hälst . Har hört om krokar som lossnat.

Återigen - läs registeringsbeviset för bilen. Det är allt som behövs för att konstatera hur mycket bilen och föraren får dra.
 
Senast ändrad:
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag har kört olagligt men aldrig blivit stoppad så jag kan ju knappast inte vara med i statistiken. ;) När jag kört olagligt har det handlat om cirka 50 kg, alltså inte blodigt allvarligt men ändå olagligt, givetvis. Jag planerar nu att ta E-kort.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Ja när man börjar laborera med att väga ner ett släp på det viset, då håller jag med om att det ju är att försvaga hela konstruktionen!

Men jag menar släp som vid köpet har en maxlastvikt som motsvarar 2 stora hästar, sedan räcker inte B-körkortet till utan man sänker lastvikten i släpet så man drar lagligt på B-behörighet. Då klarar ju släpet två stora hästar vad än står på papperet. Sedan ska det ju givetvis till en dragbil som lagligt får dra vikten man hänger på draget också!
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Det var förut iaf enda sättet ATT väga ner släpen på, göra en försvagning.

Nya släp kan man väl registrera in "som man vill" men det brukar vara svårt att ändra i efterhand. (Vilket det iofs kan vara på äldre också, jag ändrade tillbaka allt på mitt släp men tillverkaren vill inte skriva ut nya intyg på gamla släp... Fast det stod hos en återförsäljare).
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Dålig stil från polisen får jag hålla med om! Om man har en häst som står o stegrar o håller på av vilken anledning det än må vara så borde han skynda på lite. Kan ju inte ta särskilt lång tid att kolla så bil o släp har "samma vikter" och att rätt skyltar sitter på kärran? Eller skulle han väga den oxå?

Själv kör jag lagligt sånsett att vi har valt en totalvikt på släpet som stämmer med våran minsta bil, en bil jag köpte speciellt för att den får dra så mkt som möjligt på b-kort. Om jag lastar min feta ponny och en av de andra så kör jag med överlast om kanske 20-30kg, men hur skall polisen kolla det utan våg? Eller jag vet inte om det stämmer jag har inte vägt dom, bara måttat med måttband. Skall jag köra på vägar som har våg så lastar jag inte de två i samma kärra... Målet är att ta e-kort o klassa upp vagnen i framtiden så jag får mer lastvikt.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag tror att det är för att de var skåningar:angel:

Har blivit stoppad flera gånger o blivit vänligt bemött.
Har heller i princip aldrig körkort med iom att jag lämnar bilen olåst. Snälla poliser:love:

De frågar om jag har BE o iom att jag äger ekipaget så stämmer datan.

Kan inte svära på att det är helt lagligt, då vågen på kliniken aldrig funkar när den stora är där. *Hoppas:angel:*
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jasså säger du de. Hon skulle ha ett intyg från vetten att hästen fick transporteras. Kan väl nämna då att jag är gift med ett sakfel , som har präntat i mig allt detta vad jag får o inte får gällande släp o drag bil o b kort resp e. Men visst, jag kan ha fel. Min man tillhör kategorin som fick på hopp i inlägget att de utgår ifrån att vi alla kör olagligt. Alla är skurkar till motsatsen bevisats:crazy:

Din man borde läsa på betydligt bättre ang lagar och regler omkring transport av djur..

MalinJ har radat upp fakta på hur det räknas!

Jag har ALDRIG blivit stoppad med bil och släp. Jag kör alltid lagligt med ensamt sto, men kan ha nåt kg överlast med sto med äldre föl. Men jag har ju en lastvikt på 1170kg.

Däremot har jag blivit stoppad med hästlastbil, varje gång vi var ute med den. Men inget krångel, bara dom fick se att allt var ok.

Dock VET jag att hästkunskapen hos poliser kan vara mycket begränsad..
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Ja nyare släp registrerar man ju oftast in på den vikt man vill.
Men det finns ju en maxlast för alla släp. Och om maxlastvikten är för stor för körkortsbehörigheten och/eller vad bilen får dra, då väljer man ju en maxvikt så man kör lagligt. Men släpet kan ju då ha en maxlastvikt som överstiger det som man valt ska stå i registreringsbeviset.

Ta kompisens släp tex. Det får lasta över ett ton, dvs två stora hästar. Men för att hon lagligt ska få dra en häst så har hon valt en maxvikt som ligger långt längre än vad släpet kan lasta. Det löjliga är ju då tycker jag, att när jag med BE-behörighet kör släpet i fråga, då får jag ju inte lasta två hästar, för då kör jag ju med överlast trots att släpet klarar den lasten.
Det jag menar är att det i reg beviset ju kunde stå en lastvikt om man "bara" har B-behörighet och en lastvikt om man har BE-behörighet. Släpet klarar ju 2 hästar och bilen får dra den vikten.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Ja det är ju knappast någon djurvän till polis som håller på så som TS beskriver!
Månne om man kan hävda att konstapeln i fråga bröt mot djurskyddslagen och utsatte hästen för det som kallas att utsätta hästen för onödigt lidande?

En kompis blev stoppad i en sådan kontroll och hästen började rumla lite i släpet. Kompisen sa inget, hästen var inte skadad eller något och SÅ mycket rumlade han inte om.
Men konstapeln säger genast "oj vad han lever om, bäst du åker innan han skadar sig". Och så struntade han i kontrollen.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Tack Kopparberg! Polisen hade nog blivit dumpad av en hästtjej..det kan ju förklara en del av den avoga inställningen..eller sparkad av en häst*L*.

Naturligtvis transporterade jag inte hästen utan att veterinären sagt att det var ok (som ngn i tråden menade). Hon hade stått i Hborg i 4 veckor o äntligen blivit utskriven...därmed inte sagt att hon var "frisk". Nu, lite mer än en vecka senare, linkar hon runt i sin sjukhage o humöret har blivit mkt bättre! Frågan är det där med att transportera skadad/sjuk häst...kör man akut till klinik så är ju hästen oftast skadad..ibland rätt svårt. Nu hade jag tom remiss från distriktaren att jag skulle köra till Hborg, men... när är en häst för skadad för att åka till klinik?
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag tror inte överlag att hästmänniskor kör olagligt med vilje, dock finns det förmodligen fler som kör olagligt än lagligt men det beror på okunskapen kring vikterna.
Jag kör också lagligt och är noggrann med att ta reda på vad allt väger. Jag har blivit stoppad en gång pga för tungt släp (tyvärr ett akutläge där sista tanken var släpetsvikt)
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Alltså, det fuskas överall med allt. Inte bara hästfolk.

Precis som att det finns en mängd laglydiga människor också överallt. Både hästfolk och annat löst folk.

Dumt av polisen att dra alla över en kant. Det finns också många poliser som blir två decimeter längre bara av att få på sig sina arbetskläder. Men det är inte sagt att alla poliser blir sådana.

:bow: har märkt att vissa tullare oxå blir 2 dm längre av att ha sina arbetkläder på sig och fast allt är som det ska ska jävlas bara för att de kan.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Tack Kopparberg! Polisen hade nog blivit dumpad av en hästtjej..det kan ju förklara en del av den avoga inställningen..eller sparkad av en häst*L*.

Naturligtvis transporterade jag inte hästen utan att veterinären sagt att det var ok (som ngn i tråden menade). Hon hade stått i Hborg i 4 veckor o äntligen blivit utskriven...därmed inte sagt att hon var "frisk". Nu, lite mer än en vecka senare, linkar hon runt i sin sjukhage o humöret har blivit mkt bättre! Frågan är det där med att transportera skadad/sjuk häst...kör man akut till klinik så är ju hästen oftast skadad..ibland rätt svårt. Nu hade jag tom remiss från distriktaren att jag skulle köra till Hborg, men... när är en häst för skadad för att åka till klinik?

Ett djur är aldrig för skadad för att köras till en veterinär/klinik.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jo det finns tillfällen då det inte är lämpligt att fara till klinik men då är det oftast avlivning som är aktuellt. El akut fång, jag skulle inte ställa hästen på släpet då :crazy:

*kl*

Hur många VET vad Era hästar väger?

Mest nyfiken då min ena Dponny i "lagom" hull vägde 485kg på våg, 475 enl måttband, den andra ca 50kg mindre.

Om man ska ha två stora hästar på runt 1000kg så måste det ju bli av "fullblodstyp" då?
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Dessutom är ju djurambulans en lyx som långt ifrån alla i hästsverige har tillgång till!
Och vad gör man då om man måste till klinik? Slaktar hästen så man inte stör några illvilliga konstaplar på vägen? :cool:
 

Liknande trådar

Utrustning Nu behöver jag råd för jag reder inte ut detta själv :crazy: Velar fram och tillbaks och verkar aldrig kunna bestämma mig. Såhär är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 766
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Någon som har mer koll än jag? (som inte har någon koll öht:D) Vi ska åka o hämta en häst i helgen och vi har ingen aning om det är...
2
Svar
30
· Visningar
3 523
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad. Jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 489
Senast: Fredag
·
Hästmänniskan Jag ska hämta två hästar (halvblodsston, 162 resp 163 cm, den ena lätt o den andra "normal") under veckan. Har bara en Volvo att dra...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 700
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp