Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Jag roterar mellan de olika hagarna.
Med ett schema för varje hage som ser ut ungefär som:
Sommar 1: vårbete och höstbete.
Sommar 2: högsommarbete
Sommar 3: höstbete
sommar 4: ledigt

Och så litet olika varianter på det beroende på hur hagen är beskaffad.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Jag syftade snarare på att ta på/av/byta täcken vid behov. Tex tunnare/inget på dagen vid fint väder och varmare sista passet ute, eller rengtäcke på dagen pga nederbörd o sedna ingat täcke när det slutar.
Jag krånglar inte i onödan så jag har bara täcken när det finns behov och det är aldrig ett problem. Bara att sätta på täcket på morgonen.
Stoet behöver (numera, hon gick helt otäckad fram tills 17 eller 18 år, aldrig klippt) täcke utan att vara klippt, hur löser du det?
Som sagt, hästar som behöver täcke får ha det. Inget konstigt.
Alla hästar får inte en bra päls och alla hästar mår inte bra av att släppas ut direkt efter ett ansträngande arbete, oavsett om de är svettiga eller ej.
:confused: skulle en häst må bättre inne i en box efter ett ansträngande arbetspass än ute i en hage där den kan gå eller göra vad den vill i den takt den vill? Detta förstår jag inte.


Och som sagt, anledningen till fodringar inne är mycket pga individkontrollen. som jag redan skrivit och beskrivit.
Jag vill också ha kontroll på mina hästar och det har jag utan att de behöver gå in och ut hela tiden, men alla gör på ett sätt som passar dem. (Jag förstår bara inte varför man vill göra saker och ting onödigt krångligt.)
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Jag krånglar inte i onödan så jag har bara täcken när det finns behov och det är aldrig ett problem. Bara att sätta på täcket på morgonen.

Som sagt, hästar som behöver täcke får ha det. Inget konstigt.
:confused: skulle en häst må bättre inne i en box efter ett ansträngande arbetspass än ute i en hage där den kan gå eller göra vad den vill i den takt den vill? Detta förstår jag inte.



Jag vill också ha kontroll på mina hästar och det har jag utan att de behöver gå in och ut hela tiden, men alla gör på ett sätt som passar dem. (Jag förstår bara inte varför man vill göra saker och ting onödigt krångligt.)

Men måste du vända o vrida på enskilda meningar? Se gärna sammanhanget och vad jag svarade på från första början.

Man kan sätta på täcket på morgonen men NÄR hästarna ändå är inne kan man lätt byta/ta av/ta på om vädret ändras. Det ser jag som ett plus dagar de svänger som tusan. Hur många trådar skrivs inte här om hur man ska täcka på våren framför allt, när det kan vara svinkallt på morgonen och varmt i solen på dagen, eller när ett regn är kallt som attan men vädret för övrigt "varmt" så länge det är uppehåll.

Jaså, hästar får ha täcke? (ironi) Så lät det inte på ditt första svar där man skulle spårklippa så slapp man täcken och blöta hästar efter svettiga pass, därför svarade jag ang stoet bla.

Ja om hästen nu inte fick ha täcke, som det lät på ditt första svar, så mår det ju knappast bra av att släppas ut i hagen svettig. DET svarade jag på. För min del tycker jag det fungerar alldeles utmärkt att låta dem käka inne så är de nästan alltid torra tills de ska ut igen - behöver inte täckas om det är hästar som går nakna normalt sett. Släpper man ut direkt så får man ju täcka om hästen är svettig/varm fortfarande.

Säg mig då hur du får samma kontroll som om din häst fodras i sin egen box och har sin egen vattenhink?

Jag VET och jag HÅLLER MED om att man kan ha bra koll på hästar som går ute från morgon till kväll, eller varför inte dygnet runt, oxå. Men man har fortfarande mer kontroll om man fodrar dem enskilt. För vår/mammas del är det inte überkrångligt eftersom vinterhagen är i anslutning till stallet och hästarna är vana att komma in o äta - kommer när man ropar på dem. Det är det lätt värt för oss/henne.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

kl

I föreskriftsmotivet kan man läsa följande "Den minsta nödvändiga arean för att hästar ska kunna röra sig fritt i sina naturliga gångarter varierar mellan hästar till stor del baserad på deras storlek. Vetenskapligt finns inget fastställt minimimått. Som
jämförelse kan nämnas att man i Danmark har diskuterat runt 300 kvm som minsta area för en häst av halvblodstyp om den skall kunna röra sig enligt angivna krav. I Tyskland rekommenderas minst 300 kvm med en sida som är minst 30 m för 3 hästar som är vana vid varandra. Dessa areor är att betrakta som små och skaderisken ökar sannolikt om oroliga eller livliga hästar
hålls i för små hagar. En rekommendation är att hagarna görs så stora som möjligt. I invanda flockar kan arean/häst sannolikt minskas något.För hästar som tränas tillgodoses rörelsebehovet delvis med motion men hästar ska även ges möjlighet att röra sig lösa utan inverkan av yttre faktorer. De ska kunna rulla sig och röra sig i olika gångarter. Hästar som p.g.a. skada ska hålla sig i stillhet får vistas i mindre hage.De flesta hästar mår bra av att vistas ute så
mycket som möjligt. För unga hästars sociala utveckling är det av yttersta vikt att de får umgås med artfränder. Därför är det ett krav att de ska hållas och vistas ihop med minst en annan häst. Kravet att hästar normalt dagligen ska kunna röra sig fritt dagligen gäller inte om hästen tillfälligt är på en tävlingsplats, ett djursjukhus, under långturer etc. Det gäller inte heller om hästen p.g.a. konvalescens måste förvaras i box. Om vädret eller
förhållandena ute är så dåliga att det från djurskyddssynpunkt är direkt olämpligt att släppa ut hästarna får de tillfälligt hållas inomhus. Exempel kan vara storm, plötslig halka, åskväder. Under betessäsongen förekommer i vissa delar av landet stora mängder bitande eller blodsugande insekter såsom myggor, knott eller broms. Hästarna kan behöva hållas inne för att skyddas mot dessa. Detsamma gäller även vid omedelbar fara för rovdjursangrepp."
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

nu har ju inte vi taggtråd men om man först har taggtråd måste man då plocka ner allt eller kan man sätta upp eltrådar på distansisolatorer på samma stolpar som taggtråden??
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

All taggtråd ska vara borta från hagar där hästar vistas senast 20100101, alltså även taggtråd med distanspinnar till eltråd.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Jag roterar mellan de olika hagarna.
Med ett schema för varje hage som ser ut ungefär som:
Sommar 1: vårbete och höstbete.
Sommar 2: högsommarbete
Sommar 3: höstbete
sommar 4: ledigt

Och så litet olika varianter på det beroende på hur hagen är beskaffad.

De hagar som jag bara använder till sommarhagar används vart annat år... Under det år de inte betas så slås det ett antal gånger under säsongen med betesputs..

Vårhagen/övergångshagen används varje år... Den rensas helt från rator och skit med jämna mellanrum under tiden den används. När hästarna flyttar från den och ut i sommarhagen så rensas den igen ordentligt och sen slås även den hagen med jämna mellanrum under hela sommaren. Hästarna går som sagt i sommarhagarna... som ligger i anslutning till vallen... När vallen är tagen släpps hästarna upp på vallen och har då tillgång till både vallen och sommarhagen... Detta brukar ske i slutet av juli början av aug...
Till vinterhagen flyttas de när det är dags att börja fodra med grovfoder ute.

Sen har jag tillgång till stora beten (ca 8 hektar blandat både skog och äng) en bit från gården om det skulle knipa. Dock har jag inte haft behov att utnyttja dessa beten ännu... Sommartid har jag ytters sällan mer än mina två ... Och de dryga 7 hektar jag har i anslutning till gården räcker mer än väl.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Ja om vårbetena används varje år så måste de ju skötas om.
Du har inga hagar mellan sommar och vinter?
Jag kör höstbete där jag börjar att stödfodra för att sedan ta in i vinterhagarna när hästarna fodras fullt ut.
Ofta i mitten/slutet på november.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Nej.. Ingen övergångshage mellan sommar och vinterhage Den enda jag har är övergångshagen från vinterhagen till sommarhage... Låt oss kalla den för försommarhage.. Jag har inget behov av en övergångshage på hösten.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Men måste du vända o vrida på enskilda meningar? Se gärna sammanhanget och vad jag svarade på från första början.
det var ju sammanhanget jag reagerade på. Jag vill inte vända och vrida på något. Bara tyckte det var så onödigt krångligt.
Man kan sätta på täcket på morgonen men NÄR hästarna ändå är inne kan man lätt byta/ta av/ta på om vädret ändras. Det ser jag som ett plus dagar de svänger som tusan.
Ändras under dagen? Byta täcken för att vädret ändras?? Hästar har en komfortzon som är rätt vid. 20 grader.
Att byta täcken under dagen kan man ju roa sig med om man vill men det är ingenting som hör till hästarnas behov. Onödigt krångligt alltså (och hästens behov går först för mig)
Hur många trådar skrivs inte här om hur man ska täcka på våren framför allt, när det kan vara svinkallt på morgonen och varmt i solen på dagen, eller när ett regn är kallt som attan men vädret för övrigt "varmt" så länge det är uppehåll.
Inte svårt alls tyckér jag. Varför krångla till det som sagt?
Jaså, hästar får ha täcke? (ironi) Så lät det inte på ditt första svar där man skulle spårklippa så slapp man täcken och blöta hästar efter svettiga pass, därför svarade jag ang stoet bla.
Klart hästar får ha täcke när det finns behov för det. Det gör det ibland även om det inte är ofta. Jag vill inte ha mina hästar beroende av täcken hela tiden utan vill att de ska reglera sin värme själva. Jag tycker hästar (friska och i bra kondition) mår bättre av det än att man ska störa deras värmereglering i onödan.
Ja om hästen nu inte fick ha täcke, som det lät på ditt första svar, så mår det ju knappast bra av att släppas ut i hagen svettig.
Visst FÅR hästar ha täcke, men jag använder det som sagt när det finns behov. Inte mina behov alltså utan för hästen. Antingen skrittar/leder man hästen tills den är torr efter träning eller så spårklipper man hästen så slipper den oftast att svettas öht. Om den svettas torkar den på nolltid.
För min del tycker jag det fungerar alldeles utmärkt att låta dem käka inne så är de nästan alltid torra tills de ska ut igen - behöver inte täckas om det är hästar som går nakna normalt sett. Släpper man ut direkt så får man ju täcka om hästen är svettig/varm fortfarande.
Du får göra som du vill helt klart. Jag tyckte bara att det var att krångla till saker i onödan.
Säg mig då hur du får samma kontroll som om din häst fodras i sin egen box och har sin egen vattenhink?
Vad är det jg inte kontrollerar? Hästarna äter sitt nattfoder inne och har sina egna vattenhinkar i boxen. Dessutom har jag ju koll på dem i hagen så jag ser om en häst verkar annorlunda eller inte mår bra.
Jag VET och jag HÅLLER MED om att man kan ha bra koll på hästar som går ute från morgon till kväll, eller varför inte dygnet runt, oxå. Men man har fortfarande mer kontroll om man fodrar dem enskilt.
VAD är det du vill ha kontroll på?
För vår/mammas del är det inte überkrångligt eftersom vinterhagen är i anslutning till stallet och hästarna är vana att komma in o äta - kommer när man ropar på dem. Det är det lätt värt för oss/henne.
Som sagt: Gör som du vill. Jag undrade bara varför. Om du trivs med det så är det ju bra och rätt sätt för dig.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Jag svarar på två saker:

Byta täcken - idag var det mkt smidigt att ha hästarna nakna på dagen med -4 och strålande sol. På kvällen fick stoet sitt 200 g täcke med -10 och beckmörkt.

Kontrollera - min häst blev ex dålig efter lunch en dag. han åt morgonmaten som normalt, hade bajsar osv normalt under natten. Betedde sig normalt i hagen på fm. Kom in och såg normal ut och ställde sig o åt direkt som vanligt. Efter 1 h inne och de skulle ut stod han o hängde i ett hörn och hade inte petat mer i höet än det lilla han han påbörja efter havren innan mamma gick in. Skyhög feber och han fick stå inne med täcke på de två andra normala utepassen, var nästan ok till nattningen (åt o drack och mkt lite feber) och helt ok morgonen därpå.

Hade han "bara gått i hagen" hade det kunnat slå på mer timmar än var det gör om de tas in för fodring var 4 h och man ser om varje matpaus är normal. Men egentligen är det såklart att de äter som de ska av både kraft o grovfoder, att de dricker som de ska, att de inte rör runt i boxen mer än normalt, att de bajsar och kissar normalt. Och att just den specifika hästen gör vad som är normalt för den individen.



Anledningen till att jag reagerar är att man tycker det är "onödigt krångligt" när någon väljer att ha mer koll på sin häst än att bara låta den gå i hage 12 h/dygn eller varför inte 24 h/dygn. Att man vill kolla att den individuella hästen äter normalt under hela dagen mm känns ofta som något dåligt om man läser sådana här trådar. Och jag förstår inte hur man kan tycka att det är dåligt att vilja ha koll på sin häst. Varför måste alla göra på allra enklaste vis och faktiskt riskera att missa grejer?
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Missade förresten det om träning/svett/täcke.

Ta stoet som ex (valacken är inget bra då han vänjer sig vid maskinen ännu och inte kan klippas tillräckligt ;)). Hon tränas inte i ridhus öht under vintern och trivs bättre med täcke ute såhär på ålderns höst. Dock kan hon mycket lätt bli svettig, hon kan lätt jaga upp sig om vid rider ihop ex och när hon arbetar svettas hon hyfsat lätt (lättare än min iaf som bara blir tokvarm och trött). Tycker du då man ska klippa henne och ev behöva täcka ännu mer/längre? Istället för att efter ridning lägga på ett fleece eller ulltäcke under utetäcket om hon skulle gå ut 0.5-1 h innan nästa fodring. Torr blir hon aldrig av att skrittas av, hon torkar på hals o bringa men under sadel o gjord är hon fortf blöt i pälsen. Att ta av sadel o träns (efter 20 min avskrittning på lång tygel), täcka (jag tror muskler måste svalna saktare än de tillåts om man inte lägger täcke på varm häst i låga temperaturer) och gå ut och promenera 30 min eller släppa ut i hagen o låta röra sig fritt med andastäcke under ser jag faktiskt ingen skillnad i. Det är bara just torkningen hästen behöver eftersom den redan varvat ned.

Men självklart man man tänka olika om det med, hade jag behövt promenera min häst torr innan han lyckats bli riktigt klippt hade jag dock haft en halv dag framför mig lätt :D Och jag ser faktiskt ingen skillnad att han får torka fri i hagen med lämplig täcke (eller inget om det är lämpligt så klart!). Det viktigaste är ju att hästen inte kyls ned av den blöta pälsen och det gör den inte med ett bra andastäcke som värmer lagom under torkningen.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Kontrollera - min häst blev ex dålig efter lunch en dag. han åt morgonmaten som normalt, hade bajsar osv normalt under natten. Betedde sig normalt i hagen på fm. Kom in och såg normal ut och ställde sig o åt direkt som vanligt. Efter 1 h inne och de skulle ut stod han o hängde i ett hörn och hade inte petat mer i höet än det lilla han han påbörja efter havren innan mamma gick in. Skyhög feber och han fick stå inne med täcke på de två andra normala utepassen, var nästan ok till nattningen (åt o drack och mkt lite feber) och helt ok morgonen därpå.
Ja det är klart man vill ha koll på sina hästar. Det vill jag också. Det har jag väl inte ifrågasatt? Men jag kan ha koll utan att de ska gå in varje gång de får foder.


Anledningen till att jag reagerar är att man tycker det är "onödigt krångligt" när någon väljer att ha mer koll på sin häst än att bara låta den gå i hage 12 h/dygn eller varför inte 24 h/dygn.
Jag har mer koll på min hästar än att de "bara går i hagen 12 eller 24 timmar" Det har jag även om de inte går in för att äta. Vad är motsättningen i det? Jag ser ingen.
Varför måste alla göra på allra enklaste vis och faktiskt riskera att missa grejer?
Jag vill göra på ett enkelt vis utan att riskera att missa viktiga saker. Det går att kombinera. Hästarnas behov styr.
Du behöver inte ta illa upp. Jag har ingenting emot att du gör som du gör. Jag undrade bara varför man skulle krångla till saker mer än nödvändigt. Det är upp till var och en så länge hästarna får vad de behöver. Speciellt detta med täcken verkar vara så himla känsligt när man påpekar. Jag undrar många gånger varför.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Men varför behöver du i sådana fall ifrågasätta kontrollen jag vill ha på min häst? Vet du hur mycket din häst dricker till sitt lunch hö/på fm/på hela dagen? Reagerar du om din häst inte bajsat på x antal h/bajset är konstig en hög? Sådant är i mina ögon så himla mkt lättare att ha koll på om man fodrar dem i boxen - därför gör vi så :) För min del tycker jag det låter som en himla massa merarbeta att hålla koll i hagen och jag tror faktisk hästarna mår bra av att komma undan vädret ngn h då och då jämnt fördelat över dagen. Tidigare har vi inte behövt klippa eller täcka någon häst även under mina tävlande ponnyår. Jag för min del tror att det delvis är pga att de aldrig behöver "klara av" vädret en himla massa timmar i sträck. Då har vi ändå alltid haft tak för lä och rengskydd som båda hästarna besökt och de har även massa skydd i skogen.

Ang täcken så är jag faktiskt inte alls känslig. Men du påpekade skaer som inte stämde i min hästhållning och då protesterar jag ju såklart :D Och jag har oxå varit väldigt anti täcken, du har uppenbarligen inte läst mina trådar om täcken tidigare om åren. Men ex stoet visar tydligt att hon numera, på äldre dagar, fungerar bättre med ett lättare täcke än utan. Utan så använder hon taket till precis allt, minsta regndroppar och hon står där och trycker - inte bra alls! Med täcke är hon mycket mera rörlig och påverkas inte alls mkt, först vid normalt regn går hon in efter en stund.

Även här ser jag intag vid fodring som positivt för henne. När hon vart inne i käkat och torkat lite är hon på det igen och ute o rör sig en stund innan regnande stör henne och hon ställer sig under taket. Det ser jag som mycket mer positivt än att hon stått därunder och tryckt hela tiden. Dock vet man ju inte hur hon betett sig om hon fodrats i hagen, men återigen så vill vi ha koll på hur de äter mm och de fodras då jämt fördelat inomhus.

Jag tycker det är intressant att se hur alla behöver försvara varför det INTE gör saker jag :D

Fö så har jag självklart inget emot ditt sätt att sköta dina hästar heller, men det tror jag nog du förstår oxå :)
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

KL

Några av mina hästar går i vinterhagar som är lika stora som sommarhagarna.
Men det spelar ingen roll, för de går max 50 - 60 m från grinden i alla fall. De står där och häckar och väntar antingen på foder eller på att få gå in.

(jag fodrar inte vid grinden, trots det står de där)

Det är ytterst irriterande under lerperioden då det är 20 cm lera ca 40 m från grinden och fin hagmark förövrigt.

Jag har så få hästar, så jag mockar hagarna, men inte på vintern. Tar bort all skit innan det börjar växa i stället.
Sedan får vinterhagarna vila under sommar halvåret.
Det har fungerat, mina hästar är nollade på EPG
Har jag inackar får de mocka hagarna efter sina hästar året runt.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Men hur stora hagar då?
Och hur mycket utevistelse?

Krav på bete med utegång på dygn?



Problemet är det att när folk skriver att hästar är gjorda för att beta o söka föda 20 timmar om dygnet på stora ytor så fattar de inte att det är väldigt svårt att överföra på de marker som finns att tillgå.Här blir de feta o sjuka.
Vi har liksom inte stäpp som betas ner av andra djur också.

Egentligen tycker jag att hästar dagligen ska få röra sig över större ytor, men det är lätt för mig att säga då jag har det och lite till.

Sedan tycker jag det där med ute jämt o ständigt är förlegat och inte alls alltid bättre för hästen-mina vill in om det blir för mycket insekter ex.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Men varför behöver du i sådana fall ifrågasätta kontrollen jag vill ha på min häst?
Jag undrade helt enkelt vad det är du vill ha kontroll på. (som man inte kan kontrollera om hästarna äter vissa mål ute i hagen)
Vet du hur mycket din häst dricker till sitt lunch hö/på fm/på hela dagen? Reagerar du om din häst inte bajsat på x antal h/bajset är konstig en hög?
Jag ser att hon dricker, men exakt hur många liter hon dricker varje gång har jag inget behov av att veta. På nätterna står de inne under vintern. Då ser jag hur mycket vatten det går åt. Ibland är hinken nästan tom och ibland har hon knappt druckit alls. Det varierar ju med väder, träning osv och är normalt. Jag ser att skiten ser ut som den brukar, men inte räknar jag antalet högar. Det beror ju också på hur mycket hon ätit mm. så antalet är inte intressant för mig. Det viktigaste är att se hur hästarna ser ut, hur de rör sig osv. Ser jag något som ser onormalt ut, då vill jag ha extra koll ett tag, men inte annars.
Sådant är i mina ögon så himla mkt lättare att ha koll på om man fodrar dem i boxen - därför gör vi så :)
som sagt. Gör som det passar dig.
För min del tycker jag det låter som en himla massa merarbeta att hålla koll i hagen och jag tror faktisk hästarna mår bra av att komma undan vädret ngn h då och då jämnt fördelat över dagen.
Det är inget merarbete öht eftersom hästarna ska fodras, vattnas, ridas osv. Kontrollerar allt samtidigt som man gör det andra. Vill hästarna gå undan för väder och vind gör de det när det passar dem inne i hagen.

Tidigare har vi inte behövt klippa eller täcka någon häst även under mina tävlande ponnyår. Jag för min del tror att det delvis är pga att de aldrig behöver "klara av" vädret en himla massa timmar i sträck.
Mina går ju ute mycket och behöver inte klara av vädret. Däremot anpassar sig deras päls efter vädret. Det ger friska, starka och tåliga hästar. Den ena är dock klippt eftersom hon har björnpäls och svettas om hon inte klipps. Med en spårklippning svettas hon inte och går utan täcke i alla väder.
Ang täcken så är jag faktiskt inte alls känslig. Men du påpekade skaer som inte stämde i min hästhållning och då protesterar jag ju såklart :D
Om jag skrivit något som inte stämmer så ber jag om ursäkt. Det har inte varit min mening. Vad har jag skrivit som inte stämmer? Jag tyckte det verkade som om täcken var ett känsligt ämne, med tanke på din reaktion, men jag kan ju förstås ha missuppfattat dig. Inte meningen.
Och jag har oxå varit väldigt anti täcken,
Varför måste man vara för eller emot? Det förstår jag inte. Jag använder täcke när det finns ett behov (från hästen) och slipper använda dem när behov inte finns. Ingen krångligt eller konstigt. Jag är varken för eller emot. Det jag är emot är när täcken används trots att det inte finns ett behov.
du har uppenbarligen inte läst mina trådar om täcken tidigare om åren. Men ex stoet visar tydligt att hon numera, på äldre dagar, fungerar bättre med ett lättare täcke än utan.
Ja då finns ett behov. Då använder man täcke. Äldre hästar behöver ju ganska ofta ett täcke då de har svårare att hålla värmen pga åldern. helt normalt tycker jag. (och, nej, jag har inte läst tidigare täckestrådar vad jag vet. Spelar det någon roll?)
Det där med att byta täcken under dagen om vädret ändras reagerade jag på. Där undrar jag var behovet finns? (med tanke på hur hästar fungerar)

Jag tycker det är intressant att se hur alla behöver försvara varför det INTE gör saker jag :D
Vad menar du med det?? förstår inte.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Det var detta jag svarade på först:

man kan mycket väl ha hästarna ute över 12 h/dygn utan att krångla med täcken. man kan spårklippa dem så slipper de inte bara täcken utan de slipper dessutom bli blöta/svettiga vid arbete så då har man även tagit bort torktiden. Inga som helst problem.

Vilket inte är någora problem för dig men för mig, vilket nog framgick av mitt svar då? Sedan kom vi in på en massa sidospår.

Ang hur mkt vatten/när/hur mkt hästen bajsar/kissar så är det något jag vill ha koll på. Det varierar men variationerna kan kopplas samman väldigt enkelt. Bla eftersom vi faktiskt vet hur mycket hästarna äter då de fodras inne. Äter de normalt men inte skiter kan ju något vara fel, liksom om de inte dricker som de brukar. Det är den kollen jag vill ha.

Ang antitäcken, nej det är klart man inte behöver vara det men jag har varit det. Innan jag hittade favorittäckena. Meningen var att poängtera att jag inte normalt sett täckar "bara för att" utan när jag tycker det finns ett behov av det. Dock skiljer sig ju din och min syn på behov, säkert beroende på vad vi har för hästar och hur vi vill sköta dem.

Ang att byta under dagen. I förrgår var det strålande sol och -5. Trelvigt att kunna plocka av täckena och låta dem gå nakna under dagen. Men på kvällen var det -10 - -15 och då behövde stoet sitt 200 g. Bla då såg jag behov av att byta under dagen, mest för att jag vill låta dem gå nakna så mkt som möjligt, de hade säkert inte dött av att ha täcke under dagen men det var onödigt.

Ang min sista kommentar, det är såklart inte enbart till dig, jag skrev lika generellt som jag uppfattade ditt liknande budskap i inlägget jag svarade på. Men uppenbarligen så kände du ju behov av att svara mig med ditt första inlägg som jag citerade i början, bara för att du inte gjorde det lika krångligt som jag.

Gott nytt år förresten :)
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Äter de normalt men inte skiter kan ju något vara fel, liksom om de inte dricker som de brukar. Det är den kollen jag vill ha.
Japp. Jag också. Och det är lätt att ha även utan att ta in dem för fordring, precis som jag skrev i förra inlägget.
Dock skiljer sig ju din och min syn på behov, säkert beroende på vad vi har för hästar och hur vi vill sköta dem.
Vår syn på behov ska inte vara olika. Hästarnas behov skiftar inte beroende på vilken ägare de har. De har de behov de har och det ska styra tycker jag.
(och inte ägarens egna tyckande)
Ang att byta under dagen. I förrgår var det strålande sol och -5. Trelvigt att kunna plocka av täckena och låta dem gå nakna under dagen. Men på kvällen var det -10 - -15 och då behövde stoet sitt 200 g. Bla då såg jag behov av att byta under dagen, mest för att jag vill låta dem gå nakna så mkt som möjligt, de hade säkert inte dött av att ha täcke under dagen men det var onödigt.
Hästarnas behov ska styra som sagt. Jag orkar inte tjata om detta mera. Det är bara att ta reda på hur hästar fungerar. Jag vill inte ha en ilsken diskussion om hästskötsel. Inte alls, utan blev som sagt nyfiken på orsaken till att hästarna fodras inne.
Men uppenbarligen så kände du ju behov av att svara mig med ditt första inlägg som jag citerade i början, bara för att du inte gjorde det lika krångligt som jag.
Jag blev som sagt nyfiken på VAD det är du vill kontrollera som du inte kan kontrollera när hästen äter i hagen. (Jag är fortfarande nyfiken för det enda du svarat hittills är att du kontrollerar samma sak som man kan kontrollera när hästen äter ute.)
Gott nytt år förresten
Gott nytt år på dig också!
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 501
Senast: Linda_A
·
Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 436
Senast: fio
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 569
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp