Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Är det inte så att vinterhagar gärna blir lite mindre för att det är enklare och bekvämare för oss människor?? Vinterhagarna ligger dessutom oftast i närheten av stallet.. Helt naturligt.. vem vill springa runt på 5-6 hkt och leta hästar i totalt mörker?? Vem vill ödsla tid och energi på att kånka vatten och foder längre sträckor än vad man behöver..

Åter igen är det en kompromiss med vad som är bäst för hästarna och vad som är bäst/enklast för oss människor..
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Och parasittrycket öka.

Alltid är det något.

Ja... om man struntar i haghygien ja... Där kom bekvämligheten in igen...

Det är ju både ansträngade och jobbigt att hålla hagarna rena från rator... Dock ingen omöjlighet....
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Är det inte så att vinterhagar gärna blir lite mindre för att det är enklare och bekvämare för oss människor??

Jag gör redan på det viset, minskar hage på sommaren om betet blir för kraftigt samtidigt som den mindre hagen betas ner av kor.


Kl
Men detta med hästars önskade hagstorlek verkar ofta hänga samman med åsiktsinnehavarens egen mark och även åsiktsinnehavarens egen typ av häst. Och det är inte riktigt rätt väg att gå, bättre som I-U menar på att det ska vara genomförbart.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Och svårare blir det när hästarna inte får gå i taggtrådshagar.

Jo precis eftersom så stora beten brukar stängslas med just taggtråd.

Men taggtråd som är VÄLSKÖTT som omringar riktigt stora naturbeten innebär en väldigt liten olycksrisk för hästar.

Väl uppspänd tråd på rejäla stolpar i kombination med stora arealer, helt ok enligt mig.

Detta eftersom betesdjuren då nästan aldrig ens är i närheten av staketen och om de skulle gå nära dom så syns staketen hyfsat väl. ( lika synligt som slät järntråd med el i). Dessutom kan visualiteten förstärkas genom att man spänner ett tunnare elrep eller elband överst ( som det inte behöver gå el i).

Och blir hästarna skrämda på ett riktigt stort bete kan de springa flera hundra meter innan de ens kommer fram till staketen, och då tenderar de att istället springa längs med dessa och inte tvärs igenom.

De farliga är ju alla dessa taggtrådar som hänger rostiga och halvt avramlade på sneda fallfärdiga pinnar och där det dessutom ligger överväxta härvor av taggtråd ute i markerna. Eller då taggtråd runt små hagar där djuren hela tiden kommer i närkontakt med staketen.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Ja... om man struntar i haghygien ja... Där kom bekvämligheten in igen...


Jag mockar verkligen inte mina större hagar på hästskit.

Ska jag plocka upp all skit som kommer på 5 ha av tre hästar varje dag så tar det mig nästan hela dagen.:eek: Nej, tack.

Och inte mockar jag efter kossorna heller.:devil:

Och angående bekvämlighet så är det enkelt att göra som jag. Jag har latmanshagar hemmavid på ung 40*50,ska hovslagare ex komma runt middag så släpps de där på morgonen och då behöver jag bara gå 100 m till hagen för hämtning.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Jag mockar verkligen inte mina större hagar på hästskit.

Ska jag plocka upp all skit som kommer på 5 ha av tre hästar varje dag så tar det mig nästan hela dagen.:eek: Nej, tack.

Och inte mockar jag efter kossorna heller.:devil:

Och angående bekvämlighet så är det enkelt att göra som jag. Jag har latmanshagar hemmavid på ung 40*50,ska hovslagare ex komma runt middag så släpps de där på morgonen och då behöver jag bara gå 100 m till hagen för hämtning.

Du missförstod helt och hållet...

Det var Inte Ung som påstod att parasittrycket ökar om man ställer hästarna i mindre hagar sommartid, för att kunna ha hästarna i stora hagar vintertid....

Vi pratade inte om hagar på 5 hektar eller mer.... Och nej... jag mockar inte heller mina storasommarhagar... Däremot har jag ett antal mindre hagar som hästarna går i under en övergångsperiod mellan vinter och sommarhagar... och dessa hagar mockar jag ut ratorna i...
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Varför är du så kategorisk och rigid i alla dina uttalanden?
Vaddå "ska vara ute 12h"?! Javisst, OM du inte gör någonting annat, men om jag åker iväg och tränar inte farao lägger jag på de timmar som hästen varit borta från hagen!
Är jag?
"Men se inte på lag-tankarna som något som inte kan diskuteras! Krav på ytor och tider kan mycket väl anpassas uppåt och nedåt. Det viktiga vore att en tvingande lag äntligen kom till." = rigid??
Jag framför mina åsikter i inläggen. Tråkigt om du inte kan acceptera det.
Om du läser vad som står i inläggen, så ser du bl a att aktiviteter skulle ingå i "hagtiden". Om man så väljer 11, 12, 13 eller 24 timmars utevistelse/ dygn är en öppen fråga att diskutera. Det är många faktorer att ta med.

Du verkar ha obegränsat med mark och leva i en utopi, för de flesta ser inte verkligheten riktigt ut så.
Varför detta eviga hackande på person? Nej, jag har inte obegränsat med mark och jag lever heller inte i en utopi. Jag har anpassat mitt hästhållande efter min fastighets förutsättningar och tvärtom.
Verkligheten? Det är just verkligheten jag vill ändra på. Den dagens verklighet där hästar står instängda 23/24, där den enda "hage" som erbjuds är ett grusat frimärke osv. Kanske en godtagbar verklighet för dig, men inte för mig.

LIA
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Men detta med hästars önskade hagstorlek verkar ofta hänga samman med åsiktsinnehavarens egen mark och även åsiktsinnehavarens egen typ av häst. Och det är inte riktigt rätt väg att gå, bättre som I-U menar på att det ska vara genomförbart.

Här håller jag med dig och I U helt och fullt.... Självklart skall det vara genomförbart... men samtidigt.. var skall man dra gränsen för detta.

Om någon köper en liten "hästgård" på landet... med tex 2 hektar mark. (Vilket inte är ovanligt.) Det går att hålla rätt många hästar på den ytan... om man INTE tar hänsyn till hästars behov av att få ströva fritt i en hage...

Rätt många små hagar kan man få till på den ytan.... genomförbart?...Ja i allra högsta grad.. Men idealiskt ur hästarnas synpunkt? Nej inte ett smack.

Så det är väl egentligen där diskussionen skall ligga... Hur mycket hästar har gården kapacitet för? Frågan är om vissa av de gårdar som annonseras som hästgård har kapacitet för hästhållning överhuvudtaget.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Är jag?
"Men se inte på lag-tankarna som något som inte kan diskuteras! Krav på ytor och tider kan mycket väl anpassas uppåt och nedåt. Det viktiga vore att en tvingande lag äntligen kom till." = rigid??
Jag framför mina åsikter i inläggen. Tråkigt om du inte kan acceptera det.
Om du läser vad som står i inläggen, så ser du bl a att aktiviteter skulle ingå i "hagtiden". Om man så väljer 11, 12, 13 eller 24 timmars utevistelse/ dygn är en öppen fråga att diskutera. Det är många faktorer att ta med.

Varför detta eviga hackande på person? Nej, jag har inte obegränsat med mark och jag lever heller inte i en utopi. Jag har anpassat mitt hästhållande efter min fastighets förutsättningar och tvärtom.
Verkligheten? Det är just verkligheten jag vill ändra på. Den dagens verklighet där hästar står instängda 23/24, där den enda "hage" som erbjuds är ett grusat frimärke osv. Kanske en godtagbar verklighet för dig, men inte för mig.

LIA

I det inlägg jag svarade på så skrev du att hästar "ska vara ute minst 12timmar /dygn (eller mer) och i ett annat tyckte du att tjejen som tog in sina hästar för utfordring, skulle låta dem vara ute motsvarande tid längre för att uppnå dina ideala timmar. Ja, det är kategoriskt och inte flexibelt. Du öppnar inte för diskussion, utan framför din åsikt som den enda sanningen.
Lär dig att skilja på åsikt och person. Jag känner inte dig och ser därför ingen anledning att hacka på dig som person, däremot har jag synpunkter på de åsikter du framför och sättet de framförs på.

Det är dina överdrifter jag inte gillar, du får det att låta som om alla andras hästar är understimulerade, vanskötta och olyckliga.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

man kan mycket väl ha hästarna ute över 12 h/dygn utan att krångla med täcken. man kan spårklippa dem så slipper de inte bara täcken utan de slipper dessutom bli blöta/svettiga vid arbete så då har man även tagit bort torktiden. Inga som helst problem.

Jag syftade snarare på att ta på/av/byta täcken vid behov. Tex tunnare/inget på dagen vid fint väder och varmare sista passet ute, eller rengtäcke på dagen pga nederbörd o sedna ingat täcke när det slutar.

Stoet behöver (numera, hon gick helt otäckad fram tills 17 eller 18 år, aldrig klippt) täcke utan att vara klippt, hur löser du det? Annars står hon och trycker under taket vid minsta nederbörd - rätt tråkigt liv om det regnar dygn tycker jag. Dessutom blir hon stel o frusen om det är låga grader när hon numera inte är så ung i sin kropp.

Alla hästar får inte en bra päls och alla hästar mår inte bra av att släppas ut direkt efter ett ansträngande arbete, oavsett om de är svettiga eller ej.




Och som sagt, anledningen till fodringar inne är mycket pga individkontrollen. som jag redan skrivit och beskrivit.
 
Senast ändrad:
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Ett maxantal hästar per areal vore kanske en start?

Det tror jag på :laugh:

Har iaf inte hunnit komma på några problem ännu ;)

Sedan det här med arrenden. Hur många av er här i tråden litar på arrenden till liten/viss/stor del av hagmarken? Det tycker jag är skitsvårt. Arrendeavtal för gödsel är ju en sak, gödslen går relativt lätt att frakta en bit om man måste byta. Men hästarna kan man ju inte riktigt transportera till och från hagen dagligen. Hur gör man då om ett arrendeavtal går ut och inte förnyas? Ska ägaren tvingas sälja hästarna? Vilka ska tvingas flytta sina hästar om man stå inhyrd i ett stall som blir av med marken?
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Åter igen är det en kompromiss med vad som är bäst för hästarna och vad som är bäst/enklast för oss människor..

Det är för mig en kompromiss med hur mycket mark som får trampas sönder.
Vinterhage håller sämre än sommarhage.

I övrigt så behövs inte mindre hage för att det skall bli bekvämare.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Ja... om man struntar i haghygien ja... Där kom bekvämligheten in igen...

Det är ju både ansträngade och jobbigt att hålla hagarna rena från rator... Dock ingen omöjlighet....

Allt går ju.
Men frågan är om man skall lägga ribban på ett helt absurt plan eller inte.

Jag löser det genom ha många hagar att alternera mellan och låta någon vila varje sommar så att den blir parasitfri.
En hage blir parasitfri av att vara tom två vintrar med en sommar i mellan.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Man kan också varva med får, då har man nytta av marken men håller nere parasittrycket eftersom (har jag fått förklarat för mig) får och häst inte har samma parasiter.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Jo så är det ju.
Men förbjudet blir det ju i alla fall.
Så då går det inte att göra så.
Det kan ju bli konstigt med vissa förbud.

Om man tar storleken på hagar och krav på daglig utevistelse så kan det också bli konstigt.
Om man bestämmer fel.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

.... får och häst inte har samma parasiter.
De har vissa gemensamma parasiter - men det skall visst vara sämst för fåren.

Nötkreatur är bäst.
Jag lånade en sommar ett gäng ungtjurar för att beta ner en hage som höll på att växa igen.
EU-bidragen kräver att jag håller öppet.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

På detta sätt kan man ju "dela" mark med angränsande bonde och alla tjänar på det.
 
Sv: Hagar, utevistelse och Djurskyddsbestämmelser!

Allt går ju.
Men frågan är om man skall lägga ribban på ett helt absurt plan eller inte.

Jag löser det genom ha många hagar att alternera mellan och låta någon vila varje sommar så att den blir parasitfri.
En hage blir parasitfri av att vara tom två vintrar med en sommar i mellan.

Inga nyheter för mig.... Löser det på samma sätt hos mig i stora drag... Dock är det ett par hagar som är ypperliga att ha just som övergångshagar.. dessa är i bruk varje vår... Då mockas de... inget absurt eller oöverstigligt arbete.... Lite ansträngade bara ;)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 500
Senast: Linda_A
·
Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 427
Senast: fio
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 569
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp