Köpa häst

Ja, själv är jag nog en rätt besvärlig kund då jag vill ha en ridhäst som är snäll mot mina små ponnyn dom kan gå med vilka hästar som helst om den är snäll vill säga. Sen vill jag också ha en häst som är snäll i ridningen. Min erfarenhet är att försäljare ofta ljuger om temperament, skador etc. alternativt att hästen har olater som säljaren inte sett som någon olat.
Med din inställning skulle jag inte sålt häst till dig. Jag förstår vilket mål du har, att hästarna skall trivas ihop och att du får en trevlig ridhäst.

Men ingen människa kan garantera detta. Min erfarenhet är att det tar upp till ett år innan man lärt känna sin nya häst.

Dina snälla ponnier kan också visa sig vara mindre snälla när det kommer in en ny individ i flocken.

Dessutom har vi olika krav och förväntningar på vad som är olater. En del personer tillåter hästen stor frihet att själv bestämma, och ser inte det som ett problem.

Andra har tuff disciplin på sin häst och tolererar inte minsta initiativ från hästen.

Dessutom har hästar olika personligheter och en del är milda och följsamma "av sig själva" medan andra behöver mycket tydlig ledning och stort förtroende från människan för att det skall passa. Vilken typ av hästägare är du?

Med detta långa inlägg har jag dock ett konstruktivt tips till dig.

Varför inte köpa en häst som du känner väl redan? Eller låna en på foder som du sedan kan få köpa om du vill?

Sedan tycker jag du skall fundera över vilken typ av människa du är ihop med hästen. Tar du i vid behov, eller följer du hästen?
 
Sen så kanske säljare inte alltid ljuger men dom förskönar ofta eller berättar inte hela sanningen, allt för att få hästen såld. Min erfarenhet är dock att dom flesta normalsnälla hästar funkar bra i flock undantag finns dock, men känns som att det är viktigare med en riktigt snäll häst då den ska gå med små ponnys och därför bör respektera dem trots deras storlek.
Jag förstår inte vad storleken har med sammanhanget är göra?

Jag tror aldrig jag mött en häst som någonsin utnyttjat sin storlek mot något annat djur eller människa.

Däremot har den utnyttjat sitt psykiska övertag, och då har den gjort det oavsett storlek.

En shetlandsponny kan vara nog så tuff att hantera för en människa om den är van att bestämma. Bara ett exempel.

Jag undrar hur mycket kunskap du har om häst egentligen? Om din erfarenhet endast sträcker sig till de två hästar du har nu?
 
Nä säkert skulle dom bli oroligare i början kanske men inte blev dom galningar som testar sina ryttare.


Ridskolehästar är vana att gå i stor grupp och hålla ihop, och ridas flera timmar varje dag. De flesta går också i stora flockar i hagen och får stimulans där. Många är dessutom inköpta pga sin flockmentalitet, och kanske fungerade mindre bra som privathästar innan de blev ridskolehästar.

Därför är det många ridskolehästar som inte funkar alls som privathästar. De vill inte vara själva i ridhuset, blir heta och svåra när de rida ”för lite” och inte har stimulerande utevistelse och blir rädda och osäkra utan en stor flock kring sig på uteritterna.
En hästs beteende skapas mycket i den kontext den befinner sig i. Det är inte konstant

Likadant åt andra hållet. Hästar som inte klarar ridskolelivet kan bli utmärkta privathästar.
 
Själv har jag ridit många, många lektionshästar regelbundet som aldrig skulle komma på tanken att flippa.
Vi hade en häst, på ridskolan där jag arbetar, som var världens bästa ridskolehäst! Supertrygg, snäll i stallet och i flocken osv osv. När hon skulle pensioneras och byta ägare sparkade hon sönder hela stallet, hos nya ägaren. Hon fick snabbt komma tillbaka till ridskolan. Då blev hon världens bästa häst igen! Så trygg i sin flock, men klarade inte av att flytta på sig. Hon fick några år till på ridskolan, sen fick hon avsluta livet värdigt medan hon var frisk och i fint hull!
 
Jag förstår inte vad storleken har med sammanhanget är göra?

Jag tror aldrig jag mött en häst som någonsin utnyttjat sin storlek mot något annat djur eller människa.

Däremot har den utnyttjat sitt psykiska övertag, och då har den gjort det oavsett storlek.

En shetlandsponny kan vara nog så tuff att hantera för en människa om den är van att bestämma. Bara ett exempel.

Jag undrar hur mycket kunskap du har om häst egentligen? Om din erfarenhet endast sträcker sig till de två hästar du har nu?
Jag hade ett halvblod som gjorde det. En hästägare skulle prompt släppa ihop sina shettisar med mitt halvblod och jag gav med mig (det var ca 25 år sedan). Min häst la sig över shettisen och bet den rätt över mankammen, ställde sig upp med ponnyn i munnen och slängde iväg den. Det såg verkligen hemskt ut.

Ponnyn blev inte skadad men vi hade dem sen i olika hagar, dock fortsatte samma ponny att rymma in till min häst och till slut så accepterade min häst att ha den där. Efter den episoden har jag respekt för att släppa ihop stora hästar med små även fast jag vet att det oftast går bra.
 
Jag hade ett halvblod som gjorde det. En hästägare skulle prompt släppa ihop sina shettisar med mitt halvblod och jag gav med mig (det var ca 25 år sedan). Min häst la sig över shettisen och bet den rätt över mankammen, ställde sig upp med ponnyn i munnen och slängde iväg den. Det såg verkligen hemskt ut.

Ponnyn blev inte skadad men vi hade dem sen i olika hagar, dock fortsatte samma ponny att rymma in till min häst och till slut så accepterade min häst att ha den där. Efter den episoden har jag respekt för att släppa ihop stora hästar med små även fast jag vet att det oftast går bra.

Jag har mer respekt för de små. När en shettis sparkar mot halvblod t ex träffar shettisen rakt över carpus eller has...
 
Det är färre shettisar som får pannbenet insparkat än halvblod som får skador av att bli sparkade på benen.

Men som annan sa - släpp inte ihop om du är orolig. Det är alltid en skaderisk släppa ihop hästar och den minskar inte alls av en prövotid.
Jodå för på prövotiden hinner du märka om det inte funkar alls, då behöver man inte fortsätta försöka.
 
Du behöver aldrig fortsätta försöka. Det räcker ju med EN enda spark om det vill sig illa och den kan precis lika gärna inträffa första kvarten som dagen efter prövotidens slut.
Whatever, man tar ju hästarna skilda om dom inte tål varandra. Gärna dom första 5 minuterna eller fortast möjligt.
 
Hästar som är lätta att ha att göra med plus snälla brukar inte försöka sparka någon annan häst ens när dom får en ny kompis. Dom bara vet rangordningen från början utan onödigt tjafs.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 112
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 043
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 728
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 639
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp