Köpa häst

Enbart om dom måste försvara sig
Fast det vet inte du. En dag kan den där hästen som triggar bara genom att finnas till komma. Jag har sett det hända flera gånger. Hästar som aldrig gjort en fluga förnär blir plötsligt vansinniga pga en häst som inte ens gjort nått annat än att finnas till. Precis som valacken som aldrig hoppat på ett sto. Men en dag så dyker DET stoet upp och valacken tror att han är hingst
 
Vi hade en häst, på ridskolan där jag arbetar, som var världens bästa ridskolehäst! Supertrygg, snäll i stallet och i flocken osv osv. När hon skulle pensioneras och byta ägare sparkade hon sönder hela stallet, hos nya ägaren. Hon fick snabbt komma tillbaka till ridskolan. Då blev hon världens bästa häst igen! Så trygg i sin flock, men klarade inte av att flytta på sig. Hon fick några år till på ridskolan, sen fick hon avsluta livet värdigt medan hon var frisk och i fint hull!
Vi har precis fått ta tillbaka en ponny till ridskolan☺️Han skulle bli pensionär vid 22 års ålder och firades av med pompa och ståt. Han trivdes inte alls,slutade äta,sprang över folk och var allmänt stressad. Så han fick flytta hem och lufsar nu nöjt runt med våra minsta barn igen💕
 
Jodå för på prövotiden hinner du märka om det inte funkar alls, då behöver man inte fortsätta försöka.
Vad menar du med att du hinner märka om det inte funkar? Säg att du vill köpa min häst. Du vill då transportera hem den,släppa ihop den med dina hästar och om det inte funkar skicka tillbaka den igen? Vem anser du har ansvaret om min häst blir skadad under transporten eller vid ihopsläppet?Om det uppstår en skada,är du beredd att betala veterinär,uppstallning,igångsättning osv? Minskat värde på hästen?
 
De måste ju inte sparka varandra för att någon ska bli skadad, kan räcka med att de springer och oturen är framme.

Skulle aldrig låna ut på prov för att köparen vill testa ihopsläpp och sedan att denne kan returnera hur som helst..
Har sålt och låtit köparen ha 30 dagars prövotid, lämna tillbaka om det inte funkar men då behållit 10% av köpeskillingen. Dock ska hästen då tillbaka i samma skick, ua på ny besiktning. Många år sedan nu dock :)
 
Underlig diskussion det här ...
Det går aldrig att veta vad som händer när man släpper ihop hästar. Det man kan göra är att försöka skapa en så kontrollerad situation som möjligt.
Jag har sett allt från ingen reaktion alls till att de sprungit en stund och sedan lugnat sig till att en grupp på fyra hästar har jagat en häst som de gått med 6 mån tidigare ut ur hagen och två valacker som gått ihop i år där den ena attackerade den andra våldsamt när ett sto släpptes in till dem.
Det jag gör om jag får en ny häst i stallet är att gradvis släppa ihop dem. Först får den nya stå jämte ngn av de andra i boxen i en vecka, sedan släpper jag ihop de två. Sedan får den nya byta bara granne och så släpper jag ihop de tre osv ...Alt får de gå i hagarna bredvid varandra och nosa över staket om det kan ske utan skaderisk. Det brukar gå bra men även då kan en häst mycket väl ge den andra ett tjuvnyp eller en spark. Jag har dock aldrig fått ngn häst allvarligt skada som tur är.
 
Vi har precis fått ta tillbaka en ponny till ridskolan☺Han skulle bli pensionär vid 22 års ålder och firades av med pompa och ståt. Han trivdes inte alls,slutade äta,sprang över folk och var allmänt stressad. Så han fick flytta hem och lufsar nu nöjt runt med våra minsta barn igen💕
Samma för oss, tror hon var 22 också! Och fick leva till 27, frisk som en nötkärna! Men kändes inte värdigt längre för en så gammal häst att gå lektioner, så vi avslutade när hon var på topp!
 
Hästar som är lätta att ha att göra med plus snälla brukar inte försöka sparka någon annan häst ens när dom får en ny kompis. Dom bara vet rangordningen från början utan onödigt tjafs.

Fast det där stämmer inte, och resonerar du så tror jag att du kommer få svårt att få en fungerande flock, hur många hästar du än tar hem på prov. Även ”snälla” hästar kan vifta med benen, kanske särskilt när en ny häst släpps in till en etablerad duo. Springer gör de nästan garanterat.

Varför inte göra som många här föreslagit, och låta dem gå sida vid sida i hagarna intill varandra? Sen kanske promenader ihop och till sist hopsläpp.
 
Sen kan ju även glatt bus resultera i skada av misstag. Från att hästen halkar och skadar sig till att en glad brall träffar kompisen av misstag. Det sistnämnda hände mellan två bästa kompisar jag hade. En glad brall träffade olyckligt och resulterade i en tandfraktur på kompisen. (som sen med maxad otur kostade kompisen livet)
 
Sen kan ju även glatt bus resultera i skada av misstag. Från att hästen halkar och skadar sig till att en glad brall träffar kompisen av misstag. Det sistnämnda hände mellan två bästa kompisar jag hade. En glad brall träffade olyckligt och resulterade i en tandfraktur på kompisen. (som sen med maxad otur kostade kompisen livet)
Exakt samma hände med en bekants hästar, första dagen i sommarhagen och glada hästar där den ena sparkade sönder käken på sin kompis. Ren och skär olycka.
 
Det känns inte som att du har jättestor erfarenhet av hästar och förståelse för hästars beteende. ALLA hästar kan reagera på en ny häst, du kan ALDRIG säga "mina skulle aldrig", och i synnerhet inte eftersom de är två.
Jag har världens snällaste ponny. 20+, Vem som helst kan hantera och rida honom, har gått med alla möjliga och omöjliga hästar i alla storlekar. Gått med allt från en kompis upp till en flock på över 20 hästar och ponnyer. Det hade ALDRIG varit några problem, aldrig ens en tillstymmelse till att han skulle sparka/bita/jaga/skada.
Men så en dag hände nåt. Ingen hann se, så ingen vet riktigt vad som utlöste det. Han hade några dagar tidigare börjat gå med ny kompis (i tillräckligt stor hage och efter att nya kompisen bott in sig i stallet osv), allt hade gått bra första dagarna, de verkade bli vänner. Och helt plötsligt blev det ett jävla liv i hagen, båda hästarna skadade varav den nya kompisen så illa att den efter några dagar och diverse undersökningar på klinik fick avsluta sitt liv.

Det går alltså ALDRIG att vara helt säker, hur bra man än känner sin häst. Skulle jag sålt ponnyn innan den incidenten skulle jag ha sagt att han går ihop med vem som helst utan problem, det hade ju varit vad jag visste. Inte hade jag uppsåtligen ljugit då, bara för att han inte hamnat i den situationen?

Att släppa ihop en häst man har på prov är dessutom helt idiotiskt. Vad gör du om hästen blir skadad? Ska du lämna tillbaka en häst med avsparkat ben, säga "sorry men det funkade inte" och kräva tillbaka pengarna?
Ingen vettig säljare med vettig häst lär gå med på det.
 
Jag hade bestämt för mig att TS frågat om släppa ihop halvblod och shettis tidigare. Och jodå, och då jagade hbl shettisen och shettisen sparkade hbl på ftamknäna upprepade gånger. Dock skedde hopsläppet i hage av ridbanestorlek och ganska hastigt.

Så TS är det den episoden som gör dig bekymrad så med stor (mycket större) hage, tid och lite eftertanke kan det gå hur bra som helst släppa ihop stor och liten. Men man bör alltid ha en plan B.

Att, som du fick tips om då, ha en smit-tråd för shettisen minskar också risken. Dvs en tråd (med el i) eller ett brädstaket som. Är högt nog för shettisen att utan problem komma under men inte högt nog för halvblodet komma under. Då kan shettisen komma undan i säkerhet och i sin takt väja sig.

Om du har kvar samma shettis som kickat så håll ett öga så den inte lär sig vara ful och sen smita undan bara.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 112
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 044
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 728
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 639
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp