Påstridiga intressenter som vill ta med hästen samma dag!

Och vi är flera som inte tänker likadant. Det behöver inte betyda att vi är oseriösa eller spelar något spel, bara att vi vill genomföra köpet i lite annan takt och fundera lite över var vår häst hamnar. Eller vilken häst vi köper, för den delen. Precis som @Karoliten har jag varit öppen mot alla parter med vad som gäller, och det har inte varit några problem.
För min del är det oseriöst och dålig hästhållning om man utsätter sin häst för det. Som sagt, man får väl förutsätta att ingen säljare säljer till en dålig person, eller hur? Det är alltså inte det scenariot jag diskuterar. Men att boka in en massa provridningar om den första är vettig, det är elakt. Både mot häst och första spekulant.
 
Alltså i denna tråd målas det upp som om det ska provridas en massa. Måste säga att jag har nog aldrig behövt mer än max 4 ryttare sim provridet innan jag har hittat ett bra hem😂. Om hästen skulle må dåligt av att fyra olika ryttare rider den då är det nått fel. Då kan ju inte mina barn lalla runt på min häst samma vecka som praktikanten rider min häst och jag själv rider den och gud förbjude om min sambo dessutom skulle ta en tur🙈Nä sållar man hårt redan innan provridning har det för mig inte inneburit nått problem. Kan tilläggas att utav dem jag sålt har hemmet inte blivit bra i slutändan av alla hästar utom en och det var för att jag inte var tillräckligt noggrann och köparen hade en viss okunskap
För mig personligen spelar antalet jag förväntas tävla med ingen roll. Jag vill ha ett ja eller nej när det gäller att köpa, inte ett kanske.
 
För min del är det oseriöst och dålig hästhållning om man utsätter sin häst för det. Som sagt, man får väl förutsätta att ingen säljare säljer till en dålig person, eller hur? Det är alltså inte det scenariot jag diskuterar. Men att boka in en massa provridningar om den första är vettig, det är elakt. Både mot häst och första spekulant.
Nej, det är varken oseriöst, dålig hästhållning eller elakt bara för att du inte skulle göra så. Och ingen har väl pratat om en massa provridningar? När jag sålde min, så bokade jag in tre som fick komma och provrida inom loppet av en vecka. De var införstådda med mitt upplägg, alla tre hade sannolikt kunnat erbjuda ett bra hem och alla tre ville ha hästen, men en familj klickade lite extra med honom så de fick köpa. De kom tillbaka omkring en vecka efter provridningen och hade då med sig transport, vi ordnade besiktning på en klinik i närheten, de betalade och tog med sig hästen hem. Totalt okomplicerat och en ganska snabb affär trots allt. Vi har fortfarande kontakt med varandra, de är så glada över sin häst och han har ett jättefint liv hos dem.

Jag ser inte hur det skulle kunna vara dålig hästhållning att låta 3-4 vettiga människor rida ens häst, oavsett den är till salu eller inte? Det handlar ju inte om att "hela världen" skall komma och provrida, utan snarare om att man vill ge ett fåtal utvalda chansen.
 
Nej, det är varken oseriöst, dålig hästhållning eller elakt bara för att du inte skulle göra så. Och ingen har väl pratat om en massa provridningar? När jag sålde min, så bokade jag in tre som fick komma och provrida inom loppet av en vecka. De var införstådda med mitt upplägg, alla tre hade sannolikt kunnat erbjuda ett bra hem och alla tre ville ha hästen, men en familj klickade lite extra med honom så de fick köpa. De kom tillbaka omkring en vecka efter provridningen och hade då med sig transport, vi ordnade besiktning på en klinik i närheten, de betalade och tog med sig hästen hem. Totalt okomplicerat och en ganska snabb affär trots allt. Vi har fortfarande kontakt med varandra, de är så glada över sin häst och han har ett jättefint liv hos dem.

Jag ser inte hur det skulle kunna vara dålig hästhållning att låta 3-4 vettiga människor rida ens häst, oavsett den är till salu eller inte? Det handlar ju inte om att "hela världen" skall komma och provrida, utan snarare om att man vill ge ett fåtal utvalda chansen.
För mig är det dålig hästhållning och oseriöst gentemot ev kund.
 
dom ggr jag köpt häst via prov så vet jag exakt på plats om jag vill ha, varför utsätta sig för risken att åka hem och den säljs till ngn annan såvida säljaren tycker det gick bra på provridningen. För det kan lika gärna gå bra för nästa person också som kanske kommer.

men för det mesta har jag köpt osett och oprovat...och sålde min senaste häst osedd också.
 
Då har ridskolor och turridning också dålig hästhållning i din mening
Jag tycker det blir skillnad med en välgrundad tanke bakom lektioner mot att provridas av nya ryttare som testar en del med hästen. Eller dina spekulanter får kanske inte känna på hästarna så de vet vad de köper heller?

För övrigt är det väl inte det som är poängen utan just att du utsätter hästen för en massa olika ryttare även om den första ryttaren kanske är bra, och kanske jäkligt vettig. DET är dålig hästhållning anser jag. Att liksom kräva att fler ska rida som nåt jädra spel med häst och spekulant. Sanslöst.
 
Jag tycker det blir skillnad med en välgrundad tanke bakom lektioner mot att provridas av nya ryttare som testar en del med hästen. Eller dina spekulanter får kanske inte känna på hästarna så de vet vad de köper heller?

För övrigt är det väl inte det som är poängen utan just att du utsätter hästen för en massa olika ryttare även om den första ryttaren kanske är bra, och kanske jäkligt vettig. DET är dålig hästhållning anser jag. Att liksom kräva att fler ska rida som nåt jädra spel med häst och spekulant. Sanslöst.
Oj vilket dömande!Seriöst mina hästar mår inte dåligt av ett sådant upplägg.Dålig ridning däremot är inget bra då får man avbryta såklart .
Visst man kan ha tur att första ryttaren är bra. Men om de 3 första ryttarna inte är bra är det dålig hästhållning och låta fler prova hästen då efter det?Så om man har tex svår häst där många kommer och rider men inte klarar hästen och det tar långt tid och hitta en vettig köpare är det dålig hästhållning då. För även om du säger nej direkt till någon som provrider kan det ju ta ett antal provturer innan rätt köpare hittas.
Nä jag skulle inte utsätta min häst för lidande jag vill hitta ett bra och hållbart hem.Tänka ett varv till förtjänar våra pållar.
 
Alltså i denna tråd målas det upp som om det ska provridas en massa. Måste säga att jag har nog aldrig behövt mer än max 4 ryttare sim provridet innan jag har hittat ett bra hem😂. Om hästen skulle må dåligt av att fyra olika ryttare rider den då är det nått fel. Då kan ju inte mina barn lalla runt på min häst samma vecka som praktikanten rider min häst och jag själv rider den och gud förbjude om min sambo dessutom skulle ta en tur🙈Nä sållar man hårt redan innan provridning har det för mig inte inneburit nått problem. Kan tilläggas att utav dem jag sålt har hemmet inte blivit bra i slutändan av alla hästar utom en och det var för att jag inte var tillräckligt noggrann och köparen hade en viss okunskap

Det måste väl ändå ha att göra med vad det är för häst man säljer? Är det en nyinriden unghäst kan fyra nya ryttare vara för många.
 
Men jag lägger ner nu i tråden. Bli anklagad får dålig hästhållning för man låter 3-4 ryttare prova ens häst då har man nig tappat perspektivet på vad dålig hästhållning är. Sånt skit tar jag inte. Skulle aldrig påstå någon ha dålig hästhållning som jag inte känner om det inte är nån uppenbar brist i hästhållningen tex inte ge hästen mat.
 
Visst man kan ha tur att första ryttaren är bra. Men om de 3 första ryttarna inte är bra är det dålig hästhållning och låta fler prova hästen då efter det?Så om man har tex svår häst där många kommer och rider men inte klarar hästen och det tar långt tid och hitta en vettig köpare är det dålig hästhållning då.
Du har ju inte läst vad jag skrivit överhuvudtaget. Du har skrivit att du bokat in flera spekulanter på samma gång. JA, jag tycker det är elakt både mot häst och mot spekulanten. Under förutsättning att första spekulanten har en vettig hästhållning (det får man väl kontrollera via telefon eller mail innan provridning tänker jag), rider hästen bra och de finner varandra ser jag ingen anledning ALLS att låta resterande provrida "bara för att" om den första är vettig och gärna vill köpa hästen, det blir oseriöst mot spekulanten och nej, det är inte särskilt schysst mot hästen heller. Som de flesta skrivit: Funkar det inte av någon anledning med första, då är det en helt annan sak, självklart ska man inte sälja till någon som inte kommer överens med hästen liksom.
 
För mig är det dålig hästhållning och oseriöst gentemot ev kund.

Dålig hästhållning är när hästen far illa.

Oseriöst gentemot kund är när man inte kör med öppna kort, försöker luras eller undanhåller information.

Jag kan liksom köpa att du vill genomföra dina hästaffärer på ett annat sätt än t.ex. jag och @Karoliten - det funkar säkert bra för dig, medan vi vill göra på annat sätt. Men att anklaga folk för dålig hästhållning på grund av olika åsikter om hur en försäljning bör läggas upp, det tycker jag är helt absurt. Du har liksom ingen aning.
 
Dålig hästhållning är när hästen far illa.

Oseriöst gentemot kund är när man inte kör med öppna kort, försöker luras eller undanhåller information.

Jag kan liksom köpa att du vill genomföra dina hästaffärer på ett annat sätt än t.ex. jag och @Karoliten - det funkar säkert bra för dig, medan vi vill göra på annat sätt. Men att anklaga folk för dålig hästhållning på grund av olika åsikter om hur en försäljning bör läggas upp, det tycker jag är helt absurt. Du har liksom ingen aning.
Som sagt, jag tycker det är elakt och oseriöst mot både spekulanter och häst. För min del är det inte förenligt med god hästhållning helt enkelt. Sedan är det inte vanvård. Det har jag aldrig sagt.
 
Dålig hästhållning är när hästen far illa.

Oseriöst gentemot kund är när man inte kör med öppna kort, försöker luras eller undanhåller information.

Jag kan liksom köpa att du vill genomföra dina hästaffärer på ett annat sätt än t.ex. jag och @Karoliten - det funkar säkert bra för dig, medan vi vill göra på annat sätt. Men att anklaga folk för dålig hästhållning på grund av olika åsikter om hur en försäljning bör läggas upp, det tycker jag är helt absurt. Du har liksom ingen aning.
Håller med er här, även om jag inte håller med om resten men att kalla det dålig hästhållning för ni tar ut flera att provrida är bara larvigt.
 
Håller med er här, även om jag inte håller med om resten men att kalla det dålig hästhållning för ni tar ut flera att provrida är bara larvigt.
Om den första spekulanten är bra och vettig ser jag inte varför man väljer att utsätta sin häst för flera provridningar.
 
Utsätta? Vad är det för hästar du utgår ifrån? Samtliga hästar jag ägt i vuxen ålder hade inte mått dåligt av att ridas av några olika ryttare.
Tja, jag håller inte med. Och jag ser som sagt inte någon anledning till att skicka på hästen fem provritter till om den första spekulanten är vettig. (Åtminstone jag vill testa en häst om jag provrider i både dressyr och hoppning, av den erfarenhet jag har av att sälja, både som privat och när jag jobbat på försäljningsstall vill de flesta spekulanter det, gärna hoppning på den nivån hästen utges att vara etc. En provridning är ju sällan en vanlig ridtur, och det bör man väl som säljare låta en köpare göra liksom). Och jo, det finns många hästar som kan fara illa av det beroende på hur ryttare rider. Som sagt, lets agree to disagree. För mig raderar jag sådana säljare direkt av ovannämnda orsaker.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 155
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 109
Senast: Tirnanoogh
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 304
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp