Påstridiga intressenter som vill ta med hästen samma dag!

Skulle aldrig åka och provrida en häst om jag visste att ägaren skulle prova fem till och sedan välja mellan oss. Aldrig.
Självklart vill man ju sin hästs bästa och är det flera som är intressanta och med bra hem så vill man ju ge dom en chans. Skulle aldrig låta någon provrida med en sådan attityd du har. Hästar förtjänar bästa hemmet, inte säljas till första bästa människa som vill ha den.
 
Självklart vill man ju sin hästs bästa och är det flera som är intressanta och med bra hem så vill man ju ge dom en chans. Skulle aldrig låta någon provrida med en sådan attityd du har. Hästar förtjänar bästa hemmet, inte säljas till första bästa människa som vill ha den.
Första bästa människa som vill ha den 😅
 
Självklart vill man ju sin hästs bästa och är det flera som är intressanta och med bra hem så vill man ju ge dom en chans. Skulle aldrig låta någon provrida med en sådan attityd du har. Hästar förtjänar bästa hemmet, inte säljas till första bästa människa som vill ha den.
Risken är påtaglig att de som kan erbjuda det bästa hemmet väljer bort att ens titta på hästen.
 
Risken är påtaglig att de som kan erbjuda det bästa hemmet väljer bort att ens titta på hästen.
Fast om någon annan än bästa hemmet vill ha hästen först kommer ju bästa hemmet inte att få den i alla fall.

Om du inte menar att folk som bestämmer sig snabbt generellt sätt är bättre hästägare än folk som funderar igenom sina hästköp? Det låter också oerhört märkligt.
 
Fast om någon annan än bästa hemmet vill ha hästen först kommer ju bästa hemmet inte att få den i alla fall.

Om du inte menar att folk som bestämmer sig snabbt generellt sätt är bättre hästägare än folk som funderar igenom sina hästköp? Det låter också oerhört märkligt.
Hur kom du fram till den tolkningen?

Var skriver jag att första som vill ha hästen ska få komma och provrida och att man då måste acceptera? Och att det måste gå snabbt?
 
Hur kom du fram till den tolkningen?

Var skriver jag att första som vill ha hästen ska få komma och provrida och att man då måste acceptera? Och att det måste gå snabbt?
Det har jag aldrig påstått att du skrivit.


Du skrev
Risken är påtaglig att de som kan erbjuda det bästa hemmet väljer bort att ens titta på hästen.
som svar på ett scenario där säljaren inte ville sälja till den första som vill ha hästen, utan låta flera spekulanter provrida. Där menar jag att om den första som provrider, vill ha hästen och inte är direkt olämplig får köpa den så kommer Det Perfekta Hemmet ändå inte hinna köpa den, OM nu inte Det Perfekta Hemmet skulle vara den allra första inbokade provridningen.

Ang snabbt så handlar tråden, som jag uppfattat den, just om personer som vill bestämma sig på plats vs personer som vill fundera någon dag.
 
Det har jag aldrig påstått att du skrivit.


Du skrev

som svar på ett scenario där säljaren inte ville sälja till den första som vill ha hästen, utan låta flera spekulanter provrida. Där menar jag att om den första som provrider, vill ha hästen och inte är direkt olämplig får köpa den så kommer Det Perfekta Hemmet ändå inte hinna köpa den, OM nu inte Det Perfekta Hemmet skulle vara den allra första inbokade provridningen.

Ang snabbt så handlar tråden, som jag uppfattat den, just om personer som vill bestämma sig på plats vs personer som vill fundera någon dag.
Men var har jag skrivit att alla som inte är direkt olämpliga ska få köpa?

Just den här biten handlar om att ägaren vill välja och vraka mellan flera som provrider för att hitta den bästa ägaren.

Jag hävdar att förfarandet avskräcker många bra kandidater. Och då målar du upp scenario med förutsättningar som inte har ett dugg med om man låter en i taget testa hästen och utvärderar denne eller låter fler testa och därefter väljer en.

Här kommer du med ytterligare en variant. Varför menar du att man skulle sälja hästen till första som inte är direkt olämplig? Är det omöjligt att ha höga krav på hemmet för att man inte jämför folk? Skulle du sälja till någon som bara uppfyller kravet att inte vara direkt olämplig för att du vill utvärdera flera om den bästa inte var bättre än så? Det handlar alltså inte om vilka krav man har på köparen. Mina kommentarer handlar om urvalsprocessen.
 
Jag tycker att det är intressant att så många i tråden är helt övertygad om att det är säljaren som bestämmer. Vad händer om ingen köpare vill köpa? Eller bara ett par köpare och säljaren inte tycker att någon passar? Behåller man hästen då? Och varför säljer man hästen om man kan tänka sig att behålla ändå?

Det är alltid köparens marknad när det kommer till hästar, för det finns fler hästar till salu än vad det finns köpare.
 
Oftast behöver man som säljare inte tänka så länge och jag säger alltid till direkt om jag inte tänker sälja till denna. Men har jag bokat tre provridningar så blir det tre provridningar. Brukar inte boka så många.Mitt ex på 5st var just ett exempel brukar inte bli mer än två tre provridningar . Som sagt man sållar mycket innan provridning!
Det "farliga" i detta, om man tänker på hästens bästa, är att det blir lite av en tävling mellan köparna och helt plötsligt sitter vi i en Bonde Söker Fru-sits där köparna kanske egentligen inte är helt 100% på att köpa hästen, men så blev de den utvalda och då köper de den ändå. Liksom vinna tävlingen mot de andra intressenterna. För de vet ju när de provrider att det inte är självklart att de ska få köpa hästen, och då lägger man kanske inte den där värderingen i hästen som man hade gjort om det var självklart att man skulle få köpa. Man blir liksom inte riktigt lika intresserad och på, eftersom man vet att man kanske går miste om köpet och då tillåter man sig inte att bli lika involverad och exalterad. Och det är just det jag vill att den som köper min häst ska bli, jag vill att det ska bli exalterade och involverade och jag vill att de ska längta efter att få hem just sin häst.
 
Det "farliga" i detta, om man tänker på hästens bästa, är att det blir lite av en tävling mellan köparna och helt plötsligt sitter vi i en Bonde Söker Fru-sits där köparna kanske egentligen inte är helt 100% på att köpa hästen, men så blev de den utvalda och då köper de den ändå. Liksom vinna tävlingen mot de andra intressenterna. För de vet ju när de provrider att det inte är självklart att de ska få köpa hästen, och då lägger man kanske inte den där värderingen i hästen som man hade gjort om det var självklart att man skulle få köpa. Man blir liksom inte riktigt lika intresserad och på, eftersom man vet att man kanske går miste om köpet och då tillåter man sig inte att bli lika involverad och exalterad. Och det är just det jag vill att den som köper min häst ska bli, jag vill att det ska bli exalterade och involverade och jag vill att de ska längta efter att få hem just sin häst.
De har jag aldrig varit med om faktisk. Det har liksom ganska direkt fallit på plats vem som passar. Dels så säger man ju direkt om man inte tycker det passar och dels så låter man inte jättemånga Provrida. Det har aldrig varit många som provridet innan drt faller på plats vem som passar. Men jag skulle aldrig sälja en häst till någon som jag inte tycker passar hästen för att denna vill ha hästen ochnär först till kvarn.
 
Och det är just det jag vill att den som köper min häst ska bli, jag vill att det ska bli exalterade och involverade och jag vill att de ska längta efter att få hem just sin häst.
Ja precis så!

När jag sålde en ponny för ett tag sen hade jag en spekulant ute, en liten flicka som skulle få sin första häst, hon var så förvånansvärt inte-skutta-omkring-glad för att hon skulle få en ponny. Hela upplägget var orkestrerat av en tränare och flickans mamma. Det blev ingen affär av andra orsaker än flickans oglädje, men jag kände mig väldigt osäker på att hon ens ville ha häst och hade med all sannolikhet backat ur den affären om det blivit aktuellt. Nästa spekulant var en ficka i samma ålder, hon fullkomligt studsade omkring och var så glad för att hon skulle få en ponny. Där blev det affär och jag är så glad för det.
 
Självklart vill man ju sin hästs bästa och är det flera som är intressanta och med bra hem så vill man ju ge dom en chans. Skulle aldrig låta någon provrida med en sådan attityd du har. Hästar förtjänar bästa hemmet, inte säljas till första bästa människa som vill ha den.

Nä, det är klart. Kan du inte säga nej till folk även om du känner att det är fel, så förstår jag att du vill ta in flera så du kan "skylla" på att nån annan var bättre.
Jag tänker nog mer på folk som känner sin häst så bra att man direkt kan avgöra om den som provrider passar hästen. Och känner man att den inte passar, så får den såklart inte köpa.
 
Ja precis så!

När jag sålde en ponny för ett tag sen hade jag en spekulant ute, en liten flicka som skulle få sin första häst, hon var så förvånansvärt inte-skutta-omkring-glad för att hon skulle få en ponny. Hela upplägget var orkestrerat av en tränare och flickans mamma. Det blev ingen affär av andra orsaker än flickans oglädje, men jag kände mig väldigt osäker på att hon ens ville ha häst och hade med all sannolikhet backat ur den affären om det blivit aktuellt. Nästa spekulant var en ficka i samma ålder, hon fullkomligt studsade omkring och var så glad för att hon skulle få en ponny. Där blev det affär och jag är så glad för det.
Men hon kanske var blyg? Jag var likadan som barn har aldrig hoppat runt och gråtit glädjetårar men varit oerhört glad inuti ändå :)
 
Nä, det är klart. Kan du inte säga nej till folk även om du känner att det är fel, så förstår jag att du vill ta in flera så du kan "skylla" på att nån annan var bättre.
Jag tänker nog mer på folk som känner sin häst så bra att man direkt kan avgöra om den som provrider passar hästen. Och känner man att den inte passar, så får den såklart inte köpa.
Fast det skriver hon inte. Det kan ju faktiskt var 2-3 som faktiskt är ett bra hem för hästen men när man slår ihopa alla aspekter är ett hem bättre. Tex två kan rida hästen lika bra men den ena kan ha hästen på lösdrift och den andre kan inte då väljer man ju det som passar hästen bäst. Man ska ju inte bara vara en bra ryttare för hästen
 
Så tröttsamt. Vem i tråden har förespråkat detta?
Du säger ju själv att du ibland är bättre på att avgöra om du är bra för hästen än säljaren. Hade någon sagt det till mig och jag själv ser att så är inte fallet hade ju jag inte sålt hästen dit. Det ska ju kännas bra för mig med.
 
Du säger ju själv att du ibland är bättre på att avgöra om du är bra för hästen än säljaren. Hade någon sagt det till mig och jag själv ser att så är inte fallet hade ju jag inte sålt hästen dit. Det ska ju kännas bra för mig med.
Man får väl hoppas att ingen säljer en häst till en ryttare som inte är bra? Jag har nekat spekulanter det, men jag skulle aldrig utsätta hästen för fler spekulanter än vad som behövs, det vill säga, om första spekulanten rider hästen bra, har en vettig hästhållning och vill köpa hästen till det pris jag satt får den givetvis göra det. Hela förfarandet att vänta på fler spekulanter bara för att kunna jämföra är att utnyttja spekulant och ärligt talat inte särskilt seriöst alls.

(Har själv varit där som spekulant, jag provred hästen först, blev otroligt intresserad av denna, men ägaren ville vänta och se på fler spekulanter, när dessa hade ridit hörde ägaren av sig till oss och sa att vi gärna fick köpa hästen, då hade jag redan avskärmat mig från den hästen och valde en annan istället. Hästen låg ute på salusidorna ett och ett halvt år efter det).
 
Du säger ju själv att du ibland är bättre på att avgöra om du är bra för hästen än säljaren. Hade någon sagt det till mig och jag själv ser att så är inte fallet hade ju jag inte sålt hästen dit. Det ska ju kännas bra för mig med.
Fast vem som är bäst på att avgöra var hästen får det bäst har inte ett dyft att göra med vem som bestämmer. Det är alltid ägaren som bestämmer men utifrån de möjligheter som finns givetvis.
 
Men hon kanske var blyg? Jag var likadan som barn har aldrig hoppat runt och gråtit glädjetårar men varit oerhört glad inuti ändå :)

Tänkte skriva samma sak. Min äldsta dotter (6 år) uppförde sig ganska "buttert" när vi tittade på hennes nuvarande ponny. Hon ville mest gå tillbaka till bilen och uppfattades nog som ganska ointresserad. Så fort vi började åka hemåt så kom "glädjebubblet" ut och OH vad hon är lycklig över ponnyn!

Sedan förstår jag inte riktigt vissa delar av diskussionen? Menar vissa av er att det är helt förkastligt att låta flera komma och titta/provrida? Har ni aldrig hamnat inför situationen att ni har bokat in en provridning med en som verkar vettig och sedan ringer ännu en som verkar ännu bättre? Nekar ni då person nr två, eller avbokar ni första och låter den andra komma och titta (med risk att den tackar nej och ni står utan spekulant)? Har ni heller aldrig hittat flera intressanta hästar som ni vill titta på? När jag köpte min senaste häst stod han 45 mil bort och när jag ändå åkte så långt så passade jag på att titta på två intressanta hästar till. Samma när vi köpte minsta ponnyn; vi kikade på ett par stycken och valde den som passade oss bäst. Var det helt åt skogen alltså?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 468
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 208
Senast: Tirnanoogh
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 388
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp