Påstridiga intressenter som vill ta med hästen samma dag!

Jag tycker att det är intressant att så många i tråden är helt övertygad om att det är säljaren som bestämmer. Vad händer om ingen köpare vill köpa? Eller bara ett par köpare och säljaren inte tycker att någon passar? Behåller man hästen då? Och varför säljer man hästen om man kan tänka sig att behålla ändå?

Det är alltid köparens marknad när det kommer till hästar, för det finns fler hästar till salu än vad det finns köpare.

Jag kan bara tala för mig själv, och jag har gjort ett högst begränsat antal hästaffärer i mitt liv, men hade ingen velat köpa min gamle läromästare förra året så hade jag absolut valt att behålla honom! Eller behålla tills jag hittade en lämplig köpare, jag hade liksom kunnat leva med att det tog lång tid att sälja. Avsikten med försäljningen var att ge oss själva utrymme att köpa en ny, yngre häst, och det hade ju bara fått vänta om vi inte fick sålt den gamle.

Självklart kan man vara i ett helt annat läge när man säljer, t.ex. vara tvungen av ekonomiska skäl eller helt enkelt ha som affärsidé att professionellt köpa och sälja hästar, vilket gör att man måste få till lite snabbare affärer, men för egen del hade jag alltså behållit hästen om jag inte fick sålt.

Det där med att det är köparens marknad är nog en sån där "det beror på", tror jag. Generellt finns det nog ett överskott av hästar, men inom vissa nischer kan det säkert vara tvärtom, dvs om man som köpare söker något specifikt så kan det vara svårt att hitta.
 
Man får väl hoppas att ingen säljer en häst till en ryttare som inte är bra? Jag har nekat spekulanter det, men jag skulle aldrig utsätta hästen för fler spekulanter än vad som behövs, det vill säga, om första spekulanten rider hästen bra, har en vettig hästhållning och vill köpa hästen till det pris jag satt får den givetvis göra det. Hela förfarandet att vänta på fler spekulanter bara för att kunna jämföra är att utnyttja spekulant och ärligt talat inte särskilt seriöst alls.

(Har själv varit där som spekulant, jag provred hästen först, blev otroligt intresserad av denna, men ägaren ville vänta och se på fler spekulanter, när dessa hade ridit hörde ägaren av sig till oss och sa att vi gärna fick köpa hästen, då hade jag redan avskärmat mig från den hästen och valde en annan istället. Hästen låg ute på salusidorna ett och ett halvt år efter det).
Som jag skrev ovan säger jag alltid detta innan någon provrider. Ex en ryttare kan på lördagen en på måndagen. Jag berättar detta för båda INNAN provridning. Aldrig varit med om att någon opponerat sig mot ett sådant upplägg
 
Tänkte skriva samma sak. Min äldsta dotter uppförde sig ganska "buttert" när vi tittade på hennes nuvarande ponny. Hon ville mest gå tillbaka till bilen och uppfattades nog som ganska ointresserad. Så fort vi började åka hemåt så kom "glädjebubblet" ut och OH vad hon är lycklig över ponnyn!

Sedan förstår jag inte riktigt vissa delar av diskussionen? Menar vissa av er att det är helt förkastligt att låta flera komma och titta/provrida? Har ni aldrig hamnat inför situationen att ni har bokat in en provridning med en som verkar vettig och sedan ringer ännu en som verkar ännu bättre? Nekar ni då person nr två, eller avbokar ni första låter den andra komma och titta (med risk att den tackar nej och ni står utan spekulant)? Har ni heller aldrig hittat flera intressanta hästar som ni vill titta på? När jag köpte min senaste häst stod han 45 mil bort och när jag ändå åkte så långt så passade jag på att titta på två intressanta hästar till. Samma när vi köpte minsta ponnyn; vi kikade på ett par stycken och valde den som passade oss bäst. Var det helt åt skogen alltså?

Jag har gjort likadant som ni, vid både köp och försäljning! Har dessutom i min enfald trott att detta är det normala sättet att göra det på. Vet inte om jag kanske lever lite i en "skyddad verkstad" i och med att jag håller på med islandshästar? Tänker att "hur man gör" är lite kulturellt olika i olika delar av hästvärlden?
 
Fast vem som är bäst på att avgöra var hästen får det bäst har inte ett dyft att göra med vem som bestämmer. Det är alltid ägaren som bestämmer men utifrån de möjligheter som finns givetvis.
Jag poängterar bara att det är nog väldigt ovanligt att ägaren/säljaren inte vet vad som är bäst för sin häst.
 
Tänkte skriva samma sak. Min äldsta dotter (6 år) uppförde sig ganska "buttert" när vi tittade på hennes nuvarande ponny. Hon ville mest gå tillbaka till bilen och uppfattades nog som ganska ointresserad. Så fort vi började åka hemåt så kom "glädjebubblet" ut och OH vad hon är lycklig över ponnyn!

Sedan förstår jag inte riktigt vissa delar av diskussionen? Menar vissa av er att det är helt förkastligt att låta flera komma och titta/provrida? Har ni aldrig hamnat inför situationen att ni har bokat in en provridning med en som verkar vettig och sedan ringer ännu en som verkar ännu bättre? Nekar ni då person nr två, eller avbokar ni första och låter den andra komma och titta (med risk att den tackar nej och ni står utan spekulant)? Har ni heller aldrig hittat flera intressanta hästar som ni vill titta på? När jag köpte min senaste häst stod han 45 mil bort och när jag ändå åkte så långt så passade jag på att titta på två intressanta hästar till. Samma när vi köpte minsta ponnyn; vi kikade på ett par stycken och valde den som passade oss bäst. Var det helt åt skogen alltså?
Ironiskt nog så när jag börjat leta häst så har jag varje gång svaret på 2 annonser och åkt till en av dom som alltid varit den andra av dom 2 annonserna, en var dock inte den hästen jag ringde på utan kom hem med en annan från samma uppfödare.
 
Sedan förstår jag inte riktigt vissa delar av diskussionen? Menar vissa av er att det är helt förkastligt att låta flera komma och titta/provrida? Har ni aldrig hamnat inför situationen att ni har bokat in en provridning med en som verkar vettig och sedan ringer ännu en som verkar ännu bättre? Nekar ni då person nr två, eller avbokar ni första och låter den andra komma och titta (med risk att den tackar nej och ni står utan spekulant)? Har ni heller aldrig hittat flera intressanta hästar som ni vill titta på? När jag köpte min senaste häst stod han 45 mil bort och när jag ändå åkte så långt så passade jag på att titta på två intressanta hästar till. Samma när vi köpte minsta ponnyn; vi kikade på ett par stycken och valde den som passade oss bäst. Var det helt åt skogen alltså?
Det är helt okej att låta 100 komma och titta om de bara är medvetna om det i förväg. Själv skulle jag aldrig åka, man investerar tid, pengar och kanske känslor i en häst. Det kan lätt vara scenariot att man tar ledigt, åker 100 mil på en dag, blir förälskad i hästen (eller än värre om ett barn blir det) och får reda på att du får gärna köpa hästen om inte den som ska titta på den på torsdag är ännu bättre. Skulle du gillat det? Jag gör det inte, antingen är jag en de vill sälja till mig eller så inte, jag vill inte vara en nödlösning.
 
Som jag skrev ovan säger jag alltid detta innan någon provrider. Ex en ryttare kan på lördagen en på måndagen. Jag berättar detta för båda INNAN provridning. Aldrig varit med om att någon opponerat sig mot ett sådant upplägg
Ja. Jag skulle som sagt varken agera så oseriöst mot spekulanter som kanske åker långt i tron att de hittat rätt häst eller mot hästen. Utan kommer någon (under förutsättning som sagt att den verkar ha en sund hästhållning och betalar vad jag vill ha) på lördagen, rider hästen bra, de fattar tycke för varandra och den vill köpa, då hade måndagsspekulanten definitivt blivit avbokad. Om inte annat så för hästens skull.
 
Ja. Jag skulle som sagt varken agera så oseriöst mot spekulanter som kanske åker långt i tron att de hittat rätt häst eller mot hästen. Utan kommer någon (under förutsättning som sagt att den verkar ha en sund hästhållning och betalar vad jag vill ha) på lördagen, rider hästen bra, de fattar tycke för varandra och den vill köpa, då hade måndagsspekulanten definitivt blivit avbokad. Om inte annat så för hästens skull.

Exakt då gjorde jag sist jag sålde häst.
 
Ja. Jag skulle som sagt varken agera så oseriöst mot spekulanter som kanske åker långt i tron att de hittat rätt häst eller mot hästen. Utan kommer någon (under förutsättning som sagt att den verkar ha en sund hästhållning och betalar vad jag vill ha) på lördagen, rider hästen bra, de fattar tycke för varandra och den vill köpa, då hade måndagsspekulanten definitivt blivit avbokad. Om inte annat så för hästens skull.
Vad är oseriöst om man berättar upplägget från första början? Jag har själv åkt och tittat på häst där äg sagt att det har varit nån och tittat sen tidigare. Det finns en uppsjö av fler oseriösa sätt att sälja häst på
 
Och jag vill poängtera att du förmodligen har noll koll på hur vanligt det är :). Det är dock helt irrelevant för tråden. Säljaren är alltid den som har sista ordet när det gäller vem som får köpa och köparen om de vill ha hästen.
Nä noll koll har jag inte så många år har jag sysslat med hästar, men ju fler år jag hållt på med hästar ju mer förstår jag att folk tycks tro de veta de vet bättre än andra. Dessa brukar vara de som är ganska trångsynta i sin hästhållning, att deras sätt är den rätta och inte är öppna för att lära sig nytt och söka kunskap. Däremot finns det mycket okunskap och många hästar hamnar hos okunniga människor, fast där upplever jag att de som haft problem med en häst de själv inte reder ut blir ofta lättade när de hittar en köpare som reder ut hästen. De ser och inser att det finns ett bättre hem för hästen.
Det är stor skillnad på att ha okunskap men ändå inse man måste sälja hästen till nån med större kunskap än att inte vilja sälja en häst med problem till en bättre ryttare. Ja menar de flesta som säljer hästen pga ett problem de har säljer ju hästen just därför och vill väl knappast sälja den till nån som inte reder ut den och riskera att få tillbaka hästen?
Sen håller jag med som du säger säljaren har sista ordet.
 
Vad är oseriöst om man berättar upplägget från första början? Jag har själv åkt och tittat på häst där äg sagt att det har varit nån och tittat sen tidigare. Det finns en uppsjö av fler oseriösa sätt att sälja häst på
Känns oavsett oerhört oseriöst. Jag tror du missar många bra (de bästa?) spekulanterna på det också då jag inte vet någon som skulle vilja åka och provrida en häst och vara en av flera som det ska väljas mellan. Och det är inte heller särskilt snällt mot hästen att låta den utstå flera provridningar ”bara för att” om det visar sig att den första är vettig.
 
Ni som tycker att man inte får ha flera intressanta provridningar, åker ni inte och provar flera hästar? Jag har hittils inte gjort det, men som ovan köpare tror jag att det kan vara bra :)

Nej, jag vet vad som passar mig och provar en i taget. Jag tror som yngre köpare har man inte riktigt den självinsikten ännu om vad som passar en och säkert hittar flera fina flashiga hästar och ponnies man vill prova och just därför kan det vara bra att ha med sig tex sin tränare när man provar häst som faktiskt ser vad som passar och inte.
 
Nä noll koll har jag inte så många år har jag sysslat med hästar, men ju fler år jag hållt på med hästar ju mer förstår jag att folk tycks tro de veta de vet bättre än andra. Dessa brukar vara de som är ganska trångsynta i sin hästhållning, att deras sätt är den rätta och inte är öppna för att lära sig nytt och söka kunskap. Däremot finns det mycket okunskap och många hästar hamnar hos okunniga människor, fast där upplever jag att de som haft problem med en häst de själv inte reder ut blir ofta lättade när de hittar en köpare som reder ut hästen. De ser och inser att det finns ett bättre hem för hästen.
Det är stor skillnad på att ha okunskap men ändå inse man måste sälja hästen till nån med större kunskap än att inte vilja sälja en häst med problem till en bättre ryttare. Ja menar de flesta som säljer hästen pga ett problem de har säljer ju hästen just därför och vill väl knappast sälja den till nån som inte reder ut den och riskera att få tillbaka hästen?
Sen håller jag med som du säger säljaren har sista ordet.
Det här talar mycket för att det varierar mycket vem som har mest koll, ägaren eller köparen :),
 
Sedan förstår jag inte riktigt vissa delar av diskussionen? Menar vissa av er att det är helt förkastligt att låta flera komma och titta/provrida? Har ni aldrig hamnat inför situationen att ni har bokat in en provridning med en som verkar vettig och sedan ringer ännu en som verkar ännu bättre? Nekar ni då person nr två, eller avbokar ni första och låter den andra komma och titta (med risk att den tackar nej och ni står utan spekulant)? Har ni heller aldrig hittat flera intressanta hästar som ni vill titta på? När jag köpte min senaste häst stod han 45 mil bort och när jag ändå åkte så långt så passade jag på att titta på två intressanta hästar till. Samma när vi köpte minsta ponnyn; vi kikade på ett par stycken och valde den som passade oss bäst. Var det helt åt skogen alltså?
För hästen skull - ja det är förkastligt att utsätta denna för flera provridningar under förutsättning att den första är vettig, för mig är det inte sund hästhållning att låta flera provrida som om hästen är en slit och slänggrej.. För spekulantens skull - ja det är oseriöst av säljaren. Under förutsättning då att den första är en vettig person som verkar ha en sund hästhållning och kommer överens med hästen så avbokas den andra om den första inte velar. Man kan ändå inte veta exakt hur det blir i nya stallet och det finns inga garantier.

Jag hade personligen inte ens rest och kollat på en sådan häst där jag är del i något spel med en massa provryttare och av vad det verkar här tänker flera likadant.
 
Alltså i denna tråd målas det upp som om det ska provridas en massa. Måste säga att jag har nog aldrig behövt mer än max 4 ryttare sim provridet innan jag har hittat ett bra hem😂. Om hästen skulle må dåligt av att fyra olika ryttare rider den då är det nått fel. Då kan ju inte mina barn lalla runt på min häst samma vecka som praktikanten rider min häst och jag själv rider den och gud förbjude om min sambo dessutom skulle ta en tur🙈Nä sållar man hårt redan innan provridning har det för mig inte inneburit nått problem. Kan tilläggas att utav dem jag sålt har hemmet inte blivit bra i slutändan av alla hästar utom en och det var för att jag inte var tillräckligt noggrann och köparen hade en viss okunskap
 
För hästen skull - ja det är förkastligt att utsätta denna för flera provridningar under förutsättning att den första är vettig, för mig är det inte sund hästhållning att låta flera provrida som om hästen är en slit och slänggrej.. För spekulantens skull - ja det är oseriöst av säljaren. Under förutsättning då att den första är en vettig person som verkar ha en sund hästhållning och kommer överens med hästen så avbokas den andra om den första inte velar. Man kan ändå inte veta exakt hur det blir i nya stallet och det finns inga garantier.

Jag hade personligen inte ens rest och kollat på en sådan häst där jag är del i något spel med en massa provryttare och av vad det verkar här tänker flera likadant.

Och vi är flera som inte tänker likadant. Det behöver inte betyda att vi är oseriösa eller spelar något spel, bara att vi vill genomföra köpet i lite annan takt och fundera lite över var vår häst hamnar. Eller vilken häst vi köper, för den delen. Precis som @Karoliten har jag varit öppen mot alla parter med vad som gäller, och det har inte varit några problem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 450
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 208
Senast: Tirnanoogh
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 388
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp