Bukefalos 28 år!

Påstridiga intressenter som vill ta med hästen samma dag!

Ni som tycker att man inte får ha flera intressanta provridningar, åker ni inte och provar flera hästar? Jag har hittils inte gjort det, men som ovan köpare tror jag att det kan vara bra :)

Jag hade inte gillat att nån kom och provade min häst bara för att den måste ha provat en massa hästar innan den bestämmer sig. Jag vill inte utsätta mina hästar för nån som inte har för avsikt att köpa om det funkar - utan bara är ute och just provar.
 
Jag hade inte gillat att nån kom och provade min häst bara för att den måste ha provat en massa hästar innan den bestämmer sig. Jag vill inte utsätta mina hästar för nån som inte har för avsikt att köpa om det funkar - utan bara är ute och just provar.
Fast många åker runt en helg och provar hästar. Det kan ju finnas många intressanta hästsr att prova men man klickar ju bara med vissa. Är det så ser jag inget problem med det
 
Fast många åker runt en helg och provar hästar. Det kan ju finnas många intressanta hästsr att prova men man klickar ju bara med vissa. Är det så ser jag inget problem med det
Fast det verkar ju också vara många som inte gör så. Jag har aldrig gjort så, ens när vi köpte min första ponnyn. Jag provred fler hästar då än jag gjort vid något annat köp, ponnyn vi köpte var fjärde ponnyn vi testade, men vi visste också ganska snart vid de tre första provridningarna att de ponnyerna inte passade oss och sa då det till ägarna. Efter det första köpet har jag vetat mer exakt vad det är jag letat efter vid de olika hästköpen, och har i princip alltid köpt första hästen jag varit och tittat på (jag börjar alltid med att ringa med den hästen som verkar mest intressant). Enda gången det inte klaffade var det en häst som visade sig vara mindre och lättare byggd än jag trodde, och där det också var ganska bristfällig beskrivning i annonsen.

Hur resonerar ni?
Det enda problemet jag ser med att hämta hästen samma dag är att det är svårt att få till det med besiktning. Jag har endast köpt en häst samma dag, och då en häst som jag inte besiktade (minishettisföl). Jag har också sålt en häst samma dag, och de besiktade inte heller. Annars har det för de flesta andra hästar jag köpt varit så att jag varit och kollat på dem, bestämt mig, och att vi sedan fixar en besiktning några dagar senare. I flera av fallen har jag sagt direkt när jag var där och kollade på hästen att jag är intresserad av att köpa hästen, då hästen stämde in på det jag letade efter (nu senast - en oinriden 3-åring som var välhanterad från marken med bra temperament och trevlig ras, storlek, utseende och stam, vilket passade exakt i det jag letade efter den gången).

Ni som kan tänka er att sälja direkt och har sagt det till spekulanter innan denne kommer, hur resonerar ni då om ni inte tycker att häst och ryttare passar för varann?
De var inte beredda att hämta direkt, men jag har en gång varit med om att jag inte tyckte att häst och ryttare passade för varandra men de själva inte var helt säkra - en B-ponny jag skulle sälja och en familj som skulle köpa sin första ponny där framförallt dottern skulle rida men som även mamman skulle kunna hoppa upp på ibland. Vi pratade lite om det, och jag rekommenderade dem då att fortsätta leta och sa kanske något litet om i vilken riktning jag tror att de kunde kolla i. De verkade inte ta illa upp alls, utan verkade snarare tycka det var bra att jag var ärlig när jag sa att jag inte trodde att det var rätt häst för dem. Ponnyn såldes senare till min gamla ridskola, vilket var mitt första alternativ där jag trodde ponnyn skulle kunna passa med tanke på hennes temperament och beteende (de letade dock inte efter någon ny ponny just när jag lade ut annonsen, utan först några veckor senare när deras äldsta ponny tyvärr var tvungen att tas bort). Ponnyn är fortfarande kvar på ridskolan nu 10 år senare.
 
Så om man åker och provrider för ev köp en dag eller helg får man bara prova din häst den den dagen. Ingen annan häst den dagen även om man åkt långt för att prova och drt finns flera intressanta i samma område?Eller hur menar du?

Nej då kan de titta på dom andra hästarna. Om det är en annan i samma område- fine, men folk som åker iväg och ska beta av 15-20 hästar på en helg är helt ointressanta som köpare för mig.

Jag tycker att @__sofia__ beskriver det bra. Den som vet vad den är ute efter behöver inte titta på massor av hästar.
 
Det har i förekommande fall varit uppenbart även för säljaren eftersom jag kommit över problem ägaren haft med hästen sedan tidigare.
Fast borde inte säljaren då också tycka ni funkar bra efter provridningen?För om du klurar ut en lösning på ett problem hästen har måste väl säljaren också tycka det är bra
 
Inte sällan finns det skäl till att säljaren inte lyckats lösa problemet själv: säljaren kan inte häst. Då kan en heller inte se vad som funkar och inte funkar.
Oj det var verkligen ett fördummande av hästägare. Jag tror faktiskt de flesta med två ögon kan se att hästen funkar med dig för den uppför sig inte på samma sätt som med äg. Sen håller jag med om att många inte kan lösa problemet själva, men som oftast blir ju dessa äg lättade av att hitta en köpare som kan bättre och kan lösa problemet.
 
Oj det var verkligen ett fördummande av hästägare. Jag tror faktiskt de flesta med två ögon kan se att hästen funkar med dig för den uppför sig inte på samma sätt som med äg. Sen håller jag med om att många inte kan lösa problemet själva, men som oftast blir ju dessa äg lättade av att hitta en köpare som kan bättre och kan lösa problemet.

Jag lägger ingen värdering i handlingen, jag redovisar den bara.
 
Jag lägger ingen värdering i handlingen, jag redovisar den bara.
Fast i ditt inlägg värderar du säljaren genom att säga att den inte förstår att du klarar ut problemet. Att du förstår bättre än dem vad deras häst behöver vid en provridning.Du säger att de inte kan häst vilket är ett stort o vitt ämne och säga att någon inte kan häst för att du lyckas lösa ett problem.Att ge ett omdöme är en värdering inte handling
 
Fast nu tycker jag du dömmer lite, jag är också en privat säljare som bryr mig mycket om vart hästen hamnar men jag ser inga som helst problem med att köparen tar hem hästen direkt om det känns bra. Likaså när jag sålt hund, förstår inte varför man ska dra ut på det ofta reser människor långa sträckor och man vet redan allt man behöver veta om dom genom kontakten man haft innan.

Var någonstans i det du citerar tycker du att jag uttrycker mig dömande?
 
Så sant! Det är så många säljare som tror att deras hästar är såååå speciella, men i de flesta fall är det säljaren som är ”speciell”...
Fast be för att de tror hästen är speciell är det inte samma sak som att inte säljaren skulle se att hästen funkar med den som provrider. Det är ju en ganska stor skillnad.
 
Fast be för att de tror hästen är speciell är det inte samma sak som att inte säljaren skulle se att hästen funkar med den som provrider. Det är ju en ganska stor skillnad.
Den som är bäst på att avgöra om hästen funkar med den som provrider är troligen den som är kunnigast och är köparen och säljaren ungefär lika kunniga så säljaren som rimligen känner sin häst bättre. Utöver det kan ägaren ge info om diverse egenheter som kanske inte kommit fram under provridningen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 533
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 301
Senast: Tirnanoogh
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 596
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp