Störiga saker vi stör oss på del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lumos_Nox För att det överhuvudtaget ska vara något för polisen att ta i behöver du tydligt uttrycka att kontakten är oönskad. Att någon skickar ett par SMS och inte får svar är i sig inte olagligt på något vis, det rör sig ju inte om hot eller så.

Såhär har jag tidigare skrivit i en tråd på ämnet:

Den infon jag fått från polisen i ärenden angående stalkning/ofredande är:

1. Dokumentera och spara alla kontaktförsök.
2. Säg tydligt till personen, via sms eller mail, att kontakten är oönskad och att du kommer att polisanmäla om hen hör av sig igen.
3. Blockera överallt där det går.
4. Polisanmäl personen och fortsätt polisanmäla varje gång hen gör ett kontaktförsök.
5. Även om utredningen initialt läggs ned kan den återupptas om mer bevisning inkommer.

Poliserna jag talat med är tydliga på att man måste uttrycka tydligt att kontakten är oönskad.
 
@Lumos_Nox För att det överhuvudtaget ska vara något för polisen att ta i behöver du tydligt uttrycka att kontakten är oönskad. Att någon skickar ett par SMS och inte får svar är i sig inte olagligt på något vis, det rör sig ju inte om hot eller så.

Såhär har jag tidigare skrivit i en tråd på ämnet:

Den infon jag fått från polisen i ärenden angående stalkning/ofredande är:

1. Dokumentera och spara alla kontaktförsök.
2. Säg tydligt till personen, via sms eller mail, att kontakten är oönskad och att du kommer att polisanmäla om hen hör av sig igen.
3. Blockera överallt där det går.
4. Polisanmäl personen och fortsätt polisanmäla varje gång hen gör ett kontaktförsök.
5. Även om utredningen initialt läggs ned kan den återupptas om mer bevisning inkommer.

Poliserna jag talat med är tydliga på att man måste uttrycka tydligt att kontakten är oönskad.
Tack för utförligt svar! Var det här jag ville rådfråga om. Nej, ett par sms och oönskad kontakt är inte hela världen, det jag tycker är obehagligt är hur han vill berätta att han sett mig hela tiden. Han är blockad igen på det nya numret. Tar han kontakt igen får jag svara.
 
Tack för utförligt svar! Var det här jag ville rådfråga om. Nej, ett par sms och oönskad kontakt är inte hela världen, det jag tycker är obehagligt är hur han vill berätta att han sett mig hela tiden. Han är blockad igen på det nya numret. Tar han kontakt igen får jag svara.
Jag menade inte att det "inte är hela världen", bara att det är ren rättslig synvinkel är något som inte går att göra så mycket med. Jag förstår att det känns obehagligt, det hade jag också tyckt! Bra att du blockat och och om han SMS:ar igen så svarar du tydligt att du inte vill bli kontaktad igen, och så blockar du. Och se till att spara allt, i fall att du behöver vända dig till polisen framöver!
 
Hatar att skrivaren på jobbet låter som sju svåra år och att världen går under så snart den får slut på papper.. Jisses mannen, chilla..
 
Jag åkte på mötet med chefen och af, fick skriva på ett papper och sedan åka hem... 6 mil för det kändes kul. *not*

Dessutom ser min stortå ut så här så det gör skitont att gasa och bromsa...
 

Bifogade filer

  • 20190309_165403.jpg
    20190309_165403.jpg
    272,1 KB · Visningar: 24
Aj aj, vad har hänt med tån
Jag halkade och ramlade i fredags, landade med armbågen på en plastmatta =rejält brännsår, ca 5-6cm i diameter, med höften mitt på tröskeln =värsta lårkakan, en stor upphöjd svullnad och tån in i väggen= misstänker spricka i tån... När jag haltar mig fram så belastas musklerna i höften som redan är blå så då gör det ännu ondare...
*Tyck synd om mig!!! *
 
Ska som sagt ringa till polisen imorrn men än så länge är det ju "bara " två sms. Känns som om de tycker de är för lite och iom att jag inte svarat och sagt nej till hans närmanden (jag anser att obesvarat borde tolkas som ett nej och har inget behov av att ta kontakt ) så tror jag inte de kommer bry sig.
Det jag tycker är obehagligt är att han i båda sms:en sagt att han sett mig på jobbet och jag inte vet vem det är.
Håller tummarna att han fattar efter block två.
Precis det du säger är läskigt. Det är liksom ”jag vet var du bor”. Att han byter nummer mellan messen är också läskigt. Tycker att du tänker bra!
 
Jag halkade och ramlade i fredags, landade med armbågen på en plastmatta =rejält brännsår, ca 5-6cm i diameter, med höften mitt på tröskeln =värsta lårkakan, en stor upphöjd svullnad och tån in i väggen= misstänker spricka i tån... När jag haltar mig fram så belastas musklerna i höften som redan är blå så då gör det ännu ondare...
*Tyck synd om mig!!! *
Aaaaaajjjj!!!! Tycker väldigt synd om dig!!
 
Ska som sagt ringa till polisen imorrn men än så länge är det ju "bara " två sms. Känns som om de tycker de är för lite och iom att jag inte svarat och sagt nej till hans närmanden (jag anser att obesvarat borde tolkas som ett nej och har inget behov av att ta kontakt ) så tror jag inte de kommer bry sig.
Det jag tycker är obehagligt är att han i båda sms:en sagt att han sett mig på jobbet och jag inte vet vem det är.
Håller tummarna att han fattar efter block två.

Tro mig, polisen kommer att ta det på allvar. Man ska anmäla sådant här, ger personen sig inte har polisen andra verktyg att ta till än om man låter det vara och väntar med anmälan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 011
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 965
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 546
Senast: Lilla
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 147
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp