Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag säger nästan alltid ungar när jag pratar om barn. Menar inget illa med det, det är typ ett sätt för mig att distansera mig eftersom jag inte gillar barn. :nailbiting:

Vilket leder mig in på en annan grej som jag stör mig på: oftast när jag säger till ngn (många ggr kvinnor som är äldre än mig) att jag inte vill ha barn så säger de ”jamen du kommer att ändra dig ska du se!”. Precis som att det är nåt fel på en om man inte vill ha barn. Visst, jag kanske ändrar mig. Eller så gör jag inte det och båda alternativen är lika ok. Sen blir man ju inte direkt sugen på att sätta barn till världen heller med klimatet som går åt helvete.
 
Dagis är barnpassning medan förskola har förskollärare och en pedagogisk inriktning
Så synonymt är det inte riktigt
Har en kompis som driver ett dagis. Hon är själv barnskötare, men eftersom hon inte bedriver en pedagogisk verksamhet per se, utan använder dagis mer som ett alternativ till dagmamma (men med lokal istället för hemma om jag förstått det hela rätt).
 
Har man som förälder/anhörig inte råd att köpa skridskor får ungarna följa med och titta på när kompisarna åker omkring på isen och har kul. De kan inte stanna i skolan och lära sig vettiga saker 🤨 helt fantastiskt upplägg.

Så var det när jag gick i grundskolan också (är född -91, så med lite reservation för att det är hur jag minns det nu), från lågstadiet och hela vägen igenom... Utflykter etc gick inte att byta mot att stanna i skolan, utan det var obligatorisk närvaro. Och det var i perioder jäkla ofta som det skulle skickas med matsäck etc för att vi skulle åka iväg..
 
Dagis är barnpassning medan förskola har förskollärare och en pedagogisk inriktning
Så synonymt är det inte riktigt
Kanske används så också? Men alla jag stöter på som använder ordet menar den vanliga kommunala förskolan, dvs. efterföljaren till de tidigare daghemmen (som ju också allmänt kallades för dagis trots att de inte hette så "egentligen" i det formella språket)

Och SAOL har samma åsikt som jag. :)
 
(klippt bort lite...)
säger de ”jamen du kommer att ändra dig ska du se!”. Precis som att det är nåt fel på en om man inte vill ha barn.

Jotack, den meningen i en miljon olika varianter får en kastad i ansiktet.. Dessutom tenderar många att passa på att idiotförklara en, som om en inte vet sitt eget bästa eller något. Jag har sagt sedan tonåren att jag verkligen inte vill ha barn. Mitt liv, min kropp, back of! :rage:
 
Jotack, den meningen i en miljon olika varianter får en kastad i ansiktet.. Dessutom tenderar många att passa på att idiotförklara en, som om en inte vet sitt eget bästa eller något. Jag har sagt sedan tonåren att jag verkligen inte vill ha barn. Mitt liv, min kropp, back of! :rage:
Jag vill verkligen styra upp en sterilisering, det vore nice att säga att jag verkligen har valt bort att ha barn!
 
Kanske används så också? Men alla jag stöter på som använder ordet menar den vanliga kommunala förskolan, dvs. efterföljaren till de tidigare daghemmen (som ju också allmänt kallades för dagis trots att de inte hette så "egentligen" i det formella språket)

Och SAOL har samma åsikt som jag. :)
Jo fast i skollagen är förskola en plats med förskollärare medan en utan förskollärare är pedagogisk omsorg.
Är förskollärare, men säger dagis jag med rätt ofta.
 
Så var det när jag gick i grundskolan också (är född -91, så med lite reservation för att det är hur jag minns det nu), från lågstadiet och hela vägen igenom... Utflykter etc gick inte att byta mot att stanna i skolan, utan det var obligatorisk närvaro. Och det var i perioder jäkla ofta som det skulle skickas med matsäck etc för att vi skulle åka iväg..
Ja det är ju så. Jag är något år äldre men minns också att det var så i början. Sen runt kanske mellanstadiet tror jag det var som reglerna skärptes upp och man inte fick begära saker riktigt. Vår klass hade ju 50:-/mån till klasskassan för en större resa i 6:an (vansinnigt, levde med sjuk förälder ganska länge där och det var ekonomiskt tungt pga det) där det kom på tal har jag för mig men det var ju en som inte fick följa med pga hen kom in sent som flykting och hade inte en chans att stoppa in större summor i klasskassan för en resa. Ingen sa ifrån vad jag vet dock.

Nu ska det dock vara hårdare, har jag hört. Tydligen kan man anmäla sånt här till Skolinspektionen. Jag har mailat skolan med ett litet gnäll ang detta. Får se om de tar åt sig. Upp till bevis så att säga. Annars kan det hända att jag tar det vidare. Ska höra med barnet hur det var sen med. Förhoppningsvis är inga drabbade av dessa ekonomiska besvär nu men barnet brukar vara generös och kan säkert dela med sig isf.
 
Jag vill verkligen styra upp en sterilisering, det vore nice att säga att jag verkligen har valt bort att ha barn!
Det där med sterilisering är intressant. Jag hade länge planerat att 2 barn, sen räcker det. Sa efter barn#2 till en bm att jag planerar sterilisering om jag inte ångrat mig efter ca 1 år. Oj vilken reaktion! Det tyckte hon INTE att jag skulle göra (var 25 när barn#2 kom och man kan väl ångra sig osv antar jag). Idag, några år senare, blev ju sjuk så det drog ut på tiden, är jag steriliserad och nöjd. Gick till en gynekolog pga extrema blödningsbesvär. Gjorde klart att ska du lösa det med något pillande när jag är sövd så sterilisera mig på en gång. Jag är klar med att avla fram barn. Hon bara "jamen då kan vi ju ta livmoder och tapp på en gång så slipper du fortsatta problem med cellförändringar (annat bekymmer med min kropp) och du riskerar inte att behöva komma tillbaka om ett par månader för att den andra metoden inte funkade på första försöket!". Så ska det hanteras! :love: steril idag och om någon ens nämner fler barn kan jag bara säga "sorry, kan inte!" Och jag kan ligga huuuuuur mycket jag vill utan att 1. Behöva bry mig om att få mens och 2. Behöva oroa mig för barn. Dessutom fick jag massa pengar för det då jag tydligen är 10% invalid nu 🤣
 
Stör mig på att snön kom igår kväll (och det snöade stora flingor nu ikväll också)... idag på morgonen var det riktigt tung blötsnö som skulle skottas av från taken. Fy bövelen va tungt det var, behöver inte gå på gymmet i alla fall - alltid något.

84326616_3081606691870156_3417564662076538880_o.jpg


Sen var alla oplogade vägar hemska att köra på... ge mig vår istället när vintern kom så sent. 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 052
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
121 292
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 119
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 785
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp