Störiga saker vi stör oss på, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
SR rapporterar att det kommit nya nationella rekommendationer för specialkost i skorna.
Då tänker man kanske Skolverket, Livsmedelsverket etc. Lite googlande ger att det är fackföreningen för chefer inom området Kost och näring, en del av Ledarna. Det kan säkert göra en del bra arbete, men det är ändå en partsinlaga.
Jag blir så less när media inte kan fixa en så enkel sak som att tala om vem som står bakom rekommendationerna när de gör en nyhet av att de kommit. (och dessutom citerar folk som säger att det är så bra att de kommit eftersom det fungerar som grund för kommunen att motivera sig i att de gör som de gör)
Elementa i journalistisk trovärdighet.
Jag stör mig på att jag ägnade orimligt lång tid på att fundera på vilken kost man kan ha i skorna och hur det kan tänkas fungera :o
 
Fick mail från en lärare som undrade om jag hade någon aning om hur lång tid det kunde ta innan hennes (nya) elev skulle få en dator? Hmm, känner nånstans i bakhuvudet att "har inte jag redan beställt det?". In och kollar. Jodå.
Jag har ju beställt datorer till 6 elever, 23/1.... och hur ärendet går?
På 28 dagar har ärendet registrerats. Sen inget mer.

Heja IT-avdelningen!
 
Bh:ar. Jag har köpt tre nya i år. Kändes sköna när jag provade dom, men efter ett par veckor så nej. Tycker det är så svårt att känna hur dom kommer sitta på bara en kort stund. Har beställt två nya som tydligen är "den skönaste jag provat".

Onödigt av så många anledningar. Både för miljön och plånboken.
 
Msttekursen har hittills gått bra och det mesta har känts enkelt. Jag hade ett jäkla flyt förra veckan och var klar med veckans uppgifter redan på tisdagen. Men jag hade missat att vi skulle räkna två kapitel förra veckan. Förutom att jag nu ligger efter har svårighetsnivån gått upp väldigt mycket och jag fattar ingenting, 😭
 
Jag fortsätter att störa mig.
Kollegan som har en tjänst som är uttalat från första stund att den innebär resor, en del av själva resandet kommer vara utanför ordinarie arbetstid och det är reglerat både med mer semester, mer bonus och att man kan kompa ut. Anser att det inte går att göra ett uppdrag 1/2 + 1/2 dag på en ort det tar ungefär 4 ltimmar att åka till. Dvs första dagen ägnas förmiddagen åt att resa, uppdrag utfärs på em, sen andra dagen ägnas förmiddagen åt resten av uppdraget och sen hemresa på eftermiddagen. För hen vill minsann inte komma hem mitt i natten och det tar MINST 6 timmar till den där orten. (jag har kollat på eniro och det är drygt 4 h dit) och man måste räkna in lunchen i resan och yadafuckingyada. ALLA hen har pratat med inklusive facket säger att arbetsgivaren kan INTE göra så och GÅ bara GÅ. Jag har kollat på mitt facks sida och det går alldeles utmärkt. Vårt företag har inget kollektivavtal så därför är det upp till företaget att kompensera och det görs. Personen vill kvitta att man kommer hem tex 18:30 (vi slutar 17 och hen har minst 45 minuter resväg hem normalt) med en förmiddag ledig nästa dag. Alltså såna tar sjukt mycket energi och sabbar planering och även för de kollegor som fattat vilket jobb de har. Jamen grina då oh säg upp dig om det är så jävla dåligt. Detta är vår absolut svåraste medarbetare som kräver massor med extra anpassningar och allmänt daltande och bara gnäller och är inte precis nån stjärna ens på det hen gör. Idag ville hen alltså avbryta det uppdraget hen var på och lämna över (vilket alltid är uselt) för att sätta sig i bilen åka till kunden 4 h bort efter lunch. Göra det uppdraget imorgon och sen ta bilen hem dagen efter på morgonen.
Hur ser ert företag på när man reser till kund och börjar dagen vid vanlig tid och tar tåget till och från kunden, men iochmed att man kommer hem 3-4 timmar senare än normalt och då till tågstationen. Räknar ni då tiden från tågstationen och hem som jobbtid eller sin egna pendlings tid?
 
Hur ser ert företag på när man reser till kund och börjar dagen vid vanlig tid och tar tåget till och från kunden, men iochmed att man kommer hem 3-4 timmar senare än normalt och då till tågstationen. Räknar ni då tiden från tågstationen och hem som jobbtid eller sin egna pendlings tid?
När jag reser i tjänsten skriver jag restid separat om det är utanför kontorstid och reser jag under kontorstid tar jag inte upp det. Restiden börjar när jag lämna bostaden och fram till kontorstid eller om jag är framme före kontorstiden börjar. Sen på hemresan så skriver jag på all tid efter kontorstid och fram tills jag är hemma igen.
 
Hur ser ert företag på när man reser till kund och börjar dagen vid vanlig tid och tar tåget till och från kunden, men iochmed att man kommer hem 3-4 timmar senare än normalt och då till tågstationen. Räknar ni då tiden från tågstationen och hem som jobbtid eller sin egna pendlings tid?

Vi räknar inte så överhuvudtaget. Inget av det räknas som jobbtid utan det är just restid och det är hela vägen hem. Vi har snarare förtroendearbetstid än att vi noterar varenda minut hit eller dit. Blir man borta många extra timmar så får man ta ledigt en förmiddag eller en hel dag om det varit flera tuffa dagar. Inget kollektivavtal så företaget får välja hur det kompenseras.
 
Min jättefina träningströja!
Den har ett tunt lager silikon med tillverkarnamnet på insidan av halslinningen
Den blöder när den blir varm så att man får ett fint, svart streck i huden som är svårt att tvätta bort
För man blir ju aldrig varm när man tränar? :mad::confused::meh:
 
Nu måste jag gnälla av mig här.

Jag ska ju flytta och alltså sälja min lägenhet. En tidigare intressent försvann då han krävde tillträde tidigare än vad jag hade mitt nya inflyttningsdatum så när det gick i stöpet försvann mycket stress. Jag planerar att renovera köket dit jag flyttar och det vore ju perfekt att kunna göra färdigt det innan jag flyttar in.

Nu är det en ny (och den enda) spekulant och jag är okej att sälja för utgångspris då de enligt mäklaren ville ha en snabb affär men var väldigt flexibla när det kom till tillträdesdatum. Passar ju perfekt för mig!

Pratade ihop mig med pappa om hur det ska renoveras osv och vi kom fram till att sista april vore ett bra datum för att hinna med allt i lugn och ro, meddelade mäklaren om detta.

Då var de tydligen tvungna att flytta senast den 20e mars men kunde sträcka sig till den 26e. Alltså ursäkta men EN MÅNAD är inte "väldigt flexibel" i min värld?

Men det finns ju ingen annan spekulant så okej, låt gå. Vi får måla och tapetsera och sedan får jag helt enkelt fixa köket efter inflytt och bo hos föräldrarna någon vecka.

De vill skriva kontrakt i morgon, fine. Mäklaren frågar mig vilken tid som passar mig, jag säger mellan 7 och 8. Får motfråga om det går bra med 8.30 då det passar köparna bättre? visst.

Sen vill de komma och mäta och greja då de ska renovera, IMORGON. Alltså det är ostädat hos mig och jag är upptagen ikväll, sjukt osugen på att stressa med detta. De hade tydligen inte planerat att besöka orten igen förrän inflytt så de ville göra det innan helgen.

Lägg då till att jag egentligen "köpte" min nya lägenhet för över en månad sedan och har också velat komma och mäta och planera innan inflytt men fick inte möjlighet förrän ett par dagar sedan (dvs en vecka innan inflytt) så det svider liksom lite extra att jag har fått gjort avkall på det jag ville, för att sedan behöva anpassa mig ännu mer för att köparna ska få sin vilja igenom när det gäller samma sak.

Inser att jag säkert är vrång och småaktig men det liksom sticker i mig, är så fruktansvärt irriterad över att detta från början skulle vara så himla lätt och flexibelt och nu är det bara krav på krav på krav..

Det kommer ta 100% av min energi att vara trevlig på mötet i morgon, känner att jag redan ogillar personer jag inte ens träffat.

Får försöka fokusera på att det iaf är snabbt avklarat och jag sedan inte behöver bry mig förrän tillträdesdatum.

Ursäkta novellen..
 
Nu måste jag gnälla av mig här.

Jag ska ju flytta och alltså sälja min lägenhet. En tidigare intressent försvann då han krävde tillträde tidigare än vad jag hade mitt nya inflyttningsdatum så när det gick i stöpet försvann mycket stress. Jag planerar att renovera köket dit jag flyttar och det vore ju perfekt att kunna göra färdigt det innan jag flyttar in.

Nu är det en ny (och den enda) spekulant och jag är okej att sälja för utgångspris då de enligt mäklaren ville ha en snabb affär men var väldigt flexibla när det kom till tillträdesdatum. Passar ju perfekt för mig!

Pratade ihop mig med pappa om hur det ska renoveras osv och vi kom fram till att sista april vore ett bra datum för att hinna med allt i lugn och ro, meddelade mäklaren om detta.

Då var de tydligen tvungna att flytta senast den 20e mars men kunde sträcka sig till den 26e. Alltså ursäkta men EN MÅNAD är inte "väldigt flexibel" i min värld?

Men det finns ju ingen annan spekulant så okej, låt gå. Vi får måla och tapetsera och sedan får jag helt enkelt fixa köket efter inflytt och bo hos föräldrarna någon vecka.

De vill skriva kontrakt i morgon, fine. Mäklaren frågar mig vilken tid som passar mig, jag säger mellan 7 och 8. Får motfråga om det går bra med 8.30 då det passar köparna bättre? visst.

Sen vill de komma och mäta och greja då de ska renovera, IMORGON. Alltså det är ostädat hos mig och jag är upptagen ikväll, sjukt osugen på att stressa med detta. De hade tydligen inte planerat att besöka orten igen förrän inflytt så de ville göra det innan helgen.

Lägg då till att jag egentligen "köpte" min nya lägenhet för över en månad sedan och har också velat komma och mäta och planera innan inflytt men fick inte möjlighet förrän ett par dagar sedan (dvs en vecka innan inflytt) så det svider liksom lite extra att jag har fått gjort avkall på det jag ville, för att sedan behöva anpassa mig ännu mer för att köparna ska få sin vilja igenom när det gäller samma sak.

Inser att jag säkert är vrång och småaktig men det liksom sticker i mig, är så fruktansvärt irriterad över att detta från början skulle vara så himla lätt och flexibelt och nu är det bara krav på krav på krav..

Det kommer ta 100% av min energi att vara trevlig på mötet i morgon, känner att jag redan ogillar personer jag inte ens träffat.

Får försöka fokusera på att det iaf är snabbt avklarat och jag sedan inte behöver bry mig förrän tillträdesdatum.

Ursäkta novellen..
Tycker inte alls att det låter som att du är vrång och småaktig, sådant där hade irriterat mig jättemycket också! Egentligen skulle man ju bara vilja sätta ner foten och säga nej, men jag förstår om det känns riskfyllt.
 
Jag jobbar hemifrån idag och tänkte att jag skulle ta mig ut på en lunchpromenad eftersom solen sken från en klarblå himmel. När jag hade gått ca 200 meter drog det igen fullständigt och fullkomligen störtade ner hagel från himlen, samtidigt som det blåste stormvindar för 364:e gången den här månaden. Jag kurade i en annan port i fem minuter i hopp om att det skulle dra förbi, men tvingades ge upp och knata hem igen.

Nu sitter jag kall och blöt och surar under täcket i soffan och protestäter en kanelbulle. Utanför fönstret skiner solen från en klarblå himmel. Igen. :meh:
 

Bifogade filer

  • fnst.jpg
    fnst.jpg
    52,7 KB · Visningar: 45
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 795
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 379
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 190
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 041
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp