Störiga saker vi stör oss på, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis som de som envist vägrar köra över 80 på 90- och 100-väg - men fortsätter i samma hastighet när vägrens hastighetsbegränsning går ner till 70.

Jag har alltid undrat. Dels varför 80 verkar vara den ultimata hastigheten i alla lägen; kan man köra i 80 kan man väl likväl köra i 90 om det är 90-väg och man har en rad av bilar bakom sig? Och vad baseras hastigheten på när det uppenbarligen inte är hastighetsöverträdelse man är notoriskt rädd för?
Jag har alltid stört mig på personbilar som håller 75 på 80 vägar när ja kört lastbil, men sen kom ja på när ja kollade min egen personbil via gps och den slår 5 km/h fel, dvs ligger jag i 80 enligt mätaren kör jag 75 i verkligheten, och då är det inte konstigt att jag i lastbilen (vars mätare visar exakt rätt) stör mig på den bilen då.
Även varit med om att min personbil visat upp till 10 km/h fel, dvs 80 på mätaren 70 i verkligheten.

På ett sätt tycker ja det är synd att inte alls bilar visar exakt rätt, då hade det varit enklare att anspassa hastigheterna, även om ja förstår varför de har "fel spannet". Personligen kör ja hellre en fordon som när det står att det går i 80 då går det även i 80 i verkligheten. Sån är jag.
 
Jag har alltid stört mig på personbilar som håller 75 på 80 vägar när ja kört lastbil, men sen kom ja på när ja kollade min egen personbil via gps och den slår 5 km/h fel, dvs ligger jag i 80 enligt mätaren kör jag 75 i verkligheten, och då är det inte konstigt att jag i lastbilen (vars mätare visar exakt rätt) stör mig på den bilen då.
Även varit med om att min personbil visat upp till 10 km/h fel, dvs 80 på mätaren 70 i verkligheten.

På ett sätt tycker ja det är synd att inte alls bilar visar exakt rätt, då hade det varit enklare att anspassa hastigheterna, även om ja förstår varför de har "fel spannet". Personligen kör ja hellre en fordon som när det står att det går i 80 då går det även i 80 i verkligheten. Sån är jag.

Ja, att hastighetsmätare kan visa fel inom ett visst intervall och att det kan variera från bil till bil har jag också hört om. Min bil visar också lite fel jämfört med GPS, dock inte så mycket.

Vet dock inte vad det säger när man bygger på en lång kö bakom sig på 100-vägen, men fortsätter i samma hastighet på 70-sträckan... Någonstans är det liksom fel oavsett. ;)
 
Ja, att hastighetsmätare kan visa fel inom ett visst intervall och att det kan variera från bil till bil har jag också hört om. Min bil visar också lite fel jämfört med GPS, dock inte så mycket.

Vet dock inte vad det säger när man bygger på en lång kö bakom sig på 100-vägen, men fortsätter i samma hastighet på 70-sträckan... Någonstans är det liksom fel oavsett. ;)
Det är mycket som är fel i trafiken. Hellre någon som kör så, än de som håller 70-80 på enfiligt på en 2-1 väg och sen när det blir tvåfiligt ökar så man inte kommer om. 🤬🤬🤬
Om man nu måste välja från två onda ting.
 
Jag har alltid stört mig på personbilar som håller 75 på 80 vägar när ja kört lastbil, men sen kom ja på när ja kollade min egen personbil via gps och den slår 5 km/h fel, dvs ligger jag i 80 enligt mätaren kör jag 75 i verkligheten, och då är det inte konstigt att jag i lastbilen (vars mätare visar exakt rätt) stör mig på den bilen då.
Även varit med om att min personbil visat upp till 10 km/h fel, dvs 80 på mätaren 70 i verkligheten.

På ett sätt tycker ja det är synd att inte alls bilar visar exakt rätt, då hade det varit enklare att anspassa hastigheterna, även om ja förstår varför de har "fel spannet". Personligen kör ja hellre en fordon som när det står att det går i 80 då går det även i 80 i verkligheten. Sån är jag.

Anledningen är att bilen aldrig får visa för låg hastighet på mätaren, oavsett vilken däckdimension man användet (inom vad som är typat för bilen). Så intervallet är strikt fel åt det hållet. Har man en GPS kan man lätt jämföra och se hur stort felet är, brukar ligga på ett par procent om man inte använder pytteminsta dimensionen på däck.

Så man får verkligen aldrig böter om man kör enligt mätare och skyltar
 
Anledningen är att bilen aldrig får visa för låg hastighet på mätaren, oavsett vilken däckdimension man användet (inom vad som är typat för bilen). Så intervallet är strikt fel åt det hållet. Har man en GPS kan man lätt jämföra och se hur stort felet är, brukar ligga på ett par procent om man inte använder pytteminsta dimensionen på däck.

Så man får verkligen aldrig böter om man kör enligt mätare och skyltar

Jag stör mig på att man inte kan se till att alla fordon alltid visar exakt oavsett däckdimension, att de på något sätt gick att kalibrera in. Hade varit lite lättare för alla att hålla rätt hastighet då, även om det redan nu är många som kör för fort ändå.

Man kan få böter om man kör långsamt, dock aldrig hört något som fått det, mest hör man om de som kör för fort.
 
Jag stör mej på att jag är så jävla äckeltrött. Skulle kunna sova hur länge som helst just nu. Piggnar aldrig till. Och bäst av allt är att lägger jag mej och sover så kommer jag vara lika trött men ha en hejdundrande huvudvärk. Vet inte vad jag ska göra. Känns som att jag snart faller ihop och somnar oavsett
 
Apropå McLeods döttrar. Stör mig enormt på att de inte har de andra säsongerna så man kan sträcktitta, eller ens fortsätta titta, på serien. :rage:
Jag följer den inte annars utan började titta på det avsnittet just av en slump. Men är det så grymma sätt de plockar bort karaktärer på så kan det vara 🙄 Mådde ju fysiskt dåligt samtidigt som det inte gick att sluta titta.
 
Jag följer den inte annars utan började titta på det avsnittet just av en slump. Men är det så grymma sätt de plockar bort karaktärer på så kan det vara 🙄 Mådde ju fysiskt dåligt samtidigt som det inte gick att sluta titta.
De dröjde med uppföljaren och hon hade fått ett annat jobb under tiden så de var tvungna att skriva ut henne ur serien på något trovärdig sätt.
 
Det var lite jobbigt med högläsningen för mamma när vi låg och såg den, trots att jag redan sett hela serien tidigare och visste vad som skulle hända. Jag brukar läsa högt för henne när vi ligger och tittar på film för hon ser så dåligt på min laptop. :laugh:
 
Det är mycket som är fel i trafiken. Hellre någon som kör så, än de som håller 70-80 på enfiligt på en 2-1 väg och sen när det blir tvåfiligt ökar så man inte kommer om. 🤬🤬🤬
Om man nu måste välja från två onda ting.

Well, båda varianterna ger ungefär samma skenande blodtryck här. :D Det finns många beteenden att förundras över i trafiken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 010
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 545
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 367
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 145
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp